שתף קטע נבחר

הכי מטוקבקות

    זוללים ובוכים: איך תצליחו להיפטר מבולמוסי האכילה

    כמו כל הפרעת אכילה, גם שורשיהם של התקפי האכילה הבולמוסית, תופעה שאופיינית לאנשים הסובלים מעודף משקל ומלווה באכילה כפייתית שגורמת לשנאה עצמית, מצויים בנפש. האם כל התקף אכילה לילי מצביע על ההפרעה, מה הקריטריונים לאבחנה ואיך מטפלים?

    סוג חדש של הפרעת אכילה, שנפוצה יותר מבולימיה ושכיחה דווקא אצל הסובלים מעודף משקל, אובחנה רק בשנים האחרונות וזכתה לשם "הפרעת אכילה בולמוסית",  Binge Eating Disorder, או BED.

     

    ההפרעה מאופיינת בהתקפי אכילה שמוגדרים כ"אכילת כמות גדולה מאוד של מזון במשך כשעתיים (הרבה מעבר למה שאדם אחר היה אוכל), תוך תחושה של חוסר שליטה".

     

    קראו גם:

    סוד שמור: הפרעות אכילה אצל בנות 40+

    תנו לילד לבחור את האוכל - 10 עצות למניעת הפרעות אכילה

    כשהבנתי שהאוכל שולט בי - ניצחתי את האנורקסיה

     

    התנאים לאבחון BED

    כדי להחליט אם מישהו סובל מההפרעה, יש לבדוק אם הוא עונה על הקריטריונים הבאים, שהוגדרו לפי ה-DSM5 (המדריך לאבחון וסטטיסטיקה של הפרעות נפשיות שהוציאה האגודה האמריקנית לפסיכיאטריה ב-2013). האבחנה מתבצעת על ידי אנשי מקצוע:

     

    1. אכילה בזמן קצוב (עד שעתיים) של כמות מזון שהיא בוודאות גדולה יותר ממה שרוב האנשים יאכלו בפרק זמן דומה ובנסיבות זהות.

     

    2. תחושת חוסר שליטה באכילה.

     

    3. אכילה מהירה מהרגיל.

     

    4. אכילה עד לתחושת מלאות בלתי נעימה.

     

    לאכול לבד, בגלל הבושה. התקף אכילה (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
    לאכול לבד, בגלל הבושה. התקף אכילה(צילום: shutterstock)

     

    5. אכילה של כמות מזון גדולה ללא רעב פיזי.

     

    6. אכילה לבד בגלל תחושת בושה בכמויות המזון הנאכלות.

     

    7. תחושה של גועל עצמי, דיכאון או אשמה לאחר האכילה.

     

    8. התקפי האכילה התרחשו בממוצע לפחות פעם אחת בשבוע בשלושת החודשים האחרונים.

     

    9. לא מלוות את התקפי האכילה התנהגויות "מפצות", כמו הקאות או פעילות גופנית מוגזמת.

     

    מתי ההפרעה מופיעה ומה ההשלכות?

    הפרעת אכילה בולמוסית נחשבה בעבר כהפרעה המופיעה בגיל מבוגר בלבד, אך כיום מאמינים כי היא מתחילה גם בגילאים מוקדמים יותר, בילדות ובגיל ההתבגרות. ככל שההפרעה מתחילה בגיל צעיר יותר כך תוצאותיה עלולות להיות חמורות יותר, והטיפול צפוי להיות מסובך יותר.

     

    ההפרעה מקושרת עם דיכאון וחרדה ומופיעה אצל אנשים החשים חוסר שלמות עם גופם, שואפים לרזון ומתקשים בניהול רגשותיהם. אנשים הסובלים מהפרעת אכילה בולמוסית יעלו במשקל, מה שיגביר את הסיכונים הנגרמים ובהם סוכרת, תחלואה לבבית, מחלות כבד ועוד.

     

    סכנות האכילה הרגשית

    אכילה רגשית, שהגדרתה היא אכילה בתגובה לרגשות שליליים, נמצאה כמרכיב הכרחי להופעת התקפי אכילה. היא מאופיינת במודעות מועטה לתחושות גופניות, ומכך בחוסר יכולת להבדיל בין תחושות של רעב/שובע לבין עוררות רגשית. כאשר עולה רגש שלילי אצל אדם בעל קושי בהתמודדות, הוא עשוי לפנות למזון כדי לברוח מאותו רגש.

     

    מנשנשים מהאוכל של הילדים? לשים לב למה שאוכלים (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
    מנשנשים מהאוכל של הילדים? לשים לב למה שאוכלים(צילום: shutterstock)

     

    אנשים שנוטים לאכילה רגשית עלולים לסבול יותר מעודף משקל בהשוואה לכלל. כמו כן, במידה שיצליחו להוריד במשקלם דרך שינוי תזונתי או ניתוח בריאטרי, קיים סיכוי גבוה יותר שיעלו בחזרה במשקל כיון שהסיבה האמיתית שגרמה לעודף משקל לא טופלה.

     

    מיינדפולנס כדרך טיפול

    קשיבות (מיינדפולנס) היא מצב תודעתי של הפניית תשומת לב באופן מכוון לרגע הנוכחי, בלא שיפוטיות או תגובתיות. בשנים האחרונות קיים שימוש בטיפולים מבוססי קשיבות (מדיטציה, אכילה מודעת ועוד), על מנת לשפר מדדי בריאות שונים ולטפל בהפרעות שונות, ביניהן הפרעות אכילה.

     

    מאמר סקירה, שפורסם ב-2014 וסקר ארבעה עשר מחקרים, מצא שיש קשר מובהק בין טיפול מבוסס קשיבות לבין הפחתה בהתקפי אכילה ואכילה רגשית. מספר גורמים מקשרים בין הטיפול להפחתה בהפרעה, בהם עלייה בדימוי העצמי, קבלה של הגוף וחיבור לתחושות רעב ושובע.

     

    בשורה התחתונה, מה צריך לעשות?

    במקרה של התקפי אכילה בלתי נשלטים כדאי לפנות לדיאטנית קלינית שמתמחה בגישת ה"נון דיאט". זאת גישה שדוגלת בחיבור  מחדש לתחושות הפיזיות הפנימיות של רעב ושובע במקום להסתמך על גורמים חיצוניים, כמו תפריטים מובנים.

     

    בנוסף בשיטה זו נלמדים העקרונות לאכילה מודעת. אכילה מודעת היא אכילה בישיבה ליד שולחן, ללא הסחות דעת כמו פלאפון או טלוויזיה, תוך ריכוז אך ורק בארוחה. באופן זה האדם יכול לחוות באופן מלא את הטעם והמרקם של המזון שנאכל וללמוד את תחושות הגוף כאשר מופיע שובע. אדם שיודע כיצד מרגישים רעב ושובע פיזיולוגיים, יוכל לזהות מתי האכילה היא מיותרת.

     

    דוגמא לאכילה לא מודעת היא אכילת שאריות של הילדים, אכילה משעמום, אכילה שנובעת מהרגלים אוטומטיים (קפה+עוגיה, קינוח עם תום הארוחה) או אכילה כי הגיעה השעה לארוחה (למרות שאין רעב).

     

    דרך פעולה נוספת של גישת הנון דיאט היא ניתוח הסיבות לאכילה רגשית ועבודה יחד עם המטופל על דרכים אחרות להתמודד עם הרגשות/המצבים הגוררים התקף אכילה. חשוב מאוד לציין כי המטרה העיקרית בטיפול היא הפחתה בהתקפי האכילה והחזרת השליטה על האכילה ורק לאחר מכן הורדה במשקל. טיפול כזה הוא ארוך ומעמיק, אין מדובר בדיאטת "זבנג וגמרנו".

     

    במצבים מורכבים יותר, כאשר יש חשד להפרעת אכילה בולמוסית, יומלץ על טיפול רב מקצועי בשיתוף פסיכולוג/פסיכיאטר שיוכל לאבחן את ההפרעה ולתת כיוון טיפולי נוסף למטופל.

     

    הכותבת היא דיאטנית קלינית בחברת מותר לי – דיאטנית לליווי אישי בתהליך ירידה במשקל 

     

    צפו: למה פריכיות יכולות להרוס לכם את הדיאטה

     





     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    צילום: shutterstock
    האם אתם סובלים מהפרעת אכילה בולמוסית?
    צילום: shutterstock
    ד"ר רק שאלה
    מומלצים