שתף קטע נבחר

הכי מטוקבקות
    זירת הקניות

    "ג'ייסון בורן": הגיבור חזר בלי זהות

    מאט דיימון והבמאי פול גרינגראס התאחדו בסרט "ג'ייסון בורן" שמחדש את דמותו של הסוכן הקטלני נטול הזהות, שנרדף על ידי הממסד. זוהי לכאורה סיבה למסיבה, אלא שהפעם הפיתוח האינטליגנטי של הגיבור מוגבל ורדוד, בעוד שסצנות האקשן המרהיבות יוצאות משליטה

    ג'ייסון בורן חוזר, אבל אנחנו לא באמת התגעגענו. תשע שנים אחרי הפרק האחרון בסדרת סרטי "זהות", שבים מאט דיימון והבמאי פול גרינגראס לסרט נוסף, לטענתם לפי דרישת הקהל. לא בטוח שהיינו צריכים את הסרט הזה, שמנסה לסכם את הסדרה (המבוססת על ספריו של רוברט לדלום) ובה בעת לאתחל אותה, אבל מה שבטוח הוא שעדיף היה בלעדיו.

     

    סגורסגור

    שליחה לחבר

     הקלידו את הקוד המוצג
    תמונה חדשה

    שלח
    הסרטון נשלח לחברך

    סגורסגור

    הטמעת הסרטון באתר שלך

     קוד להטמעה:

    הסרט החדש, ששמו בפשטות "ג'ייסון בורן" ("Jason Bourne"), עושה חסד עם המפיצים הישראליים שאינם צריכים לטרוח על שם עברי חסר משמעות נוסף (אם כי "זהות במנוסה" עדיין פנוי). הוא גם מצביע מפורשות על עיסוקו של הסרט בנושא של איתור הזהות הכפולה-אבודה-במלכודת: בורן מגלה סופסוף את הסיפור מאחורי זהותו, משלים את התנועה האדיפאלית אל האב וממנו, ונולד (born), ובכן, מחדש.

     

    מוטיבים אלה של לידה מחדש, דמויות אב, זהות, זיכרון וטראומה הם אלה שהפכו את הטרילוגיה המקורית (הבה נתעלם בהפגנתיות מ"זהות גנובה" מ-2012 שניסה לאתחל את הזיכיון, הפעם עם ג'רמי רנר) ליותר מעוד סרטי אקשן נבובים. למרבה הצער, העיסוק בהם בסרט הנוכחי נעשה באופן דל וחסר השראה. אם לנסח זאת בדרך אירונית: "ג'ייסון בורן" הוא סרט שבעצמו איבד את זהותו.

     

     

    עלילת הסרט הנוכחי מעלה את בורן - שתמיד נע על קו התפר שבין דמות רפאים וממשית - באופן מטאפורי מן המתים. סוכן ה-CIA הקטלני לשעבר צף מחדש (אחרי שנעלם והפך למין מקס הזועם של תחרויות אגרוף לא חוקיות ביוון), כאשר אינפורמציה חדשה הנוגעת לאביו המנוח מתגלה. קולגה לשעבר (ג'וליה סטיילס), שהפכה בינתיים לסוג של אדוארד סנואודן, פוגשת אותו בעיצומן של המהומות באתונה בתגובה לתכנית הכלכלית של הממשלה. היא מעבירה לו דיסק-און-קי שעליו פרטים חסויים הקשורים לפרויקט טרדסטון החשאי, שבמסגרתו גויסו והפכו סוכני CIA לרוצחי עילית, ושבו היה מעורב גם אביו.

     

    ביקורת נוספות בערוץ הקולנוע:

     

    זהותם של האנטגוניסטים בסרט ברורה. אלה הם ראש סוכנות הביון (טומי לי ג'ונס בתפקיד שנדמה כי הוא כבר מבצע מתוך שינה), וסוכנת נחושה (אליסיה ויקנדר, זוכת האוסקר על "הנערה הדנית") שמתכננת למעשה להשיב את בורן חזרה לארגון. השניים מפעילים רוצח בינלאומי מיומן המוכר רק בכינויו "הנכס" (ונסן קאסל), שדמותו (כמו גם אלה שלהם) אינה נעשית מורכבת יותר במהלך הסרט.

     

    חוץ מהם מסתובב פה מייסדה הצעיר והעשיר של רשת חברתית (ריז אחמד בתפקיד תואם מארק צוקרברג), שהופך בעצמו למטרה אחרי שהוא דוחה את בקשתו של ראש ה-CIA לשתף עמו פעולה (וראוי לתהות למה סצינות כאלה תמיד קורות במהלך ארוחת צהריים במסעדת יוקרה שבה אף אחד מהסועדים לא באמת אוכל).

     

    מה שהפך את סרטי בורן בכיכובו של דיימון למוצלחים היה האופי ההזוי שלהם שהודגש, בין היתר, על ידי סצנות הפעולה שהיו בעלות ממד כמעט מופשט. השילוב של עיסוק בדמות הסובלת מאמנזיה התרה אחרי זהותה ומקורותיה, עם קינטיקה היי-טקית שהועצמה על ידי מצלמה רועדת ועריכה תזזיתית - יצר סרטים בעלי רובד מטא-קולנועי מרתק. אלמנט זה הודגש באמצעות השימוש החוזר באולמות בקרה ומצלמות מעקב שהיוו מרכיב אינטגרלי מהעלילות חובקות העולם.

     

     

    "ג'ייסון בורן" נפתח ומסתיים אמנם בשתי סצינות פעולה מרהיבות - באתונה ובלאס וגאס, שם רכב ימ"מ שועט מועך מכוניות - אך נדמה שכבר קשה להתפעל מקצב עודף שהופך את ההתרחשות למטושטשת ומרוחה. המלהיב נהפך לממוחזר ומייגע.

     

    "ג'ייסון בורן" מציב את רשויות הביון האמריקאיות בעמדה האנטגוניסטית המוכרת, ומשרבב ביקורת חפה משמץ של מקוריות הנוגעת לסוגיה האתית של חדירה לפרטיות באמצעות הרשתות החברתיות. מהפרק הנוכחי נעלמו העמימות המוסרית והאידיאולוגית שאפיינו את הדמויות שסבבו אותו, כמו גם את בורן עצמו, והפכו אותו לגרסה מועצמת פיזית ומורכבת מבחינה פסיכולוגית של ג'יימס בונד בראשית המאה ה-21 (השניים אפילו חולקים אותם ראשי תיבות, והעותק בהקרנה שבה נכחתי אכן נשא בטעות את הכותרת "ג'יימס בורן"). עובדה היא שיוצרי 007 המציאו אותו מחדש באותה תקופה, כבעל מאפיינים דומים לאלה של בורן - כולל ההתמודדות עם הזהות והעבר.

     

     

    גרינגראס חבר הפעם לעורך זוכה האוסקר (על "זהות אבודה"), כריסטופר ראוס לכתיבת התסריט - התסריטאי הקבוע שלו, טוני גילרוי, ביים והיה שותף לכתיבת "זהות גנובה" שבו לא הופיעה דמותו של בורן. אולי זו היעדרותו של גילרוי (שכתב וביים גם את "מייקל קלייטון" המוערך), ואולי מקרה מוכר של העלאת גרה - אבל "ג'ייסון בורן" אינו מציע יותר מאשר סרט פעולה לא מובחר במיוחד שזונח את ערכיה השכלתניים של הטרילוגיה המקורית לטובת עודפי רעש וצלצולים. עדיף היה להניח לבורן להיעלם אל תוך האנונימיות המבורכת שאליה שאף.

     

    "ג'ייסון בורן" (ארצות הברית) - במאי: פול גרינגראס. שחקנים ראשיים: מאט דיימון, טומי לי ג'ונס, אליסיה ויקנדר, ונסן קאסל וג'וליה סטיילס. אורך הסרט: 123 דקות.

     

     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    לאתר ההטבות
    מומלצים