שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    21 זכויות רפואיות שמגיעות לכם בחוק
    הזכות לחוות דעת נוספת, הזכות לדחות טיפול מסטודנט לרפואה והזכות לאישור מחלה ללא חשיפת מצב רפואי – עו"ד אבישי פלדמן, היועץ המשפטי של האגודה לזכויות החולה, מציג 21 זכויות רפואיות חשובות מתוך החוק לזכויות החולה

    1. הזכות לקבלת מידע רפואי

    : בשלב מוקדם ככל האפשר לפני ההחלטה על טיפול רפואי חייב המטפל להבהיר למטופל מהי האבחנה של מצבו הרפואי ומהי התחזית לעתיד (פרוגנוזה); מהו ההליך הרפואי המוצע לו, התועלת, הסיכויים והסיכונים בהליך, והאם מדובר בטיפול חדשני. בנוסף, על המטפל לספר למטופל על טיפולים רפואיים חלופיים (במסגרת הסל או בתשלום).

      

    2. הזכות להסכמה מדעת

    אחת הזכויות המוכרות והחשובות ביותר המעוגנות בחוק זכויות החולה היא הזכות להסכמה מדעת. כיום הזכות הזו נשמעת מובנת מאליה, אולם בעבר היו שסברו שהרופא, שהוא איש המקצוע, אמור להחליט מה טוב עבור המטופל. כנגד דעה זו קבע המחוקק כי (למעט מקרים חריגים) המטופל זכאי לקבל את ההחלטות על גופו בעצמו, ולשם כך הוא זכאי לקבל מידע רב ככל האפשר. כאשר לא נמסר למטופל מידע מספק, או כשמבוצע טיפול רפואי ללא הסכמת המטופל, קבעו בתי המשפט כי המטופל זכאי לקבל פיצוי בגין עצם הפגיעה בזכותו להחליט ובאוטונומיה שלו על גופו.

      

    3. הזכות לבחור בית חולים

    לכל מבוטחי קופות החולים עומדת הזכות לבחור את בית החולים שבו יעברו טיפול או בדיקות, בהתאם להסדרים שהקופה פירסמה (מפורטים באתרי האינטרנט).

     

    4. הזכות לקבל חוות דעת נוספת

    לכל מטופל הזכות לקבל חוות דעת מקצועית נוספת בנוגע למצבו הרפואי ולאופן הטיפול המומלץ. אם ביקש מטופל לקבל חוות דעת נוספת, חובה על המטפל ועל בית החולים לסייע למטופל במסירת מידע על מומחים מתאימים, תיאום מועד להתייעצות, העמדת הרשומה הרפואית לרשות היועץ ומתן אפשרות ליועץ לבדוק את המטופל.

     

    5. הזכות לבחור ולהחליף קופת חולים

    ישנם לא מעט הבדלים בין קופות החולים – יש המציעות מבחר גדול יחסית של רופאים ומכונים ביישובים מרוחקים ויש המציעות שירות מצומצם בלבד; ישנן קופות שבהן ניתן פטור מתשלום על ביקור במיון בבית חולים במצבים שבהם קופות אחרות לא מאשרות פטור; יש הבדלים בכיסוי הביטוחי לתרופות בביטוחים המשלימים ועוד. עם זאת, שיעור מזערי (כ־1.5%) מהמבוטחים מנצלים את זכותם להחליף קופה, בין אם מתוך חוסר מודעות להבדלים ובין אם מתוך חשש שמא הכיסוי הביטוחי ייפגע בעקבות המעבר.

     

    חשוב לדעת כי החל מינואר 2017 קיים רצף ביטוחי גם בביטוח הסיעודי של הקופות, ולכן אין כל פגיעה בכיסוי הביטוחי שלנו, במעבר בין הקופות, ללא קשר למצב הרפואי. המשמעות היא שמי שעובר קופה יקבל את כל השירות הרפואי הכלול בסל הבריאות ו/או בשב"נים (הביטוח המשלים) ו/או בביטוח הסיעודי שנרכש בקופה. חשוב שכל אחד ישקול מה הקופה שלו מספקת ומה מספקות הקופות האחרות, ולא יהסס לעבור לקופה אחרת במקרה הצורך.

      

    6. טיפול בקטין ללא נוכחות הוריו

    מתחת לגיל 14, למעט במקרים חריגים, רופא לא יבדוק ולא יטפל בילד ללא נוכחות הוריו או מלווה אחר שהוסמך על ידי ההורים. ילד מעל גיל 14 יכול לפנות למרפאה לצורך קבלת טיפול שגרתי. במקרה כזה הרופא צריך להסביר לילד את מהות הטיפול וכן ליידע את הורי הילד באמצעות מכתב או שיחה אם מדובר במקרה חריג. סוגיה מיוחדת בהקשר זה היא הטיפול הרפואי אגב קיום יחסי מין. החוק קובע במפורש שלצורך הפסקת הריון, קטינה רשאית לתת את הסכמתה ואין צורך בהסכמת הוריה. כמו כן נקבע במפורש שקטין מעל גיל 14 רשאי לערוך בדיקה לגילוי איידס ללא הסכמת הוריו.

     

    זכותכם לבחור מי יטפל בכם (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
    זכותכם לבחור מי יטפל בכם(צילום: shutterstock)

      

    7. מידע בדבר זהות המטפל

    כל מטופל זכאי לדעת את זהות המטפל בו. במסגרת זו מחויב כל איש צוות רפואי לענוד תג זיהוי הכולל את שמו, תוארו ותפקידו ולהציג את עצמו בעל פה לפני מתן הטיפול. דגש מיוחד ניתן למניעת הטעיית חולים בדבר השכלתו של רופא מטפל. כך, רופא בשלבי התמחותו יענוד תג שבו נכתב במפורש שהוא מתמחה, ולא יציג עצמו כמומחה.

      

    8. הזכות לדחות קבלת טיפול מסטודנט לרפואה

    במסגרת ההתמחות סטודנטים לרפואה מבצעים בדיקות או צופים ברופאים בכירים מבצעים בדיקות בחולים וזאת כדי לצבור ניסיון. אף כי זהו נוהל נפוץ למדי, יש לזכור כי זכותו של מטופל לסרב לנוכחות ו/או בדיקה של סטודנט לרפואה במהלך הטיפול הרפואי.

      

    9. הזכות לקביעת תור במקרים דחופים

    כל הקופות מפעילות מוקדים לקביעת תורים במקרים דחופים. למוקדים אלה יש לפנות כאשר הרופא המטפל קובע כי המקרה דחוף ודחיית מועד הטיפול עלולה לגרום לנזק בלתי הפיך לרעה במצב המטופל. במקרים אלה חובת הקופה לקבוע תור בתוך פרק זמן קצר ביותר. באחריות המוקד לבדוק את הנתונים הרפואיים של המטופל, וככל שהמוקד יתרשם כי נדרשת קביעת תור דחוף, באחריותו לקבוע תור לפונה. בהיעדר תור בזמן סביר חובת המוקד להפנות גם לספקים שאינם בהסדר עם הקופה.

      

    10. הזכות לביקור רופא בבית המטופל כאשר המרפאה סגורה

    החוק מחייב את הקופות להעמיד לרשות מבוטחיהן שירות רפואי סביר במשך כל שעות היממה. במקרים שבהם הקופות לא מעמידות לרשות המבוטחים שירות רפואי סביר (באמצעות מרפאות הקופה או מוקדי הקופה) הן מספקות את השירות באמצעות ביקור בית של רופא שתמורתו החבר חייב לשלם השתתפות עצמית העומדת כיום על סך של 85 שקל. במקרים אלה הרופא המטפל נדרש להגיע למטופל ביישוב עירוני בתוך 90 דקות ולמטופל ביישוב מרוחק בתוך 150 דקות.

     

    11. הזכות לקבלת שירות גם ללא הצגת כרטיס מגנטי

     כיום אנו נדרשים להציג כרטיס מגנטי בכל פגישה עם הרופא או רכישה של תרופות. בהתאם להנחיות משרד הבריאות, אם אין ברשות מטופל הכרטיס המגנטי אסור למנוע ממנו את קבלת השירות. יש לזהות את המטופל באמצעות אמצעי מהימן אחר ולתת לו את השירות.

     

    12. הזכות לקבלת מרשם ממוחשב (אלקטרוני) או ידני

     במקרים רבים מנפיקות קופות החולים מרשמים ממוחשבים. מרשם ממוחשב הוא נוח מאוד שכן הוא מייתר את הצורך מחולים כרוניים להגיע למרפאת הרופא, וניתן לבקש אותו באמצעות אימייל או שיחת טלפון עם המרפאה.

     

    המטופל יכול לגשת לבתי המרקחת הקשורים עם הקופה ולקבל את התרופות גם ללא הצגת המרשם ועל סמך הצגת כרטיס מגנטי בלבד. עם זאת, לפעמים מבוטח מעדיף מרשם נייר, למשל כדי לרכוש את התרופה בבית מרקחת שאינו קשור עם הקופה. במקרה כזה המטופל רשאי לבקש ולקבל מרשם נייר ולא ממוחשב. יש לציין כי לא ניתן לקבל את אותו מרשם גם באופן ממוחשב וגם ידני.

      

    13. הזכות לניפוק תרופות ללא מרשם

    בהתאם לתיקון לחוק משנת 2016, במקרים דחופים, כאשר רוקח שוכנע שאין למטופל אפשרות לקבל מרשם ומצבו הבריאותי מחייב קבלת התרופה, הוא רשאי לנפק את התרופה גם ללא מרשם אם רופא ביקש זאת בשיחה טלפונית עם בית המרקחת והתחייב להעביר מרשם חתום בתוך 72 שעות, או אם המטופל ביקש זאת, אך ורק אם מדובר בתרופה שהמטופל קיבל לאחרונה, ובאותו מינון. במקרים כאלה המטופל ישלם את מלוא עלות התרופה, וזכאותו לשלם את המחיר שבסל הבריאות תיבחן לאחר מכן.

     

    14. הזכות להחלפת תרופה ביולוגית בתרופה תחליפית (ביוסימילאר)

     החומר הפעיל בתרופות ביולוגיות מקוריות אינו זהה לחומר הפעיל בתרופה התחליפית, ולכן נדרשת תשומת לב מיוחדת בעת החלפת התרופה. משרד הבריאות קובע כללי זכאות פרטניים להחלפת תרופות מסוג זה ואוסר על החלפה אוטומטית על ידי הרוקח.

     

    15. הזכות לשיקום במסגרת אשפוז

    סל הבריאות כולל זכאות לשיקום במסגרת אשפוזית, כאשר היא נדרשת לפי צורך רפואי. אם בית חולים המליץ על העברת המטופל לשיקום במסגרת אשפוז וקופת חולים לא מאשרת את ההפניה, באחריות בית החולים להפנותו להערכה שיקומית במסגרת שיקומית אשפוזית או לפנות לחוות דעת נוספת של מומחה ברפואה גריאטרית או שיקום המקובל ומוסכם על הצדדים. כל אי־הסכמה כזו חייבת להיות מפורטת ומתועדת.

     

    16. הזכות לקבל העתק מהרשומה הרפואית

    כשחולה משתחרר עם מכתב שחרור מבית החולים, הוא מקבל תמצית של המידע החשוב, אך חומר רב נוסף נשאר בבית החולים. חוק זכויות החולה קובע את זכותו של מטופל לקבל העתק מהרשומה הרפואית, למעט במקרים שבהם מסירת המידע עלולה לגרום נזק חמור לבריאותו של המטופל. קבלת העתק מהרשומה הרפואית כרוכה בתשלום (נכון להיום עלות ההעתקה היא 104 שקל לעשרה עמודים ראשונים מהתיק, וחצי שקל לכל עמוד נוסף).

     

    17. הזכות לאישור מחלה ללא חשיפת מידע רפואי

    בעבר כללו אישורי המחלה את פירוט המחלה שבה חלה העובד, ולפעמים הביא הדבר לחשיפת מידע חסוי על מצבו הבריאותי של החולה. ב־2015 תוקנו התקנות, וכיום אישורי מחלה לא אמורים לכלול מידע על אודות מחלה או מצב רפואי.

     

    18. הזכות לדיון בוועדת חריגים

    החוק מקנה לקופת חולים רשות לספק למבוטחיה גם שירותים שאינם כלולים בסל הבריאות כאשר הטיפול נדרש להצלת חיים, להארכתם או למניעת נזק בריאותי משמעותי. על קופת החולים החובה לשקול כל פנייה של מבוטח בבקשה לדיון בוועדת חריגים גם אם לא מדובר בטיפול מציל חיים אלא בטיפול שלדעת המטופל חיוני ואם לא יקבל אותו אזי תיפגע באופן משמעותי איכות חייו.

      

    19. התחייבות שלא נעשה בה שימוש

     כאשר חולה משלם לקופת החולים השתתפות עצמית עבור טופס התחייבות, אך בסופו של דבר לא מנצל את ההתחייבות, הוא זכאי לפנות למרפאה ולקבל החזר עבור הכספים ששילם. משרד הבריאות הנחה את קופות החולים להחזיר את הכסף באופן אוטומטי, ללא צורך בפנייתו של החולה. ההנחיה צפויה להיכנס לתוקף בתחילת 2017.

      

    20. הזכות לקבל תשובה בכתב

     פניות של מטופלים לקופות החולים נעשות במגוון צורות, כגון פניות טלפוניות והתייעצות עם הפקידים בסניפים. יחד עם זאת, כאשר מטופל בוחר לפנות לקופת החולים בכתב (כולל דואר אלקטרוני), הנחיות משרד הבריאות מחייבות את הקופה להשיב בכתב, באופן מנומק וברור, במיוחד כאשר נושא הפנייה הוא דחיית בקשה של מטופל.

      

    21. מימוש פוליסת הביטוח / הביטוח המושלם (שב"ן)

    לעיתים מטופלים נזקקים לתרופה שאינה כלולה בסל הבריאות אך היא כלולה בפוליסת הביטוח שרכשו (מן הקופה או באופן פרטי). מומלץ לבדוק האם קיים כיסוי לתרופות ובאילו תנאים. לאגודה לזכויות החולה פרויקט חדש: "מקדימים תרופה", שמטרתו לסייע לחולים למצות את כל אפשרויות הביטוח העומדות לרשותם.

     

    הכתבה מתפרסמת במוסף "זמנים בריאים" של "ידיעות אחרונות"





     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    צילום: shutterstock
    הזכויות שמגיעות לכם במערכת הבריאות
    צילום: shutterstock
    מחשבוני בריאות
    פורומים רפואיים
    מומלצים