שתף קטע נבחר

מבחן השוואתי ג'יפונים - מחפשים אלטרנטיבה

רכב הפנאי קיה ספורטאז' הפך ללהיט מכירות אדיר בשוק המקומי, וניצח בבירור במבחן הג'יפונים הגדול שערכנו השנה. ובכל זאת, האם יש בשוק הרכב המקומי אלטרנטיבות ראויות עבור אלה שמבקשים ייחוד?

קיה ספורטאז' הוא לא פחות מקונצנזוס בשוק הרכב הישראלי. עם איכויות נסיעה ותא נוסעים הטובים בקטגוריה, אבזור בטיחות מתקדם ותג-מחיר נמוך, ממש לא מפתיע לגלות שהוא מחזיק בתואר הנמכר ביותר. את המבחן ההשוואתי שערכנו מול מתחריו הישירים - יונדאי טוסון וניסאן קשקאי - הוא ניצח באופן מוחלט, כאשר העדפת אחד מהשניים האחרים נותרה בגדר שיקולי עיצוב ותדמית.

 

אין ספק כי סובארו XV שעבר עדכון קל לאחרונה, כמו-גם רנו קדג'אר החדש, לא יכולים לנפץ את הדומיננטיות הקוריאנית. אבל הם כן מנסים להציע אלטרנטיבה ראויה עבור מי שמחפש ערכים אחרים ברכב פנאי - למשל יכולת שטח כמו במקרה היפני, או חיסכון בדלק במקרה הצרפתי.

 

גם ביצענו: מבחן הג'יפונים הגדול לקיה ספורטאז', יונדאי טוסון, ניסאן קאשקאי

 

מבחן ג'יפונים פופולריים: יונדאי טוסון - ניסאן קאשקאי - קיה ספורטאז' 

 

קיה ספורטאז' החדש הפך בגרסתו הנוכחית למוחצן ובולט עם חרטום "פני הנמר" המפורסם של קיה, שכולל יחידות תאורה מלוכסנות משולבות לד, מכסה מנוע משתפל מטה וסבכה קדמית מודגשת. לא בטוח שהצעקנות הזו מתאימה לכולם.

 

פנים הרכב קודר עקב שימוש מופרז בגוון שחור ושטחי חלונות קטנים. תכנון זה פוגע בתחושת הישיבה הגבוהה, ומפריע בעיקר המיקום הנמוך של מושב הנוסע מלפנים. וזו הביקורת הכמעט-יחידה שלנו עליו. הפלסטיקה והדיפונים איכותיים, הקונסולה המרכזית פונה לכיוון הנהג וקלה לתפעול, יש תאי אחסון רבים - כולל תא למשקפיים ושלושה שקעי ‭ 12V‬- והמושבים מציעים נוחות ותמיכה מצוינות. עם זאת, דוושת חניה כמו במכונית אמריקאית, מיותרת.

 

קיה ספורטאז' - הכי זול, הכי מאובזר (רונן טופלברג) (רונן טופלברג)
קיה ספורטאז' - הכי זול, הכי מאובזר(רונן טופלברג)

 

הישיבה מאחור היא הנוחה והמרווחת ביותר הודות לבסיס גלגלים ארוך (267 ס"מ)‬, רצפה שטוחה, זווית מסעד מתכוונת ופתחי מיזוג. נפח תא המטען נדיב (466 ליטר) והוא שימושי תודות למפתח גדול ורחב. הוא גם היחיד כאן שמציע גלגל חלופי בגודל מלא.

 

לסובארו XV, למרות הקשר הברור לאימפרזה חסרת החן והעובדה שהוא הנמוך והקצר בקבוצה, חזות מסוקסת המשדרת תכליתיות בזכות מרווח גחון גבוה, מגיני פלסטיק שחורים בולטים סביב למרכב, חישוקי גלגלים מושחרים ופסי גגון מאסיביים.

 

העדכון הקל שעבר ‭XV-ה‬ שיפר בעיקר את תא הנוסעים: ריפוד נאה למושבים, ציפוי עור להגה ולידית ההילוכים עם תפרים כתומים (פלסטיק בדגם הקודם) ומסך מגע מקורי (אך מסורבל לתפעול). יש תאי אחסון רבים, המושבים נוחים אך אינם תומכים, ולהגה טווח כיוון גדול למרחק המקנה תנוחת נהיגה מצוינת. שטחי החלונות הגדולים מייצרים תחושה אוורירית של ישיבה מוגבהת, לעומת מתחריו הגבוהים ממנו בפועל.

 

סובארו XV - מתיחת הפנים שדרגה את תא הנוסעים (ניר בן זקן) (ניר בן זקן)
סובארו XV - מתיחת הפנים שדרגה את תא הנוסעים(ניר בן זקן)

 

בסיס גלגלים קצר של 264 ס"מ יעניק מרחב ראוי לשני נוסעים מבוגרים מאחור, אך מרווח הרגליים במושב האמצעי מוגבל על-ידי תעלת גל ההינע. עם 380 ליטר של נפח, תא המטען הוא הקטן ביותר ופתח ההטענה שלו צר וגבוה. 

 

לרנו קדג'אר עיצוב דינמי שהכתיר אותו לנאה ביותר במבחן: סבכה קדמית גדולה עם לוגו ענק של רנו באדיבות חטיבת המשאיות, יחידות תאורה מתוחות לאחור ומשולבות לד, בתי גלגלים מודגשים ומגיני פלסטיק שחורים ואגרסיביים למראה סביב המרכב.

 

אלא שפנים הרכב שגרתי יותר, ומאופיין במשטחי פלסטיק שחור באיכות סבירה בלבד. חלק מהמתגים מרגישים זולים ומסורבלים (למשל בקרת השיוט), לוח המחוונים דיגיטלי ומצועצע ומערכת ההפעלה בעברית מציעה מידע רב אך היא מגושמת לתפעול. יש הרבה אפשרויות משחק לצבעי הקונסולה הקדמית, שספק אם מישהו ינצל.

 

רנו קדג'אר - כדאי להוסיף 5,000 שקלים לשדרוג המפרט (ניר בן זקן) (ניר בן זקן)
רנו קדג'אר - כדאי להוסיף 5,000 שקלים לשדרוג המפרט(ניר בן זקן)

 

תאי האחסון מעטים והמזגן התקשה לצנן בקיץ ישראלי. המושבים נוחים ותומכים אך לגלגל ההגה טווח כיוון מוגבל למרחק, והוא ממוקם - כמו לעיתים קרובות ברנו - בזווית אופקית מדי. למרות בסיס גלגלים עדיף במעט (265 ס"מ) על ה-XV, המושב האחורי היה צפוף יותר בעיקר לרוחב. לתא המטען נפח נדיב של 472 ליטר, והוא שימושי בזכות סף נמוך, תאים בצדדים ורצפה כפולה.

 

*******************

למרות שהספורטאז' הוא הזול בחבורה, הוא מציע אבזור נדיב הכולל מסך מגע בגודל "8 (בהתקנה מקומית) עם מצלמת נסיעה לאחור, מראות מתקפלות חשמלית, שמשות אחוריות כהות, חישוקי "16 קלים ושש כריות אוויר. גם רשימת אבזור הבטיחות מרשימה: חיישני תאורה דינמיים (מעבר אוטומטי בין אור נמוך לגבוה), בלימת חירום אוטונומית מבוססת רדאר (המזהה גם הולכי רגל) ומערכת שמירת נתיב אקטיבית.

 

 (רונן טופלברג) (רונן טופלברג)
(רונן טופלברג)

 

XV-ה‬ התייקר לאחרונה אך רמת האבזור גבוהה יותר עם מסך מגע מקורי בגודל "7 הכולל מצלמת נסיעה לאחור, בקרת אקלים מפוצלת, חיישני תאורה וגשם, בקרת שיוט, שמשות אחוריות כהות, חישוקי "17 קלים, שבע כריות אוויר ומערכת מובילאיי.

 

 (רונן טופלברג) (רונן טופלברג)
(רונן טופלברג)

 

אבזור גרסת "לייף" הבסיסית של הקדג'אר מסתכם בבקרת שיוט, בלם חניה חשמלי, חישוקי "17 קלים, שש כריות אוויר ומערכת מובילאיי. גרסת "זן" היקרה ממנה והנבחנת, מוסיפה מסך מגע מקורי בגודל "7, מצלמת נסיעה לאחור, חיישני חניה מלפנים ומאחור, בקרת אקלים מפוצלת, מפתח חכם, מראות מתקפלות חשמלית ומערכות בטיחות מקוריות להתראה על סטיה מנתיב, זיהוי רכב בשטח-מת, זיהוי תמרורים ותאורה דינמית.‬

 

 (ניר בן זקן) (ניר בן זקן)
(ניר בן זקן)

 

***************** 

לשלושת הנבחנים יחידות הנעה שונות. לספורטאז' מנוע בנפח 1.6 ליטר, 132 כ"ס, תיבת 6 הילוכים אוטומטית והנעה קדמית. ‭XV-ל‬ מנוע בוקסר בנפח 1.6 ליטר עם 114 כ"ס בלבד, תיבה רציפה והנעה כפולה-קבועה. לקדג'אר מנוע טורבו-דיזל בנפח ‭1.5‬ ליטר עם 110 כ"ס ותיבת 6 הילוכים כפולת-מצמד עם הנעה קדמית.

 

למרות מספר הסוסים הקטן ביותר ובזכות מנוע הדיזל, לקדג'אר זמינות כוח עדיפה עם ‭25.5‬ קג"מ ‭1,750-ב‬ סל"ד, עשרות אחוזים יותר מומנט באלפי סל"ד פחות מצמד מנועי הבנזין. בזכות תיבה כפולת-מצמד מהירת-תגובה, הרנו היה זריז מהאחרים (בפער קטן מהספורטאז') בזינוק מהמקום. בתאוצות ביניים המדמות עקיפה הוא כבר היה מהיר משמעותית. הספורטאז' שני וה-XV הגיע כצפוי אחרון ובפער ניכר. זה האחרון מרגיש עצל גם בשיוט בינעירוני, ובוודאי בכבישים הרריים סביב ירושלים.

 

‭XV-ל‬ כיול מיתלים מוקפד המתורגם לנוחות הנסיעה הטובה ביותר בכל דרך ובכל מהירות. מנגד, בשיוט בינעירוני תא הנוסעים הוא הרועש ביותר; המנוע נוכח ברמה מטרידה בכל תאוצה וגם רעשי רוח וצמיגים (דו-שימושיים המתאימים לשבילים) בולטים. ההנעה הכפולה אינה מצליחה לחפות על אחיזת כביש נמוכה של צמיגים אלה, החלק האחורי איבד מדי פעם אחיזה באופן מפתיע ובקרת היציבות נקראה לדגל מוקדם ואגרסיבי מהצפוי. הבלמים ספוגיים וחסרי תחושה וההגה מרגיש מנותק. היעדר תפעול ידני לתיבת ההילוכים בולט, ולכן לא ניתן להשתמש באופן יעיל בבלימת מנוע, שכן מצב "L" בבורר לא באמת אפקטיבי.

 

לקדג'אר כיול מיתלים נוקשה וגם המתלה האחורי שלו מיושן - קורת מתח לעומת רב-חיבורי בספורטאז' ועצמות עצה כפולות ‭XV-ב‬ - כך שהנוחות בינונית במהירות נמוכה וטרטור הדיזל מורגש בנסיעה עירונית. כדאי לציין כי מערכת עצור-סע איטית בהתנעת המנוע בתחילת נסיעה. בכביש מהיר המנוע פחות רועש ורעשי רוח ודרך מבודדים היטב. המיתלים מציעים ריסון ראוי ומצמצמים את זוויות הגלגול כך שהתנהגות הכביש שלו היא הטובה ביותר, עם אחיזה גבוהה ונכונות לשינויי כיוון.

 

הספורטאז' מציע כיול מיתלים עם איזון טוב בין נוחות לריסון. ספיגת השיבושים טובה רק במעט מזו של ‭XV-ה‬, והתנהגות הכביש טובה מאוד, עם קצת פחות ריסון מהקדג'אר. בידוד רעשי המנוע, הרוח והדרך, היה הטוב ביותר.

 

כצפוי, צריכת הדלק של הקדג'אר עדיפה, אך הפער - כמעט כפול מהמתחרים - בהחלט מפתיע. בין ‭19.6‬ ק"מ לליטר בשיוט ‭14.9-ל‬ ק"מ לליטר בממוצע. הספורטאז' גמע ‭12.6‬ ק"מ לליטר בשיוט ועד ‭9.5‬ ק"מ לליטר בממוצע. ‭- XV-ה‬ למרות מערכת עצור-סע שלא קיימת בספורטאז' ובגלל ההנעה הכפולה - היה הצמא ביותר עם ‭12.2‬ ק"מ לליטר בשיוט, עד ‭8.7‬ ק"מ לליטר בממוצע.

 

***************** 

מעבר למראה מסוקס, שלושת הנבחנים מציעים גם יכולת בדרכים לא סלולות, בזכות מרווח גחון נדיב מזה של מכונית פרטית, ומיתלים המיועדים להתמודד טוב יותר עם שיבושים. לקדג'אר מרווח גחון (20 ס"מ) נדיב יחסית אך מיתליו הנוקשים וצמיגיו העדינים לא ממש מחבבים עפר, ואת מחאתו בדמות תנודות מרכב הוא יביע גם בשבילים כבושים. גם הפגושים קרובים לקרקע (זוויות גישה-נטישה של ‭28/18‬ מעלות) ומחייבים זהירות.

 

לספורטאז' מרווח הגחון (17.2 ס"מ) הצנוע ביותר, אך פגושיו מוגנים טוב יותר ממפגעים עם זוויות גישה-נטישה של ‭28/24.6‬ מעלות, צמיגיו בשרניים יותר והמיתלים סופגים היטב שיבושים. כך שהוא מתמודד בקלות עם טיול משפחתי בבתרונות רוחמה או ביער בן שמן.

 

‭XV-ה‬ פורח כשנוטשים את האספלט ולא משנה אם זה לבוץ של עמק יזרעאל, לחולות חלוצה או לנחלים הגדולים בערבה. הוא היחיד שמאפשר באמת לטייל בשטח כמעט ללא חשש. מרווח הגחון נדיב (22 ס"מ), המתלים מתמודדים היטב עם שיבושים מרושעים ומערכת ההנעה הכפולה והצמיגים הייעודיים מאפשרים הורדת כוח יעילה בשטח דל-אחיזה. עם זאת, הפגוש הקדמי הנמוך מחייב משנה זהירות (זוויות גישה-נטישה ‭29.3/19.6‬ מעלות).‬

 

 (ניר בן זקן) (ניר בן זקן)
(ניר בן זקן)

 

והמנצח הוא

קיה ספורטאז' מנצח את המבחן בקלות וכצפוי. תא הנוסעים שלו מרווח ומאובזר, איכות הנסיעה גבוהה, יש לו ציוד בטיחות מתקדם ובנוסף לכל, הוא זול מכולם. אלא שהשתתפותו במבחן הזה היא סוג של נקודת ייחוס לבדיקה עד כמה תיאלצו להתפשר כדי לקבל יכולת שטח (בסובארו) או חיסכון בדלק (‬ברנו).

 

מנוע: בנזין, ‭1,591‬ סמ"ק, הספק מרבי: 132 כ"ס ‭6,300-ב‬ סל"ד, מומנט מרבי: ‭16.4‬ קג"מ ‭4,850-ב‬ סל"ד תיבת הילוכים: אוטומטי 6 הילוכים, הנעה קדמית ביצועים: ‭12.1‬ שניות מ-0 ל-100 קמ"ש צריכת דלק בממוצע/בשיוט: 12.6/9.5 ק"מ לליטר זיהום אוויר: קבוצה 12 מ-15 בטיחות פסיבית: 6 כריות אוויר, 5 כוכבים במבחן הריסוק האירופי, בטיחות אקטיבית: בלימת חירום אוטונומית, התרעה למניעת התנגשות קדמית, מערכת סיוע לשמירה על נתיב אחריות: 3 שנים/100 אלף ק"מ מחיר: 138 אלף שקל 

+ בטיחות, שימושיות, נוחות, מחיר

- צריכת דלק

ציון: **** וחצי

 

סובארו XV עבר מתיחת פנים ששיפרה את אחת מנקודות החולשה שלו, ותא הנוסעים הפך לנעים יותר, הודות לאיכות חומרים עדיפה. אלא שכמו הדגם הקודם, גם הוא סובל מיחידת מנוע-גיר עצלה ולא חסכונית, מתא מטען קטן, ומחסרונן של מערכות בטיחות מקוריות (בניגוד לרנו וקיה). בנוסף, הוא התייקר משמעותית (145 אלף שקלים). לכן הוא מתאים רק למי שבאמת מתכוון להעמיק בשטח מעבר לשבילי קק"ל כבושים, אזורים בו הוא מגלה עליונות ברורה על השניים האחרים. בשנה הבאה תשיק סובארו XV חדש, והקרב על ראשות הקטגוריה עשוי להיפתח מחדש.

 

מנוע: בנזין, ‭1,599‬ סמ"ק, הספק מרבי: 114 כ"ס ‭5,600-ב‬ סל"ד, מומנט מרבי: ‭15.3‬ קג"מ ‭4,000-ב‬ סל"ד תיבת הילוכים: רציפה הנעה: כפולה-קבועה ביצועים: ‭13.8‬ שניות מ־0 ל-100 קמ"ש צריכת דלק בממוצע/בשיוט: 8.7/‭12.2‬ ק" לליטר זיהום אוויר: קבוצה 8 מ-15 בטיחות פסיבית: 7 כריות אוויר בטיחות אקטיבית: - אחריות: 5 שנים‭150/‬ אלף ק"מ מחיר: 145 אלף שקל 

+ רכב הכביש-שטח האמיתי היחיד במבחן, מראה

- צריכת דלק, מרווח, ביצועים 

ציון: ****

 

רנו קדג'אר מציע אלטרנטיבה שעשויה לפנות לקהל רחב. הוא נאה, איכויות הנסיעה שלו גבוהות (בעיקר מחוץ לעיר), האבזור נדיב (בגרסת ה-150 אלף שקל) ויש לו מערכות בטיחות מתקדמות המספקות התראה. יותר מכל, גרסת הדיזל הופכת אותו ליחיד בקטגוריה שאינו סובל מצימאון מתקדם, מחולשותיו הבודדות של הספורטאז'. בחישוב נסועה ממוצעת של 18 אלף ק"מ, הוא מציע חיסכון שנתי של ‭4,000-כ‬ שקל מול הקיה ‭5,000-ו‬ שקל לעומת הסובארו, סכום שעשוי לאזן את מחירו הגבוה יותר עבור מי שצובר קילומטרים רבים ורוצה להיות חלק מאופנת רכבי הפנאי, מבלי להותיר את הארנק בתחנת הדלק.

 

מנוע: טורבו-דיזל, ‭1,461‬ סמ"ק, הספק מרבי: 110 כ"ס ב-‭4,000‬ סל"ד, מומנט מרבי: ‭25.5‬ קג"מ ב-‭1,750‬ סל"ד תיבת הילוכים: אוטומטי 6 הילוכים, כפולת-מצמד, הנעה: קדמית ביצועים: ‭11.7‬ שניות מ-0 ל- 100 קמ"ש צריכת דלק בממוצע/בשיוט: 16.9/14.9 ק"מ לליטר זיהום אוויר: קבוצה 4 מ-15 בטיחות פסיבית: 6 כריות אוויר בטיחות אקטיבית: זיהוי סטייה מנתיב אחריות: 3 שנים/100 אלף ק"מ מחיר: ‭150‬ אלף שקל 

+ צריכת דלק, ביצועים, אבזור בטיחותי בגרסאות הבכירות

- נוחות, תא נוסעים, אבזור בגרסת בסיס, מחיר

ציון: ****

 

  • השתתף במבחן: מורן אינגל
  • המבחן התפרסם לראשונה במוסף הרכב של "ידיעות אחרונות"

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
ניר בן זקן
מבחן השוואתי - ג'יפונים
ניר בן זקן
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים