שתף קטע נבחר

מחדל רכבת הברום: הנהג לא הבחין שהקרונות ניתקו

כמעט יממה לאחר התנגשות הרכבות ודליפת הברום שהכניסה את דימונה להסגר, מתבררים עוד פרטים על המחדל שכמעט הוביל לאסון כבד. השאלות שנותרו ללא מענה: כיצד לא ידעו על הקרונות שהשתחררו ועמדו על המסילה ללא תנועה על הפסים, ומדוע משתמשת הרכבת בקטרים ישנים ולא בטוחים. צפו בתיעוד מהמסוק המשטרתי

ביום שאחרי תאונת רכבת הברום בדימונה מתבררים ממדי האסון שנמנע. התנגשות רכבת המשא שהובילה מיכל ענק של החומר המסוכן ברום בקרונות רכבת שנסעה לפניה, נגרמה כתוצאה מתקלה טכנית. כך מודה היום (ג') רכבת ישראל. לפי הנהלת הרכבת, נהג הקטר ברכבת שהובילה כ-25 קרונות עמוסים במחצבים, לא הבחין כי כ-15 מהaם התנתקו והותיר אותם עומדים על המסילה מבלי שאיש ידע מכך. רכבת הברום שהגיעה מאחור התנגשה בקרונות העומדים, ו-6.5 טון מהחומר המסוכן דלף החוצה.

 

וידאו מהמסוק המשטרתי המלווה את פעילות כוחות המשטרה וההצלה בטיפול בתאונה: 

 

"מבדיקה ראשונית של האירוע מאתמול בלילה עולה כי כ-3-4 ק"מ מתחנת דימונה הביאה תקלה טכנית להתנתקות של מספר קרונות מרכבת משא שהמשיכה בנסיעתה. בקרונות היה מטען של מחצבים", כך אומרים הערב ברכבת. בנוסף מסבירים שם כי "מערכת ההגנה והבטיחות, שתפקידה למנוע את התפרקותו של הקרון, פעלה כנדרש", ומאשרים כי "התחקיר לבדיקת ההיבטים האנושיים עדיין בעיצומו".

 

בעקבות האירוע הוטל על העיר דימונה סגר לילי על אזור נרחב בדימונה ובמקביל סגרה כבישים והורתה לתושבים לא לצאת מהבתים. בעקבות ההתנגשות פונו שבעה בני אדם - בהם עוזר נהג הקטר הפוגע - במצב קל לבתי חולים עם צריבות והקאות. רק הבוקר הובהר כי האירוע הסתיים והתושבים הונחו לחזור לשגרה.

 

בשעה זו נערכים בדימונה לפינוי מיכל הברום שנותר בצד המסילה, ולאחר מכן יוחלט על המשך הטיפול בקרקע שעליה נזל החומר המסוכן. מהמיכל נזלו 6.5 טון של ברום ומרביתו נספג בכמויות גדולות של סיד שנטרלו את החומר. הערכות הן שהחנויות הסמוכות למקום האירוע ישובו לפעילות מחר בבוקר ובכל אופן לא נשקפת סכנה לציבור. התחקיר לאירוע נמשך ובהתאם לממצאים יוחלט האם לנקוט בצעדים נגד רכבת ישראל. 

 

"הקטרים האלה יביאו אסון"

ברכבת ישראל מסבירים כי "צוות בדיקה שמינה מנכ"ל הרכבת ממשיך בחקירתו היסודית והמעמיקה", אך עובדי רכבת אומרים היום כי השאלה הגדולה אינה כיצד תאונה כזו יכולה לקרות, אלא מדוע לא קרתה עד עתה. "הקטר שהוביל את הרכבת ממנה התנתקו הקרונות אינו בטיחותי, והתרענו על כך בפני ההנהלה מספר רב של פעמים. הוא אחד משישה קטרים לא בטוחים מסוג NGT26CW שנרכשו במהלך השנים, ואינם מצויידים במערכת הבולמת באופן מיידי את הרכבת במקרה של התנתקות קרונות. אילו זה היה קטר אחר, הנהג היה מבחין מיד כי מספר קרונות ניתקו (או לפחות שיש בעיה כלשהי במערכת מעצורי האוויר, ה.פ) והיה מדווח על כך ומונע את התאונה באופן ודאי", אמרו עובדים ותיקים ל-ynet.

 

 

בהודעה שהוציאו היום ועד עובדי הרכבת בשיתוף עם ההסתדרות נאמר כי "כידוע לכם בחודשים האחרונים הועד וההסתדרות קיימו עם ההנהלה מספר שיחות והתכתבויות בהן התרענו על פגמי בטיחות שונים, אשר עלו מהשטח ע"י הנהגים, בקטרי NGT26CW שמספרם 710-715. בשיחות והתכתבויות הנ"ל ביקשנו שלא להכניס את הקטרים הנ"ל לעבודה עד לתיקון הפגמים, אך ההנהלה לא שעתה לבקשותינו והתעקשה על בטיחות הקטרים הנ"ל. בעקבות התאונה החמורה לפנות בוקר היום בדימונה בה היו מעורבים חלק מהקטרים הנ"ל הרינו להבהיר כי כהנחיה ארגונית, עד להודעה אחרת אין לנהוג בקטרים אלה. יובהר כי כבכל הנחיה ארגונית בגיבוי ההסתדרות, הרי שכל עובד, לרבות עובד ארעי, אשר יפעל בהתאם להנחיה זו יזכה לגיבוי והגנת ההסתדרות כדין".

 

"מדובר בגרוטאות משומשות שהם בעצם לא יותר מבדיחה", אמר ל-ynet נהג קטר ותיק. "החל מהיום הראשון שהקטרים האלה הגיעו לרכבת, מתריעים נהגים ותיקים שהקטרים האלה לא בטיחותיים. ברגע שנודע הדבר לוועד החל קרב עם ההנהלה על כך. לאחר שההנהלה לא הליטה להפסיק את השימוש בהם, פנה הוועד למשרד התחבורה אך גם זה לא הועיל. רק לשם דוגמה, מדובר בקטר שלא מסוגל אפילו לעשות את הפעולה הפשוטה ביותר שכל קטר אחר יכול - נסיעה לשני הכיוונים. הסיבה לכך היא ה"אף הארוך" שיש לקטר הזה בצד אחד, שאינו מאפשר לעוזר הנהג לראות לפנים מכשולים או התרעות מכל סוג. בצד השני יש "אף קצר" ואין בעיה. זה הרי אבסורד בלתי נתפס", אמר ל-ynet.

 

"למרות כל הפניות וההתרעות של הוועד להנהלה ולמשרד התחבורה, בחצי שנה האחרונה קרו מספר אירועים של התנתקות קרונות במהלך נסיעה, שלא גרמו לעצירת רכבות כנדרש", הוא מזכיר.

 

אלא שגורמים אחרים ברכבת טוענים כי הקטרים האמרים אינם בעייתיים כלל, וכי מדובר בקטרים מסוג ש"צפוי להוביל את חטיבת המטענים בעשור הקרוב". עוד אומרו הגורמים ל-ynet כי "כלל לא ברור מדוע נהג הרכבת לא זיהה כי התנתקו קרונות, שכן הוא אמור היה לקבל על כך חיווי בתא הקטר. גם עובדי מרכז השליטה והפיקוד של הרכבת, המשואה, אמורים היו לזהות כי הרכבת שהמשיכה בדרכה אינה מושכת את מספר הקרונות הנדרש. מדוע לא הודיעו על כך לנהג הקטר ולא מנעו את הגעתה של רכבת הברום, זו השאלה המרכזית". 

 

בהכנת הידיעה השתתף אמיר אלון ואילנה קוריאל


פורסם לראשונה 15/03/2016 18:49

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: דוברות כיבוי אש מרחב נגב
רכבת הברום - רק בנס נמנע אסון
צילום: דוברות כיבוי אש מרחב נגב
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים