שתף קטע נבחר
 

מחקר: כשמבוגרים מפסיקים לנהוג - הבדידות תוקפת

חוקרים אמריקנים מצאו כי נהגים מבוגרים שהורדו מההגה, חוו עד פי 3 בדידות חברתית. החוקרים: "הבדידות מגבירה את סיכון התמותה, הדיכאון והדמנציה". פסיכולוג מסביר איך אפשר להקל, "על הסביבה להדגיש שהורדה מההגה היא לא סוף העולם ואפשר להסתדר גם בלי רכב פרטי"

בדידות רחוק מההגה. מחקר חדש מצא כי מבוגרים הנאלצים לפרוש מנהיגה חווים בידוד חברתי, במיוחד כאשר אין להם אפשרויות תחבורה חלופיות, מצב שמוביל להגברת הסיכון לתחלואה. המחקר החדש פורסם בכתב העת לגרונטולוגיה.

 

עוד במדור 60 פלוס:

מעל 60? מדדי לחץ הדם שלך עומדים להשתנות 

4 מזונות שנמצאו כמעכבי תסמינים של מחלת האלצהיימר 

הליכה נורדית: השיטה ששורפת יותר קלוריות

 

מפגש חברתי תלוי פעמים רבות בניידות ומעניק בריאות נפשית וגופנית (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
מפגש חברתי תלוי פעמים רבות בניידות ומעניק בריאות נפשית וגופנית(צילום: shutterstock)
 

פעילות חברתית כמפתח לחיים טובים ובריאים

המחקר בחן את הרגלי הנהיגה ופעילויות חברתיות כמו ביקור חברים ומשפחה או יציאה לארוחות ערב וסרטים, בקרב מעל ל-4,300 מבוגרים שגילם מעל 65 שנים, במשך כשנתיים.

 

הממצאים הראו כי נהגים קשישים שהמשיכו לנהוג, היו בסיכוי גבוה פי 3 להמשיך בפעילות חברתית הכוללת השתתפות באירועים חברתיים, בילוי בקולנוע, וביקור חברים ומשפחה בהשוואה לקשישים שהורדו מההגה. נהגים קשישים אף היו בסיכוי גבוה פי 2 להשתתף במפגשים דתיים ולארגן פעילות קבוצתית.

 

"השתתפות חברתית בגיל מבוגר קשורה ליתרונות גופניים ונפשיים", אמרה ראש צוות החוקרים טג'ה פריסטאבצ' מאוניברסיטת רוטגרס שבניו ג'רסי, "מבוגרים בעלי חיים חברתיים מדווחים על בריאות טובה יותר, חווים סיכון תמותה נמוך יותר לאורך זמן ובעלי שיעור נמוך יחסית של דיכאון, דמנציה ופגיעה בתפקוד המוחי. היכולת לתחבורה הכרחית לעתים קרובות כדי להמשיך את ההשתתפות בפעילויות החברתיות".

 

הפסקת נהיגה: פגיעה אנושה בדימוי העצמי

"הורדה מההגה נובעת מסיבות בטיחותיות", אומר אפי גיל, פסיכולוג רפואי, "יש קשישים שסובלים מירידה בתפקוד פיזי ונוירולוגי והנהיגה יכולה להוות סכנה לאחרים. חלק מהקושי המרכזי של הקשיש בירידה מההגה, היא קבלה של ההידרדרות הפיזית והמנטלית, שהיא איזשהו חיזוק לירידות הפיזיות והמנטליות".

 

"איסור הנהיגה עלולה לגרום לפגיעה עמוקה בדימוי העצמי, כשבד בבד יש ירידה ביכולת הקשיש לעצמאות. מי שצריך לעזור כאן היא הסביבה, שצריכה להדגיש שההורדה מההגה היא קודם כל לשם בטיחותו של הקשיש" מוסיף גיל, "מעבר לכך, כדאי להפחית את עוצמת הגזירה לכאורה, כשמבהירים לקשיש שההורדה מההגה היא לא סוף העולם. ישנם צעירים שאינם נוהגים ומסתדרים היטב גם ללא רכב. זה דורש מהקשיש ללמוד כיצד להסתדר באמצעות תחבורה ציבורית, ודורש גם מהסביבה סיוע, בין אם הסעה על ידי הילדים הנכדים או חברים, ובין אם לימוד על שימוש באפליקציות מוניות ואוטובוסים המקלות על השימוש בתחבורה הציבורית".

 

בישראל: בדיקות כשירות מגיל 70

בתהליך ההזדקנות מתרחשים אצל הנוהג שינויים בתפקוד המוטורי, התפיסתי, החזותי וביכולת עיבוד המידע אשר עלולים לפגוע בכושר הנהיגה שלו. על פי החוק, נהג שמלאו לו 70 שנה חייב לעבור בדיקות רפואיות אחת לחמש שנים עד לגיל 80, ואחרי כן אחת לשנתיים.

 

בעלי רשיון לנהיגה מקצועית של אוטובוס, משאית או מונית חייבים לעבור מגיל 60 בדיקות כל חמש שנים עד גיל 70 ולאחר מכן, אחת לשנתיים. הבדיקה כוללת הצהרת הנוהג על מצבו הבריאותי, בדיקת ראייה על ידי אופטומטריסט ופירוט המצב הבריאותי על ידי רופא המשפחה.

 

אצל מי שקיים ספק לגבי כושרו הרפואי לנהיגה, ובמיוחד מי שאובחנו אצלו סימני דמנציה, פרקינסון או תופעות אחרות שעלולות להחמיר עם הזמן, יזומן הנהג לבדיקות נוספות או שיידרש להציג מסמכים רפואיים נוספים.

 

תיעוד אחת התאונות הקטלניות בה קשיש נהרג כשנסע נגד התנועה:

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מגדלי הים התיכון
צילום: sjutterstock
נכנסים לדיכאון כאשר מפסיקים לנהוג
צילום: sjutterstock
ד"ר רק שאלה
מחשבוני בריאות
פורומים רפואיים
מומלצים