שתף קטע נבחר

העתיד כבר כאן: כיתות 2021 בבת-ים

בית הספר של היום הוא כמעט כמו של פעם: הלוח והגיר פינו את מקומם ללוח חכם, התלמידים שולפים את המידע מהטאבלט והלמידה משלבת רעיונות מעולמות שונים, כמו בישול וכימיה - כשעל הכל מנצחים המורים. בואו להכיר את כיתות 2021 במערכת החינוך של העיר בת-ים

בשיתוף עיריית בת-ים

 

בתי הספר, בפורמט הנוכחי שכולנו מכירים, הם מוסד ותיק, מוכר ומעט מיושן. עמידה של מורה אחד, המרצה לכ-30 תלמידים הישובים מולו, לפרקי זמן קצובים ובשיטות מיושנות – כל זאת נראה בשטח כבר קרוב ל-200 שנים.

 

עם חילופי התקופות, נכנסו אמצעים טכנולוגיים, הלוח הפך ללוח חכם וחלק מהתלמידים שולפים טאבלטים במקום מחברת, אך הבסיס – אותו בסיס.

 

אחד האתגרים המרכזיים של מערכת החינוך הישראלית, ובכלל, הוא למצוא את מקומה בהתקדמות העולמית ובעיקר להתאים עצמה לצרכים ההולכים ומשתנים של התלמידים, כך שתישאר רלוונטית. מדובר באתגר לא פשוט, שמערכות חנוך ציבוריות ברחבי העולם מנסות לתת לו פתרונות.

 

אחד הניסויים המעניינים בתחום, שכבר הוכתר כמוצלח במיוחד, התחיל במערכת חינוך מקומית – לא בפינלנד, ארה"ב או סין אלא בעיר בת-ים, ונקרא כיתת 2021.

 

ביסודו של המודל הייחודי שזוכה לשבחים – שבירת הנחות היסוד לגבי איך צריך להתנהל שיעור, מה תפקידו של המורה, האם גם התלמיד יכול לשמש מדריך או מורה, איך מעניינים תלמידים בחומר הנלמד, איך מערבבים בין מקצועות הלימוד וכו'. מספר בתי ספר ברחבי העיר החלו בניסוי שאמור בין השאר לנבא ולספק הערכה לגבי השאלה כיצד ייראו מוסדות הלימוד בעשורים הקרובים. למעשה, כך עושה העיר בת-ים מהפכה בחינוך.

המורה: חוקר, מדריך ומנחה

לאורך השנים תפקידם המסורתי של המורים היה לעמוד מול הכיתה, ולהעביר באופן מילולי ידע שלמדו בעצמם שנים לפני כן. המידע השתנה, אמצעי הלימוד השתנו – אבל השיטה לא. כניסת הטכנולוגיה אפשרה טכניקות חדשות, אבל בסופו של דבר, תמיד נשאר המורה כמחזיק הידע ותפקד כצינור בלבד.

 

מודל 2021 למעשה מגייס אליו את המורה כדמות מהותית וחשובה לתהליך החינוך – המורה הוא מתווך בין שלל עולמות של ידע בתחומים אינסופיים (החל ממתמטיקה, דרך בישול, גיאוגרפיה וכלה בהיסטוריה ומחול) לבין התלמידים.

 

תפקידו הוא לפקח ולהנחות על הצמיחה האישית של התלמידים, ליווי צמוד שלהם בתהליך של חקר אישי, למידה והפנמה. המורים במודל הופכים למקורות ידע בעצמם, וחומר הלימודים המסורתי הוא רק אמצעי ללימוד.

 

למשל – מורה שמצטיין בבישול, יכול ללמד עקרונות כימיים בשיעור העוסק בבישול. מורה למתמטיקה הרוצה ללמד שברים (אחד הנושאים הנחשבים לשנואים על תלמידים) באמצעות שיעורי המוסיקה, שם לומדים מקצבים באמצעות שברים.

 

התלמיד – מפסיבי לאקטיבי

במערכת החינוך בעיר בת-ים קיבלו החלטה שנשמעת פשוטה, אך היא מהותית – לשבור את הנורמה לפיה בית הספר

הוא לא מקום שתלמידים שמחים לבוא אליו. במודל 2021 שהעיר פיתחה ומיישמת, התלמיד הופך להיות אקטיבי יותר – הוא נע במרחב בית הספר בין השיעורים השונים, הוא חוקר את הצמחים בגינה הלימודית בשיעורי מדעים, מופיע על במת תאטרון בית ספרית כדי להמחיז לחבריו סיפורים שלמדו עליהם ועוד.

 

מובילי המודל הבינו את הפוטנציאל הגדול הגלום במתן תפקיד לתלמיד. במהלך השיעורים, תלמידים אשר הבינו במהרה את חומר הלימוד הופכים ל"מיני-מורים" – הכיתה מתחלקת לקבוצות עבודה, המורים עוברים בין הקבוצות ומסייעים, ולכל קבוצה יש מיני מורה, תלמיד המדריך את חבריו, מסייע בפתרון הבעיות ומדגים את השיטות העובדות עבורו. החברים בקבוצה נהנים ללמוד מקבוצת השווים להם, הלמידה בקבוצות קטנות מאפשרת הפנמה מהירה של החומר, והמיני-מורים – פורחים ונהנים מתפקידם.

  

כחלק נוסף מקידום מצוינות בחינוך מקיימת העירייה את הוועידה ליזמות בחינוך, בהשתתפות אישים בכירים ממגזרים שונים בחינוך. מטרת הוועידה, לתת במה והזדמנות ליזמים בתחום החינוך להניע וליישם את הרעיונות שלהם באמצעות מפגש עם אנשי עסקים, אנשי ציבור ומובילי דעה בחברה הישראלית.

 

עיריית בת ים מאמינה כי חינוך איכותי הוא הבסיס הוא הבסיס לחברה חזקה ומובילה. מתוך תפיסת עולם זו, הציבה העירייה את הנושא בראש סדר העדיפויות העירוני. יוזמות חינוכיות רבות פותחו במערכת החינוך בעיר, בכדי להעניק את מיטב הכלים להצלחתם של תלמידיה, החל מהגיל הרך ועד התיכון, וליצור מערכת חינוך הנותנת מענה לכלל התלמידים, כל אחד על פי צרכיו הייחודיים.

 

העלייה המתמדת במספר הזכאים לתעודת בגרות, הגידול המתמיד בציוני המיצ"ב, אחוז הנשירה המזערי של תלמידים וכמות הפרסים וההישגים שקוטפים בתי הספר בעיר, מהווים עדות טובה מכל לאיכותה של מערכת החינוך בעיר, הממוצבת כבירת החינוך של ישראל.

 

מוסדות החינוך בבת-ים נפרשים על פני כל העיר ומקיפים את כל הסקטורים והמגזרים: ממלכתי, ממלכתי דתי, עצמאי, חרדי וחינוך מיוחד. לצד ההשקעה בחינוך דואגת העירייה לסביבת לימודים נעימה וליצירת מוסדות חינוך מטופחים, ומשקיעה מדי שנה בשיפוצים של מוסדות החינוך השונים, תוך מתן דגש על עיצוב סביבת לימודים איכותית, ועל שדרוג הספריות, המגרשים ואולמות הספורט.

  

הכיתה: לא מה שחשבתם

אז המורה הוא כבר לא רק מורה, והתלמיד הוא כבר לא רק תלמיד, מה עם הכיתה ? המודל הייחודי שובר את המסגרת המסורתית ומוציא את הכיתה החוצה.

 

הוגי המודל הבינו מזמן שלמידה איכותית מתרחשת במגוון אתרים שונים, בטכניקות שונות ואמצעים שונים. בתי הספר המיישמים את מודל 2021 משתמשים בכלל מרחבי בית הספר ללימוד.

 

חצר בית הספר הפכה לגינה לימודית, ובה שלולית בעזרתה ניתן ללמוד על החיות השונות, צמחי המים, משקעים ועוד. התלמידים צועדים בגינה עם זכוכית מגדלת, מתעדים את המתרחש בה ועוקבים תקופתית אחר השינויים.

 

במסדרונות בתי הספר קמו להם במות תיאטרון קטנות, בהם התלמידים יכולים להשתתף ולצפות בהצגות העוסקות בחומר הלימוד, ואפילו המדרגות בבית הספר – אליהן נחשף בעצם כל תלמיד, הופכות לאביזר ללימוד חשבון.

 

הכתבה מוגשת בשיתוף עיריית בת-ים


פורסם לראשונה 21/08/2016 11:55

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
לאתר ההטבות
מומלצים