שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות

    ניצחון מדהים: גב סלע בן ה-17 זכה בראלי אקו אפריקה

    הרוכב הישראלי הצעיר וחסר הניסיון במרוצי מרתון מדבריים, חצה בשבת את קו הסיום של ראלי אקו אפריקה במקום הראשון, והדהים את עולם הספורט המוטורי. "לא חשבתי בכלל על לנצח. זו התרגשות אדירה, זה בלתי נתפס. ייקח לי עוד הרבה זמן לעכל את זה", אמר בקו הסיום

    הישג יוצא דופן לרוכב מירוץ ישראלי. מתחרה מספר 128 בראלי אקו אפריקה המפרך, גב סלע מעמק חפר, חצה היום (שבת) את קו הסיום בקטע הדירוג האחרון, עם זמן המירוץ הכולל הטוב ביותר וזכיה אדירה במירוץ.

     

     

    חצי הדרך: ישראלי מוביל את מירוץ השטח הקשה באפריקה

     

    סלע שסיים את הקטע האחרון במקום השלישי, שמר על יתרון של כ-50 דקות אותו פתח עד אתמול מהדולק אחריו. הרוכב הצעיר שיחגוג רק בחודש הבא את יום הולדתו ה-18, הדהים את עולם הספורט המוטורי עם תוצאה בלתי נתפסת, עבור רוכב לו זו השתתפות ראשונה במירוץ מרתון מדברי, הנחשב לאחד הקשים בעולם. סלע תפס את הובלה בתחילת המירוץ ושמר עליה כמעט לכל אורך הדרך.

     

    גב סלע עם גביע המקום הראשון (צילום: ברברה סלע) (צילום: ברברה סלע)
    גב סלע עם גביע המקום הראשון(צילום: ברברה סלע)

     

    מירוץ ראלי אקו-אפריקה הוא ממשיכו של ראלי דקאר המיתולוגי, שעבר ב-2008 מיבשת אפריקה לדרום אמריקה, בעקבות איומים של ארגוני טרור. הוא נערך בנתיב ותאריכים דומים (תחילת ינואר) לראלי דקאר המקורי, עם זינוק רשמי במונאקו והמשך דרך מרוקו, מאוריטניה, ועד קו הסיום כשבועיים לאחר מכן, בדקאר בירת סנגל.

     

     

    משתתפים בו אופנועים, רכבי שטח ומשאיות, עם נהגי מירוץ מנוסים וותיקים מכל העולם, שמעדיפים את אתגרי השטח של אפריקה על מירוץ הדקאר הדרום אמריקאי שמאבד פופולאריות מאז היגר לצד השני של האטלנטי. לאורך 6,500 ק"מ מתמודדים המתחרים עם מאות קילומטרים בכל אחד מימי התחרות, בתנאי השטח הקשים של מדבר סהרה. משבילי כורכר מאובקים ומסולעים ועד דיונות הענק המפורסמות של מאוריטניה, וניווט לפי ספר דרך.
     

     

    לאורך המירוץ התפתחה תחרות וחברות אמיצה בין סלע למתחרה הנורבגי פול אנדראס, שנחשב לאחד המנוסים ואף הוכרז לפני המירוץ כפייבוריט לניצחון. אחד מרגעי השיא של קרב הענקים בין השניים היא בקטע הדירוג השמיני כאשר לסלע נגמר הדלק, ואנדראס היה זה שעצר והעביר לו כמה ליטרים של בנזין כדי שיוכל להגיע לקו הסיום - התנהגות ספורטיבית נדירה וראויה לציון.

     

     

    בסיום אמר סלע כי "פול הוא המלך של הדיונות. הוא ממש הרשים אותי בדרך שבה הוא צולח אותן. למדתי המון ממנו ואני מקווה שיום אחד אגיע לרמת השליטה שלו בחולות". אנדראס אמר בתגובה "אני אולי המלך של הדיונות, הבעיה היא שגב הוא המלך של כל שאר המרכיבים; ניווט, תחושת מרחבית, שליטה באופנוע במהירות גבוהה ובמגוון תנאי דרך".

     

     

    בשיחה עם ynet מקו הסיום אמר סלע: "זו התרגשות אדירה, זה בלתי נתפס. ייקח לי עוד הרבה זמן לעכל את זה. לא חשבתי בכלל על לנצח. חשבתי שאולי אם יהיה לי מזל אני אסיים בין הראשונים, אבל גם זה לא האמנתי שיקרה".

     
    מה מיוחד במירוץ הזה?

    "המרחק כאן הוא בלתי נתפס. בסוף כל יום אתה מסתכל על המפה וקולט שעברת 750 ק"מ, 500 ק"מ מהם בדיונות. זה מרתון שמלמד אותך הרבה על אסטרטגיה, אתה יכול להיות מאוד מהיר בקטעים הראשונים, ואז ליפול מהאופנוע ולהפסיד את המירוץ ביום האחרון. זה לא נגמר עד שזה לא נגמר. באחד הקטעים איבדתי את הניווט, כשבכל האופק רק דיונות ללא שום סימן חיים, לא קוליסים, לא אבק לא בתים, כלום. התחלתי לחשוב על לחסוך בדלק ובמים רק כדי לצאת משם, אבל בסוף הבנתי איפה הייתה הסטייה מהנתיב והצלחתי לחזור אליו".

     

     

    מה היה הקושי הגדול ביותר?

    "הדיונות של מאוריטניה זה תוואי השטח הכי קשה שיצא לי לרכב בו. אתה יכול לרכב "לפי הספר", להישען לאחור על האופנוע ולתת גז, אבל פתאום אתה נכנס לתוך אמבטיה של חול רך שאי אפשר לזהות אותו ונופל מהאופנוע. יש קטעים שאתה נופל, קם מחלץ את האופנוע וחוזר חלילה כל שתי דקות בערך."

     

    איך הגיבו המתחרים?

    המתחרים כאן מדהימים וכולם חברים טובים. בכלל האווירה מצויינת, ישנים יחד במדבר באוהלים ובשק"ש. כולם פירגנו מאוד כשהתחלתי להוביל, הם אמרו שאני חייב לפתח את זה לקריירה מקצועית ושאלו מה המירוץ הבא שאני יוצא אליו. כשאמרתי להם שאני מתגייס לצבא הם היו ממש בשוק, אבל אין לי ספק שאני אחזור לזה אחרי השחרור".


    אמו של גב, ברברה סלע, שליוותה אותו לאורך המירוץ, אמרה בשיחה עם ynet מקו הסיום: "זו התרגשות אדירה, אי אפשר לתאר את זה. אנחנו עוד לא מעכלים את זה. בהתחלה חשבנו רק על לסיים את המירוץ. אף אחד לא העלה בדעתו מחשבה על ניצחון. כשגב הגיע לקו הסיום הדבר הראשון שאמרתי לו זה, שזו התרגשות אמיתית של אמא".

     

    למרות גילו הצעיר, זה אינו ההישג המדהים הראשון של סלע. לפני כחצי שנה, כשהוא בן 17, השתתף בראלי יוון וזכה - בראלי בינלאומי ראשון בו השתתף - במקום ראשון בקטגוריה (M2 עד 300 סמ"ק) בה לקח חלק, ומקום שלישי מרשים בניקוד הכללי, כשהוא מקדים לא פחות מ-122 רוכבים, בהם מנוסים ומעוטרים.

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    צילום: ברברה סלע
    גב סלע - מנצח ראלי אקו אפריקה
    צילום: ברברה סלע
    ynet רכב בפייסבוק
    לוח winwin
    מומלצים