שתף קטע נבחר

"נסגור על פסילה לשבוע, מאמי": מבט לעומסים הכבדים בבתי המשפט לתעבורה

מיעוט שופטים, ערימות תיקים, צפיפות ומו"מ על העונש. בזמן שכבישי ישראל מדממים, בתי המשפט לתעבורה נאלצים לאשר הקלות עם עברייני תנועה באווירה שמזכירה יריד מכירות. תובע משטרתי מודה: "העומסים מובילים לענישה קלה". עורך דין בתחום: "לפעמים יש דחיפות, אין מספיק שופטים"

 

 

258 בני אדם קיפחו את חייהם בכבישי ישראל מאז אחד בינואר. בתקופה המקבילה אשתקד עמד מספר ההרוגים על 250. ביקור בבתי המשפט לתעבורה לאחר חזרתם מפגרה המחיש את אחד החוליים הקשים של המערכת: עומסים מכבידים לצד הלך רוח שמזכיר יותר יריד מכירות מאשר מקום שבו מתנהל הליך משפטי מכובד ויעיל. "אווירה של משפט היא דבר שתורם להרתעה", ייחל עורך דין לענייני תעבורה. במערכת בתי המשפט מודים: "קיים עומס רב". 

 

לאולם של השופטת שרית זוכוביצקי בבית המשפט לתעבורה בירושלים נקבעו ליום שני בבוקר לא פחות מ-103 דיונים בתיקי עבירות תנועה. במשך כמה שעות הצטופפו עשרות אנשים בכל רגע נתון, ממתינים כל אחד בתורו למשא ומתן מול הטוענת המשטרתית. המטרה: סגירת הסדר טיעון מהיר שיקצר את התהליכים. נראה כי שיקולים כמו ענישה ראויה והרתעה הושמו בצד.

בודקים את רשימות הנאשמים בבית המשפט לתעבורה בירושלים (צילום: גיל יוחנן) (צילום: גיל יוחנן)
בודקים את רשימות הנאשמים בבית המשפט לתעבורה בירושלים(צילום: גיל יוחנן)

"אתה יכול ללכת למשפט ותצא עם פסילה ממושכת" (צילום: גיל יוחנן) (צילום: גיל יוחנן)
"אתה יכול ללכת למשפט ותצא עם פסילה ממושכת"(צילום: גיל יוחנן)

לאחר המתנה של כשעה וחצי, הגיע א' מביתר עילית למשא ומתן הפרטי שלו מול הטוענת המשטרתית בנוגע לענישתו. בהליך מול א', שהואשם בביצוע עקיפה מסוכנת בפס הפרדה לבן, מבהירה נציגת המשטרה לנאשם באופן חד-משמעי: אם לא תסכים להסדר הטיעון ותבחר לנהל משפט, זה יעלה לך ביוקר.

 

"אני יכולה להציע לך קנס של 400 שקל, שלילה של שבוע ימים, חודשיים שלילה על-תנאי למשך שנתיים ו-3,000 שקל קנס על תנאי למשך שנתיים", אמרה הטוענת. א' מתחיל לקיים דיון עם התובעת ואף שוקל ללכת למשפט, אבל אז היא מבהירה לו: "אין לי פחות מזה, זו עבירה חמורה. יש לך אפשרות אחת, להודות עכשיו ולסיים עם זה, ואתה יכול ללכת למשפט ותצא עם פסילה ממושכת. זה ההסדר ואני לא משנה אותו, זה הסדר מאוד קל. אם לא – תצא עם פסילה ממושכת".

"אתה רוצה את העונש בתשלומים?" (צילום: גיל יוחנן) (צילום: גיל יוחנן)
"אתה רוצה את העונש בתשלומים?"(צילום: גיל יוחנן)

א' עדיין מתלבט אם לנהל משפט. הוא סיפר כי אינו זוכר שביצע את העבירה ואינו יודע אם יש די ראיות שיוכיחו כי הוא אכן עבר אותה. בשלב זה הטוענת מבהירה לו, בדרכה, כי הגיע הזמן להחליט: "בוא נסכם את זה מאמי, יש עוד אנשים פה".

 

הנאשם לא מקבל החלטה. הוא יוצא החוצה להתייעץ בטלפון והדיונים ממשיכים. למעשה, המילה "דיונים" לא מייצגת באופן מלא את הנעשה בבית המשפט. "הדיון המשפטי" מתחיל רק אחרי שנסגר הסדר הטיעון, ולמעשה אינו מתקיים כלל מכיוון שמדובר בהליך פורמלי שבו השופטת רק מאשרת את ההסדר.

 

המרוויחים: עברייני התנועה הסדרתיים

בשיטה הזאת יש כמובן מרוויחים ומפסידים. המרוויחים הגדולים הם עברייני התנועה הסדרתיים. אין באולם הפרדה בינם לבין אלה שנתפסים בעבירות קלות יותר. כולם מוזמנים לדיון באותה השעה ומקבלים יחס דומה, ולבסוף יכולים לצאת מבית המשפט בהסדרי טיעון מקלים. המפסידים הם נאשמים שמשוכנעים בחפותם. חלקם יודו בלית ברירה במיוחס להם.

 

הדיונים באולמה של השופטת זוכוביצקי נמשכים. אל דוכן הנאשמים עולה נהג שנתפס נוסע במהירות של 157 קמ"ש בכביש שבו המהירות המותרת היא 90 קמ"ש בלבד. הטוענת המשטרתית מעוניינת לגזור עליו שישה חודשי פסילת רישיון, אך נראה שהנהג עשה שיעורי בית – ותוך פחות מדקה וחצי ניסיונות המיקוח שלו השתלמו.

ערימה של תיקים. התובע המשטרתי ברח"ד (צילום: גיל יוחנן) (צילום: גיל יוחנן)
ערימה של תיקים. התובע המשטרתי ברח"ד(צילום: גיל יוחנן)

השופטת מתחילה לדון בעניינו, ואז הטוענת המשטרתית אומרת כי במסגרת הסדר ייגזרו עליו שישה חודשי שלילת רישיון בניכוי חודש שכבר ריצה. אלא שבשלב זה הנאשם מביע חוסר שביעות רצון מהעונש. "זה העונש שמקובל על העבירה שביצעת", מדגישה בפניו השופטת, "זו עבירה מאוד חמורה".

 

הנהג לא מתרשם מהדברים ומעוניין לקבל הקלה. "אם אתה מעוניין בפחות פסילה – נמיר לך את זה לשעות התנדבות. פחות חודשיים שלילה ו-100 שעות התנדבות במקום". עברו עוד כמה שניות והשופטת המשיכה בהצעתה: "שלושה חודשים פסילה ו-150 שעות התנדבות?". בעוד המשא ומתן נמשך, הצדדים הסכימו לדחות את הדיון ל-11 בינואר 2017. עם נאשם אחר הגיעה הטוענת המשטרתית להסדר שכולל פסילה וקנס של 800 שקל, אך כשהנאשם הרים גבה לגבי גובה הקנס, שאלה אותו התובעת: "אתה רוצה את זה בתשלומים?"

לשכת השופט צימרמן (צילום: עפר מאיר) (צילום: עפר מאיר)
לשכת השופט צימרמן(צילום: עפר מאיר)

באולם הסמוך, של השופט יהושע צימרמן, נקבעו לשעות הבוקר 106 דיונים. צימרמן הקל בעבר פעמיים על צעיר שמעולם לא הוציא רישיון נהיגה והיה מעורב בחודש שעבר בתאונת פגע וברח בצומת בר אילן בירושלים. בתאונה נפצע ילד בן 6 באורח קשה. הצעיר, דוד עמר, נתפס נוהג שלוש פעמים ללא רישיון לפני התאונה. בפעם השנייה והשלישית הגיע התיק אל שולחנו של השופט צימרמן, שגזר על עמר בפעם הראשונה עבודות שירות על תנאי ובפעם השנייה עבודות שירות, שנדחו בגלל סחבת בבית המשפט.

 

"זה ברור שבגלל העומסים הענישה היא קלה הרבה יותר, משום שחייבים להגיע להסדרי טיעון", אמר בגילוי לב טוען משטרתי. "מטבע הדברים, כשצריכים להגיע להסדר טיעון - צריך ללכת לקראת הנאשם". בחדר אחר יושב התובע המשטרתי אביחי ברח"ד, ולצדו ערימת תיקים אדירה.

 

רפי ברוך, סגן מזכיר ראשי בבית המשפט, סיפר כי הגענו לבית המשפט ביום שבו יש פחות עומס בשל חג הקורבן המוסלמי. "יש כאן 40-30 אחוז פחות אנשים ממה שיש בדרך כלל". עם זאת, הוא הדגיש מנגד כי אחד השופטים לא הגיע היום ולכן דיוני הנאשמים חולקו בין שני שופטים. גם באולם הריק שממנו נעדר השופט נאיל מהנא מנהלים טוענים משטרתיים משא ומתן על הסדרי טיעון. הצדדים מביעים הסכמה: לעתים רבות מהווה השופט סוג של חותמת גומי. גורם בבית המשפט ציין כי "לעתים יש שופטים שדנים ב-170-160 תיקים ביום".

 

את יוסי ראובן, עו"ד לענייני תעבורה, פגשנו מחוץ לאולם. "כמו שאתם רואים יש הרבה עומסים", סיפר ראובן. "הבעיה טמונה בכך שאין מספיק שופטים. ברגע שיוסיפו תקנים של שפיטה זה אמור להיפתר. ביום רגיל אמורים להיות 80 תיקים לכל שופט, אבל בפועל דנים בהרבה יותר. זה לא הגיוני, אין מספיק זמן להקדיש לכל תיק בצורה מקצועית. לפעמים יש דחיפות, רעש, חם, לא נעים. זו לא המסגרת המתאימה לקיים דיון ענייני".

 

-איך זה משפיע על הסדרי הטיעון?

"הבעיה היא אחרת, הרבה עבירות קלות מגיעות לכאן, עבירות של ברירת מחדל. אם בן אדם נסע ב-112 קמ"ש בכביש בגין בירושלים – קנס יכול להספיק. 90 אחוז מהתיקים מסתיימים בהסדרי טיעון, הרבה תיקים מסתיימים למעשה לפני שהגיעו לכאן. נאשמים יוצאים החוצה, מדברים עם התביעה, והשופט בסך הכול מאשר את ההסכמות. זה לא פסול, אבל צריך לתת ברקס ושרק עבירות חמורות יגיעו לכאן".

"הרבה עבירות קלות מגיעות לכאן". עו"ד ראובן (צילום: גיל יוחנן) (צילום: גיל יוחנן)
"הרבה עבירות קלות מגיעות לכאן". עו"ד ראובן(צילום: גיל יוחנן)

"יש מקום לשנות את האווירה". עו"ד ברוש (צילום: גיל יוחנן) (צילום: גיל יוחנן)
"יש מקום לשנות את האווירה". עו"ד ברוש(צילום: גיל יוחנן)

שלומי ברוש, אף הוא עו"ד לענייני תעבורה, אמר כי "העניין של עומסים משתנה בחודשי השנה. זה גם פועל יוצא של חלק מהעבירות, שלא צריך להביא את מי שעבר אותן לבית המשפט. בעבירות החמורות אין מנוס מלהגיע לבית המשפט. יחד עם זאת, אני סבור שההתנהלות בבית המשפט צריכה להיות מכובדת ומכבדת, שהמעמד יהיה משפטי מובהק, אווירת משפט, זה דבר שתורם להרתעה".

 

הוא הוסיף כי "כרגע המערכת מנסה להגיע להרבה הסדרים. לא מעט אנשים מעדיפים להודות - העיקר לסיים את התיק כי זה כרוך בזמן ומאמץ. הדבר החשוב זה ההתדיינות וההתנהלות המשפטית שחייבת להיות באווירת משפט - מכבדת ומכובדת. זה כאמור הבסיס להרתעה. ברגע שבית המשפט משדר עוצמה ונאשמים מגיעים עם יראת כבוד זה יעשה את שלו. יש אווירה שונה, לא רוצה להשתמש במונח 'אווירת שוק', אבל יש מקום לשנות את האווירה ולתת לזה כובד משקל סמכותי משפטי עם יראת כבוד לבית המשפט".

 

דיונים בסרט נע 

בבית המשפט לתעבורה בפתח תקווה שיאנית הדיונים היום הייתה השופטת מגי כהן, שנאלצה לעבור על 112 תיקים. "זה כמו שוק, אתה בא, מודה, מקבל את העונש ואחרי שתי דקות אתה כבר בחוץ, עם או בלי רישיון הנהיגה", אמר אחד הנאשמים באולם.

 

דווקא כאן לא נצפה עומס רב. הדיונים מתנהלים במהירות, ובחדר הסמוך לאולם השופטת יושבת התובעת המשטרתית. הנאשמים עוברים דרכה על מנת לסגור הסדרי טיעון שמוצגים בהמשך לשופטת, ולאחר סיום הליך הסרט הנע אפשר להכריז על הכרעה בתיק.

 

בעבר היו נהוג להזמין את הנאשמים לבית המשפט לתעבורה בפתח תקווה לאותה השעה, אולם כיום הם מוזמנים בהפרשים של חצי שעה. על השופטת לדון ב-25-20 תיקים בתוך 30 דקות. כמה דקות עוברות ועוד דיון נסגר בדרך לדיון הבא שייסגר באותה הדרך.

 

נאשם בנהיגה תחת השפעת אלכוהול, שהגיע לדיון בעניינו, סיפר: "באנו בזמן, לא היו הרבה אנשים. סגרנו עסקה עם התובעת, נכנסנו לשופטת וזהו זה, נגמר. קיבלתי 15 חודשים שלילה, 1,000 שקל קנס ומאסר על-תנאי. בתוך כמה דקות אני בחוץ. את הלקח שלי למדתי, אפילו את זה אני לא רוצה לעבור שוב. אם שותים - לא נוהגים". בבית המשפט כבר מתכוננים להכין את התיקים לשופט אורן בועז, שיצטרך לדון מחר ב-110 תיקים.

 

מדוברות מערכת בתי המשפט נמסר בתגובה: "על בתי המשפט לתעבורה קיים עומס רב. המערכת פועלת בכמה אפיקים בניסיון להתמודד עם העומס. לאחרונה הוחלט על תוספת של שישה תקני שופטי תעבורה. שופטי תעבורה הם שופטים המתמנים כייעודיים ומקצועיים לתחום התעבורה ודנים אך ורק בתיקי תעבורה".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: גיל יוחנן
עומס בבית המשפט לתעבורה בירושלים
צילום: גיל יוחנן
מומלצים