שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    מדריך: מה עושים כשהמזוודה נהרסה בטיסה?
    מה הפיצוי שתהיו זכאים לקבל על נזק שנגרם למזוודות שהטסתם ומה צריך לעשות כדי לקבל אותו? האם על חברת התעופה או על חברת הביטוח לפצות אתכם? עו"ד לענייני תיירות ותעופה אהוד פאי מסביר - מה חובה לעשות אם בכוונתכם להטיס ציוד יקר ערך (מחשבים או ציוד סקי למשל) ומה מומלץ לעשות אם הגעתם לחו"ל וגיליתם שמזוודתכם נהרסה

    האם חברת התעופה אחראית לפצות על הנזק?

    חוק התובלה האווירית קובע כי ההוראות החלות בנושא זה הן הוראות אמנת מונטריאול, שעדכנו את הוראות אמנת ורשה שחלו קודם לכן, במסגרתן נקבע, בין היתר, כי חברות התעופה אחראיות לנזקים הנגרמים למזוודות הנוסעים, הן במקרים של השמדה או נזק והן במקרים של אובדן או איחור, מרגע שהנוסעים מסרו את המזוודות ועד שהם מקבלים אותן חזרה.

     (צילום: gettyimages imagebank) (צילום: gettyimages imagebank)
    (צילום: gettyimages imagebank)

    מטרת אמנות אלה היא ליצור דפוסים אחידים בתעופה אזרחית בין המדינות החתומות על אמנות אלה, תוך איזון בין האינטרסים של חברות התעופה לבין ציבור הנוסעים.מדובר באחריות מוחלטת החלה על חברות התעופה, למעט במקרים חריגים עליהם נפרט בהמשך.

     

    מה גובה הפיצוי שניתן לקבל?

    במסגרת אמנת מונטריאול נקבע כי הפיצוי של חברות התעופה לנוסעים במקרים של אובדן או נזק לכבודה, מוגבל לסכום של עד "1,000 זכויות משיכה מיוחדות לכל נוסע". סכום זה נקבע על פי ערך המטבע הבינלאומי הנקרא "זכויות משיכה מיוחדות", שנכון להיום עומד על סך של כ-1,500$.

     (צילום: יואב זיתון) (צילום: יואב זיתון)
    (צילום: יואב זיתון)

    יחד עם זאת, מדובר בסכום המקסימלי שניתן לקבל מחברות התעופה, ובדרך כלל הסכום שחברות התעופה משלמות או שנפסק לטובת הנוסעים נמוך בהרבה, ולעיתים רבות אינו משקף את הנזק שנגרם נוסעים בפועל, אלא בהתאם למשקל המזוודה או בהתאם להוצאות שנגרמו לנוסעים - ובכפוף להמצאת קבלות. מעבר לסכומי פיצוי אלה ולמעט במקרים חריגים מאוד, לא יפסוק בית המשפט פיצוי נוסף לרבות בגין עוגמת נפש.

     

    באילו מקרים לא תהיה הגבלה על סכום הפיצוי?

    במקרים רבים טוענות חברות התעופה במסגרת תביעות בנושא זה, כי הן מחויבות לשלם פיצוי רק עד לסכום המקסימום הקבוע באמנה (כאמור, כ-1,500$), וכי הן פטורות מכל אחריות ותשלום מעבר לכך. בדרך כלל אף תמצאו בתנאי כרטיסי הטיסה סעיף המציין את הגבלת אחריותה של חברת התעופה בקשר לאובדן או נזק למזוודה, עד לסכום הפיצוי הקבוע באמנה.

    מתי הפיצוי יהיה גבוה מ-1,500$? (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
    מתי הפיצוי יהיה גבוה מ-1,500$?(צילום: shutterstock)

    עם זאת, במקרים בהם מוכח כי הנזק נגרם כתוצאה מרשלנות או מחדל של נציגי חברת התעופה, או שנעשה מכוון או כזה שנגרם בפזיזות, עשוי בית המשפט לחייב את חברת התעופה בסכום פיצוי גבוה יותר מזה המקסימלי הקבוע באמנה.

     

    הלפטופ אבד - הנוסעת קיבלה 8,600 שקל

    בפסק דין שניתן על ידי בית משפט לתביעות קטנות בעכו, נדונה תביעה של נוסעת אשר נדרשה במהלך בידוק ביטחוני למסור תיק בו היה מחשב נייד שלה שהיה בכוונתה לעלות למטוס ככבודת יד, ולמרות שהיא ביקשה לקחת עמה את המחשב למטוס, הוא נלקח ממנה והועבר יחד עם מזוודותיה לתא המטען של המטוס.

    הלפטופ אבד, תכולת המזוודה פוזרה בארגזים (צילום מסך) (צילום מסך)
    הלפטופ אבד, תכולת המזוודה פוזרה בארגזים

    בתביעה היא טענה בין היתר כי כאשר היא שבה ארצה, היא גילתה שתיק המחשב שלה ותכולה נוספת של המזוודות ששלחה נעלמו, וכל התכולה של יתר המזוודות שמסרה הוצאה מהמזוודות ופוזרה למספר ארגזים.

     

    במקרה זה החליט בית המשפט לחייב את חברת התעופה לשלם לנוסעת סך של 8,600 שקל, סכום שכלל פיצוי בגין אובדן המחשב ויתר הכבודה שאבדה, והוצאות משפט בסך של 2,000 שקל, לאחר שקבע כי חברת התעופה לא הציגה הסבר סביר להתנהלותה, ולכך כי פירקה את המזוודות שמסרה לה הנוסעת באופן שיכול היה לגרום לנזק או לאובדן של תכולת המזוודות, ולכן החליט כי חברת התעופה פעלה במקרה זה ברשלנות.

     

    חובה ליידע את חברת התעופה על ציוד יקר ערך

    באמנה נקבע כאמור סכום מקסימלי שעל חברות התעופה לפצות במקרים של נזק או אובדן כבודה. עם זאת, הגבלה זו לא תהיה תקפה אם הנוסע "נתן, במועד מסירת הכבודה הרשומה לידי המוביל, הצהרה מיוחדת בדבר האינטרס במסירה במקום היעד, ושילם סכום נוסף אם יש צורך לפי המקרה". במקרים כאלה יהיו חברות התעופה מחויבות לשלם את סכום ערך הציוד שהצהיר הנוסע שהוא שווה (בכפוף להמצאת קבלות).

    ציוד הסקי ניזוק? תוכיחו (צילום: זיו ריינשטיין) (צילום: זיו ריינשטיין)
    ציוד הסקי ניזוק? תוכיחו(צילום: זיו ריינשטיין)

    כלומר, במידה ובכוונתם להטיס ציוד יקר ערך, כגון ציוד סקי, מחשבים ניידים, מצלמות וכיו"ב, חובה ליידע את נציגי חברת התעופה על פריטים אלה בטרם הטיסה, ומומלץ אף לתעד את פנייתכם, וכן יש למלא טופס הצהרת ערך ולשלם את התשלום הנדרש מחברת התעופה.

     

    במקרה ובו חלילה ציוד זה יאבד או ינזק לאחר שהבהרתם לנציגי חברת התעופה על קיומו, ולמרות זאת נציגי חברת התעופה לא ביקשו מכם למלא טופס הצהרת ערך, ייטה בית המשפט לחייב את חברת התעופה לשלם לכם את ערכו של אותו ציוד, ובמקרים בהם הוכחה רשלנות מצד נציגי חברות התעופה, אף אם הוא יעלה על מגבלת סכום הפיצוי הקבוע באמנה.

     

    מה כדאי לעשות אם גיליתם שהמזוודה ניזוקה?

    גיליתם בעת שהייתם בשדה התעופה שנגרם למזוודה נזק? הנכם נדרשים לגשת מיד לדלפק הרלוונטי בשדה ולדווח על כך. חובה לקבל העתק של טופס הדיווח שכן טופס זה מהווה תנאי לזכאות לקבלת החזר או פיצוי בגין הנזק. אם לא תמלאו אותו, חברת התעופה תמהר לדחות את בקשתכם לקבלת החזר או פיצוי. כמו כן, חשוב לצלם את המזוודה ההרוסה מיד עם קבלתה.

    אפשר לדווח עד שבעה ימים על נזק שנגרם למזוודה (צילום: Shutterstock) (צילום: Shutterstock)
    אפשר לדווח עד שבעה ימים על נזק שנגרם למזוודה(צילום: Shutterstock)

    גיליתם על הנזק לאחר שעזבתם את שדה התעופה? יש לפנות בכתב לחברת התעופה בתוך שבעה ימים מיום קבלת המזוודה. שימו לב: חשוב מאוד לפנות בכתב בתוך שבעה ימים, ולוודא שחברת התעופה קיבלה את ההודעה, כי אחרת דרישתכם עלולה להידחות. גם כאן חובה לצלם מיד עם קבלת את המזוודה את הנזק.

     

    להודעתכם לחברת התעופה יש לצרף כרטיס טיסה, כרטיסי עליה למטוס, תוויות של המזוודה, העתק טופס דיווח על הנזק משדה התעופה (במקרים הרלוונטים), וקבלות של הפריטים שאבדו או ניזוקו.

     

    מומלץ לצלם את תכולת המזוודה לפני שאתם שולחים אותה ואת תוויות המזוודה, ולשמור קבלות (ככל ויש בידכם) של התכולה. אחרת, אם תטענו ששלחתם ציוד כזה או אחר ולא תהיה לכם קבלה או ראיה אחרת שיש בה כדי להוכיח את תכולת המזוודה שאבדה או ניזוקה, חברות התעופה עשויות לדחות את דרישותיכם, או שהן יעריכו את התכלותה שנאבדה או ניזוקה בשווי נמוך בהרבה מהשווי שלטענתם היה בפועל.

     

    באילו מקרים חברת התעופה תהיה פטורה מתשלום פיצוי?

    חברת התעופה לא תהיה אחראית לנזק שנגרם לנוסעים עקב איחור בהגעת המזוודות, אם היא הוכיחה שהיא ועובדיה נקטו באופן סביר בכל האמצעים הנדרשים כדי למנוע את הנזק.

    אתם גרמתם לנזק? אין פיצוי (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
    אתם גרמתם לנזק? אין פיצוי(צילום: shutterstock)

    כמו כן, חברת התעופה לא תהיה אחראית לנזק שנגרם למזוודה שנבע מפגם או מאיכות המזוודה או עקב אריזה לקויה שלא התבצעה על ידה. בנוסף, אם חברת התעופה הוכיחה כי הנזק נגרם למזוודה כתוצאה מרשלנות או באשמת הנוסע, היא עשויה להיות פטורה באופן מלא או חלקי מלפצות את הנוסע.

     

    פיצוי: חברת הביטוח או חברת התעופה?

    חברת התעופה מחויבת לשלם פיצוי בגין נזק שנגרם למזוודה ולתכולתה. עם זאת, מאחר וכאמור סכום הפיצוי מוגבל

    באמנה, ומכיוון שבמרבית המקרים הפיצוי שמשולם לנוסעים אינו משקף את שיעור הנזק שנגרם בפועל, חברת הביטוח תשלם לנוסעים (בהנחה וכמובן נערך ביטוח כבודה) את ההפרש שבין הסכום ששילמה חברת התעופה לנוסעים לבין גבול אחריותה של חברת הביטוח בהתאם לפוליסה שנרכשה. לאור זאת, לעיתים רבות חברות הביטוח מחייבות את הנוסעים להפנות קודם את תביעתם לחברת התעופה, ובמקרים רבים נאלצים הנוסעים להגיש תביעה הן כנגד חברת התעופה והן כנגד חברת הביטוח.

     

    מזוודת הנוסע נפרצה - אך קיבל פיצוי זעום

    בפסק דין שניתן על-ידי בית משפט לתביעות קטנות בתל אביב, הגיש נוסע תביעה כנגד חברת תעופה וחברת ביטוח, בה הוא טען כי כששב ארצה הוא לא קיבל את מזוודתו, וכעבור מספר ימים היא נשלחה אליו שהייתה פרוצה ונעלמו ממנה חפצים בשווי של למעלה מ-7,000 שקל. בתביעה הוא ביקש לקבל החזר ופיצוי על נזקיו.

     (צילום: יואב זיתון) (צילום: יואב זיתון)
    (צילום: יואב זיתון)

    חברת התעופה טענה מנגד כי יש לדחות את התביעה בין היתר, משום שהנוסע דיווח לה על הנזק שנגרם למזוודה רק לאחר 12 יום מהמועד שנמסרה לו, בעוד שהיה עליו לדווח בתוך שבעה ימים. עוד היא טענה, כי לא ניתן לפסוק לו את הפיצוי שדרש, משום שסכומי הפיצוי מוגבלים על פי האמנה. חברת הביטוח טענה בין היתר, כי אינה מחויבת לשלם לנוסע כל פיצוי, אך הסכימה לפנים משורת הדין, לשלם לו פיצוי בסך 500$, אך הוא סירב.

     

    בית המשפט קיבל חלקית בלבד את התביעה, וחייב את חברת הביטוח לשלם לנוסע את הסכום בו חויבה חברת התעופה לשלם לו - בסך 1,550 שקל, שכללו גם 500 שקל הוצאות משפט. בית המשפט קבע אמנם כי הנוסע כן דיווח במועד על אובדן המזוודה ועל הנזק שנגרם לה מיד כשנודע לו, אך החליט לקבוע את סכום זה, מאחר והמזוודה לא אבדה לנוסע לחלוטין, ולכן החליט להעמיד את המשקל של המזוודה לצורך הפיצוי על סך של עשרה ק"ג, ובהתאם לכך קבע כי הוא זכאי לקבל פיצוי בסך של 1,050 שקל בלבד.

    עו"ד אהוד פאי ()
    עו"ד אהוד פאי
     

    • הכותב אהוד פאי , הינו עורך דין בתחום התיירות והתעופה

    • דואר אלקטרוני: office@felaw.co.il

    • אין באמור במאמר זה, כדי להוות ייעוץ משפטי או תחליף לייעוץ משפטי

     

     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    מומלצים