שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות

    5 דברים שכדאי לדעת לפני יום הורים

    יכול להיות שיום הורים נראה לכם כמו עוד משימה שצריך לסמן עליה וי, אבל עבור הילדים שלכם מדובר במקרים רבים בסיטואציה מלחיצה ומורכבת. איך גורמים להם להרגיש טוב, ללא קשר לציונים?

    כבר קיבלתם זימון ליום ההורים של הילד שלכם? יש להניח ששיבצתם עצמכם לשעה הנוחה לכם ושכחתם מהעניין. למרות שלכאורה מדובר בעוד משימה שגרתית בלו"ז העמוס שלנו, כדאי לחשוב מעט לפני הפגישה עצמה. עבור הילד שלנו לא מדובר בעוד משימה יומיומית. קיים סיכוי שעבורו זוהי סיטואציה מלחיצה או מאיימת.

     

    ביום הורים הילד מוצא עצמו מול שתי חזיתות: המורה וההורים. מצד אחד הוא עלול לחוות לחץ מה המורה תאמר עליו. מצד שני הוא יכול לחשוש כיצד יגיבו הוריו לדברי המורה. זוהי סיטואציה הממחישה לילד כמה הוא רק ילד לעומת כל המבוגרים הגדולים בחדר.

    סיטואציה מלחיצה  (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
    סיטואציה מלחיצה (צילום: shutterstock)
     

    אין ספק כי הילד חושש בעיקר מתגובת ההורים. הילד שלנו כל כך חושש לאכזב אותנו או להיתפס ככישלון ולכן חובה עלינו להיות מוכנים לסיטואציה ולפעול במספר מישורים:

     

    1. שיחה מקדימה

    חשוב לעדכן את הילד כי נקבע מועד ליום הורים ולפתח איתו שיחה לקראתו. חשוב שנברר האם הוא חושש ממה שהמחנכת תאמר, האם יש מקצוע ספציפי בו הוא מרגיש שהוא פחות טוב ולהיפך. בשיחה זו נדרשת מאיתנו הקשבה ואמפטיה. חשוב שנשקף לילד, במידה ויעלה קשיים, כי אכן לא קל להיות תלמיד עם שפע המטלות הלימודיות והחברתיות. כדאי שנזכיר לו כי גם אנחנו היינו תלמידים ולפעמים חששנו מיום ההורים, ובעיקר כדאי שנזכיר לו כמה אנחנו מאמינים ביכולות שלו וכמה אנחנו איתו. המטרה היא שהילד שלנו יגיע רגוע וקשוב ולא יגיע למפגש בעמדת מגננה עם "פרפרים בבטן".

     

    אולי יעניין אותך גם:

    - 22 משפטים שאסור לומר ליד הילדים

    - מחקר: מה נותן זמן איכות עם אמא?

    - הקרב על שיעורי הבית

     

    2. אני איתך

    בפגישה עצמה, נשב סמוך לילד שלנו, נחבק במידת הצורך ונשדר לילד שלנו רק מסר אחד - אנחנו איתך. גם אם נשמע התייחסות שלילית על היכולות של הילד שלנו, על התנהגותו או על תחומים שעליו לשפר, אנו ממוקדים רק בילד שלנו. נקשיב במשותף וניתן לילד לענות במידת הצורך. אם עלינו להגיב, נוכל לומר כי אנו מבינים את המצב ובטוחים שלילד שלנו יש כוחות להשתפר ואנחנו נסייע לו בכך. הילד שלנו חייב להבין שאנחנו איתו ביחד במסע הזה, ולכן אסור שיחשוב בטעות שאנו בעלי ברית של המורה או המערכת.

     

    3. אחרי יום ההורים

    במידה והילד קיבל שבחים, יש לנו הזדמנות לעודד אותו על הדרך שהובילה להישגיו. במידה והילד ננזף, זאת ההזדמנות שלנו להזכיר לו שהוא הילד האהוב שלנו. האהבה שלנו אליו אינה תלוית ציונים או התנהגות. ברגע זה הוא רק זקוק לתמיכתנו ולידיעה שאנו רשת הביטחון שלו. חשוב שיבין שלא איכזב אותנו ולכן חשוב שנימנע ממשפטים כמו "אתה צריך להתאמץ יותר" או "אני מאוד מאוכזב ממך". משפטים כאלה, לא רק שאין בהם תועלת, אלא הם עלולים לפגוע בערך העצמי של הילד ולהקשות עליו לראות כיצד יוכל בכלל להשתפר או להצליח.

     

    4. תוכנית פעולה

    כמה ימים מאוחר יותר, לאחר שהילד יתאושש מהסיטואציה ולאחר שאנחנו עיבדנו את המידע וחשבנו כיצד נוכל לסייע לו, זה הזמן לשיחה פתוחה עם הילד שלנו. הילד כבר חזר לשגרה ויהיה פנוי להקשבה אמיתית. נפתח מולו את הנושאים הדורשים שיפור ונחשוב איתו במשותף כיצד יוכל להתקדם. נשמע את רעיונותיו, נוסיף את ההצעות שלנו ונגבש תוכנית עבודה לשיפור. נקבע עם הילד נקודות מעקב משותפות שלנו ובמידת הצורך נגמיש את תוכנית הפעולה שקבענו. גם בשיחה זו חשוב שהילד שלנו יחוש כמה אנחנו, ההורים, מאמינים ביכולותיו ובכישוריו. לילד היודע שהורים סומכים עליו ומאמינים בו, קל יותר להתמודד עם המשימות ששגרת הלימודים מזמנת לו.

     

    היכנסו לפייסבוק הורים של ynet

     

    5. ואם הכל נהדר?

    זאת כמובן סיטואציה פשוטה יותר, אבל גם כאן חשוב שנעצור רגע ונחשוב. עלינו להיזהר מתיקשור ההישגים בצורה מוגזמת. נאמר לילד כמה אנחנו גאים בו ורואים את הדרך שעבר ושמחים לראות אותו שבע רצון. עם זאת, תיקשור מוגזם עלול ליצור ציפיות מוגזמות מהישגי הילד, היכולות לייצר עבורו לחצים וחרדות מיותרים. כי הילד שלנו אהוב ללא תנאי, ללא קשר לציון או הערכה כזו או אחרת.

     

    היום כבר ידוע כי מלבד הישגים לימודיים, ישנן תכונות רבות המנבאות הצלחה לילדינו בבגרותם. תכונות כמו התמדה, עבודת צוות, יצירתיות, יכולת דחיית סיפוקים, אחריות וכו' חשובות לא פחות להתפתחות ילדינו. מיקוד שלנו רק בהישגים הלימודיים עלול להחמיץ את פיתוח מכלול התכונות ואף לייצר מאבקי כוח מיותרים ביננו לבין הילדים.

     

    הכותבת היא מוסמכת מכון אדלר ומשרד החינוך להנחיית קבוצות הורים והנחיה פרטנית

     

    יש כאלו שלא צריכים יום הורים. צפו בילדים שלומדים בחינוך ביתי:

     

     

     

     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    צילום: shutterstock
    אוהבים אותך ללא קשר לציונים
    צילום: shutterstock
    ד"ר רק שאלה
    מחשבוני בריאות
    פורומים רפואיים
    מומלצים