שתף קטע נבחר

אתם שיתפתם
    זירת הקניות
    "איימו על הגרמנים: בלי מיקי גנור לא נקנה מכם צוללות"
    שייקה ברקת, הישראלי שתיווך בעסקאות לרכישת חמש הצוללות הראשונות מגלה כיצד סילקו אותו מהתפקיד. ברקת טוען בשיחה עם "ידיעות אחרונות": בכירים בישראל הציבו למספנות הגרמניות אולטימטום - מנו את מיקי גנור למתווך או שנקנה צוללות ממישהו אחר

    "בקיץ 2009 המנכ"ל הגרמני של המספנות שבונות את הצוללות עבור ישראל, וולטר פרייטיג, ואני סיימנו פגישה מצוינת עם בכירים במשרד הביטחון. הם הרעיפו שבחים על הפרויקט ועליי כחלק ממנו. ירדנו למטה וצעדנו לפגישה הבאה, הפעם עם מפקד חיל הים צ'ייני (אליעזר מרום). בדרך היינו צריכים לעבור במגרש חנייה, שם המתינו לנו שני מלווים נוספים, אחד מראשי האגפים של המשרד ואבריאל בר יוסף, שהכרתי באופן שטחי מאוד מהימים שבהם שימש קצין בכיר בחיל הים. בר יוסף רואה אותי ואומר לפרייטיג ש'מפקד חיל הים לא רוצה ששייקה ישתתף בפגישה'. פרייטיג הגיב ואמר 'אני בלי שייקה לא הולך, הוא אחד מאיתנו'. בר יוסף השיב 'אז מפקד חיל הים אמר שאין פגישה'. היה רגע של מבוכה ואז התעשתי ואמרתי לו 'וולטר, לך בלעדיי, הפגישה הזו יותר חשובה מהכבוד שלי. יהיה בסדר, ניפגש בערב בארוחה החגיגית'".

     

    במילים אלה תיאר אתמול (יום ה'), בשיחה עם "ידיעות אחרונות", ישעיהו (שייקה) ברקת את מה שעלול להתפתח לפרשה נוספת הקשורה לפרשת הצוללות. ברקת אישר את הדברים שפורסמו אתמול מפי מקורביו בערוץ 10 וב"מעריב" והוסיף עליהם פרטים רבים. אם מה שהוא מספר נכון, הרי שמדובר בחשד לשחיתות ארגונית חמורה ביותר המעמידה בסימן שאלה את מה שעמד גם מאחורי עסקת רכישת הצוללת השישית.

     

    ברקת טוען כי למעשה הופעלה קנוניה של סחיטה מתוחכמת על המספנות הגרמניות כדי לדחוק את רגליו שלו, אחרי שייצג אותן מול מערכת הביטחון במשך כמעט שני עשורים, ולהביא במקומו את מיקי גנור. האיום: אם הגרמנים לא יחליפו את ברקת בגנור, ישראל תרכוש כלי שיט ממספנות מתחרות במקומות אחרים בעולם. יש לציין כי בשלב זה עדותו של ברקת אינה נתמכת בעדויות נוספות, וכי הוא שמע חלק מהדברים מפיו של פרייטיג ולא היה עד להם בעצמו.

    צוללת של חיל הים (צילום: דובר צה"ל) (צילום: דובר צה
    צוללת של חיל הים(צילום: דובר צה"ל)
     

    אבריאל בר יוסף ()
    אבריאל בר יוסף

     

    ברקת סיפר כי כמה חודשים לפני הפגישה במגרש החניה, בעת ביקור שערך מפקד חיל הים מרום במספנות בגרמניה, הוא כבר קיבל סימנים על הקונספירציה הנרקחת סביבו. "אנחנו הולכים במספנות ולפתע צ'ייני מצביע עליי ושואל 'מה הוא עוד עושה כאן?' פרייטיג אמר לו 'מה פירוש, שייקה הוא חלק מאיתנו, חלק מהצוות', והיה ברור שזה מאוד לא לרוחו של צ'ייני. בהתחלה זה עבר לי ליד האוזן. לא ייחסתי לזה חשיבות גדולה, אבל השתוממתי ולא ידעתי מה לענות לפרייטיג ששאל אותי לפשר ההתנהגות המוזרה הזו, אבל עברתי הלאה".

     

    בארוחת הערב החגיגית שהתקיימה אחרי הפגישות בישראל כבר היו הדברים יותר ברורים לברקת: "בערב אכן נפגשנו שוב כולנו. הושיבו אותי ליד מישהו שלא הכרתי. שאלתי 'מי כבודו', הוא אמר לי 'מיקי גנור', והתברר שברכבים שלו הוסעה המשלחת עם פרייטיג ממקום למקום. התברר לי שמהפגישה אצל מפקד חיל הים הם נסעו ביחד כולם לפגישה אצל שר בכיר בירושלים ומשם חזרה לתל אביב לארוחת הערב. במהלך הפגישות הובהר לפרייטיג כי המספנות חייבות לנהל את העסקים דרך גנור, או שישראל תפנה לגורם אחר. פרייטיג אמר שאיימו עליו שירכשו כלי שיט מצרפת".

     

    לדברי ברקת, פרייטיג גם אמר לו כי גנור "דורש עמלה מטורפת של חמישה אחוזים", הרבה יותר מכפי שהוא קיבל עבור העסקאות הקודמות.

     

    ומה חשבת שקרה פה?

    ברקת: "ברור מה קרה פה. אני אולי טמבל, אבל הבנתי מיד שדחקו אותי ושאין מה לעשות".

     

    ברקת הוסיף כי מנכ"ל המספנות פרייטיג, שהיה חבר קרוב מאוד שלו, "ממש כאח היה לי", הודיע שאין לו שום כוונה לעשות עסקים "עם האנשים האלה", אך ברקת החליט להבליג. "במקום שבו יש שחיתות אני לא רוצה להיות", הוא מסביר. "הייתי כבר אז מעל גיל 75, אדם עשיר, מאושר ומסופק. אמרתי לוולטר (פרייטיג): 'אתה מנכ"ל המספנה, אתה איש צעיר והחיים עוד לפניך, אין ברירה — תעשה מה שהם רוצים'.

     

    "המספנה לא ויתרה עליי", המשיך ברקת, "והם התייעצו איתי עוד רבות בקשר לצוללות מספר 6 ו-7, אבל בפועל זה היה מיקי גנור שעלה כל פעם על המטוס לגרמניה ושימש סוכן שלהם בפועל. ב-2012 פגשתי אותו ואת אבריאל מחייכים בטקס השקת הצוללת הרביעית בגרמניה".

     

    שייקה ברקת שירת במשך 30 שנה בחיל האוויר, הגיע לדרגת תת־אלוף ושימש בין היתר ראש מחלקת המודיעין בחיל האוויר במלחמת ששת הימים. בשנים האחרונות ערכנו כמה שיחות ובהן הוא סיפר לראשונה על הקריירה שלו ועל פרויקט הצוללות, שבו הוא גאה, כך נראה, יותר מכל נושא צבאי אחר שעסק בו. הקשר

    שלו עם המספנות ב'קיל' החל באמצע שנות ה־80, כשפגש במקרה נציגים של המספנות. לאחר מכן, לבקשת משרד הביטחון, הוא תיווך בעסקאות של שלוש הצוללות הראשונות.

     

    ברקת היה גם שותף מרכזי, כנציג המספנות, בעסקאות לבניית הצוללות הרביעית והחמישית. בפגישה עם ראש הממשלה ושר הביטחון דאז יצחק רבין אמר עליו אחד ממנכ"לי המספנות כי הוא "הקטליזטור" של הפרויקט וכי כל מערך הצוללות החדיש של ישראל לא היה נבנה "אלמלא גנרל ברקת".

     

    אלוף (מיל') אליעזר מרום מסר בתגובה: "כמפקד חיל הים ביטחון ישראל היה השיקול היחיד שעמד לנגד עיניי, ואף התנגדתי נחרצות לרכישת צוללת שישית בעת שמיקי גנור היה נציג המספנות. אף שלחתי מכתב שמתנגד לרכש זה למקבלי ההחלטות העוסקים בנושא. במהלך כל שירותי לא קיבלתי אף החלטה לרכש מהמספנה שאותה ייצג מיקי גנור, ההפך הוא הנכון"

     

    תגובת השר יובל שטייניץ כפי שנמסרה לערוץ 10: "לא זכורה הפגישה המדוברת. אדגיש, כי מעולם לא ידעתי על תפקידיהם של ברקת או גנור כמתווכים בעסקאות רכש מול מערכת הביטחון, דבר שאליו נחשפתי לראשונה רק עם הפרסומים בכלי התקשורת בימים האחרונים. תמיכתי החד משמעית בהתעצמות חיל הים בספינות ובצוללות ידועה מזה כעשרים שנה".

     

    תגובת אבריאל בר יוסף, באמצעות עורך דינו כפי שנמסרה לערוץ 10: "למר בר יוסף לא זכור כלל שהשתתף אי פעם בפגישה אצל מפקד חיל הים עם מר פרייטאג. בכל מקרה, אין שחר לטענה שדרש שמר ברקת לא ישתתף בפגישה. בשום פגישה אחרת גם לא דרש ולא שמע מישהו אחר דורש את החלפת הנציג הישראלי".

     

    היום כתב שר הביטחון לשעבר אהוד ברק בחשבון הטוויטר שלו: "אחרי 67 במבצעים בעורף האויב, סמכתי כעיוור על המילה של שייקה ברקת. משוכנע שהוא דובר אמת גם היום. חקירה מלאה - מיד".

     

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    מומלצים