שתף קטע נבחר

אתם שיתפתם
    זירת הקניות
    אבו דאבי בונה ספינות לחיל הים
    "ידיעות אחרונות" חושף: ארבע ספינות "סער 6" שרכש חיל הים ב-2015 מטיסנקרופ הגרמנית נבנות במספנה בבעלות אבו דאבי ולבנון. משרד הביטחון מודה בקשר לאבו דאבי, אך טוען: הם בונים רק את גוף הספינות, כל המערכות יורכבו בישראל

     

    קורבטה מהסוג שרכש חיל הים מהמספנה הגרמנית ()
    קורבטה מהסוג שרכש חיל הים מהמספנה הגרמנית

     

    כבר באמצע העשור הקודם פנו גורמי ביטחון שאמונים על אבטחת מידע בישראל לקב"ט משרד הביטחון שישב במספנות בגרמניה והעירו את תשומת לבו לכך שקונצרן טיסנקרופ נמצא בבעלות חלקית איראנית, כפי שנחשף ביום שישי ב"ידיעות אחרונות".

     

    נוסף על כך, אותם גורמים העבירו לקב"ט התרעה על כך שיש חשש מבריחת מידע בגלל הקשר האיראני. למרות זאת - העסקה נמשכה. יכול להיות שמידע נבדק והוחלט לא לעשות איתו דבר, אולם לפי אותם גורמים - כל טענה של מערכת הביטחון כי הקשר לא היה ידוע אינה תואמת את המציאות.

      

    אם לא די בסערת הצוללות, עכשיו מתברר כי עלולות להתגלות בעיות גם בנוגע לספינות של חיל הים. במסגרת העסקאות הגדולות של ישראל עם תאגיד טיסנקרופ נרכשו ב־2015 ארבע ספינות מסוג "סער 6" ("קורבטה"). כעת מתברר כי הספינות האלה, שנקנו בין היתר כדי להגן על אסדות הגז, יורכבו בחלקן במספנה הנמצאת בבעלות של חברה מאבו דאבי ומלבנון. את הקשר בין החברה הגרמנית לאבו דאבי חשף לראשונה נחום ברנע ב"מוסף לשבת" בשבוע שעבר.

      

    "אבו דאבי מאר" היא חברת הספנות המובילה במפרץ הפרסי. היא מנוהלת על ידי איש העסקים הלבנוני אסכנדר צפא, שמחזיק ב-30% ממניותיה דרך חברת הספנות "פריבאינבסט" שבסיסה בביירות ונמצאת בבעלותו. 70% נוספים שייכים לקבוצת "אל-עין" מאבו דאבי.

    קבלת הצוללת אח"י תנין בחיל הים  (צילום: דובר צה"ל) (צילום: דובר צה
    קבלת הצוללת אח"י תנין בחיל הים (צילום: דובר צה"ל)
      

    הרומן בין "אבו דאבי מאר" לטיסנקרופ החל ב-2009, כאשר שתי החברות החלו במגעים לשיתוף פעולה ארוך טווח. באפריל 2010 חתמו שתי החברות על חוזה שלפיו המספנות האזרחיות בבעלות טיסנקרופ יעברו לבעלות "אבו דאבי מאר", ותהיה בין החברות "שותפות אסטרטגית של 50־50" בסקטור הספינות הצבאיות. במאי 2011 עוד עמדה טיסנקרופ מאחורי התוכנית, אלא שחודש וחצי לאחר מכן פרסמה החברה במפתיע כי שיתוף הפעולה האסטרטגי לא צלח והחוזה בוטל.  

     

    אולם מתברר שהקשר לא נעלם לחלוטין. חלק קטן מעסקת הענק בוצע בכל זאת, והמספנה האזרחית מהעיר קיל, HDW Gaarden, עברה לידי "אבו דאבי מאר" ב-2011 ושינתה את שמה ל"אבו דאבי מאר קיל".

      

    בינתיים נכנסו עסקי הספנות האזרחית למשבר, והמספנה האזרחית בקיל החלה לעבור לייצור צבאי. ואז, במרס 2015, חודשיים לפני פרסום עסקת הספינות בין חיל הים הישראלי לטיסנקרופ, שינתה לפתע "אבו דאבי מאר קיל" את שמה ל-German Naval Yards. על פי הדיווחים, השם הערבי הפריע לעסקה עם ישראל ולכן שונה. הדבר לא אושר כמובן באופן רשמי.  

     

    "ידיעות אחרונות" פנה לדובר מטעם German Naval Yards כדי לברר אם יש למספנה חלק בייצור הספינות. לפי תגובתו, התשובה היא כן: "German Naval Yards Kiel משמשת קבלן משנה של 'טיסנקרופ מערכות ימיות'. תפקידה בעסקה זו הוא לתרום להנדסת כלי השיט ולבנות אותם במספנה בקיל. המספנה עמדה בקשר עם הצד הישראלי אך ורק דרך טיסנקרופ".

      

    תגובת משרד הביטחון: "חוזה רכש ספינות המגן נחתם מול חברה גרמנית, במעורבות ישירה של הממשל, שאף מממן שליש מעלות העסקה. טרם חתימת החוזה, המלמ"ב ביצע בדיקה מול גורמי הממשל הגרמניים במטרה לוודא שלא יועבר כל מידע מסווג מהפרויקט לגורם שאינו מורשה ושלא אושר לכך. חשוב לציין כי המספנה הגרמנית בונה אך ורק את גוף הספינות, וכל שאר המערכות יורכבו בישראל".

     

    ביום שישי נחשף ב"ידיעות אחרונות" כי חברת טיסנקורפ הגרמנית נמצאת בבעלות חלקית של חברת השקעות איראנית השייכת למשטר האייתוללות. על פי פרסומי חברת השקעות החוץ האיראנית IFIC, נכון ל-2011 החזיקה החברה ב-4.5% מתאגיד טיסנקרופ. איראן הרוויחה מאות מיליונים מהחזקותיה בחברת הפלדה והספנות הגרמנית. ב-2006 קיבלה שלוחה של חברת ההשקעות האיראנית בגרמניה דיבידנד של 18.5 מיליון אירו מטיסנקרופ.

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    מומלצים