מרצדס E קלאס בנהיגה ראשונה - כמעט לבדה
מכונית הסלון החדשה של מרצדס מסוגלת לנהוג כמעט בעצמה, ולצד יכולת אוטונומית מרשימה מציעה גם חבילת אבזור בלתי נגמרת. נהגנו בה, ויש לנו מה לספר
איפה נהגנו - ליסבון, פורטוגל
במה נהגנו - מרצדס E קלאס
מחליפה של - מרצדס E דור קודם
מתחרות עיקריות - ב.מ.וו סדרה 5, אודי A6, לקסוס GS
מתי אצלנו - כעת
כמה תעלה (משוער) - החל מ-465 אלף שקלים
בעד: יכולת אוטונומית, מערכות בטיחות ואבזור, נוחות
נגד: יכולת דינמית, מנותקת מהנהג
בגדול: למרצדס E קלאס יש היום את מערכות הנהיגה האוטונומיות המתקדמות בעולם בייצור סדרתי, לצד טסלה שאינה נמכרת אצלנו. וללא קשר ליכולתה הכוללת של ה-E, העניין האוטונומי מהווה במקרה זה אלמנט שיווקי יוצא דופן, המגדיר את ההבדל בינה לבין המתחרות - אודי A6 וב.מ.וו סדרה 5 - יותר מביצועי מנוע ותיבה או איכות מתלים ומערכת שמע. במרצדס דאגו לפמפם במשך חודשים ארוכים את העובדה שמדובר בבייבי-S קלאס, אלא שה-E אפילו מתקדמת ממנה.
מי את: נראה כי ה-E הייתה כאן מאז ומעולם, וזו לא ממש טעות. במרצדס אומרים כי המכונית החדשה היא דור 10 לסדאן היוקרתית, אלא שבגרסת E-קלאס היא איתנו מאז 93'. כך או אחרת, מדובר באחד הדגמים היותר מוצלחים של המותג בפרט ותעשיית הרכב הגרמנית בכלל, עם כמות עצמה של מכירות במהלך ההיסטוריה. החדשה ארוכה מהמוחלפת ב-4.6 ס"מ, דומה לה בגובה וברוחב ומציעה בסיס גלגלים ארוך ב-6.5 ס"מ, שהופך אותה גדולה משמעותית עבור הנוסעים.
היצע המנועים יהיה ענק כרגיל בדגמי מרצדס, החל ממנועי דיזל בסיסיים, דרך היברידיים נטענים ובנזין מוגדש, ועד גרסאות AMG כוחניות. לאירוע ההשקה התייצבו מנועי בנזין בנפח 2.0 ליטר עם ארבעה צילינדרים והספקים של 184 עד 245 כ"ס, V6 בנפח 3.0 ליטר עם 333 כ"ס והנעה כפולה-קבועה ומנועי דיזל חדשים בנפח 2.0 (195 כ"ס) ו-3.0 ליטר (258 כ"ס). לכולם תיבת תשעה הילוכים אוטומטית ובחירה בין מצבי נהיגה. ה-E שוקלת 50 ק"ג פחות מקודמתה ובין 40 ל-80 ק"ג פחות מהמתחרות. מערך המיתלים מציע אפשרויות בחירה בין קפיצי פלדה רגילים, ספורטיביים שמנמיכים את המרכב או מיתלי אוויר מתכווננים.
עיצוב ותא נוסעים: העיצוב החיצוני מזכיר את ה-S קלאס, מיישר כצפוי קו עם המראה המשפחתי העדכני, מוצלח מהקודם אך עדיין שמרני יחסית. גם תא הנוסעים שואב השראה מספינת הדגל, בין היתר הודות לצמד מסכי ענק בגודל "12.3 כל אחד, הנמתחים לרוחב הקונסולה הקדמית - האחד משמש כלוח מחוונים רב-מצבים והשני כמסך תצוגה למערכת שליטה, בידור, ניווט ומה לא. פתחי האוורור העגולים, שעון הזמן האנלוגי ודיפוני העץ, האלומיניום והעור, ניתנים לבחירה כמעט בכל שילוב צבעים. האיכות לא נופלת מ-S קלאס, ואף עולה עליה. המושבים מצוינים, עם תמיכה מעולה וכמובן כוונון חשמלי.
ציוד בטיחות: רשימת הציוד הבטיחותי ארוכה, כנראה הארוכה ביותר ברכב סדרתי כיום. מעבר לשלל הכריות ומערכות בקרה אלקטרוניות שונות ומוכרות לנו, יש כמה פחות מוכרות ואף נדירות. בקרת שיוט אדפטיבית שפועלת בין מהירות זחילה לקצב אוטובאן, מערכת היגוי אקטיבית שומרת-נתיב, בלימה אוטונומית וסיוע בהתחמקות מהולכי רגל, אפשרות להתאמת מהירות הנסיעה לפי שלטי מהירות, מעבר נתיב לטובת עקיפה וחזרה על-ידי הפעלת איתות בלבד (ללא מגע בהגה) על-ידי שילוב כל המערכות הרלוונטיות, כולל אלה המזהות רכב מתקרב או מקביל או חוצה.
צפו ביכולת האוטונומית
הביצוע? לא פחות ממדהים. אף אחת מהמכוניות בהן נהגתי עד היום - כולל מספר אבות טיפוס - לא הציעה את מידת העידון והנינוחות בה פועלת המערכת של מרצדס. בהתאם, אף אחת לא ייצרה כזו תחושת ביטחון ביכולת של המכונית לנהוג, להתחמק, לבלום ולהאיץ בעצמה. ללא ספק, אלה פני העתיד ומרצדס מובילה בשלב זה את המירוץ.
מנוע ותיבת הילוכים: צמד במנועי בנזין, היברידי ודיזלים, עמדו לרשות העיתונאים באירוע ההשקה. צמד הדיזלים מבטיח להיות חזק, חסכוני וקליל מקודמיו. והם אכן מרשימים, רק פחות רלוונטיים עבור השוק הישראלי שאינו מעריך - וגם לא תמיד זקוק - לצרכני סולר. פחות או יותר כמו כל דור מנועי דיזל חדש המגיע מתעשיית הרכב הגרמנית, הביצוע מרשים בעיקר במחלקת המומנט מעוררת ההשתאות. אך גרסת ה-400 עם מנוע הבנזין ו-333 כ"ס, הייתה בכל זאת מרשימה מכולן, עם יחידה חלקה כמשי.
בכל המקרים, תיבות תשעת ההילוכים של מרצדס עשו עבודה מצוינת, עם מעט מאד השהיה במקרים מסוימים, אך לא יותר מכך. מרצדס מציעה כנהוג מספר מצבי נהיגה, הפוקדים על מערכות שונות ברכב - הגה, מנוע, מצערת, גיר ומתלים - ומשנים תגובות בהתאם לבחירת הנהג. ההבדלים מורגשים, אך ההשפעה לעיתים פשוט מלאכותית מדי.
נוחות נסיעה ויכולת דינמית: במרצדס בטוחים בעצמם וביכולת של ה-E קלאס להציע נוחות נסיעה מצוינת על כבישים משובשים לצד חדות ודיוק על המסלול. עובדה, לצד כבישי ערים מצולקים, הוזמנו לנהוג מספר הקפות על המסלול. ובקצרה - מוטב להישאר על הכביש. מערך מתלים משופר, כיול מוצלח מאד ומערך בולמים אדפטיביים, סייעו לכל הגרסאות שהושקו להציג יכולת שיכוך מרשימה ונסיעה נוחה במיוחד במרבית התנאים. בניכוי כבישים גרועים במיוחד בהם התקשתה ה-E לשכך מהמורות חדות, תצוגת התכלית הייתה מרשימה מאד.
היכולת הדינמית לעומת זאת, אינה יכולה - או מנסה - להתמודד עם הטובות בקבוצה. ה-E מרגישה כסלון על גלגלים, רך ומפנק ונינוח. אבל חסרה חדות ניהוג, גם במצב הספורטיבי והנוקשה ביותר. המכונית הזו לא נועדה להתנהגות פוחזת, כמו-גם לנהיגה מהירה ותובענית. התחושה על המסלול הייתה מגושמת כצפוי, למרות יחידות ההנעה המצוינות והכוח הרב. ההגה מרגיש חסר חיים כמעט בכל מצב, וגם אם ניכר שיפור לעומת הדגם הקודם, היא אינה מרשימה מבחינה זו.
שווה אזכור: ניתן להתניע ולהסיע את ה-E בחניה צפופה בעזרת סמארטפון. יש מערכת תאורה דינמית שמשנה את רוחב ואורך האלומה בהתאם למצב התאורה בכביש, ומערכת המשמיעה צלילי מלאכותי מהרמקולים במקרה של תאונה כדי למנוע צלצולי אוזניים. באמת. במרצדס ישראל הסבירו כי לא ברור עדיין אילו מהמערכות המתקדמות של ה-E יגיעו ארצה, אך אין ספק כי כלמוביל תהיה מעוניינת להביא את כולן. אחרי הכל, גולת כותרת כאן, ומרצדס שמחים להדגיש זאת בכל דרך אפשרית, היא מערכות עזר מתקדמות שהיא מביאה לייצור סדרתי.
סיכום: אם אתם מחפשים "מכונית נהיגה", ה-E עשויה לאכזב אתכם. יש טובות ממנה בתחום זה. לעומת זאת, אם אתם מסוגלים ורוצים להוציא כמה מאות אלפי שקלים על מכונית, ואחת הדרישות שלכם היא היכולת להתהדר ברכב המתקדם ביותר על הכביש כיום, הנוח והמאובזר, ה-E קלאס היא המכונית עבורכם.
מנוע | V6 |
נפח / סוג דלק | 2,987 סמ"ק / טורבו-דיזל |
הספק מרבי | 258 כ"ס ב-3,400 סל"ד |
מומנט מרבי | 62 קג"מ ב-1,600 סל"ד |
הנעה / תיבת הילוכים | אחורית / אוטומטית, תשעה הילוכים |
מרכב | ארבע דלתות, סדאן |
אורך | 492 ס"מ |
רוחב | 185 ס"מ |
גובה | 147 ס"מ |
בסיס גלגלים | 294 ס"מ |
משקל | 1,800 ק"ג |
נפח תא מטען | 540 ליטר |
100-0 קמ"ש | 5.9 שניות |
מהירות מרבית (מוגבלת) | 250 קמ"ש |
תצרוכת דלק (ממוצע יצרן) | 19 ק"מ לליטר |
מחיר משוער | - |
אחריות | 24 חודשים |
אבזור בטיחות | 7 כריות אוויר, ABS ,ESP |
דירוג בטיחות | לא נבחן |
הכתב היה אורח חברת מרצדס