שתף קטע נבחר

עבודה נקייה: 6 טיפים לניקוי המשרד

ערים לנקודות התורפה, בדקו כמה שעות עבודה דרושות למנקה, הגדירו מראש מהו ניקיון שוטף ומהו ניקיון חריג ועוד. כל העצות למשרד נקי

בשיתוף אתר "הספקים"

 

רובנו נמצאים שעות ארוכות במשרד. כדי שנוכל ליהנות מסביבת עבודה נקייה כדאי לדעת מהן הנקודות שלרוב מלוכלכות במשרד ומה חשוב לעגן בחוזה לפני שמתקשרים עם חברת ניקיון. אם אתם בעלי משרד ולפני התקשרות עם חברת ניקיון, או אם אתם לא מרוצים מחברת הניקיון שלכם - הנה כמה טיפים שיעזרו לכם לבדוק האם חברת הניקיון עושה את עבודתה נאמנה. וגם: למה חשוב לוודא שעובדי הניקיון אכן מועסקים כחוק ומבוטחים.

 

היו ערים לנקודות התורפה

אם אתם רוצים לדעת אם חברת הניקיון עושה את עבודתה נאמנה, ולא רק מפזרת ריח של ניקיון במשרדכם, הנה הרשימה של המקומות שמנקים חאפרים מתעלמים מהם. אם צריך, דאגו לעגן זאת בחוזה בכתב ואף להכין רשימה שתהיה תלויה במקום שיהיה לנגיש לעובדי הניקיון כשהם מגיעים לנקות.

 

אז מהן נקודות התורפה? שי שלום גולן, מחברת נקי פה מפרט: "באופן כללי במשרד, מה שלא רואים לא מנקים. מדפים גבוהים, מאחורי מחשב (על-יד כל חוטי החשמל), מתחת לשידות, מאחורי דלתות ועל גבי הדלתות עצמן בקרבת הידית (נותרים סימני לכלוך כתוצאה ממגע ידיים), שאלטרים של חשמל, פאנלים וקרניזים שממוקמים באמצע הקיר, ספריות (בין ספרים וקלסרים), כסאות משרדיים, ציוד מחשוב (בעיקר מסך ומקלדת, וכן מאחורי המסכים)".

 

וזה לא הכול. גולן: "בתוך המטבח לרוב מאחורי מכשירי חשמל יצטבר לכלוך, במקרר (מעל הפס העליון, ובאופן כללי על גבי הגומיות של המקרר, באזור הידיות של המקרר וכן במגירות הירקות ומתחתיהן). עניין השטיחים גם הוא נקודת תורפה גם משום שחברות רבות מספקות שואב שאינו מספיק טוב ולא שואב בצורה יסודית את האבק, וכן פעמים רבות לא מקפידים לשאוב ולנקות גם מתחת לשטיחים וזה אזור שמצטברת בו כמות אדירה של חול. בחדרי שירותים ניתן לראות כתמים על הרצפה וכן מאחורי האסלה עצמה יש לכלוך".

 

מתי המנקה ינקה?

גולן: "מספר ההגעות וסוג ההתקשרות עם חברת הניקיון צריך להיות לא רק בהתאם לגודל המשרד ומספר העובדים אלא גם להיקף התנועה במשרד. אם יש משרד קטן יחסית אבל עם כמות גדולה של לקוחות צריך לקחת זאת בחשבון. משרד קטן שמעסיק 8-10 עובדים יצריך בדרך כלל הגעה של חברת ניקיון פעמיים עד 3 פעמים בשבוע, כשכל הגעה נמשכת כשעה עד שעה וחצי ונדרש עובד ניקיון אחד לצורך זה. משרד בינוני שמעסיק 10-20 עובדים, לרוב יצריך הגעה של חברת ניקיון מדי יום, למשך שעתיים-שלוש (גם כן נדרש עובד ניקיון אחד). במשרדים גדולים של 20 עובדים ומעלה דרוש מנקה שיהיה במקום במשך כל שעות פעילות המשרד".

 

לרוב במקרה כזה התשלום הוא לא גלובאלי, אלא שעתי לעובד. בנוסף למנקה שנמצא במשך שעות הפעילות לרוב תידרש גם הגעה של עובד ניקיון נוסף בסוף יום העבודה. גולן: "בסוף היום הוא דואג לריקון פחים, לניקיון יסודי של הרצפה, השירותים והמטבח. במרבית המקרים כדאי שזה יהיה עובד שאינו עובד במשך שעות הפעילות, אלא עובד אחר".

 

עניין נוסף, שכדאי להגדיר מראש הוא את שעות הפעילות, גם כשמדובר בהתקשרות גלובאלית. גולן: "יש משרדים שלא אוהבים שמנקים במהלך שעות הפעילות שלהם, ויש משרדים שלא אוהבים להשאיר מפתח לעסק שלהם ומתעקשים שינקו רק בזמן שהם נוכחים במקום העסק. כדאי להגדיר מראש שעות שיהיו מקובלות על שני הצדדים, ויפריעו כמה שפחות לפעילות המשרד ולתנועת הלקוחות בו".

 

הגדירו מראש מהו ניקיון שוטף ומהו ניקיון חריג 

כדי שלא יהיו אי הבנות, אל תשאירו את הדברים פתוחים, אלא דאגו לציין במפורש ובכתב את רשימת המטלות הנדרשת לביצוע מדי יום ואת רשימת המטלות שמפסיק לבצע אחת לשבוע או אחת לחודש.

 

גולן: "לרוב ניקוי יומי שוטף יכלול ריקון פחים, טאטוא הרצפה ושאיבת שטיחים, ניקוי יסודי של הרצפה, ניקוי של המטבח והשירותים, ניקוי כל דלתות הזכוכית וקירות הזכוכית וכדומה. ניקוי חריג הוא לרוב ניקוי יסודי של המקרר, ניקוי מוצרי החשמל במטבח, ניקוי יסודי של ארונות ושידות מגירות, ניקוי תריסים וחלונות, הזזת רהיטים וניקוי מאחוריהם וניקוי הקירות. אם מדובר במשרד גדול ייתכן שחלק ממטלות הניקוי השוטף יתבצעו רק אחת ליומיים. בכל מקרה, כדאי להגדיר הכול מראש ולא להסתפק בדרישת ניקיון כללית".

 

מה לא נחשב לחלק מהניקיון המקובל שבאחריות חברת הניקיון? 

"ניקוי חיצוני של חלונות לרוב לא יהיה חלק מהמקובל ויהיה כרוך בתוספת מחיר משמעותית, שכן לרוב נדרש להביא חברה שמתמחה בסנפלינג", אומר גולן. "באופן אישי אני ממליץ להתקשר עם חברות חיצוניות לבד ולחסוך את עלות דמי התיווך שחברת הניקיון יכולה לגבות. לעומת זאת, אם חברת הניקיון בעלת מכשור לניקיון פוליש של הרצפה למשל או בעלת מכשור לקרצוף שטיחים, אז למרות שכרוך בתוספת, פעמיים בשנה ייתכן שישתלם להעסיק אותה. בכל מקרה, לא כדאי לפסול סקר שוק נקודתי".

 

האם כדאי לחתום חוזה ולקבוע תקופת התקשרות?

"לא כדאי למהר ולחתום על תקופת התקשרות במשרד בגודל קטן או בינוני. כדאי לבקש להתחיל עם חודש או חודשיים ניסיון ולראות אם מרוצים. במרבית המקרים תספיק הזמנת עבודה בכתב שתכלול את פירוט משימות הניקוי הנדרשות, השעות ומספר העובדים. חוזה נרחב יותר והתחייבות להתקשרות למשך תקופה מינימאלית מסוימת יהיה לרוב רלוונטי במשרד גדול שעלות ההתקשרות יכולה להגיע גם לכמה עשרות אלפי שקלים בחודש. זאת, משום שאז אם נדרשים כ-4 עובדי ניקיון, אשר אותם חברת הניקיון צריכה לגייס במיוחד, וכן נדרשת רכישה גדולה של חומרי ניקוי, שואבי אבק ומכשור מתקדם, אז שני הצדדים ירצו להתחייב לגבי זה בחוזה מסודר ומפורט. ביתר המקרים, אני באופן אישי לא ממליץ להתחייב על תקופה מסוימת, כדי שחברת הניקיון תרגיש שהיא צריכה כל הזמן להוכיח את עצמה".

 

בדקו שחברת הניקיון מעסיקה את פועליה באופן חוקי ומבטחת אותם 

כדי שלא תמצאו את עצמכם בפני תביעה משפטית בשל נזק שנגרם לעובד במהלך עבודתו בשטח העסק שלכם, וגם מטעמים של רצון לא לעודד שוק שחור וניצול עובדים, בדקו שעובדי הניקיון מועסקים בצורה חוקית.

 

גולן: "כדאי לבקש לראות את תלושי המשכורת של העובדים ולראות שהם מקבלים תשלום על פי חוק ואת כל הזכויות המגיעות להם על פי דיני העבודה וכי המעסיק משלם עליהם דמי ביטוח לאומי".

 

בנוסף, כדאי לדרוש העתק של פוליסת ביטוח שמבטחת את העובד וכן פוליסת ביטוח של המעסיק בגין כל נזק שיכול להיגרם לרכוש שלכם במשרד. אם למשל נשפך דלי של מים על פרקט המשרד - תרצו לדעת שחברת הניקיון מבוטחת ותפצה אתכם בגין כל נזק אפשרי. יש פה העלמת עין מצד משרדים לפעמים בעניין זכויות עובדים, מתוך רצון להוזיל עלויות, וזה מצב בלתי נסבל בעיני. למרות שבימים אלו מגבירים את האכיפה בתחום, אם כל משרד יבקש לראות תלושי משכורת זה ימנע המון שחיתות בענף עובדי הניקיון".

 

מחפשים חברת ניקיון למשרד שלכם? לרשימת המומלצים 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים