שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות

    מה אנחנו אוכלים: הכירו את משפחת שמש

    בבית משפחת שמש הילדים כמעט ולא אוכלים בחוץ ותמיד יש אוכל במקרר, אבל לפעמים הם מוותרים עליו ומחכים שאמא תגיע ואז מנשנשים פירות. החטיפים והמתוקים נשארים באוטו ויוצאים רק בסופ"ש כשיוצאים לטייל. הכירו את התזונה המשפחתית שלהם – ומה הם היו רוצים לשפר

    בשיתוף תנובה 

     

    הכירו את משפחת שמש: ליאת (39), מנהלת משרד בחברה לאביזרי בנייה, אלי (40) נהג חלוקה באותה חברה, ליאל (12) תלמיד כיתה ה', וליאן (7) תלמידת כיתה א'. ליאת ואלי הכירו לפני 20 שנה, בצבא. שניהם שירתו בבית הספר לצניחה בתל־נוף - ליאת כמקפלת מצנחים, אלי כנהג היחידה.

     

     

    משפחת שמש (צילום: יובל חן) (צילום: יובל חן)
    משפחת שמש(צילום: יובל חן)
     

     

    ליאת עובדת בין שמונה לארבע וחצי, אלי יוצא מוקדם יותר ולא חוזר לפני שש. "זה משתנה", הוא מסביר. "הנסיעות שלי הן לכל רחבי הארץ".

     

    המטבח של ליאת 

    ליאת היא אחראית המזון בבית ("בישול זו הממלכה שלי. התרומה של אלי במטבח היא לעשות כלים"). היא והילדים כמעט ולא אוכלים בחוץ: רק פעמיים בחודש, בעיקר בימי חמישי כשהיא עסוקה בבישולים, היא שולחת את הילדים לחטוף המבורגר או שניצל.

     

    מצרכים: ליאת הולכת לסופר בלי רשימה: יש לה בראש את המנות שהיא מתכננת לבשל ("כבד, תפוחי אדמה לפירה, חזה עוף, דברים כאלה").

     

    קמח מלא: "לא מסתדרת עם זה", מצהירה ליאת, "גם לא עם אורז מלא. ניסיתי פעם וזה לא עבד. אני פרסייה, זה לא מסתדר עם המנות שאני מבשלת".

     

    מה אוכלים במהלך היום?

    ארוחת בוקר: נס קפה בלי סוכר לליאת, נס קפה עם סוכר לאלי. "לילדים אין תיאבון בבוקר", מספר ליאת. "הם חוטפים עוגייה, חתיכת עוגה או רוגעלך".

     

    ארוחת עשר: ליאת מכינה כריכים לבית הספר ("לחמנייה עם גבינה לבנה או קוטג', עם פירות שהם מאוד אוהבים"). ליאל לא תמיד אוכל את הכריך, ומחזיר אותו הביתה כמו שהוא. גם אלי מקבל כריך מליאת – עם חביתה, גבינה או סלט טונה.

    לעצמה ליאת מביאה למשרד קופסת גבינה למריחה עם פריכיות, או יוגורט עם קורנפלקס (עם פקאנים). לצהרים היא לוקחת חזה עוף או סלט עוף שהכינה בבית, עם אורז.

     

    צהריים לילדים: ליאל וליאן חוזרים מבית ספר בשתיים, ובמקרר מחכות להם המנות שהכינו ליאת. "לא תמיד הם אוכלים אותן", היא נאנחת. "כשאני חוזרת בסביבות ארבע וחצי, אני מגישה להם ענבים או אבטיח".

     

    אלי: אוכל צהרים בחוץ. "לעתים רחוקות חוטף שווארמה בפיתה, פלאפל או כריך עם שניצל, על הדרך. ברוב המקרים משתדל לאכול בבית, כדי שיהיה בריא יותר".

     

    ליאן: "לפעמים היא מבקשת תוספת על מה שאני מגישה לה, אומרת שהיא עדיין רעבה", מספרת דקלה.

     

    ליאל: מגיע מבית ספר רעב מאוד, אחרי שלא אכל את הסנדוויץ' וגם לא חימם לעצמו צהרים. עם זאת, דקלה מקפידה מאוד שיאכל כל יום ארוחה בשרית.

     

    ארוחת ערב: אוכלים תמיד ביחד. "זה הטקס המשפחתי שלנו", מחייכת ליאת. בדרך כלל אוכלים חלבי – חביתות, טוסטים או פשטידת גבינות.

     

    הנשנושים נשארים באוטו

    נשנושים: "אנחנו מחזיקים קצת חטיפים באוטו, בתא המטען. לא הרבה", מפתיעה ליאת, "אנחנו לא מרשים להעלות אותם הביתה. בסופי שבוע, כשאנחנו מטיילים, אנחנו לפעמים נותנים לילדים". לפעמים, כשהילדים בגינה ודורשים חטיף כמו שיש לחברים שלהם, ליאת שולפת להם מתא המטען.

     

    שתייה מתוקה: ליאל שותה רק מים או מיץ תפוזים, אבל לא סחוט. "אני קונה תה קר או משקה תוסס רק לסופי שבוע ולאורחים, אבל אלי פותח וליאן חוגגת על זה", מודה ליאת. היא עצמה אוהבת מים בטעמים.

     

    ספורט: ליאת והילדים פעלתנים מטיבם ("היפרים"), אבל לא מתרגמים את זה לאימוני ספורט. בעבר הביאו מאמנת אישית שתעבוד עם המשפחה, אבל זה לא עבד ("אלי היה עייף בערב אחרי יום עבודה, ליאל לא רצה, אז ויתרנו על זה"). הילדים רוכבים מדי פעם על אופניים.

     

    סיגריה: גם אלי וגם ליאת מעשנים.

     

    שורה תחתונה: "הבעיה שלנו היא המשקל", נאנח אלי. "במקום לרדת עם השנים, הוא רק עולה". ליאת מסכימה. "אנחנו משתדלים לרזות, אבל בפועל שום דבר לא קורה".

      

    "הדבר הבולט ביותר אצל משפחת שמש הוא הרצון שלהם להיות משפחה רזה יותר ואני רוצה להציע להם לרצות להיות רק משפחה בריאה יותר", אומרת רותי אבירי, דיאטנית קלינית יועצת לחברת תנובה המובילה את פרוייקט בית בריא.

     

    "המלצותי לליאת ולאלי והן:

    בארוחת הבוקר לא לוותר לילדים ולא לאפשר להם להסתפק בממתק או בעוגייה. ההמלצה שלי היא בכל זאת לתת להם פרוסה עם ממרח כלשהו, מה שגם ישאיר אותם שבעים לאורך יותר זמן, וכמובן יש בו ערכים תזונתיים חשובים. אכילת ממתק או עוגייה בבוקר גורמת לסוכר בדם לעלות מהר, וגם לרדת מהר, ואז מהר מאוד הילדים יהיו שוב רעבים ועצבניים.

     

    "קופסת הגבינה והפריכיות שליאת לוקחת לעבודה נשמעת לי יותר מדי כמו דיאטה. אם היא אוהבת את זה, זה בסדר, אבל ההמלצה היא לקחת ולאכול משהו שגם יהיה לה טעים, ולא רק בגלל שהיא חושבת שיש בזה מעט קלוריות. היא צריכה לאכול כשהיא רעבה, ולא צריכה לפחד מאכילה של כריך טעים ומזין.

     

    "כשהיא חוזרת הביתה, אם הילדים עדיין לא חיממו לעצמם את ארוחת הצהריים שהיא השאירה להם, רצוי שהיא תחמם ותגיש להם אותה אז. בשעה הזו, אחרי שכמעט לא אכלו כלום כל היום, הילדים כבר רעבים וכשהם מקבלים במצב כזה פירות, שהם מלאים בסוכר, אז הם יכולים לאכול מהם הרבה יותר מדי בגלל הרעב. לכן, עדיף ארוחת צהריים.

     

    "כדאי גם להיזהר עם פירות הקיץ שמכילים הרבה סוכר. עדיף לבחור בפירות כמו תפוח ואגס, שהם יותר נגיסים ופחות מתוקים, והם גם ביחידה אחת גדולה, ולא בהרבה יחידות קטנות, כמו ענבים למשל, שאפשר לאכול כמות גדולה בלי לשים לב.

     

    "לאלי, שאוכל את רוב ארוחותיו בחוץ, מומלץ לשקול לקחת במשאית שלו צידנית עם אוכל לכל היום, כריכים טעימים שהוא אוהב, פירות, ירקות, ואת הארוחה החמה לאכול בערב בבית. לא להתפתות לאוכל בחוץ, שהוא מאוד שומני ולא בריא. כריכים שנעשו בבית, הם לא פחות טעימים, ובריאים בהרבה.

    אפשר וכדאי להכין סנדוויץ' בבית (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
    אפשר וכדאי להכין סנדוויץ' בבית(צילום: shutterstock)
     

    "אחסון החטיפים בתא המטען הוא פטנט מרתק, אבל לא מומלץ. זה לא יעזור. זה בדיוק כמו ארון נעול בבית. אני לא ממליצה לנעול אוכל. ההמלצה שלי היא להחזיק שני סוגים של חטיפים – מלוח ומתוק – ובכמות גדולה מכל אחד. כשיש מגוון רב, זה מושך לטעום מכל אחד ואז לאכול הרבה. גם החטיפים שהם שומרים בתא המטען הם חטיפים מלאים במלח, בשומן ובקלוריות. חשוב גם לשים לב לכמויות. גם אם זה "רק" בטיולים בשבתות, זה לא אומר שאפשר לאכול בלי הגבלה. ויש גם "לפעמים" בגינה. הכוונה הייתה טובה, אבל זה לא יגרום לאכול פחות.

     

    "השתייה המתוקה היא הגורם השלישי או הרביעי להשמנת ילדים. חשוב להרגיל את כולם למים. שתייה מתוקה "לפעמים", זה משהו שהוא פורץ גבולות. לפעמים במסעדה, לפעמים בגינה, לפעמים לאורחים. זה הרבה מדי סוכרים.

     

    "בפעילות גופנית חשוב שכולם יעסקו, אבל זה חייב להיות משהו שהם אוהבים. ממה שאנחנו לא אוהבים נתעייף מהר מאוד ולא נתמיד בו. חשוב למצוא ולהתאים לכל אחד מבני המשפחה את הפעילות שהוא יאהב.

     

    "העובדה שהם אוכלים על בסיס יומיומי כמעט ארוחת ערב משפחתית היא נהדרת. חשוב שיהיו על השולחן דברים בריאים לאכילה, וחשוב לנצל את המפגש הזה גם לניהול שיחה ותקשורת עם הילדים."

     

    פרויקט בית בריא מעודד תזונה בריאה לכל המשפחה בעזרת טיפים ומתכונים.

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    צילום: יובל חן
    השינוי של משפחת שמש
    צילום: יובל חן
    צילום: יובל חן
    "אל תסתפקו בעוגייה", הדיאטנית רותי אבירי
    צילום: יובל חן
    ד"ר רק שאלה
    מחשבוני בריאות
    פורומים רפואיים
    מומלצים