שתף קטע נבחר

צפו: 15 מסלולי ההמראה המפחידים בעולם

בעמק צר בין הרים, ממש על הים, על הקרח, על החול, בצמוד להר געש או בתמרון מסובך בין פיורדים: המריאו איתנו אל שדות התעופה עם המסלולים הכי מפחידים (אבל גם הכי יפים) בעולם

לזה אנחנו ממש לא רגילים. שדות התעופה בישראל נמצאים בסך הכל במישורים נוחים לנחיתה, ולמרות בעיות ראות קלות מדי פעם, זו לא בעיה גדולה במיוחד לנחות בימינו בנתב"ג. אבל במשך השנים נאלצו ברחבי העולם להתמודד עם תנאי שטח ומזג אוויר שמקשים מאוד על הפעילות. קבלו את שדות התעופה עם תנאי ההמראה והנחיתה הכי קשים בעולם.

 

זקינטוס, יוון

זקינטוס. שימו לב למסלול ()
זקינטוס. שימו לב למסלול

מסלול הנחיתה בשדה התעופה של האי היווני זקינטוס הוא אחד הקצרים ביותר באזור. למעשה הוא כל כך קצר, עד שנדמה כי המטוסים כמעט נוחתים שם על

המים. החופים היפים ושדה התעופה הצמוד זיכו את האי בכינוי "סנט מרטן של יוון", על שם אי הנחיתות המטורף בקאריביים - אליו נגיע גם בהמשך כתבה זו. חובבי תעופה רבים מגיעים הכי קרוב שאפשר, כלומר אל גדר שדה התעופה, כדי לצפות בנחיתות המרהיבות שם.

 

מדיירה, פורטוגל

מדיירה בפורטוגל. על עמודים ()
מדיירה בפורטוגל. על עמודים

שדה התעופה במדיירה, קבוצת האיים השייכים לפורטוגל, נמצא בדיוק בין ההרים לבין הים. התוצאה היא סיכון כפול: לא רק בשל הצורך בדיוק מושלם בנחיתה על המסלול אלא גם בגלל הרוחות העזות הנושבות במקום. לא מעט מטוסים סובלים מקפיצות חמורות בדרך לנחיתה על המסלול שנבנה בחלקו על עמודים, ו"רוקדים" באוויר, כל הדרך אל הקרקע.

 

גיברלטר


 

מסלול נוסף הנמצא ממש על שפת מי הים התיכון הוא זה של שדה התעופה בגיברלטר. הטייסים נאבקים במטוסים כאן דרך קבע על מנת לנחות בדיוק על המסלול הקצר. פספוס הכי קטן עלול לגרום למטוס לחטוף כמה שפריצים מהים במקרה הטוב, לנחות על המים במקרה הרבה פחות טוב. לחצו על התמונה להגדלה.

 

פארו, בוטאן

שדה פארו בבוטאן. מאתגר ()
שדה פארו בבוטאן. מאתגר

באמצע הרי ההימלאיה, בין הפסגות בגובה אלפי מטרים, שוכן שדה התעופה הבינלאומי של מדינת בוטאן. השדה הנמצא בלבו של עמק עמוק, נחשב למאתגר ביותר לנחיתה, גם עבור הטייסים המנוסים בעולם. למעשה רק מספר בודד של טייסים עברו את ההכשרה לנחות במקום שלא מאפשר נחיתה אוטומטית אלא ידנית בלבד. בדרך, הם צריכים להתעמת עם ההרים הגבוהים, סיבובים חדים והנמכה מהירה - וכל זה כמובן לפני הנחיתה.

 

מטקאנה, לסוטו

מסלול הנחיתה במטקאנה. להאיץ ולעוף
מסלול הנחיתה במטקאנה. להאיץ ולעוף

שדה התעופה של המדינה הדרום אפריקאית לסוטו עלול לגרום לכם פשוט להתקף לב. למעשה לא מדובר כאן בשדה תעופה של ממש, אלא במסלול המראה הנמצא על הר בגובה 600 מטרים. לא בכל יום אפשר להמריא ממנו, אך כאשר תנאי מזג האוויר מאפשרים זאת, על המטוסים לעזוב את הקרקע אחרי האצה על המסלול שאורכו בגסך הכל 400 מטרים.

 

סאבא, הקאריביים

גם באי הקאריבי סאבא נמצא ממסלול הנחיתה מהקצרים בעולם, וכמו בלסוטו אורכו כ-400 מטרים. טייסים שנוחתים במקום מתארים את עבודתם שם יותר כמו נחיתה על נושאת מטוסים מאשר בשדה תעופה. הנחיתה עצמה מתבצעת, שימו לב, כאשר המטוס מתקרב חזיתית לצוק, וממנו מבצע סטייה חדה שמאלה על מנת לנחות. אם לא די בכך כל זה קורה על שפת האוקיינוס, עם מצוקים תלולים סביב המסלול.

 

סנט מרטן, הקאריביים

סנט מרטן. 10-20 מטר מעל הראש (צילום: mahobeachcam.com) (צילום: mahobeachcam.com)
סנט מרטן. 10-20 מטר מעל הראש

מה עוד לא נכתב ולא נאמר על שדה התעופה פרינסס ג'וליאנה בקאריביים. מדובר בנקודה המרהיבה בעולם לתצפיות מטוסים, שכן מסלול הנחיתה של האי צמוד לחוף הים. על הטייסים הנוחתים במקום, שחולפים בין 10 ל-20 מטרים מעל לראשי הרוחצים בים, להקפיד לא להנמיך מדי. חוף מאהו הצמוד הפך מפורסם מאוד בגלל המסלול ומהווה אטרקציה תיירותית פופולרית. לאחרונה החלו לפעול במקום מצלמות המעבירות בשידור חי את הנחיתות, כך שגם מי שנמצאים בצד השני של העולם ולא באיים הקאריביים יכולים ליהנות הכל היופי הזה.

 

האי רוס, אנטרקטיקה

אז אחרי ההרים והמסלולים הקצרים על שפת הים, נקפוץ אל הקרח. איך בכלל נוחתים באנטרקטיקה אתם שואלים את עצמכם? ובכן, התשובה היא על מסלולי קרח חצובים באורך של כארבעה קילומטרים. הנחיתות במקום אפשריות בעיקר בחודשי הקיץ ולא בחורף הסוער של הקוטב. אחת הסכנות הגדולות במקום היא עבור מטוסי מדחף (פרופלור) שעלולים לשקוע בקרח - ולכן תחזוקת המסלולים קשה יותר מכל מסלול סלול שתפגשו בו.

 

לוקלה, נפאל

לוקלה בנפאל. זהירות לא ליפול ()
לוקלה בנפאל. זהירות לא ליפול

בשדה התעופה טנזינג-הילארי בעיירה לולקה בנפאל, אין מקום לטעויות. השדה המשמש מטוסים קלים בלבד ונקרא על שם המטפסים הראשונים על האוורסט, שוכן סמוך להר האימתני והוא למעשה בנוי הפוך: מסלול ההמראה נמצא במדרון והנחיתה במעלה. ההגעה לשדה עוברת דרך ההרים, ממש כמו בסרטי אקשן מטורפים, ומיד לאחר מכן על המטוס להנמיך במהירות עד למגע עם הקרקע. בשל התנאים הקשים השדה פעיל בשעות היום בלבד. 

 

נרסארסואק, גרינלנד

נחיתה מעל גרינלנד. לא פשוט ()
נחיתה מעל גרינלנד. לא פשוט

הנחיתות בשדה התעופה שבדרום גרינלנד הן אולי מהיפות עולם, אך עבור הטייסים מדובר בפעולה מורכבת ביותר של מעבר בין פיורדים והתמודדות עם רוחות צד חזקות גם בימים הרגועים ביותר מבחינת מזג האוויר. עם זאת, במקום נוחתות טיסות מסחריות לא קטנות כלל. כמו בשדה של פארו בבוטאן, גם בנרסארסואק מספר הטייסים המורשים לנחות מצומצם במיוחד, וחל איסור מוחלט להמריא ולנחות במקום בשעות הלילה.

 

האי בארה, סקוטלנד

שדה החול בבארה. היחיד מסוגו בעולם
שדה החול בבארה. היחיד מסוגו בעולם

אחרי שהיכרנו שדות תעופה בהם נוחתים על קרח וכאלה שמתמרנים בהם בין צוקים, עכשיו נקפוץ לאי בארה השייך לסקוטלנד - שם נוחתים על חוף הים. מדובר בשדה התעופה היחיד בעולם לטיסות מסחריות הנמצא על חוף ים. לוח הנחיתות בשדה מותאם לשעות הגאות והשפל, ובדרך כלל בכל ערב מוצף מסלול הנחיתה במי הגלים.

 

טונקונטין, הונדורס

השדה בהונדורס. נחיתה לא קלה
השדה בהונדורס. נחיתה לא קלה

רק לאחרונה הסתיימה העונה של "הישרדות" שצולמה בהונדורס. מה שפחות סיפרו לכם זה איך מגיעים לשם. ההרים שסביב השדה מקשים מאוד על הנחיתה, ואחרי תאונה קטלנית שאירעה במקום ב-2008 נאסר על מטוסי נוסעים בינוניים ומעלה (איירבוס A-320 למשל) לנחות במקום. בשנים האחרונות גם הונמכה גבעה מסוכנת ביותר שהקשתה על הנחיתות, וכיום הוא משמש כאמור בעיקר מטוסים קטנים ומטוסים קלים.

 

קורשבל, האלפים הצרפתיים

קורשבל. שלג ב-18 מעלות וחצי ()
קורשבל. שלג ב-18 מעלות וחצי

אתר הסקי המפורסם בקורשבל הוא אולי פופולרי ופעיל מאוד בחודשי החורף, אך ההגעה אליו כרוכה בסיכון לא קטן. רק טייסים מורשים שעברו הכשרה מתאימה יכולים לנחות על המסלולים בשדה התעופה שבשל תנאי השטח אינם מישוריים אלא בנויים בזווית של 18.5 מעלות. כל זה אחרי טיסה בין הרים ועמקים, וכמובן לעתים גם בתנאי מזג אוויר קשים.

 

וולינגטון, ניו זילנד

השדה בוולינגטון. יפה אבל מסוכן ()
השדה בוולינגטון. יפה אבל מסוכן

כמו בשדות התעופה הקודמים שכבר היכרנו, גם בוולינגטון שבניו זילנד מסלול ההמראה והנחיתה הקצרצר נמצא בין הרים וצמוד לים. מדובר באחד המקומות המרהיבים בעולם לנחיתה כמו מה שאפשר לומר אגב על הבירה הניו זילנדית כולה, אבל גם כאן הטייסים צריכים להפעיל שיקול דעת ולפעול בריכוז מקסימלי כדי לנחות בשלום. 

 

קיטו, אקוודור

קיטו. לנחות בין הרי געש ()
קיטו. לנחות בין הרי געש

בירת אקוודור נמצאת כולה בגובה של 2,850 מטרים מעל פני הים - וכך גם שדה התעופה של העיר הצפופה ביותר במדינה. האזור ההררי מקשה מאוד על הנחיתה במקום, ואם לא די בכך, באזור נמצאים גם כמה הרי געש פעילים הגורמים לערפל כבד בסביבת השדה וחלק ממסלולי הנחיתה במקום לא ממש מישוריים. סיוט בדרך לקרקע, אבל ממש.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים