שתף קטע נבחר

מתנה מהבנק - חופשה בחו"ל? אפשר אם פתחתם חשבון אונליין

שנה וחצי אחרי שהגביל בנק ישראל את מתן ההטבות ללקוחות בבנקים, הוחלט לשנות את התקנות ולהקל בהגבלות – ללקוחות הפותחים חשבון באמצעים הישירים, או לקוחות קיימים המצטרפים לפעילות הדיגיטלית

שינוי בהטבות: הפיקוח על הבנקים יקל על "הגבלת המתנות" שהוטלה על הבנקים, בכל הקשור לפעילות של לקוחות באמצעים הישירים ובדיגיטל.

 

  • פתח חשבון - קבל חופשה: הסוף

 

נזכיר כי לפני שנה וחצי נכנסו לתוקף הוראות של בנק ישראל המגבילות את מתן ההטבות ללקוחות בעת פתיחת חשבון או פעילות בחשבון.

 

בפיקוח לא אהבו את שלל ההטבות שהוצעו ובהן חופשות, טיסות לחו"ל, אופניים ועוד הטבות שונות בשווי מאות ואף אלפי שקלים.

 

בבנק ישראל טענו אז כי ההטבות האלו טשטשו למעשה את יכולת ההשוואה של הלקוח בין מוצרים פיננסים שונים בבנקים (הלוואות, פיקדונות) וכן את התנאים האמתיים לניהול חשבון. בנוסף הם כבלו את הלקוח לבנק למשך תקופה ממושכת, כגון מתן הטבה שניתנה ללקוח ב-36 תשלומים, כך שהוא נדרש להישאר לקוח כל אותה תקופה כדי ליהנות ממלוא ההטבה.

 

 (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
(צילום: shutterstock)

ההוראות, שנכנסו לתוקף בתחילת 2015 קבעו כי בנקים וחברות כרטיסי אשראי, רשאים לתת ללקוחותיהם הטבה בנקאית, כגון: הפחתה או פטור בתשלום עמלות, הפחתה או תוספת בריבית ושינוי בתנאי תשלום, אולם, ככלל, הם אינם רשאים לתת הטבה שאינה בנקאית, כגון מתנה, ובפרט כזו שכובלת את הלקוח בהסכם או בשירות כלשהו.

 

בהוראה נקבע איסור מוחלט על מתן הטבות לא בנקאיות הקשורות בפתיחה וניהול של חשבון עובר ושב, או קשורות במתן שירותים בנקאיים אחרים, ובכלל זה הפקדת פיקדון, העמדה או ניצול של אשראי, פתיחת תיק השקעות וניהולו, ייעוץ להשקעות או ייעוץ פנסיוני, סליקה וניכיון.

 

עם זאת בבנק ישראל התירו מתן הטבה לא בנקאית במקרים של הנפקת כרטיס חיוב, החזקתו והשימוש בו, נתינת כסף ללקוחות בעת פתיחת חשבון עובר ושב, נתינת חפץ קטן ערך וסמלי, לצורכי שיווק התאגיד הבנקאי, בעת פתיחת חשבון עובר ושב או בהתרחש אירוע מסוים (כגון חג, או יום הולדת).

 

היום (א') פרסם הפיקוח על הבנקים טיוטת הוראה, הכוללת שינויים ביחס להוראה הקודמת. בין הייתר, כאמור, ניתן יהיה לתת סוגים שונים של הטבות בעת פתיחת חשבון באמצעים הישירים ובדיגיטל וכן במסגרת הפעילות בחשבון כזה, במטרה לעודד את הלקוחות לעבור לשירות באמצעים הישירים.

 

בבנק ישראל מסבירים כי "התרת האפשרות לתאגידים הבנקאיים לתת הטבות לא בנקאיות אגב התנהלות שוטפת בחשבון,

 

כמקובל בתאגידים בנקאיים בעולם, תאפשר לשפר את חווית הלקוח בקשר עם הבנק, לקדם

 

בנקאות דיגיטלית ולעודד התנהלות תקינה בחשבון, ובמקביל להמשיך ולאפשר ללקוחות

 

להשוות בין המוצרים הבנקאיים המוצעים להם, ולהבחין בין ערך ההטבות שאינן בנקאיות ובין

 

ערך המוצרים הבנקאיים, וכן מבלי שיותנו תנאים כובלים אגב מתן ההטבות הלא בנקאיות."

 

יש לציין כי בעבר הביעו גורמים במערכת הבנקאית תרעומת על המהלך של הפיקוח. לטענתם הגבלות על הטבות ככלל "דופקות" את הלקוחות שבסופו של דבר יקבלו הטבות פחות "שוות" ובשווי נמוך יותר ממה שניתן בעבר. כעת, מעניין יהיה לראות איזה הטבות יציעו הבנקים לפעילים באמצעים הישירים.

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים