שתף קטע נבחר

צפו: כך ייראה מתחם ארלוזורוב בת"א

אחרי היוזמה לקירוי נתיבי איילון והפרויקט להנמכת כיכר דיזנגוף - עיריית ת"א-יפו יוצאת לדרך עם התוכנית שתהפוך את מסוף התחבורה ארלוזורוב למרכז עירוני ראשי ענק שיכלול יותר מ-1,000 דירות לצד מגדלי תעסוקה ומסחר וכמובן - מערכת תחבורה מתקדמת. הצצה להדמיות הראשונות

אחרי המיזם השאפתני לקירוי נתיבי איילון ופרויקט הנמכת כיכר דיזנגוף - פרויקט חדש יוצא לדרך בעיר ללא הפסקה. הוועדה המקומית לתכנון ולבנייה בעיריית תל-אביב-יפו אישרה אתמול (ד') את תוכנית האב למתחם 2000 בסמוך למסוף התחבורה ארלוזורוב בעיר. מדובר במתחם שיכלול מוקד תחבורה משודרג, לצד שימושי תעסוקה, מגורים ומסחר. בסך הכל מתוכננות להיבנות במתחם 1,280 יחידות דיור לצד 205 דונם פארק ושטחי ציבור בשטח של כ-420 דונם בבעלות המדינה והעירייה.

 

כך צפויה להיראות כיכר דיזנגוף אחרי המהפך

אושרה תוכנית האב לקירוי נתיבי איילון

 

בעירייה מסבירים כי תוכנית האב מהווה מסמך מדיניות, כאשר בהמשך יקודמו תוכניות מתאר מפורטות לתת-המתחמים שבתחומה. זאת בהתאם להסכם עקרונות לקידום שיקוע הקו הירוק בציר אבן גבירול שנחתם בין העירייה למדינה ולרשות מקרקעי ישראל בשנת 2012.

 

במסגרת התוכנית יוקם מוקד עירוני חדש בקצה הצפוני של מרכז העסקים הראשי (המע"ר) בעיר, שיחד עם מרכזי העסקים הסמוכים ברמת גן (אזור הבורסה) ובגבעתיים, יוצר מרכז חדש למטרופולין כולו. המוקד יהווה מרכז של שימושים מעורבים: תעסוקה, מסחר, מלונאות, מגורים, מבני ציבור ומרכז תחבורה, המשולבים בתוך מרחב הולכי רגל ורוכבי אופניים במפלס אחיד, עם חציית כבישים מעטה ככל הניתן.

 

צפו בהדמיות הראשונות של מתחם 2000 החדש

 (הדמיה: מנספלד-קהת אדריכלים) (הדמיה: מנספלד-קהת אדריכלים)
(הדמיה: מנספלד-קהת אדריכלים)

 (הדמיה: מנספלד-קהת אדריכלים) (הדמיה: מנספלד-קהת אדריכלים)
(הדמיה: מנספלד-קהת אדריכלים)

מרכז תחבורה ישתרע על שטח של כ-100 אלף מ"ר בנוי במבנה תלת-קומתי, אשר ימוקם על הקירוי מעל רציפי הרכבת הקיימים ונתיבי איילון, וישלב מגוון אמצעי תחבורה: תחנת רכבת, מסוף אוטובוסים, תחנות רכבת קלה (הקו האדום והקו הסגול), מוניות וחניוני רכב דו גלגלי.

 

מתחמי התעסוקה יכללו תשעה מבנים רבי קומות המשלבים תעסוקה, מסחר ומלונאות בגובה של 100-40 קומות בכ-820 אלף מ"ר בנוי מעל פני הקרקע. מרבית הבינוי על יחידת קרקע גדולה, המשמשת כיום בעיקר חניונים ומסוף אוטובוסים, ממזרח לדרך נמיר בין רחוב על פרשת דרכים לגשר דורי. בנוסף יוקם מגדל "בין ערים" - מבנה רב קומות המשלב תעסוקה, מסחר ומלונאות בגובה של כ-100 קומות ובשטח של כ-166,500 מ"ר בנוי מעל פני הקרקע.

 

אשר למתחמי המגורים, התוכנית מציעה הקמה של שמונה מבנים בגובה של כ-40 קומות, הכוללים 1,280 יחידות דיור בשטח של כ-189,000 מ"ר ברוטו מעל פני הקרקע וכן חניה תת-קרקעית. הבינוי מוצע לאורך הגדה המערבית של האיילון: ברצועה בין רחוב ספיר, רחוב ההלכה וגשר דורי וכן גוש נוסף מדרום לפארק צמרת. תמהיל הדירות ושטחן הממוצע ייקבע בהמשך.

 (הדמיה: מנספלד-קהת אדריכלים) (הדמיה: מנספלד-קהת אדריכלים)
(הדמיה: מנספלד-קהת אדריכלים)

 (הדמיה: מנספלד-קהת אדריכלים) (הדמיה: מנספלד-קהת אדריכלים)
(הדמיה: מנספלד-קהת אדריכלים)

על פי התוכנית, את מתחמי התעסוקה והמגורים תעטוף מעין "טבעת ירוקה" שתכונה TLV LOOP - שדרה רחבה, כ-40 מטר אורכה, במפלס הרחובות הגובלים. היא צפויה לשמש מתחם פעילות ופנאי. התכנון כולל חיבור לתוכנית האב של קירוי האיילון ויצירת תנאים להקמת מתחם תחבורה וקירוי התחום שבין גשר מודעי לגשר ההלכה, כך שתתאפשר הקמת מגדלי מגורים לאורך רצועת האיילון במקביל ליצירת פארק ציבורי מעל האיילון.

 

תחנת הרכבת במסוף 2000 פועלת במקום משנות ה-50 של המאה הקודמת ומסוף האוטובוסים בצורתו הנוכחית משנת 1990. בשנת 1992 פורסמה לתוקף ברשומות תוכנית תא/2000, שקבעה במקום יעודי קרקע לאזור עסקים ומגורים וכן מרכז תחבורתי. בשנת 2006 נבחר משרד מנספלד קהת בתחרות אדריכלים בינלאומית להצעות תכנון למרחב, ובשנים האחרונות קודם התכנון בצוות עבודה משותף שכלל את נציגי משרד התחבורה, רשות מקרקעי ישראל, עיריית תל אביב-יפו, רכבת ישראל ונ.ת.ע.

 

בשנת 2012, לאחר בחינת מספר חלופות, הוחלט שמרכז התחבורה, שיכלול את תחנת הרכבת ומסוף האוטובוסים, יתוכנן על שטח קירוי מעל נתיבי איילון. מרחב התכנון 2000 כלול בתוכנית הסכם העקרונות לקידום הקו הירוק, כאחת מתוכניות בניין העיר שיקודמו על ידי המדינה ובאמצעותם ימומן הקטע התת-קרקעי של הקו הירוק בתחומי העיר. ההסכם קובע שטחי בנייה ומספר יחידות דיור בתוכנית, כאשר תוכנית האב, אשר אושרה עתה על ידי הוועדה המקומית, היא צעד ראשון במימוש התכנון.

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: בני דויטש
מסוף 2000 כיום
צילום: בני דויטש
מומלצים