שתף קטע נבחר

לקוחות גרופון: כופים עלינו פיצוי

הלקוחות שקנו קופון לחופשה זוגית ביוון ב-10 שקלים וגילו כי לא יוכלו לממש את העסקה, טוענים שהחברה "כופה" עליהם "מחווה שיווקית" של 100 שקל "כסף גרופון", למרות שביקשו שלא לקבל את הזיכוי. חשבונם באתר הוגבל לכספי הזיכוי. עו"ד: "זה לא מתיישב עם חוק הגנת הצרכן". גרופון: "נדאג שהם יקבלו מענה"

לקוחות גרופון ממשיכים להתלונן על אופן התנהלות החברה בנושא ההתקלה במבצע קופונים ב-10 שקלים לחופשה זוגית ברודוס, יוון. לטענתם, קיבלו מהחברה מחווה שירותית של 100 שקל "כסף גרופון". לטענתם קיבלו "פיצוי" זה בעל כורחם (שכן הם מעוניינים בחופשה) ולא הצליחו לבטלו. כמו כן מי מהם שרוצה לקנות בגרופון, חייב כעת להשתמש בכסף שהוזן לו במסגרת הפיצוי ולא יכול לדחותו ולשלם באמצעי אחר.

 

 

"'מכריחים' אותי לנצל את הזיכוי"

אחד הלקוחות אמר ל-ynet: "התחושה היא של: "אם לא תשתמשו בפיצוי, לא תקנו פה יותר". לקוחה אחרת כתבה בקבוצת הפייסבוק שהקימו הלקוחות: "..שמתם לב שגרופון חסם לנו את האפשרות לרכוש באתר דרך כרטיס אשראי או פייפאל וכל חיוב יורד אך ורק מהזיכוי שניתן לנו?! אני מתלבטת אם לבטל קנייה של קופון שקניתי והתשלום שהיה אמור לרדת באשראי, הומר לתשלום מהזיכוי. מרגיז אותי ש'מכריחים' אותי לנצל את הזיכוי'".

 

הלקוחות טוענים כי פנו לגרופון בבקשה לבטל את הפיצוי המוזן לחשבונם, שכן הם מעוניינים בחופשה ולא פחות מכך ולכן הם דוחים את הפיצוי. נאמר להם כי לא נתקבלה בקשת הביטול שלהם. ש' טוענת שערכה שיחה אתמול ב-11:36, עם נציגה בשם מור. במהלך השיחה אמרה הלקוחה שהיא לא מעוניינת לקבל את הפיצוי. הנציגה ענתה לה: 'זו זכותך', אך לא אמרה שתבטל לה את הפיצוי ונכון לרגע זה, הוא עדיין מוזן בחשבונה.

 

חן סיפרה: "דיברתי איתם בטלפון, אמרתי להם בפירוש כמה פעמים שאני לא מעוניינת בזיכוי הזה. הם אמרו לי שהם מבינים שאני לא שבעת רצון מהפתרון שלהם, אבל זה הפתרון היחיד מבחינתם. הזיכוי עדיין מוזן בחשבון שלי". חוץ משתי אלה, ל-ynet הגיעו שמות של עוד 4 לקוחות שקיבלו תשובות דומות - כלומר: כספי "המחווה השירותית" נשארו בחשבונם והם אינם יכולים לקנות בגרופון אלא בכסף זה.

 

למרות הבקשה שלא להטעין את הזיכוי בחשבון - בגרופון מתעלמים (מקור: מרי שיש) (מקור: מרי שיש)
למרות הבקשה שלא להטעין את הזיכוי בחשבון - בגרופון מתעלמים(מקור: מרי שיש)

 

"זו התנכלות"

שאלנו עו"ד אם העובדה שהלקוחות לא יכולים לקנות באתר באמצעי תשלום רגילים, אלא רק ב-100 שקל האלה המוטענים בחשבון שלהם, היא מעין כפייה. עו"ד אהב כהן, מומחה במשפט מסחרי ממשרד כהן-סטרשנוב-לונדון, אמר ל-ynet: "אם אכן כך, זה בכלל לא מתיישב עם חוק הגנת הצרכן ולא עם חובתו המוסרית של בית העסק. זה סוג של התנכלות. בעצם בית העסק אומר לכאורה: לא רק שאנחנו טוענים שזה הפיצוי, אלא אתם גם לא תקנו מאיתנו עד שתפעלו באופן בו אנחנו תופסים את האחריות המשפטית שלנו. כל עוד לא תפטרו אותנו מאחריות משפטית, לא ניתן לכם להשתמש יותר באתר. זה כמו לכוון אקדח לרקה".

 

הלקוחות יכולים פשוט לא לקנות לעת עתה בגרופון.

 

"נכון אבל זה לא משנה שהם יכולים להימנע מקנייה. יש דרך של התנהלות בין צרכן ובית עסק. זה נראה כמו ניסיון להיפטר מהאחריות שלהם כלפי הלקוחות".

 

"זה לא בא על חשבון פיצוי אחר"

אם השתמשתי ב-100 השקלים הללו, האם עדיין אוכל לתבוע? לשאלה זו השיב עו"ד כהן: "פיצוי יזום, הוא דבר מבורך במקומותינו, אבל פיצוי כזה הוא לא בגדר פיצוי עונשי. בעצם משפטית - הוא לא מהווה פיצוי בכלל.

 

"עסקים נוהגים לפצות כמחווה של רצון טוב, אבל זה קשור לסוגיית האחריות המשפטית של החברה. גם אם בית עסק יבוא ויפצה צרכן שרואה עצמו נפגע מאותו בית העסק, זה לא מגיע על חשבון פיצויים אחרים שעשויים להתקבל. במקרה הזה, 100 שקל לא יעברו אפילו כמקדמה. זה נטו מחווה של רצון טוב. זה לא מחליף פיצוי עונשי. אין תקדים לזה".

 

אמנם זה לא מקרה של תביעה ייצוגית אלא תביעת רבים, אבל בתביעות ייצוגיות, אם חברה מפצה צרכנים מראש – אזי עילת התביעה מתבטלת.

 

"כאמור, זה לא מקרה של תביעה ייצוגית".

 

אז אם הלקוחות שנפגעו משתמשים ב"פיצוי" הזה, זה לא יפריע להם לתבוע? לא יטענו שזה חוסר תום לב מצידם?

 

"בפירוש לא. הצרכן יכול גם לקחת את הפיצוי וגם למצות את זכויותיו המשפטיות. יחד עם זאת, הייתי ממליץ שלא להיכנס לפינה הזאת ולא לקחת. בגדר: 'אנחנו לא צריכים טובות'".

 

בנוסף, זה לא בדיוק 100 שקל. הם הטעינו בחשבון המתלוננים 100 שקל "כסף גרופון"

 

"אם כך, אני לא רואה את זה כפיצוי כלל וכלל. אני רואה את זה כקרדיט באתר, ככסת"ח, כטיטוא מתחת לשולחן, או אפילו סוג של תמריץ השתקה".

 

לטענת כהן, "ככלל, בעיה טכנולוגית באתר האינטרנט של חברה איננה פותרת אותה, כמקבלת התשלום מכל אחריות החלה עליה מול הצרכן - כלומר, מעמדה של העסקה יהיה כמעמדה של עסקה רגילה, מבלי קשר לשאלת המלאי. הפיצוי מטעם גרופון הינו מבורך, אך ככל שצרכן פלוני לא ביקש זאת במפורש, אזי לכאורה, מדובר בניסיון להתנער מאחריות בגין הפיצוי הגדול יותר שעל גרופון לשלם לצרכן - שהינו פיצוי בשווי החופשה שנרכשה".

 

תגובת גרופון

גרופון מסרו בתגובה: "כמחווה שירותית, גולשינו מהעסקה המדוברת, קיבלו 100 שקל כסף גרופון לשימוש בעסקאות האטרקטיביות המוצעות באתר. נשמח לקבל מ-ynet מידע לגבי לקוח כלשהו שפנה בבקשה לביטול הקרדיט ולא טופל בהתאם לבקשתו בכדי לוודא שהוא מקבל מענה ראוי".

 

לנוכח משלוח שמות הלקוחות אמרו: "נדאג שהם יקבלו מענה".

 

בעקבות פניית ynet, הלקוחות מדווחים כי החברה החלה לבטל זיכויים כבקשתם.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המקצוענים
מומלצים