שתף קטע נבחר

הכירו את הקניון המקוון הראשון בעולם

חברת הדואר סינגפוסט, שעם בעליה נמנית עליבאבא, משלימה מהפך ופותחת בסינגפור קניון פיזי שבו כל הרכישות מבוצעות בסמארטפון, והמוצרים נשלחים באמצעות רחפנים

הקניונים כפי שאנחנו מכירים אותם צפויים להשתנות, וזה לא ייקח עוד המון זמן. בימים שבהם מותגים בינלאומיים כמו אמריקן אפרל פושטים רגל ואחרים כמו מייסי'ס, גאפ וסירס סוגרים חנויות, כשמנגד הקניות המקוונות תופסות תאוצה, השינוי הזה בלתי נמנע. הקניות הדיגיטליות והפיזיות משולבות זו בזו, וגם ציפיות הצרכנים לשיפורים טכנולוגיים שיקלו את הרכישה וישדרגו את החוויה נמצאות בעלייה מתמדת.

 

בסינגפור, למשל, ממוצע שטחי החנויות הריקים במדינה, שעמד על פחות מ־1% ב־2013, יותר מהכפיל את עצמו והגיע בסוף 2016 ל־2.4%, ושכר הדירה הממוצע לשטחי חנויות בקניונים צנח ב־7.1% ברבעון האחרון של 2016 בהשוואה לתקופה המקבילה ב־2015. בחברת המסחר המקוון סינגפוסט (SingPost) שמו לב למגמה הזאת, והחליטו לנצל אותה לפתיחת הקניון הראשון שישלב מוצרים פיזיים עם רכישות מקוונות ומשלוחים רובוטיים מתקדמים. החברה הכריזה על הקמת הקניון לקראת סוף 2015, וצפויה לפתוח אותו בחודשים הקרובים.

 (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
(צילום: shutterstock)
 

החלק הפיזי של הקניון יתפרס על פני 25 אלף מ"ר ועלות הקמתו מגיעה לכ־100 מיליון דולר. בחברה אומרים שהלקוחות שיגיעו לקניון יוכלו להסתובב בין חנויות, לרכוש מוצרים באמצעות אפליקציה לסמארטפון ולקבל אותם במשלוח לביתם. לאחר מכן יוכלו להמשיך להסתובב, ללכת לסרט או לאכול — מבלי להיסחב עם שקיות ואריזות. היתרון לבעלי החנויות הוא חיסכון במקום, שכן רוב הסחורה תוכל להישאר במחסנים ולהישלח משם ישירות לבתי הלקוחות. "אנחנו עוזבים את הפלטפורמה הדועכת של הדואר כדי להוביל את התעשייה המתרחבת במהירות של לוגיסטיקה לקמעונאות מקוונת", אמר יו"ר סינגפוסט לים הו קי בטקס הנחת אבן הפינה של הקניון.

 

הקניון יורכב מארבע קומות מעל האדמה וקומת מרתף אחת, ויהיו בו מטה הדואר המרכזי של סינגפור, שמונה אולמות קולנוע שתפעיל גולדן וילג' סינפלקס, חנויות קמעונאות ומתחם מסעדות. רשימת החנויות טרם נקבעה, כמו גם גובה דמי הניהול שישלמו לסינגפוסט.

 

סינגפוסט - משירות דואר לענקית מסחר מקוון

סינגפוסט החלה את דרכה כשירות דואר, אבל בשנים האחרונות הרחיבה החברה את פעילותה להרבה מעבר לכך. ב־2003 הונפקה החברה בבורסה של סינגפור, וכיום אחת מבעלי המניות העיקריים בה היא ענקית המסחר המקוון עליבאבא, שמחזיקה ב־14.41%. ההכנסות של סינגפוסט הסתכמו ב־2016 בכ־800 מיליון דולר, ושווי השוק שלה עומד על 2.4 מיליארד דולר.

 

מאז הכריזה על הקמת הקניון, הציגה סינגפוסט מאפיינים טכנולוגיים מתקדמים נוספים לשירותים שתציע. כך, למשל, בסוף השנה שעברה הודיעה החברה שתשתמש ברחפנים לביצוע משלוחים. זהו אמנם קונספט שכבר דובר ואף נוסה, אבל כמעט אף חברה בעולם עוד לא הכניסה אותו לשימוש מסחרי מלא. הראשונה שהודיעה על מהלך כזה היא אמזון, שהשיקה שירות משלוחים כזה בדצמבר האחרון.

 

סינגפוסט השלימה משלוח מבחן ראשון באמצעות רחפן באוקטובר האחרון. הטיסה ארכה כחמש דקות, והרחפן נשא עמו מכתב וטי־שירט באריזה, שנשלחו למרחק של כ־2 ק"מ. בחברה מבטיחים לצייד את הרחפנים במערכת שמגיבה לאפליקציה ייעודית בלבד שתבטיח שהמשלוח יגיע ליעדו. הרחפנים יטוסו בגובה של כ־45 מטר ויגיעו לכל היותר למרחק של 2.3 ק"מ מהמחסן שממוקם בקניון, כך שהשיטה עדיין לא יעילה למשלוח למרחקים ארוכים.

 

בסינגפוסט הביאו בחשבון שהרכישה בקניון מבוססת על משלוחים עד הבית, וכדי למנוע בעיות וצורך בהתערבות אנושית החלו כבר ביולי שעבר בפריסת לוקרים ברחבי סינגפור כדי לאפשר ללקוחות שלא נמצאים בבית בעת קבלת המשלוח לאסוף אותו בבטחה ובקלות.

 

הקניות המקוונות בישראל מפגרות מאחור

 

בישראל עוד ארוכה הדרך עד שיקום בה קניון וירטואלי אמיתי כמו בסינגפור, עם חנויות שהן שואו רום, לקוחות שמבצעים הזמנות בסמארטפון ומשולחי סחורה שמרחפים בשקיות לבית הלקוח. בשלב זה צפויים לקום בישראל שלושה קניונים וירטואלים גדולים, שניים מהם של קבוצות הנדל"ן ביג ועזריאלי, ואחד של קבוצת הקמעונאות המובילה פוקס.

   

הקניון הוירטואלי של קבוצת ביג, שיקום תחת השם ביג פלוס, יהיה פלטפורמה שצפויה לאחד בתוכה עשרות מותגים. בשלב זה חתמה הקבוצה עם כ־40 מותגים שייכנסו לקניון הוירטואלי שלה. הלקוח יוכל לבצע הזמנה דיגיטלית ולקבל את המשלוח אליו הביתה, או להגיע לאחד ממתחמי ביג ולאסוף את המוצר מעמדת איסוף ייעודית שתפעל 24 שעות ביממה ותכלול גם שירותי מדידה והחלפה של מוצרים.

 

הקמעונאיות לא מחזיקות במידע מלא על מלאי של כל חנות וחנות, ולכן שילוח של מוצרים שיירכשו בקניונים הווירטואליים יצא מהמרכזים הלוגיסטיים המרכזיים של החברות, ולא מהחנות הקרובה לבית הלקוח. למעשה, הקניונים הוירוטואליים שיוקמו בישראל צפויים להוות פלטפרומה שתאגד מגוון של מותגים תחת גג אחד שתציע משלוח משותף של מספר פריטים מ"חנויות" שונות. חללי תצוגה שאפשר לסרוק את ברקוד החולצה על הקולב ולקבל אותה הביתה בלי לסחוב אותה בשקית? לא בזמן הקרוב.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המקצוענים
מומלצים