שתף קטע נבחר
צילום: דוד סקורי

כמה אהבה: השירים הגדולים של מאיר בנאי

מאיר בנאי, מהמוזיקאים האהובים והפוריים בעשורים האחרונים, הלך לעולמו בגיל 55 והותיר אחריו עשרות שירים נוגעים, מרגשים, שהיו לקלאסיקות ונצרבו לכולנו בלב. מ"שירו של שפשף", דרך "גשם" ו"שער הרחמים", ועד "וביניהם" ורבים אחרים. חזרנו אליהם, כדי להיפרד

מאיר בנאי, שהלך לעולמו אתמול (ה') לאחר מאבק ממושך במחלת הסרטן, היה אשף המילה ומוזיקאי מחונן. כנצר למשפחת אמנים מפוארת, חמוש בגיטרה ומגבעת, הותיר אחריו עשרות שירים נוגעים ומרגשים, שהיו לקלאסיקות בלתי מעורערות. הנה כמה מתוכן.

 

נגע בליבנו, כל פעם מחדש. מאיר בנאי (צילום: עוז מועלם) (צילום: עוז מועלם)
נגע בליבנו, כל פעם מחדש. מאיר בנאי(צילום: עוז מועלם)

 

"שירו של שפשף"

לא הרבה זוכרים, אבל "שירו של שפשף", שנכתב על ידי יאיר ניצני והולחן על ידי בנאי, היה חלק מפסקול הסרט "שוברים" שביים אבי נשר ב-1985. למרות שהסרט עצמו לא נזכר לימים כחלק משמעותי מהפילמוגרפיה של נשר, הייתה לו תרומה לא מעטה לתרבות המקומית.

 

הזמרת סי היימן התגלתה בו, גם יזהר אשדות הפגין בו יכולת משחק ראשונה, אבל קולו של בנאי ב"שירו של שפשף" היה כה כנה וחודר, עד כי הפך את השיר ליצירה שעמדה בפני עצמה. "מה אני, אני רק בן אדם, אני חי ועובד כמו כולם", שר בנאי בצניעות הכובשת שלו, "ורואה עתיד, וחושב מיד, שהכוונה נותנת אמונה". בהמשך זכה השיר לחידושים רבים, בין היתר על ידי להקת צעירי תל אביב ובתוכניות ריאליטי מוזיקליות.

 

"גשם"

שיר הנושא מתוך אלבומו השני של בנאי שיצא ב-1987, היה ונותר אחד המרטיטים והקודרים שביצירתו. המילים והלחן של בנאי זכו לעיבוד של מתי כספי והיוו שיר-תפילה בו הדובר מתחנן להתחלה חדשה. בנאי סיפר פעם בראיון כי ההשראה למילות השיר הגיעה משורה מסרטו של מרטין סקורסזה, "נהג מונית", בה נאמר "תודה לאל על הגשם, שעזר לשטוף את הזבל והאשפה מן המדרכות".

 

האלבום עצמו הוקלט בתוך שבוע בלבד, הקלטת השירה - ארכה שלוש וחצי שעות בסך הכל, ותוך חודשים ספורים מצאתו הגיע האלבום למעמד אלבום זהב.

 

"אל תלכי מכאן"

מהבולטים שבשירי "גשם", אלבומו השני של בנאי מ-1987. בנאי הלחין וכתב את כל שירי האלבום, אותו עיבד והפיק מוזיקלית מתי כספי, וב"אל תלכי מכאן" בנאי לא ניסה להתחכם או להתפלפל.

 

 

"אל תלכי מכאן, יש לי רק אותך", הן השורות שמניעות את היצירה הזו, שמשמשת כשיר תחינה לכל דבר. צעירי תל אביב כנראה גם אהבו אותו, שכן הם בחרו לבצע לו גרסת כיסוי משלהם.

 

"אהבה קצרה"

אחד מלהיטיו הגדולים של בנאי והמזוהים ביותר עם ההגשה הייחודית שלו יצא ב-1992 כחלק מהאלבום "וביניהם". שיר-סיפור אינטימי המגולל את ההיכרות המהירה עם אהבה שהתלהטה וכבתה.

 

 

הפרידה, כפי שתיאר אותה בנאי בשיר, הייתה סיטואציה כאובה ועם זאת מוכרת: "בלי כאב, בלי דמעות, כאן דרכינו נפרדות". בשנת יציאת האלבום נבחר השיר לשיר השנה במצעד הפזמונים של קול ישראל ובנאי זכה בתואר זמר השנה.  

 

"שער הרחמים"

עוד קלאסיקה בנאית מ-1992, שכתב והלחין לעיבודו המוזיקלי של משה לוי. על אף הקשר של המוזיקאי לדת, "שער הרחמים" שלו דווקא לא נסב סביבה. לא היה זה השער בחלקה המזרחי של חומת ירושלים, גאולת המשיח היא לא העניין כאן.

 

 

זה היה שער רחמים אישי, בו התחבט בנאי בשאלות של קיום, ייאוש והכוח להמשיך הלאה. "יש טעם, אין טעם, עם כוח, בלי כוח", באף שיר שלו לא היה בנאי כה טרוד, חצוי וקרוע. "לא מביט סביב, לא מקשיב", הוא שר שם, "איש חולם אני וכך היה תמיד". שיר זה, גם הוא מתוך האלבום המוערך "וביניהם", תרם רבות להפיכתו של בנאי שם דבר בתרבות הישראלית.

 

"וביניהם"

שיר הנושא מאלבומו של בנאי מ-1992 הוא אולי המזוהה ביותר עם הקריירה המוקדמת שלו. בנאי מתאר כאן (ולא בפעם האחרונה) את המאבק התמידי בו היה נתון, בין איש חיי הכפר השקטים שקיים בו, לבין איש חיי הכרך והעיר הגדולה רודף הריגושים.

 

 

שורות כמו "אז עכבר הכפר, על השקיעות הוא מספר, וידידו, זה מהעיר, שוב ממהר", מתארות באופן פשוט את אופיו החצוי של בנאי, שרק התחיל אז ליהנות מתשומת הלב שהורעפה עליו כזמר מצליח. כמו בין הדת והחול, גם כאן בנאי נע מצד לצד ומגיע למסקנה שיש בו מזה וגם מזה, יש בו שניהם.

 

"אצלך בעולם"

עוד שיר מתוך "גשם", שסימל את הפיכתו של בנאי לכוכב גדול בשמי המוזיקה הישראלית. זהו שיר אהבה אפל שמכיל מיניות וצורך בקרבה (קשה לפרש שורות כמו "כל הלילה היינו תחת כישוף, כל הלילה גילינו סודות של הגוף" בדרך אחרת) ובמובן מסוים מתכתב עם "אל תלכי מכאן".

 

 

עם השנים זכה השיר למספר ביצועים בולטים, ביניהם זה ששר מאיר לצד אחיו הקטן, אביתר בנאי (לו הקדיש ב-1982 את השיר הראשון שכתב, "אביתר"), וביצוע רוק של להקת היהודים.

   

"בשם האהבה"

שיר שהוביל ונכתב במיוחד עבור האוסף הכפול של בנאי מ-2002, "כמה אהבה" - הראשון לאחר 20 שנות קריירת סולו. הוא הגיע למקום ה-25 במצעד הסיכום של אותה שנה (לאחר ששהה בו במשך עשרה שבועות). גם שיר זה הולחן ונכתב על ידי בנאי, לעיבוד של משה לוי ואסף אמדורסקי.

 

 

זהו אחד השירים הטעונים ביותר של היוצר, שנגע בו בנושאים של פחד מנטישה, זוגיות אובססיבית, אלימות בשם אהבת הארץ ומוות בשם הדת. "זאת הארץ שלו, והיא שלו רק שלו", הוא שר בו. "אם לזה לא תסכים,יישפך דמך ודמו. והכל זה, כן, הכל זה רק מאהבה".

 

 

השיר "כמה אהבה" שנתן לאלבום האוסף את שמו, יצא באלבומו של בנאי "מנגינת נדודים" מ-1996, והיה גם הוא לנקודת ציון אהובה ברפרטואר של בנאי, ששר על כמיהה ואהבה משתקת, שלא יוצאת מהראש - עד שהאור נדלק בחלון.

 

"לך אלי תשוקתי"  

מהשירים הבולטים בקריירה המאוחרת של בנאי. "לך אלי תשוקתי" יצא ב-2007 במסגרת האלבום "שמע קולי", שהורכב משירים שנכתבו על ידי משוררים יהודיים. בנאי אסף אז חומרים של גדולים כמו שלמה אבן גבירול ושלום שבזי ונוספים. במקרה של "לך אלי תשוקתי" מדובר בלחן של בנאי לפיוט של הפרשן המקראי אברהם אבן עזרא הנאמר בערב יום הכיפורים.

 

 

השיר היה להצלחה גדולה, שאף גרמה להקדמתו של יציאת האלבום המלא. תוך שישה חודשים, לא מעט בזכות סינגל זה, הגיע "שמע קולי" למעמד אלבום זהב. תפילה זו לא שמורה רק ליום הכיפורים, ויש שאומרים אותה בדקות האחרונות לחייהם או בשעת הלוויה.

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: נוריאל טריגובוף
שירים שנגעו בכולנו. מאיר בנאי
צילום: נוריאל טריגובוף
לאתר ההטבות
מומלצים