שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    בעיית העסקים הקטנים: כמו נהגי משאית בלי רישיון
    גם לימודי מנהל עסקים לא מקנים כלים לניהול כבעלים, ורוב העסקים לוקחים ייעוץ רק אחרי שכבר עשו טעויות. אז מה עושים?

    שימו לב לנתון המבהיל הבא: מדי שבוע נסגרים בישראל 850 עסקים קטנים ובינוניים וכמעט 45,000 עסקים מידי שנה. כך עולה מדוח דן אנד ברדסטריט שפורסם השנה.

     

    התמונה העגומה הזו והסטטיסטיקה הקשה אורבת מעבר לפינה לכל בעל עסק, קטן כגדול, ותיק או דל ניסיון, בכל תחום עיסוק ובכל מקום גיאוגרפי. כל בעל עסק מכיר בוודאי את החששות היום-יומיים: כמה כסף אני אצליח להכניס היום, איך אגדיל את ההכנסות שלי, איך יוצאים מהשגרה המוטרפת הזו? המציאות הישראלית היא מאתגרת עבור בעלי העסקים והופכת את החששות למוצדקים ומוכרים.

     

    עסקים קטנים ובינוניים נדרשים גם הם בהתאמה לשלוט בכל אחד מהתחומים הללו, אך בפועל, מי שפותח עסק לא בהכרח עבר ולו הכשרה רלוונטית אחת. ההתמקצעות היחידה שלו, אם בכלל, היא בתחום המקצועי הצר שלו: עורך דין למשל ישלוט היטב בפן המשפטי, אך אין להסיק מכך שיידע לנהל את העסק שלו. הכשרה מסוג זה היא אינצידנטלית ללימודים המקצועיים. כך גם לגבי גרפיקאים, מהנדסים, אדריכלים, מאמנים, יועצים וכו'.

     

    גם הלומדים מנהל עסקים מפולגים לתוך תחומי עיסוק ספציפיים והפער בין התיאוריה לפרקטיקה הוא עצום. הלומדים מנהל עסקים מוסמכים לתפקידי ה"שכיר הבכיר" באותם ארגוני ענק שצוינו קודם, אך לא מקבלים את הידע הרלוונטי לניהול עסק בשטח, בעצמם, כבעלים. המצב משול למי שיעלה על הכביש לנהוג במשאית כבדה ללא כל הסמכה בנהיגה, לא רישיון נהיגה ואפילו לא תיאוריה.

     

    זהו המצב בכל מקום בעולם ביחס לעסקים קטנים. ובארץ, המצב קשה עוד יותר. לאחרונה דורגה ישראל במקום ה-52 מבחינת המדינות ש"קל" לעשות בהן עסקים. הרגולציה, המיסוי, חוסר היציבות הכלכלי והאיומים הבטחוניים הבלתי פוסקים מביאים לכך שלעסקים בישראל פשוט אסור לעשות טעויות. כל טעות יכולה להיות פתאלית לעסק, וזו גם הסיבה שעל העסקים בישראל לוודא שהם בונים נכון את העסק שלהם כבר מהשלבים הראשונים ביותר שלו ועושים כמה שפחות טעויות בהמשך.

     

    מרבית העסקים לא לוקחים ייעוץ אלא בשלב שכבר עשו טעויות. אחת הטעויות הנפוצות היא השקעה בפן השיווקי שכולל עלויות גבוהות מאוד לעסק ובכלל, ובמקביל הנחות גבוהות על המוצרים/שירותים. בחשבון פשוט: מעלים את ההוצאות ומקטינים את ההכנסות, בייחוד ללא ידע מוקדם במכירות – והנה נוסחה מנצחת לכישלון ודאי של העסק. 

     

    אז מה עושים? התשובה היא לא להימנע מפתיחת עסק, אבל כן להימנע מלעשות טעויות בעסק, במעשה או במחדל. החלטה עסקית שגויה עשויה בהרבה מאוד מקרים להיות הרת גורל. נדמה שכל עוד בעלי העסקים לא יקנו לעצמם את הידע הרלוונטי, כל עסק שיפתחו יקרוס בעולם האמיתי.

     

    השאלה שצריכה להישאל תדירות היא עד כמה מנוצל הפוטנציאל העסקי של כל בעל עסק, ואם אתם שכירים - האם נכון לכם לעבור לעולם העסקי כעצמאים. הפער שיתגלה בין המצב הרצוי למצוי הוא מגרש המשחקים שלכם לתקופה הקרובה.

     

    ניר דובדבני, איש עסקים, מרצה ומנטור למקסום מכירות והצלחה עסקית.

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    מומלצים