שתף קטע נבחר

עשור אחרי אסון הרכבת: 6 שנות מאסר לנהג

הווטרינר יונתן ועדיה, שנהג בשכרות, המשיך לנסוע אחרי שעבר תאונה ונתקע על המסילה ליד בית יהושע. הרכבת התנגשה בו, 5 נהרגו ו-80 נפצעו. עונשו: 6 שנות מאסר, שלילת רישיון ל-25 שנה ופיצוי של 50 אלף שקל לכל אחת ממשפחות ההרוגים

 

 

 

תאונת הרכבת ב-2006 (צילום: דן ליון, מדור צילום זק"א) (צילום: דן ליון, מדור צילום זק
תאונת הרכבת ב-2006(צילום: דן ליון, מדור צילום זק"א)

עשר שנים אחרי תאונת הרכבת בבית יהושע שבה נהרגו חמישה בני אדם, גזר בית המשפט המחוזי בלוד 6 שנות מאסר על נהג הרכב הפרטי שרכבו נתקע על המסילה והרכבת התנגשה בו בעצמה. רישיונו של הנהג יונתן ועדיה, שנהג בשכרות ולאחר שלקח סמים, נשלל בנוסף ל-25 שנה והוטל עליו לשלם פיצויים בסך 50 אלף שקל לכל אחת ממשפחות ההרוגים.

 

ועדיה, בן 56, הורשע בנובמבר 2015 בחמישה מקרי הריגה, נהיגה בשכרות, נהיגה ברכב בקלות ראש ושימוש בסם לצריכה עצמית. כתב האישום הוגש בעת שוועדיה היה בחו"ל. לאחר מכן הוסגר לישראל, כיוון שלא שב בזמן. ההכרעה בתיק ארכה זמן רב מאוד עקב ריבוי חומרי חקירה, עתירה לבג"ץ וערעורים רבים.

 

ועדיה. נשלח ל-6 שנים בכלא (צילום: שאול גולן) (צילום: שאול גולן)
ועדיה. נשלח ל-6 שנים בכלא(צילום: שאול גולן)

אסון הרכבת בבית יהושע (צילום: נתי שפירא, מדור צילום זק"א) (צילום: נתי שפירא, מדור צילום זק
אסון הרכבת בבית יהושע(צילום: נתי שפירא, מדור צילום זק"א)

 (צילום: נתי שפירא, מדור צילום זק"א) (צילום: נתי שפירא, מדור צילום זק
(צילום: נתי שפירא, מדור צילום זק"א)

באישום נכתב כי במסגרת עבודתו כווטרינר הייתה לו גישה לסמים ותרופות לטיפול בבעלי חיים. הוא עשה בחלקם שימוש העצמי, כולל הזרקות. ב-12 ביוני 2006 נסע בטנדר בכביש 5611 תחת השפעת תרופות. הוא ביצע תאונה קלה - התנגש ברכב קאיה שעצר עצירה מלאה לפני צומת - והמשיך לנסוע.

 

לאחר זמן קצר הגיע לקטע שבין מחלף פולג לבית יהושע. שם עבר עקומה חדה, סטה שמאלה מנתיב נסיעתו, חצה את קו ההפרדה הרציף לנתיב הנגדי ודופן רכבו פגעה ברכב נוסף. רכבו המשיך לנוע עד שהרכב נעצר על המסילה במפגש בית יהושע בטרם ירד המחסום המתריע על הגעת רכבת.

 

הרכבת, שנסעה מדרום לצפון ב-140 קמ"ש, כללה קטר, ארבעה קרונות נוסעים וקרון נוסף. עוברי האורח הצליחו לחלץ את ועדיה וניסו להזיז את רכבו, אך לא הצליחו. רק 125 מטרים מהרכב הספיק נהג הקטר ללחוץ על לחצן בלימת החירום ברכבת, אך זה היה מאוחר מדי והוא פגע ברכב בעוצמה. הרכב נהדף מתחת לקטר, הקטר ושני קרונות ירדו מהמסילה, וכתוצאה מהפגיעה נהרגו חמישה בני אדם - ליאור אלבלה, מיטל כהן, לילך סוזין, מוני פז ואלון שורק - ו-80 נפצעו.

 

לצד ועדיה הואשמו שלושה בכירים ברכבת ישראל. בהסדר טיעון נגד שניים מהם נמחקו כתבי האישום, ואחר הורשע בפזיזות ורשלנות ונידון לעבודות לתועלת הציבור בלבד. לפני ארבע שנים דחה בג"ץ עתירה של משפחות הרוגי תאונת הרכבת  נגד הסדר טיעון שגובש עם שלושה מבכירי רכבת ישראל ונגד החברה עצמה. על-פי הסדר הטיעון בוטל כתב האישום נגד מנכ"ל הרכבת בזמן התאונה, עופר לינצ'בסקי, והממונה הארצי על הדרכים, יובל בלום. עוד נקבע כי יתוקן כתב האישום נגד סמנכ"ל החברה, הראל אבן, כך שלא יואשם בגרימת מוות ברשלנות, אלא במעשה פזיזות ורשלנות.

 

היום לא חסכו השופטים ביקורת קשה מרכבת ישראל, ולגבי ועדיה קבעו: "אדם מן היישוב, וטרינר מוכשר ומצליח, בעל ערכים נורמטיביים, גרם לאסונם של רבים בשל אובדן שיקול דעת, פזיזות ואדישות. הידע הרב שרכש הנאשם בנושא חומרים משככים היה לו לרועץ. הוא סבר כי יוכל להם, יידע להלך בין הטיפות וליהנות מכל העולמות. בסופו של דבר נטרפו הקלפים בידיו באחת, הכול התמוטט לכאוס נורא ומחריד. הנאשם אינו הגורם היחיד בגרימת מותם של נוסעי הרכבת ופציעתם של אחרים, אולם חלקו רבתי, דומיננטי ומכריע".

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: נתי שפירא, מדור צילום זק"א
אסון הרכבת ב-2006
צילום: נתי שפירא, מדור צילום זק"א
מומלצים