שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות

    רעד בגיל מבוגר: 10 דרכים למתן אותו

    תופעת הרעד יכולה להופיע בכל גיל ונפוצה בפרט בקרב בני הגיל השלישי. כירופרקט מומחה מסביר מה הן הסיבות לרעידות ונותן עשר המלצות לטיפול טבעי ללא תרופות

    בשיתוף "מגדלי הים התיכון"

     

    תופעת הרעד יכולה להופיע בכל גיל ונפוצה בפרט בקרב בני הגיל המבוגר. ישנם שני סוגי רעד מרכזיים: רעד פיזיולוגי שהוא רעד סביר המקובל ונפוץ בכל גיל, ורעד פתולוגי המתקשר לחוסר תפקוד כרוני, עצבי ושרירי הנפוץ בעיקר בגיל השלישי.

     

    'רעד' הינו תוצאה של חוסר חומר כימי עצבי המקשר בין מערכת העצבים המרכזית אל מערכת העצבים ההיקפית ואל החיבור למערכת השרירים. הרעד באזור הנורמטיבי כשהוא בין 8-13 רעידות לשנייה ועשוי להגיע עד למצב חולי של 2-5 רעידות לשנייה. הרעידות מגבילות ופוגעות באורח החיים ומתקיימות גם בזמן מנוחה.

     

    עוד במדור 60 פלוס:

    5 סימנים שמבוגר זקוק לעזרה ומה לעשות

    בת 98: "הנתינה שומרת אותי בריאה וחזקה" 

    אופנועים וצניחה חופשית: החיים באקסטרים בגיל 70 

     

    תופעה שכיחה במיוחד בגיל מבוגר (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
    תופעה שכיחה במיוחד בגיל מבוגר(צילום: shutterstock)

     

    רעד: תוצאה של חוסר איזון

    בגוף יש שתי מערכות שליטה המשפיעות על המוח ומערכת העצבים ועל המערכת ההורמונלית והשרירים. האחת נקראת מערכת העצבים הסימפטטית והשנייה הפאראסימפטטית. כשהמערכות הללו יוצאות מאיזון עלול להתגבר הרעד בגוף.

     

    המערכת הסימפטטית מכינה את הגוף למתקפה, אנשים רבים חווים את החיים באופן דרוך, כמלחמה, ומתישים את מערכת העצבים והמערכת ההורמונלית של הגוף שמתחילה להפריש קורטיזול. קורטיזול גבוה עשוי להוביל, בנוסף לרעד, גם להפרעות באיכות השינה, עליה במשקל, מחלות זיהומיות, כאבי גב, שיבוש במערכת העיכול, התקפי חרדה ועוד.

     

    לגוף האדם יש יכולת מולדת-גנטית לרפא את עצמו ולתקן פצעים, נקעים, שברים, נגיפים ולעכב תהליכי ניוון והזדקנות. כאשר המתח הנפשי עולה, מופרשת כמות גבוהה של קורטיזול שנשאר בדם לאורך זמן ופוגע במנגנוניי הריפוי הללו. כשהגוף דרוך לאורך זמן, מערכת העצבים והשרירים מתרוקנת מחמצן ואז הגוף נעשה תשוש ומתחיל ברעידות, בעיקר בידיים שאותן אנו מפעילים רוב היום.

     

    המערכת השנייה, המערכת הפאראסימפטטית, היא מערכת העיכול, המנוחה והשלווה. אנשים רבים אינם נמצאים במנוחה ושלווה ולכן המערכת הזו יוצאת עם הזמן משימוש, נחלשת ומתנתקת.

     

    פעילות גופנית יום יומית תשרה רוגע ושלווה (צילום:shutterstock) (צילום:shutterstock)
    פעילות גופנית יום יומית תשרה רוגע ושלווה(צילום:shutterstock)

     

    10 המלצות לטיפול טבעי ברעד 

    אז מה אפשר לעשות? לפניכם עשר המלצות טבעיות ופשוטות ליישום ותרגול בכדי לטפל ולמנוע פגיעה או חוסר איזון במערכות הגוף:

     

    1. נשימה נכונה מרגיעה

    נשימה היא מפתח שפותח דלת מאוד חשובה לבריאות הגוף. כדאי לבצע תרגילי נשימות והשהייה, כמה שיותר פעמים ביום. שאפו, נשפו, השהו את הנשימה לכמה שיותר זמן בנוחיות, ואז חיזרו לנשימה רגילה. חשוב לעשות זאת בנוחות ורוגע כדי להרגיע את המערכת הסימפטטית.

     

    2. חברו נשימה לשינה והרגעות

    קחו כמה דקות במהלך היום לנשימה והרגעות בסביבה נוחה ונעימה. חברו תרגיל נשימה לשינה ומנוחה. שאפו, תשהו, נשפו והירדמו. מיקום ההשהיה בתרגיל נשימה זה, שונה מהתרגיל בהמלצה הקודמת. 

     

    3. כיווץ ושחרור השרירים לשחרור רעלים מהרקמות

    תרגלו כיווץ ושחרור של הגוף. בצעו שאיפה וכווצו אגרופים חזקים בידיים, כווצו את אצבעות הרגליים ונעלו את הברכיים כך שכל הגוף מכווץ, ואז נישפו בכוח ושחררו את כל המתח מהגוף. בצעו שאיפה עם אגרופים בידיים וכפות רגליים מכווצות ב"פלקס" (כף רגל מתוחה כלפי מעלה), שחררו ונישפו – חזרו על הפעולה 8 פעמים ברצף.

     

    פעולה זו תשחרר את הרעלים ממערכת השרירים והעצבים שהתנוונה, תשפר את זרימת הדם הטרי אל השרירים ותספק חומרים חדשים ותאי גזע לריענון הרקמות.

     

    4. פעילות גופנית לשלווה

    צאו כל יום להליכה, עדיף בחוץ, בגינה, בשדה, בים ובכל מקום שמשרה לכם רוגע ושלווה. גם 10 דקות באופן יום יומי יובילו לשינוי. אם באפשרותכם לצאת רק 2-3 פעמים בשבוע, צעדו 20 דקות עד חצי שעה בכל פעם.

     

    5. לשפשף את הזרועות והרגליים למיתון הרעד

    הרעידות מתישות את הרקמות, הרצועות והשרירים ואז זרימת הדם נחלשת ומחריפה עוד יותר את המצב. שפשוף עדין של הגפיים בתנועה למעלה-למטה לאורך העצמות, יניע את הדם, ישפר את הריפוי והכוח לגפיים ויסייע במיתון הרעד.

     

    6. תזונה בריאה מופחתת סוכר ועמילן להקלה על מערכת העיכול

    שמירה על תזונה נכונה תקל בשלב הריפוי וההחלמה של מערכת העיכול. החומרים המתועשים והמשמרים הם פחות ידידותיים לגוף ולכן השתדלו לאכול אוכל כמה שיותר טבעי ואורגני והמעיטו בשתייה בעת הסעודה. שמירה על תזונה נכונה מועילה מאוד לגוף ומחזקת את הדם, האיברים, העצבים והגוף באופן כללי.

     

    7. שתיית 8-10 כוסות מים עם חצי לימון להתחדשות

    מים חשובים מאוד, בעיקר לפינוי והתחדשות של הגוף. המים מקלים על מערכת הדם והמערכת הלימפטית ומסייעים להן לנקות את הרעלים ולספק את החומרים דרך מערכת הדם.

     

    אנשים בני הגיל השלישי נוטים לשכוח לשתות נכון ולנשום באופן מודע, וכך הגוף מתנוון, מזדקן והרעד מתגבר.

     

    8. אוורור מקומות אחסון וארונות לחיזוק הגוף ונפש

    בני הגיל השלישי נוטים לשמור חפצים ולאחסנם בבית, באזור המרחב האישי והפרטי. כדאי לאוורר את הבגדים, את הארונות והמגירות. להוציא את האבק ולהכניס רעננות חדשה. זה כביכול לא קשור בקשר ישיר לרעד, אך בהחלט מכניס רעננות ואנטי אייג'ינג שמסייע לתהליך השלם של חיזוק הגוף והנפש בגיל השלישי.

     

    9. להתקלח במים חמים וקרים לסירוגין להפחתת מתחים

    בגלל שהמחלות הניווניות והרעד קשורים במיוחד לזרימת הדם, מקלחת במים, בחום משתנה, תשנה את זרימת הדם ותשפר את ריענון הגוף. התחילו במים חמים ואז קררו קצת, ועוד קצת, ועוד קצת, עד כמה שניתן ושימו לב איך הנשימה משתנה בהתאם.

     

    לאחר מכן, הגבירו את החום ועוד ועוד, עדיין במסגרת הנוחות. מקלחות במים בטמפרטורה משתנה נהדרות להפגת מתחים ולהסדרת איזון החומצות והמערכות הסימפאטטית והפאראסימפטטית.

     

    אזהרה: שימו לב לא להגזים בגובה הטמפרטורה (חם או קר מדי), כמובן שלא בפעם הראשונה, כדי לא לגרום לנזק.

     

    10. שמירה על אופטימיות בשביל נפש וגוף בריאים 

    ברור לכל שגוף ונפש קשורים זה לזה. חיוך, שמחה, תקווה ובכלל כל סוג של אופטימיות, משפיעים עלינו לטובה, מעודדים את הנפש ואת הגוף. אופטימיות "מדבקת" את החברים, המשפחה ובכלל את הסביבה, וכדאי להימצא בחברה כזו.

     

    הרעד הוא רק סימפטום

    אם הצלחתם לשפר את עוצמת הרעד- נהדר, סימן שהמצב הוא שטחי ואקאקוטי. במקרים כרוניים ומורכבים, כמעט בלתי אפשרי רק בשינוי אורך חיים כדי לשחרר דפוסים של הרבה שנים. לכך נצטרך את מומחיותם של המבינים בבריאות הגוף כדי לשחרר את הדפוסים ולעורר בריאות והתחדשות.

     

    חשוב לזכור שהרעד הוא רק סימפטום. הסיבה הפיזית היא חוסר בחומרים כימיים כמו דופמין שגורמים לפרקינסון ומחלות אחרות. אם נלמד להתנהג אל הגוף שלנו בכבוד והערכה, נקשיב לו ונלמד אותו בסבלנות, נצליח לא רק לנצח את הסימפטומים אלא גם לחוות ולהנות מאיכות חיים ואריכות ימים.

      

    הכותב הינו כירופרקט מומחה, מפתח שיטת "חילוץ עצמות" והמנהל הקליני של מרכז רפאל לרפואה משלימה

     

     

     

    האם מדובר ברעד או בסימנים של מחלת הפרקינסון? על ההבדלים בכתבה:

     

     


    בשיתוף "מגדלי הים התיכון"

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    מגדלי הים התיכון
    צילום: shutterstock
    רעד גורם לפגיעה וקושי בתפקוד היומי
    צילום: shutterstock
    ד"ר רק שאלה
    מחשבוני בריאות
    פורומים רפואיים
    מומלצים