שתף קטע נבחר

 

צפו: נחשף הנגמ"ש הגלגלי החדש של צה"ל

"כלי הלחימה הגלגלי המתקדם והממוגן בעולם", מבטיחים במשרד הביטחון , יוכל לנייד 12 לוחמים בין גזרות לחימה שונות עם כוח אש מתקדם לצד מערכות מיגון מתקדמות. הפיתוח הואץ לאחר אסון הנגמ"ש בצוק איתן

 

 

האיתן: הנגמ"ש הגלגלי הראשון    (צילום: משרד הביטחון)

האיתן: הנגמ"ש הגלגלי הראשון    (צילום: משרד הביטחון)

סגורסגור

שליחה לחבר

 הקלידו את הקוד המוצג
תמונה חדשה

שלח
הסרטון נשלח לחברך

סגורסגור

הטמעת הסרטון באתר שלך

 קוד להטמעה:

 


נעים להכיר: כחלק מהפקת הלקחים ממבצע צוק איתן, החלו במשרד הביטחון לפתח את נגמ"ש האיתן. לדבריהם, זהו כלי הלחימה הגלגלי המתקדם והממוגן בעולם, שיכלול מערכת הגנה אקטיבית הדומה לזו הקיימת בטנקי מרכבה סימן 4, מעיל רוח, לצד מערכות מיגון ייחודיות נוספות. בדומה לנמ"ר (נגמ"ש מרכבה), האיתן יוכל לשאת 12 לוחמים לניוד מהיר בין גזרות וזירות, עם כוח אש מתקדם שיכלול תותח 30 או 40 מ"מ על גבי צריח נשלט ולא מאויש.  

 

מִנהלת הטנק במשרד הביטחון חשפה היום (ב') את הנגמ"ש הגלגלי החדש בצה"ל, שיצטרף לנגמ"שי הנמ"ר המתקדמים שמופעלים כיום בעיקר בחטיבת גולני. עלותו של נגמ"ש נמ"ר היא כשלושה מיליון דולר. פיתוחו של איתן יעלה כמחצית הסכום.  

 

הנגמ"ש הראשון (צילום: משרד הביטחון) (צילום: משרד הביטחון)
הנגמ"ש הראשון(צילום: משרד הביטחון)
 

 (צילום: משרד הביטחון) (צילום: משרד הביטחון)
(צילום: משרד הביטחון)
 

מטרת המהלך היא להשלים בהדרגה את הוצאת נגמ"שי M-113 המיושנים, המזכירים בחזותם את ה"זלדות". באחד מהם אירע לפני שנתיים אסון הנגמ"ש ליד שכונת סג'עייה בעזה, שגבה את חייהם של שבעה לוחמי גולני.

 

האיתן, שניסויים ראשוניים בפיתוחו החלו בימים האחרונים, יהיה מהיר ונייד יותר מהנמ"ר הכבד, ויגיע למהירות של 90 קמ"ש ויותר על בסיס מנוע של 750 כוחות סוס. הוא יוכל לנוע על כבישים ללא תלות במובילים.

 

התוכנית לפתח נגמ"ש גלגלי החלה בזרוע היבשה ובאגף הטכנולוגיה והלוגיסטיקה עוד לפני צוק איתן, אך הואצה ושונתה בעקבות המבצע בעזה, ומתוך חשש שכוחות החי"ר שיתמרנו במלחמת לבנון השלישית יתקשו לעשות זאת במהירות ובצורה ממוגנת לעומק של עשרות קילומטרים עם המשוריינים המיושנים.

 

ראש מנהלת הטנק במשרד הביטחון, תת אלוף ברוך מצליח, הסביר כי "סדרת הניסויים שבה החלנו תאפשר לצה"ל לבחון את הכלי במגוון מתארים מורכבים, לקראת ההחלטה על היקף ההצטיידות. מדובר בכלי רב תכליתי, למשימות מגוונות, שעלות הייצור והקיום שלו תהיה נמוכה מאוד - כמחצית מעלות הנמ"ר או כל נגמ"ש גלגלי אחר בעולם". 

 

במשרד הביטחון ציינו עוד כי "החיסרון המובנה של כלי גלגלי זה היכולת שלו להיות מוגן בשדה קרב, למרות שמיגנו את האיתן ככל הניתן. האיתן מגיע למשקל של שלושים וחמישה טונות בלבד, תלוי בתצורה שלו". האיתן הראשון יעבור ניסויי מיגון וניסויים מבצעיים ולאחר מכן, בחודשים הקרובים, תתקבל החלטה על היקף השימוש בכלי.

 

מצליח סירב לנקוב במחיר של כל נגמ"ש: "איננו מוסרים נתונים לגבי המחיר של הכלים. הסיבה לכך, בדיוק כמו שלא תוכלו למצוא מחירים של טנקים ונגמ"שים אחרים בעולם, אנחנו שומרים את הנתון הזה אצלנו, כי מדובר במחיר עלות. מנהלת הטנק היא לא גוף למטרות רווח. ניתן לומר שעלותו זולה באופן משמעותי מכל כלי מקביל אחר בעולם".

 

על ההבדלים העיקריים בין הנמ"ר לאיתן הוסיף הקצין הבכיר כי "הנמ"ר הוא הנגמ"ש הממוגן בעולם, בעל רמת המיגון והשרידות הגבוהה ביותר, נגד ארטילריה, פצמ"רים וכדומה. יש לו יכולת לעשות קרב הבקעה מאוד-מאוד משמעותי ואגרסיבי. לעומתו, לכלי גלגלי אין את רמת המיגון והשרידות של הנמ"ר, למרות שניסינו לעשות את המיטב בנושא המיגון, כולל מערכת מיגון אקטיבי - מובן שאנחנו לא מקבלים את אותה רמת השרידות של הנמ"ר". האיתן הוא גבוה וצר יותר מהנמ"ר, ולפי תא"ל מצליח תהיה לו "עמידות טובה מול מטעני גחון".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: משרד הביטחון
איתן. נגמ"ש חדש
צילום: משרד הביטחון
מומלצים