שתף קטע נבחר

900 אלף מענק פרישה: דרישות הטייסים נחשפות

לאחר ביטולן של יותר מ-10 טיסות אל על בשל "חוסר נכונות טייסים לאייש את הטיסות", ייפגשו הצדדים למו"מ לילי כדי לשים קץ למשבר. ההנהלה: "לקוחותינו הופכים לבני ערובה". הטייסים: "שכר הטייסים הוותיקים קוצץ באכזריות"

מנכ"ל אל על דוד מימון ויו"ר ועד טייסי החברה ניר צוק ייפגשו הלילה (א') בלשכתו של יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן בניסיון אחרון להחזיר את לוח הטיסות לשגרה, זאת לאחר גל ביטולים בימים האחרונים במסגרת מחאת הטייסים. במידה שלא תחול התקדמות במשא ומתן הלילי, צפויים הצדדים להיפגש כבר בבוקר בבית הדין האזורי לעבודה. 

 

מיום רביעי ועד הלילה ביטלה חברת התעופה יותר מ-10 טיסות בגלל חוסר יכולת לאייש את תאי הטייס. בין היתר בוטלו טיסות החברה לניו יורק, בוסטון, יוהנסבורג, ורשה, לונדון ומוסקבה - וכן טיסות בכיוון ההפוך בחזרה לישראל. כמו כן, טיסה לפריז הועברה למטוס חכור של "ישראייר" ובוטלו שתי טיסות מטען שהיו אמורות לשאת תוצרת חקלאית יקרת ערך לייצוא, כך שהסחורה התעכבה בישראל.

 

השינויים בלוח הטיסות כתוצאה מהמשבר ()
השינויים בלוח הטיסות כתוצאה מהמשבר

הרקע לשיבושים הוא הנחייה של רשות התעופה האזרחית שאוסרת על טייסים מעל גיל 65 להטיס מטוסים, כך שלטייסי אל-על שחצו גיל זה נותרו שנתיים לעבוד בחברה עד שייצאו לפנסיה. בעבר, הטייסים הוותיקים שובצו בשכר קברניטים כמדריכי סימולטורים ובתפקידי קרקע, אולם בחברת התעופה החליטו להתחיל בצעדי התייעלות. יש לציין כי קברניט באל על מרוויח בממוצע 88,100 שקל בחודש, בעבור 100 שעות עבודה. 

 

לאותם טייסים בני 65 ומעלה, ששובצו כמדריכי סימולטורים, הוצע לעבוד שמונה ימים בחודש בשכר של 33 אלף שקל ו-5,000 שקל עבור כל יום עבודה נוסף, בעוד שלאלו ששובצו בתפקידי קרקע ובמתכונת של עבודה יומית, הוצע שכר של 17 אלף שקל בחודש. כמו כן, הוצע מענק חד פעמי בסך מאות אלפי שקלים בעבור סיום העסקה. בוועד הטייסים סרבו לכל ההצעות. מנגד, גורם באל על ציין כי הטייסים הוותיקים דרשו לצאת לפנסיה מוקדמת בגיל 65, עם מענק פרישה בגובה מיליון ו-750 אלף שקל לכל טייס.

 

בין לבין, ועד טייסי אל על הציג הערב את דרישותיו מההנהלה. המתווה שהוצג כולל דמי פרישה בסך 900 אלף שקל לטייס שיעזוב אחרי גיל 65 (המגלמים שכר ממוצע חודשי של 37.5 אלף שקל למשך שנתיים). במסלול שכזה, מתחייבים הטייסים להשתתף במקורות המימון, כך שהחברה תממן לכל פורש 600 אלף שקל ובוועד יממנו עוד כ-300 אלף שקל. דרישה נוספת היא לתשלום פנסיה מלאה על-ידי אל על, הכוללת פנסיית גישור, הפרשות עד גיל 67 ומענק פרישה.  

 (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
(צילום: רויטרס)

כמו כן, דורשים בוועד כי טייסים שעברו את גיל 65 ויעבדו כמדריכי סימולטור, ישתכרו שכר בסיס של קברניט עם כל התנאים הנלווים כאיש צוות אוויר (כ-45 אלף שקל בממוצע) - ובפועל יידרשו לעבוד 8 ימים בחודש ולערוך טיסות ניסוי. טייסים שיעבדו בתפקידי קרקע יקבלו משכורת של מפקח (כ-35 אלף שקל) ויצטרכו לעבוד ימי עבודה מלאים.

 

מהנהלת אל על נמסר בתגובה: "למרות ההסכם שנחתם עם הטייסים, בו התחייבו כי לא ישבשו יותר את הטיסות, בהנחייתו של קברניט ניר צוק, שבים הטייסים ומשבשים את טיסות החברה. בנוסף, משבשים הטייסים את ההדרכות ופוגעים בעמיתיהם לאחר שהחברה הוציאה לחופשה כ-10 מדריכים שירדו מהדרכות בבת אחת בטענה של מחלה.

 

"הנהלת החברה פועלת כל העת באחריות ובהגינות כלפי הטייסים אשר אינם יכולים עוד לשמש כטייסים פעילים. אנו מצפים מנציגות הטייסים שלא להפוך כל אי הסכמה במשא ומתן לעיצומים גלויים או סמויים, דבר הפוגע בחברה, בעובדים ומעל לכל בקהל לקוחותינו אשר הופכים בעל כורחם ל'בני ערובה'".

 

מועד הטייסים נמסר בתגובה כי "ועד טייסי אל על נמצא כבר זמן רב בדיונים מול ההנהלה במטרה למצוא מענה לסוגיית גיל 65. במסגרת הדיונים הציעו הטייסים כמה דרכים לפתור את הנושא, אך ההנהלה לא הסכימה לאף פיתרון שהוצע. הטייסים אף הציעו לקחת חלק במימון הפיתרון, וגם לזה ההנהלה סירבה. ההנהלה גוררת רגליים זמן רב, וכעת החליטה לפגוע ביודעין בעובדיה ולקצץ באכזריות, בניגוד להסכמים ובעיצומו של משא ומתן, כ-70% משכר הטייסים בני ה-65. כל זאת, בניגוד לחוזה עבודה קיים וכאשר מתקיים משא ומתן שמטרתו להגיע להסכם בנושא".

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים