שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות

    נגן בכיר בפילהרמונית הישראלית נחשד בהטרדה מינית - והמשיך לנגן

    תלונה אחת על בכיר בפילהרמונית שתקף מינית לכאורה נגנית במהלך סיור בחו"ל הביאה עוד חמש נשים להתלונן עליו, אבל בהנהלה בישרו השבוע לעובדים כי הנגן הבכיר ישוב לעבודה. "מה עם הנשים שמפחדות מפניו?" זעמו במסדרונות התזמורת. הנגן: "כל מקרי ההטרדה המינית נבדקו והתבררו כמקרים של חיזור תמים ותו לא". הכתבה פורסמה ב"ידיעות אחרונות"

    במשך חודשים ארוכים העיב הסיפור הזה על התזמורת הפילהרמונית הישראלית; א', אחד הנגנים הבכירים שכיהן גם כחבר הנהלה, נחשד שהטריד מינית מספר נשים בתזמורת. הסיפור התפוצץ לאחר ביקור התזמורת ביוון לפני כשנתיים. הפילהרמונית טסה לשם בינואר 2016 לסיבוב הופעות שכלל שני קונצרטים. לאחר אחד הקונצרטים סיפרה הנגנית לחבר הנהלת התזמורת שהוטרדה מינית מספר פעמים על ידי אותו בכיר. היא סיפרה לו נסערת כי הבכיר תפס אותה בחוזקה בשערותיה וניסה לנשק אותה, ובאותו הלילה התקשר אליה לחדר מספר פעמים.

    חבר ההנהלה, שנחשף למצוקתה ולתיאוריה הקשים, הבין מיד שאין באפשרותו לעבור על כך לסדר היום ודיווח באופן מיידי להנהלת התזמורת על המקרה.

    "כאן מתחיל סיפור מכוער", מתאר אחד מחברי התזמורת. "ההנהלה לכאורה פעלה במהירות. היא עירבה את הייעוץ המשפטי, שקבע שאותו נגן יושעה מתפקידו עד סוף העונה, שכרו יופסק ותתכנס בעניינו ועדת בוררות". לדבריו, למרות זאת המשיך אותו נגן בכיר להופיע לחזרות. אלא שבמקביל פנו עוד מספר נגניות, כמו גם עובדות מנהלה בפילהרמונית, אל ההנהלה וסיפרו על הטרדות מיניות שחוו גם הן לכאורה מידי אותו נגן. בהנהלת התזמורת התקבלו באותם ימים תלונות של לפחות חמש נשים נוספות.

     

    "כולנו צריכים להיות עם המתלוננות" ()
    "כולנו צריכים להיות עם המתלוננות"

    בוועדת הבוררות ישבה השופטת בדימוס אורנית אגסי, עם בכירים בדירקטוריון הפילהרמונית. במשך שבועות דנה ועדת הבוררות במקרה. בסיום עבודתה, המליצה השופטת אגסי לפטר את הנגן הבכיר בכפוף לשימוע. אבל הרוחות סערו בפילהרמונית בשבועות האחרונים, בשל שמועה שהתפשטה בקרב הנגנים ועובדי המנהלה כי הוחלט להחזיר את א', הנגן הבכיר, לעבודה על תנאי. השמועה עוררה רגשות קשים בקרב הנשים שנפגעו על ידו לכאורה והתקבלה בכעס על ידי רבים מעובדי הפילהרמונית. למרות גל השמועות, רק בתחילת השבוע כינסה ההנהלה את כלל העובדים והנגנים ובישרה להם באופן רשמי על ההחלטה להחזיר את הנגן לעבודה.

     

    בפני העובדים התייצבו יו"ר הדירקטוריון, אהרון פוגל וחבר ההנהלה, יהושע פסטרנק. שניהם ניסו להסביר מדוע הוחלט להחזיר, למרות הכל, את א' לעבודה. בתחילת דבריהם הם אף שיבחו את המתלוננות על כך שאזרו אומץ להתלונן - אך הוסיפו באותה נשימה מדוע נענו לבקשתו של א' לשוב לנגן.

     

    "שופטת בדימוס עשתה את הבדיקה ובסופו של דבר הוציאה דו"ח, בשורה התחתונה כתבה השופטת שיש לשקול את הפסקת כהונתו של נגן התזמורת בכפוף לשימוע. ההמלצה הועברה לדירקטוריון שקיבל את ההמלצה", הסבירו פוגל ופסטרנק. בהמשך דבריהם, שיפורטו כאן למטה, ציינו מדוע החליטו להפוך את ההמלצה. חברי ההנהלה הדגישו שיש להעריך ולכבד את הנשים המתלוננות. "מי שנפגעה, אני חושב שאף אחד לא יכול לתאר לעצמו את עוצמת הפגיעה וכמה היא נמשכת ותימשך, וכולנו צריכים להיות עם הנפגעות המתלוננות. כל הכבוד להן שהיה להן את האומץ להתלונן".

     

    פוגל ופסטרנק הבהירו שתהליך הבוררות התבצע בשני שלבים. "בשלב השני קיבלנו חוות דעת יסודית משופטת בדימוס שהשאירה לשיקולנו לאחר שימוע כיצד לנהוג. היא נתנה המלצה שיש אפשרות גם לפטר, אולם אחרי פגישות, ערעורים והתייעצויות, ולאחר שדיברנו עם א', שאמר לנו בשימוע דברים, שאם היה אומר אותם לשופטת, יש להניח שאולי גם היא לא הייתה ממליצה על פיטורים - הבנו שחל בו שינוי מאוד גדול. הוא ביקש בעצם רחמים. הוא שם במרכז את שלושת הדברים שהכי חשובים לו בחיים - המוזיקה, המשפחה והפרנסה. כשלקחנו את כל הדברים האלה בחשבון, בליווי משפטי מלא, החלטנו להשלים את ההשעיה שלו לאחר 11 חודשים כשמחצית מהתקופה היא ללא שכר, ולעשות הכל כדי שהדבר לא יישנה".

     

    הפילהרמונית הישראלית (צילום: עודד אנטמן) (צילום: עודד אנטמן)
    הפילהרמונית הישראלית(צילום: עודד אנטמן)

    פוגל ופסטרנק דיווחו לנוכחים באסיפה כי לחזרתו של א' הוצבו מספר תנאים. "הסימן הראשון להישנות של מקרה של הטרדה נוספת תאפשר הרחקתו לצמיתות מהתזמורת. הוא עצמו מוכן להכיר במה שקרה, להבין שהוא לא היה מודע לעוצמת הפגיעה של הנפגעות והוא מוכן ללכת לטיפול. אבל לצורך העניין גם ההכרה שלו, עוד לפני שאנחנו ביקשנו, והמוכנות שלו לקבל טיפול, הכל יחד יצר את המצב שנוכל להשיב לו את המוזיקה והפרנסה ונדאג למצב שדבר כזה לא יישנה".

     

    לדברי פוגל ופסטרנק, האיזון בין רגשות המתלוננות לבקשותיו של א', ונכונותו להכיר בפגיעה שגרם, מובילה למצב שבו הוא יוכל לחזור לנגן. בנוסף, קיבלה ההנהלה החלטה "לקיים סדנאות בנושא ההטרדות המיניות כדי שלכל עובדי התזמורת יהיה ברור מה אומר החוק ומהן ההשלכות הרגשיות של הטרדה מינית על נפגע או נפגעת".

     

    החלטת הדירקטוריון מעוררת תרעומת עזה בפילהרמונית. אחת המשתתפות באסיפה ביקשה את זכות הדיבור ושאלה: "אני מבינה שאתם דואגים לרגשות של הנגן, שהמשפחה חשובה לו והמוזיקה חשובה לו, אבל מה עם הרגשות של הקורבנות? ומה עם הרגשות של נשים שלא נוח להן והן לא רוצות להיות איתו במסדרון, או על הבמה, או בסיור או במעלית והן מפחדות? זה לא משנה בכלל?"

     

    בתגובה לדברים השיב אחד מחברי ההנהלה: "זה הדבר הראשון והמשמעותי ביותר שאמרתי, כל מה שנעשה, היה לאחר שיקול כולל עם הבטחה מרבית שהדברים לא יחזרו. אם יחזרו - מאותו הרגע הוא לא יהיה בתזמורת".

     

    חברי התזמורת חוששים מאוד לדבר על ההחלטה ועל התחושות הקשות לגביה. באותה אסיפה נאמר להם שיידעו "שמי שמוציא את העניין לתקשורת, למעשה פוגע בתזמורת ומייצר נזק עצום. לא חשוב מה דעתכם, אנחנו מבקשים לא לשתף פעולה עם התקשורת".

     

    כבר במהלך התחקיר, עוד לפני שפורסמה ההחלטה הרשמית להחזיר את א' לעבודה, הביעו חברי התזמורת את כעסם על כך שלא שותפו בהליך קבלת ההחלטות. "כרגע יש לי יותר בעיה עם התנהלות ההנהלה מאשר עם הבנאדם עצמו, שכנראה לא מבין מה הוא עשה לא בסדר", אמרה לנו אחת העובדות בפילהרמונית. "בחוויה שלי מטאטאים יותר מדי דברים מתחת לשטיח. כשכל הפרשה התפוצצה הוא היה חבר הנהלה. זה אדם שיש לו אחריות ניהולית שונה מאשר נגן מן השורה. יש לי בעיה שהוא יחזור לעבודה אבל יש לי גם בעיה עם איך שהדברים מתנהלים ועם העובדה שלא מספקים לנו מידע. אני גם לא מבינה איך הוא יכול לחזור לעבודה אחרי מה שהשופטת אמרה עליו".

     

    עובד נוסף בפילהרמונית הביע גם הוא תמיהה על ההתנהלות בפרשה: "צריך להדגיש שהתזמורת פנתה לשופטת אגסי לאחר התייעצות עם הליווי המשפטי. לאחר חודשים של שמיעת עדויות, השופטת המליצה נחרצות שאין להשאיר אותו במסגרת העבודה. והנה שלושה חברי דירקטוריון החליטו על דעת עצמם להשאירו. אני לא מבין, לא חבל על כל החודשים של הישיבות והכסף שהוציאו אם לא מתייחסים להחלטה של אשת המקצוע?"

     

    מהנהלת התזמורת הפילהרמונית נמסר בתגובה: "התזמורת רואה בחומרה רבה הטרדה מינית של מי מעובדיה ו/או נגניה, והיא מטפלת בתלונות על הטרדה מינית באופן הראוי והמתחייב על פי דין, כפי שפעלה גם בעניינו של הנגן. לאחר בדיקה שבוצעה על ידי השופטת בדימוס אורנית אגסי, פתחה התזמורת בהליך על פי המלצתה, שכלל שימוע של הנגן, אשר בעקבותיו החליט דירקטוריון התזמורת כי המשך העסקתו של הנגן יהיה מותנה בקיומם המוחלט של מספר תנאים מצטברים, המגדירים בין היתר את צורת ההתנהלות שלו במסגרת התזמורת מעתה ואילך, מתוך מטרה להגן על המתלוננות ולהבטיח את אי־הישנות המעשים.

     

    "התנאים הם: הנגן ישלים במלואה את תקופת ההשעיה של 11 חודש, הנגן יתפטר מיידית מחברותו בארגון הנגנים, לא יוכל לחזור להיות חבר בארגון בעתיד, וכן לא יוכל לכהן בעתיד בתפקיד ניהולי מכל סוג שהוא, הנגן לא יצור קשר כלשהו עם מי מהמתלוננות וינתק כל מגע אישי איתן.

     

    "הנגן הביע חרטה ולקח אחריות מלאה על מעשיו כולל התחייבות ללכת באופן מיידי לטיפול מקצועי מתאים. יו"ר הדירקטוריון יפקח על מהלך הטיפול והתקדמותו. עובדי וחברי התזמורת יעברו סדנאות והדרכות רלוונטיות בנושא הטרדה מינית, וסיוע תומך יוענק למתלוננות ככל שיידרש להן".

     

    מהנגן נמסר: "כל מקרי ההטרדה המינית המדוברים בכתבה נבדקו בקפידה על ידי הנהלת התזמורת והתבררו כמקרים של חיזור תמים ותו לא. הצעתי לפגוש את המתלוננות ולהביע את התנצלותי הכנה במקרה ופגעתי בהן. היועצת המשפטית שבדקה את המקרים, המליצה על הרחקה ולא על השעיה ולאחר מספר פעמים שהגעתי להיכל התרבות, נתבקשתי לחדול מכך, למעט נוכחות בקונצרטים ואכן כיבדתי את ההחלטה.

     

    "בהמשך נעשתה בדיקה נוספת על ידי שופטת בדימוס אשר החליטה לשקול את סיום העסקתי בתזמורת בכפוף לשימוע, שימוע שכתוצאה ממנו הוחזרתי לתזמורת על תנאי ותואר "חבר הארגון" נלקח ממני, דבר אשר הופך את מעמדי לנגיש לפיטורין. הנני נגן מוערך ועתיר זכויות בתזמורת. אני מכיר את המשמעות שיש להיותי מנהיג וחבר הנהלה ומהי ההתנהלות המצופה ממני ככזה. לא ניצלתי את מעמדי לרעה ולא ביקשתי לפגוע באף אחת מהנשים".

     

    הכתבה פורסמה במוסף "24 שעות" של "ידיעות אחרונות".

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    לאתר ההטבות
    מומלצים