שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    יוצאים לפנסיה? הסיכוי שלכם לחלות גדל בהרבה
    מחכים בקוצר רוח לשלווה שבפנסיה? אל תמהרו. מחקרים מראים כי פרישה מהעבודה מובילה בהסתברות גדולה יותר למחלות לב, סרטן ומחלות כרוניות. הסיכוי לחלות אף גובר אם העזיבה מלווה בעלבון או כעס. מטפלת מסבירה איך רגש הופך למחלה ונותנת 5 כללים להתמודדות בריאה

    כבר שנים חוקרים בודקים את השפעתה של הפסקה או פרישה מהעבודה על הבריאות הגופנית, הרגשית והמנטאלית. הממצאים אינם חד משמעיים. עבור אנשים מסוימים היציאה לפנסיה ללא פיטורים, היא סוג של פרס על שנים של עבודה קשה יום יומית. התקופה שלאחר פרישה מאפשרת זמן משוחרר מכבלים והתחייבויות שמוקדש למנוחה, טיול ובילוי. עבור אנשים אחרים, במיוחד באם הפרישה מלווה בעלבון וכעס זו תקופה קשה ומתסכלת, המשויכת עם ירידה בבריאות ועליה במגבלות גופניות ומנטאליות.

     

    עוד במדור 60 פלוס:

    הסוד לחיים טובים בגיל 90: "מתקנים הכל תמורת 5 שקלים"

    ארגון הבריאות מצא: ארבעת הגורמים לחיים מאושרים

    להפגת הכאב והלחץ: 3 תרגילי נשימה לבית

    אחרי מסיבות הפרידה צריך להתמודד עם אובדן (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
    אחרי מסיבות הפרידה צריך להתמודד עם אובדן(צילום: shutterstock)
     

    אחרי פרישה הסיכון גדל להתקפי לב ומחלות

    חוקרים בביה"ס לבריאות הציבור באוניברסיטת הרווארד בדקו נתוני שכיחות של התקפי לב ושבץ מוחי בקרב גברים ונשים, לפני ואחרי פרישה מהעבודה. הנתונים נאספו מתוך מחקר הבריאות והפרישה האמריקאי של אוניברסיטת מישיגן . מתוך 5422 האנשים שהשתתפו במחקר, נמצא שלכ- 40% מהפורשים היתה הסתברות גבוהה יותר לחלות בהתקף לב או שבץ, ביחס לאלה שעדיין עבדו. מחקר נוסף, מצא שפרישה מהעבודה מעלה את הסיכון לחלות במחלה כרונית, במיוחד מחלות לב וסרטן.

     

    אפשר אולי לטעון שממצאים אלה צפויים, שכן מדובר בגילאים שטבעי שתהיה ירידה הדרגתית בבריאות הכוללת בלי קשר לפרישה. שכן ככל שאנחנו עולים בגיל אנחנו סובלים יותר מתחלואים. ויש כמובן לזכור כי בתהליך זה שותפים גורמים רבים, כמו גנטיקה וחוסן גופני בסיסי טבעי, לצד גורמי אורח חיים כמו פעילות גופנית ותזונה נכונה.

     

    רגש שלילי - החלשות מערכת החיסון

    תפקידו של העולם הפנימי בשמירה על בריאות בכלל זה רגשות, תפיסות, מערכות יחסים וגישה לחיים קשה למדידה. כבר לפני שנים פרופ' קנדיס פרט מאוניברסיטת ג'ורג'טאון בוושינגטון די סי, הוכיחה קשר ישיר בין רגשות שליליים והחלשות מערכת החיסון. כמו כן נמצא הקשר בין טראומות, כאבים וקונפליקטים רגשיים שאינם מטופלים ונמצאו כמשבשים את פעילות התאים ובאים לידי ביטוי ככאבים ומחלות גופניות.

     

    בדירוג גורמי סטרס של המכון האמריקאי לסטרס, פרישה מהעבודה מדורגת כגורם מספר 10 בעוצמתו. בהתאמה עם ממצאיה של פרופ' פרט, ככל שהפרישה מעולם העבודה טראומתית יותר או מערבת רגשות שליליים חזקים, כמו למשל עלבון או כעס ותחושת חוסר ערך הסיכוי לסבול מהפרעות גופניות כתוצאה מהשינוי עולה.

     

    איך שלא מסתכלים על זה, פרישה מהעבודה היא שינוי משמעותי, שמשפיע על כל תחומי החיים והתפקוד. באופן טבעי, שינויים גדולים נוטים לעורר רגשות חזקים והתמודדויות לא בהכרח פשוטות ומצריכים דרגות שונות של הסתגלות.

     

    גישה חיובית ומטרות חדשות 

    אחרי מסיבות הפרידה ועזיבה סופית של מקום העבודה יש אובדן של המסגרת והסיבה לקום בבוקר. יותר שעות בבית, לבד או עם בן/בת זוג, יותר שעות פנאי שצריך למלא, יותר פוטנציאל לרגשות שליליים וחיכוכים בין-אישיים ובהתאמה סיכוי גבוה יותר לפתח כאבים וסימפטומים גופניים.

     

    הגישה לחיים והצבת מטרות חיים הם שני גורמים נוספים המשחקים תפקיד מכריע בבריאות בגיל השלישי. ככל שהגישה לחיים אופטימית וממוקדת בחיובי, יש הרבה יותר סיכוי לחוות חוויות נעימות ומעצימות ולשמור על בריאות טובה.

     

    מטרות, כיוון ברור ועשייה שיוצרת תחושת משמעות וסיפוק נותנים סיבה ומוטיבציה לחיות ומסייעים רבות בשמירה על חיוניות גופנית ומנטאלית.

     

    5 כללים לשמירה על הבריאות 

    מסגרת חדשה. הציבו מטרות להמשך החיים ומצאו מסגרות לעשייה משמעותית ומספקת. בין אם בשכר או בהתנדבות, תחפשו הזדמנויות למעורבות ועזרה לאנשים אחרים. ההעצמתם של אחרים זו דרך מצוינת להעצמה של עצמכם ומקור בלתי נדלה לסיפוק, השראה וצמיחה אישית.

     

    טפחו קשרים חברתיים ישנים וחדשים. קשרים מהנים ומספקים ושיתוף בקשיים עם אנשים, שעוברים תהליכים דומים, תורם רבות לתחושת שייכות ותמיכה הדדית, מקלים את תהליך ההסתגלות ובונים בסיס איתן לחיים בריאים גופנית ורגשית.

     

    טפחו תחביבים. הקדישו זמן לדברים שאתם אוהבים לעשות, הניעו את הגוף ותנו ליצירתיות שבכם לבוא לידי ביטוי.

     

    תרחיבו דעת. לימוד או קריאה בנושאי עניין תורמים לשמירה על מוח פעיל ובריא ועניין בחיים. נצלו את המקורות הזמינים הרבים באינטרנט או הצטרפו לחוגים וקורסים בתחומי העניין שלכם.

     

    התמקדו בחיובי. ההמלצה החשובה ביותר היא להתמקד במה שטוב בחיים שלכם ובכל מה שיש לכם. כך תמנעו מהתמקדות בכאבים, מחלות וצרות אחרות ותשמרו על בריאות גם לאחר הפרישה.

     

     

    הכותבת הינה מומחית לטיפול רגשי וגופני ומרצה בכירה לרפואה משלימה. תשתתף בכנס ייחודי בנושא "כאב, אפשר גם אחרת" ביום שישי ה-20.5.16. בכנס יחשפו מחקרים, שיטות וגישות לטיפול רב תחומי בכאב. לרכישת כרטיסים או בטלפון 077-8965752

     

     

     







     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    מגדלי הים התיכון
    צילום: index open
    כשהפרישה מלווה בעלבון הסיכוי לחלות גדל
    צילום: index open
    מחשבוני בריאות
    פורומים רפואיים
    מומלצים