שתף קטע נבחר

פורשה מקאן בנהיגה ראשונה - ספורט באריזת פנאי

פורשה מקאן הוא רב המכר של יצרנית מכוניות הספורט הגרמנית, אך אצלנו היה יקר מכדי להצליח באמת. עם גרסת בסיס בעלת מנוע צנוע יחסית, מנסה היבואנית להפוך אותו לאטרקטיבי יותר. לקחנו אותו לסיבוב ראשון בישראל

פורשה מקאן, נחת בישראל כבר לפני שלוש שנים, אך בעוד שבעולם הפך לדגם הנמכר ביותר של היצרנית כבר בשנתו הראשונה, בישראל התקשה להצליח עקב תג-מחיר גבוה. עד כה הוא הוצע רק עם מנועי V6 ותג-מחיר שהחל בכ-600 אלף שקלים, קרוב מדי לאחיו הגדול והיקר, הקאיין. כעת נוחתת אצלנו גרסת בסיס חדשה, אף היא מבוססת על פלטפורמת אודי Q5 ומצוידת במנוע בנפח 2.0 ליטר שנלקח ממנה, ותג-מחיר נמוך משמעותית של 480 אלף שקל. האם הקיצוץ החריף במחיר יסייע למקאן להפוך לפופולארי יותר, מבלי לוותר על הגנטיקה של פורשה?

 

מתחרים - ריינג' רובר איווק, ב.מ.וו X4, מרצדס GLC קופה

מחיר - 485 אלף שקל

 

 

טוב - יכולת דינמית, ייחודיות

בסדר - ביצועים, תא נוסעים, תא מטען

טעון שיפור - נוחות, מרווח פנים, מערכות בטיחות

 

 

איך נראה

למקאן חרטום בהשראת ה-911 הסופר-ספורטיבית, בעוד האחוריים מסייעים לאשליית צללית קופה. מראה מוצלח מהקאיין הגדול יותר. עיצוב הפנים מיישר קו עם סביבת נהג מוכרת של פורשה, כולל תנוחת נהיגה מעולה בזכות מושבים תומכים עם טווח כיוון נרחב, והגה שנלקח מה-918 ספיידר, עם לוח מחוונים שממקם את מד הסל"ד במרכז. עומס המתגים בקונסולה המרכזית נראה מוגזם, אבל לאחר פרק הסתגלות קצר, התפעול טבעי ואינטואיטיבי.

 (צילום: ניר בן זקן) (צילום: ניר בן זקן)
(צילום: ניר בן זקן)

 

אל תצפו כאן לדגש על שימושיות. תאי האחסון מועטים, עם תא בין המושבים שמסוגל להכיל בקושי ארנק ממוצע. למרות בסיס גלגלים של כ-281 ס"מ, נוסעים מבוגרים יתקשו לשבת מאחור בנוחות. מרווח הרגליים מצומצם, התקרה קרובה מדי לקרקפת עקב העיצוב ותעלת גל ההינע במרכז גבוהה מדי. יש פתחי מיזוג עם שליטה נפרדת וצמד שקעי USB, ותא המטען גדול (500 ליטר) ושימושי בזכות סף רחב ונמוך.

 

 (צילום: ניר בן זקן) (צילום: ניר בן זקן)
(צילום: ניר בן זקן)

 

רמת האבזור טובה מבעבר עם מסך מגע בגודל "7 ואפשרות צימוד לאייפון דרך Apple CarPlay, מושב נהג מתכוון חשמלית, יש ריפודי עור, חלון שמש פנוראמי, דלת תא מטען חשמלית וחישוקי "20 קלים (אופציונליים). אבזור הבטיחות כולל 6 כריות אוויר ומערכת להתרעה על סטייה מנתיב. מערכות מתקדמות כמו שמירה על נתיב, התרעה על שטחים מתים ובקרת שיוט אדפטיבית, הן אופציה בתוספת תשלום של 22 אלף שקלים.

 

איך נוסע

המקאן מצויד במנוע שנלקח ישירות מאודי Q5, טורבו-בנזין בנפח 2.0 ליטר עם 252 כ"ס (22 כ"ס יותר מה-Q5 הנוכחי), המשודך לתיבת 7 הילוכים כפולת-מצמד. הביצועים טובים, (6.7 שניות ל-100 קמ"ש), בין היתר תודות לזמינות כוח טובה (37.7 קג"מ ב-1,600 סל"ד) ותיבת הילוכים מהירה - בעיקר במצב "ספורט" שמחדד גם את תגובת המצערת. במצב רגיל היא מתפקדת היטב, ללא תחלואי כפולות-מצמד מהשורה. בנוסף, תא הנוסעים שקט למדי, המנוע בקושי נשמע ורעשי רוח מבודדים היטב. רק אוושת צמיגים רחבים (מדי) נשמעת בתא.

 

כיול המיתלים הוא נקודה מורכבת יותר. במטרה להעניק למקאן התנהגות ספורטיבית אמיתית ויוצאת דופן בקטגוריה, בחרה פורשה בכיול נוקשה למדי. יחד עם חישוקי הענק האופציונליים של רכב המבחן וצמיגים הסופר-רחבים, גרם לנסיעה קופצנית במהירות נמוכה. גם במהירות גבוהה יותר על כבישים בינעירוניים, המקאן אינו נוח במיוחד.

 

 (צילום: ניר בן זקן) (צילום: ניר בן זקן)
(צילום: ניר בן זקן)

 

אלא שלכיול המתלים המאד-נוקשה יש גם צד חיובי. גם בגרסת הבסיס מציע המקאן יכולת דינמית גבוהה משמעותית מכל מתחריו, באופן שכמעט משכיח את העובדה שמדובר ברכב פנאי. אותו כיול מיתלים קיצוני מעלים זוויות גלגול, מאפשר להגה המהיר (2.5 סיבובים מנעילה לנעילה) להפגין חדות ודיוק יוצאי דופן, עם נכונות לפנות ולשנות כיוון ברמת מכונית ספורט. כדאי לקחת בחשבון בהקשר זה כי המקאן הבסיסי קל בכ-100 ק"ג מהמקאן S החזק והיוקרתי יותר, רובם הוסרו מהחרטום ומסייעים לחדות.

 

גם הבלמים חזקים ומלאי רגש ודיוק, ואינם מגלים סימני דעיכה גם בשימוש אגרסיבי. ההנעה הכפולה המבוססת על מצמד רב-דסקיות ומעבירה בבסיס את הכוח לאחור ולפנים לפי דרישה (לעומת דיפרנציאל טורסן מרכזי באודי), מאפשרת לפתוח מצערת מוקדם יחסית בתוך פניה, ולשגר את המרכב תוך החלקה קלה הצידה - בדומה למכוניות הנעה אחורית. ההתנהגות מעוררת הביטחון והסיוע הניכר ממערכי הבלמים וההגה, מאפשרים נהיגה במהירויות לא נתפסות עבור רכב שכזה, עם המון הנאה לאוחז בהגה.

 

 (צילום: ניר בן זקן) (צילום: ניר בן זקן)
(צילום: ניר בן זקן)

 

איך בשטח

למרות כפתור Off Road האמור לאפשר יכולת שטח, המקאן לא אוהב להתלכלך באבק. הפגושים פגיעים (זוויות גישה-נטישה של 23.6-24.8), התחתית נמוכה (19.8 ס"מ מהקרקע), ומערכת ההנעה מתקשה להתמודד עם אובדן אחיזה כשצמד גלגלים מתנתק מהקרקע בהצלבת צירים. לעומת זאת, בקרת הירידה במורד אפקטיבית ומאפשרת זחילה במהירות קבועה ונמוכה של 3 קמ"ש. ניתן להזמין את המקאן עם מיתלי אוויר המאפשרים הגבהת מרכב (ל-23 ס"מ בתוספת של 23 אלף שקל) ושיפור נוחות הנסיעה, אך עלולה לפגוע ביכולת הדינמית. למרות המנוע הצנוע, צריכת הדלק התקשתה להרשים ועמדה בסיום המבחן על 8.5 ק"מ לליטר.

 (צילום: ניר בן זקן) (צילום: ניר בן זקן)
(צילום: ניר בן זקן)

 

איך בסוף

גרסת הבסיס למקאן מציעה כעת חבילה מושכת הרבה יותר לקהל שמסוגל להרשות לעצמו לשלם חצי מיליון שקלים על מכונית. רכב הפנאי הקומפקטי של פורשה אמנם לא חף ממגרעות, החל בתא נוסעים צפוף מאחור, נסיעה נוקשה מדי (במכונית המבחן) ותג-מחיר גבוה (עדיין) מהמתחרים הישירים ב-60 עד 80 אלף שקלים.

 

אבל החדשות הטובות הן כי גם בגרסת הבסיס המקאן מצליח לשמור על ה-DNA המחייב של המותג, מציע יכולת דינמית מעולה, הנאה אמיתית מנהיגה ואפילו נגישות (יחסית) לקהל גדול מבעבר. וחשוב יותר, עבור מי שמחפש רכב פנאי קומפקטי עם אופי ספורטיבי אמיתי ומסוגל לשלם עבורו, פורשה מקאן הוא הבחירה הטובה היחידה.

 


פורשה מקאן

פורשה מקאן
מנוע 4 צילינדרים, טורבו
נפח / סוג דלק 1,984 סמ"ק / בנזין
הספק מרבי 252 כ"ס ב-6,800 סל"ד
מומנט מרבי 37.7 קג"מ ב-1,600 סל"ד
הנעה / תיבת הילוכים כפולה קבועה / כפולת מצמד, 7הילוכים
אורך 469.7 ס"מ
רוחב 192.3 ס"מ
גובה 162.4 ס"מ
בסיס גלגלים 280.7 ס"מ
משקל 1,845 ק"ג
נפח תא מטען 500 ליטר
100-0 קמ"ש 6.7 שניות
מהירות מרבית 229 קמ"ש
תצרוכת דלק (ממוצע יצרן) 13.8 ק"מ לליטר
פליטת פחמן דו-חמצני 167 גרם לק"מ
קבוצת מיסוי ירוק 15 מתוך 15
מחיר 485,000
כריות אוויר 6
בקרת יציבות? כן (לחצו כאן להסבר)
דירוג בטיחות (Euro NCAP) 5 כוכבים

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: ניר בן זקן
פורשה מקאן
צילום: ניר בן זקן
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים