שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    יצרניות רכב בפנייה לנתניהו: עצור את חוק שירותי הרכב
    יצרניות רכב אירופאיות ואמריקאיות לוחצות על נתניהו לשנות את חוק שירותי הרכב, ומזהירות כי החוק החדש "עלול ליצור פגיעה ברמות הבטיחות, השירות והבטיחות בשוק הרכב הישראלי". כך מתפרסם במגזין "ממון"

    תעשיית הרכב באירופה וארה"ב מוטרדת מחוק שירותי הרכב שאמור לעלות בחודשים הקרובים לאישור הכנסת. "אנחנו חשים דאגה עמוקה מהחוק, שחורג מהנורמות הבין לאומיות, ועלול ליצור פגיעה ברמות הבטיחות, השירות והבטיחות בשוק הרכב הישראלי", כותבים לראש הממשלה, בנימין נתניהו, מאט בלאנט, נשיא מועצת המדיניות של תעשיית הרכב האמריקאית (AAPC) ואריק ג'ונארט, המזכיר הכללי של ארגון יצרניות הרכב האירופי (ACEA). השניים מתריעים בחריפות ודורשים לעצור את המשך תהליך אישור החוק.

     

    מי יטפל במכונית מייבוא מקביל? ()
    מי יטפל במכונית מייבוא מקביל?

     

    העתקים מהמכתב שהגיע לידי ynet, נשלחו גם לשר התחבורה והמודיעין ישראל כץ, לשרת המשפטים איילת שקד, לשגריר ישראל בארה"ב רון דרמר ולח"כ איתן

    כבל (עבודה), יו"ר ועדת הכלכלה, שאישרה את החוק כבר לקריאה שנייה ושלישית.

     

    חוק שירותי הרכב שמקדם ישראל כץ בהשראת המחאה החברתית, אמור להוזיל לדבריו את עלויות רכישת ואחזקת הרכב היקרות בארץ ב-20%, תוך הגברת התחרות בתחום המוסכים והחלפים ובעיקר בתחום ייבוא הרכב, על-ידי הקלות ליזמים בתחום הייבוא המקביל. הכוונה היא לאפשר יבוא מקביל של מכוניות המיובאות ארצה על-ידי יבואנים רשמיים.

     

    יצרניות הרכב טוענות במכתב כי בניגוד להנחה שעליה מתבסס החוק, שוק הרכב הישראלי הוא דווקא מהתחרותיים בעולם. הן מזהירות בעיקר מההחלטה להטיל על יבואני הרכב הרשמיים את האחריות לטפל ולהעניק שירותי ריקול לטיפול בתקלות בטיחותיות, גם עבור דגמים שלא הם מכרו ושאינם מיובאים לישראל על ידם. זאת במטרה להקל על היבואנים המקבילים, שלא יידרשו להחזיק מוסך ולטפל במכוניות שימכרו.

     

    כך למשל יידרש יבואן רכב יפני המוכר בישראל דגמים שמיועדים לשוק האירופי, להציע שירותים גם עבור דגמי היצרן שנמכרים בארה"ב וימכור בארץ יבואן מקביל. זאת, למרות שאנשיו לא הוכשרו לטפל בהם, ואין לו חלפים וציוד עבורם.

     

    לטענת היצרניות, "ברגע שמתגלית כיום תקלה, תחת אחריות או לא, כמו-גם במקרה של ריקול, היצרן יכול לזהות במהירות את בעל הרכב, ולוודא שיקבל שירות מקצועי מנציגיו המקומיים שהוכשרו וצוידו לכך. השינוי המוצע בחוק ישבור את הקשר הזה ויפגע בצרכן, וגם ביצרניות הרכב שיסבלו מתופעות לוואי שליליות, עקב יבוא לישראל של מכוניות שלא הותאמו לשוק המקומי, למשל עם מזגנים ומערכות קרור לנסיעה בטמפרטורות חמות. במקרה כזה, רוכשי המכוניות לא יהיו מרוצים מביצועיהן ומאיכותם, ובכך יפגע מוניטין היצרן בישראל ונציגיו הרשמיים".

     

    עוד מובהר כי הטיפול במכוניות שהגיעו בייבוא מקביל יהיה איטי ויקר מהמקובל, שכן המכונאים יידרשו ללמוד בכל פעם דגם חדש עבורם, ולהזמין עבורו חלפים שאינם מוחזקים במלאי. "הצורך של היבואנים להחזיק במיוחד אלפי חלקי חילוף הדרושים לכל דגם שאינו זמין בדרך כלל באזור, ייקר את עלויות הטיפולים, שיפלו על רוכשי המכוניות".

     

    בעיה נוספת תהיה במקרה של ריקול, כאשר היצרן לא יודע שמכוניות שנועדו למכירה בשוק אחר נוסעות בישראל, ולכן יתקשה להודיע על כך לבעליהן. "אנחנו מבקשים שהחוק ישונה, כך שהיבואנים לא יצטרכו להיות אחראים למכוניות שיובאו לישראל בידי היבואנים המקבילים", כותבות היצרניות.


    פורסם לראשונה 18/06/2016 23:29

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    ynet רכב בפייסבוק
    לוח winwin
    מומלצים