שתף קטע נבחר

איפה ההיגיון: היברידיות יתייקרו, מכוניות פאר לא

נוסחת המיסוי הירוק שתפקידה לעודד רכישת כלי רכב לא מזהמים, מייצרת שוב אבסורדים. מכוניות היברידיות וקטנות זולות חסכוניות יתייקרו בשיעור של אלפי שקלים, בעוד מכונית יוקרה ופאר בזבזניות ישמרו על מחירן

המכוניות הזולות יתייקרו ומכוניות היברידיות חסכוניות יחטפו. מי שוב יצא נשכר? העשירים עם מכוניות היוקרה. ב־1 בינואר 2017 תכנס לתוקפה נוסחה מעודכנת של הטבות המיסוי הירוק, אשר תביא להתייקרות מרבית המכוניות החדשות בישראל, חלקן בעשרות אלפי שקלים. כך עולה מנתונים ראשונים שהגיעו לידי ynet.

 

 

 (צילום: אבי מועלם) (צילום: אבי מועלם)
(צילום: אבי מועלם)

 

במפתיע, הפגיעה הגדולה ביותר היא במכוניות משפחתיות גדולות עם מערכת הנעה היברידית, כמו יונדאי סונטה וטויוטה קאמרי, שמחירן הזול יחסית וצריכת הדלק הנמוכה, הפכה אותן למבוקשות השנה, ואילצה יבואני דגמי בנזין מתחרים, להוריד מחירים. לפי נוסחת החישוב החדשה ונתוני משרד הרישוי, עוברות ההיברידיות הגדולות מקבוצת זיהום 2 ל־3, ובכך מאבדות את האפשרות לזכות במס מופחת למכוניות היברידות. המשמעות: התייקרות של כ-50 אלף שקלים והפיכתן ללא רלוונטיות.

 

חשוב להזכיר: לא מדובר כאן במכוניות יוקרה, אלא משפחתיות גדולות. מחירה של סונטה מתחיל ב-160 אלף שקלים, ומתחילת השנה נמכרו ממנה כבר 1,200 יחידות. קאמרי עולה 180 אלף שקלים, ומסרה כבר 500 יחידות. בניגוד אליהן, מחירי היברידיות עממיות, כמו טויוטה אוריס ופריוס, לא יפגעו.

 

איזה מכוניות אחרות צפויות לסבול מהשינויים ולהתייקר? מכוניות סלון היברידיות של לקסוס, IS300 ו-GS300. זאת בזמן שמכוניות יוקרה ורכבי פנאי סופר מפוארים פחות חסכוניים והרבה יותר מזהמים המדורגים בקבוצת זיהום 15, לא יתייקרו כלל. למעשה, פער המחיר ביניהן למכוניות ירוקות "אמיתיות" יצומצם ויהפוך אותן פחות אטרקטיביות כאלטרנטיבה.

 

יש לציין כי מצב בו דווקא מחירן של מכוניות יוקרה מזהמות אינו משתנה בעת עדכון המס הירוק, ואילו מחירן של מכוניות עממיות מזנק מעלה בגלל הקטנת הטבות מס, מהווה את אחד האבסורדים היותר-גדולים במדיניות המיסוי הירוק הממשלתית, שנכנסה לתוקף ב-2009. במשרדי האוצר והגנת הסביבה החליטו שלא לטפל בו גם הפעם.

 

וכך, בעוד רוב מכוניות העשירים לא יתייקרו, יקפיץ המיסוי הירוק המעודכן את מחירי חלק ממכוניות המיני הזולות והעממיות. המס הנגבה על חלק ממכוניות המיני יגדל ב-1,500 עד 3,000 שקלים. התייקרות דומה צפויה למכוניות הסופר-מיני והמשפחתיות. מבין הג'יפונים, המס על דגמים מבוקשים כמו יונדאי טוסון וקיה ספורטאז' יעלה לפי נתוני משרד הרישוי בכ-2,500 שקלים. גם דגמי דיזל חסכוניים, מפלטם של נהגים שחייבים לנסוע מרחקים ארוכים לעבודה, יפגעו והמס עליהם יגדל בכ-3,000 שקלים.

 

בעבר "בלעו" יבואני הרכב חלק מהתייקרות המס, ולא ייקרו את המכוניות החדשות במלוא השינוי. אולם הפעם, לאחר הזינוק בשער הין, חלקם יתקשו לעשות זאת. יבואנית טויוטה ולקסוס כבר הכריזה בתחילת החודש כי רבים מדגמיה יתייקרו, עוד לפני כניסתו לתוקף של המיסוי הירוק החדש.

 

חישוב המס הירוק מתבצע באמצעות נוסחה מורכבת המביאה לידי ביטוי את ערכי פליטת הפחמן החד-חמצני (CO), הדו-חמצני (CO2), החלקיקים (PM), תחמוצות החנקן (NOX) והפחמימנים (HC). כל מכונית מקבלת "ציון" ירוק מציב אותה באחת מ-15 קבוצות זיהום, המקנות לה הטבת מס שנעה בין 16 אלף שקל לקבוצה 2 ו-0 לקבוצה 15. או תשלום מס קניה מופחת בסך 30% לרכב היברידי, 20% לרכב היברידי נטען (פלאג-אין). מכוניות חשמליות לגמרי מדורגות בקבוצת זיהום 1.

 

הנוסחה החדשה שגובשה ברשות המסים נועדה מבחינת המדינה להבטיח שהכנסותיה ממיסוי על רכב חדש, שיגיעו השנה לכ-15 מיליארד שקל, לא יפגעו בשל הירידה המתמדת ברמת הזיהום של המכוניות החדשות, בזכות מעבר למנועים נקיים יותר. המכוניות לא הופכות מזהמות יותר, אלא שההטבות המס שהן זכאיות לקבל יהיו נמוכות יותר.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: עפר מאיר
זיהום אוויר - לא ממש יקטן
צילום: עפר מאיר
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים