שתף קטע נבחר

קודם לצבוע מעברי חציה, אחר כך את הכיתה

בימים אלו מתמרקים בתי הספר לקראת שובם של התלמידים מן החופשה. אבל לא לסיוד הכיתות וצביעת קירות בית הספר, צריכה להיות מופנית ההשקעה. חשוב הרבה יותר לצבוע את מעברי החציה ולהתקין פסי האטה

קיץ עקוב מדם בכבישים עומד להסתיים ומחר (יום ה') יחזרו התלמידים והתלמידות לבתי הספר. בחינת בטיחות דרכי ההגעה אל מוסדות החינוך מעלה שבסך הכל מדובר במעבר מן הפח אל הפחת.

 

עוד דעות ב-ynet:

לא הייתה פרובוקציה, היה לי נוח להופיע בבגד ים

מטעין חרדה, מרוקן תקווה

זיקנה אחרת: איך להפוך מנטל לנכס

 

בכל בוקר וצהריים יעשו את דרכם קרוב לשני מיליון תלמידות ותלמידים מהבית אל בית הספר וחזרה. זוהי נקודת תורפה בטיחותית חמורה, הגובה קורבנות רבים בנפש. ערב היציאה לחופש הגדול, לשם הדוגמה, ב-21 ביוני 2016, נהרגה מרים מחמד חסן אבו ג׳ודה, בת שבע, תושבת הפזורה הבדואית, מפגיעת רכב הסעות תלמידים. האם סומך ציבור ההורים על מצב הבטיחות בדרכים ובהסעות לבתי הספר?

 

התשובה היא שהאמון, שהיה נמוך מאוד מלכתחילה, התכרסם בשנה החולפת עוד יותר. מסקר חדש שערכה עמותת "אור ירוק" בקיץ לרגל פתיחת שנת הלימודים, עולה כי ההורים העניקו את הציון הממוצע 5.5 (בין 0-10) לבטיחות הדרך, בזמן שילדם הולך לבד (21% אף טוענים כי כאשר ילדם הולך לבד הדרך אינה בטוחה כלל). בהשוואה לשנים הקודמות חלה ירידה בציון שנתנו ההורים לבטיחות דרך. בשנה שעברה, למשל, העניקו ההורים את הציון 6.6 לבטיחות הדרך.

 

וכשמבררים את מצב תשתיות הבטיחות בקרבת בתי הספר, מגלים שלחששם הגובר של ההורים יש הצדקה. דו"ח שהוכן בקיץ האחרון ב"אור ירוק" לקראת פתיחת שנת הלימודים, חושף מפגעי בטיחות בסביבת בתי ספר רבים ברחבי הארץ. לפי הדו"ח בכמחצית מתוך מאות מוסדות הלימוד שנבדקו - תשתיות הבטיחות מוזנחות, סימוני מעבר החציה דהויים ואין פסי האטה כנדרש. למעשה, בחצי ממוסדות החינוך בישראל אין תשתיות בטיחות בסיסיות.

 

התוצאה הבלתי נמנעת, גם היא משתקפת בנתוני הסקר: ניתוח הנתונים, לעומת סקרים דומים שנערכו בשנים האחרונות, מעלה שהשנה נרשמת עליה במספר ההורים שיסיעו את הילדים ברכב לעומת מגמה של ירידה במספר ההורים שעשו כך בשנים האחרונות.

 

אלו חדשות רעות, איך שלא מסתכלים עליהן. הוצאה כספית מיותרת להורים, בזבוז של זמנם בבוקר הלחוץ ממילא, הכבדת העומס התחבורתי על הדרכים המובילות לבית הספר ועל נקודות הפריקה בכניסות למוסדות החינוך, וחשיפת התלמידים לסכנות נוספות ומיותרות.

 

בימים אלו מתמרקים בתי הספר לקראת שובם של התלמידים מן החופשה. אבל לא לסיוד הכיתות וצביעת קירות בית הספר, צריכה להיות מופנית ההשקעה. חשוב הרבה יותר לצבוע את מעברי החציה ולהתקין פסי האטה.

 

הילדים הם הדבר היקר לנו מכל והבטיחות שלהם היא הדבר החשוב ביותר. אם הדרך אל בית הספר תהיה בטוחה וללא מפגעים, הורים לא יפחדו לשלוח את ילדיהם ברגל ויוכלו להרשות לעצמם להימנע מהגעה עם הרכב לבית הספר מדי בוקר כדי לפזר את הילדים. כדי לצמצם את הסיכון לפגיעה בילדים, חייבות הרשויות המקומיות לוודא שסביבת בית הספר בטוחה עבורם. את מרים מחמד חסן אבו ג׳ודה, בת השבע זה לא יחזיר. את הקורבנות הבאים זה יכול בהחלט להציל.

 

*הכותב מכהן כמנכ"ל עמותת אור ירוק

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: עמותת אור ירוק
שמואל אבואב
צילום: עמותת אור ירוק
מומלצים