שתף קטע נבחר

אתם שיתפתם
    זירת הקניות

    מהלילה ממשיכים עם נתיבי איילון עד שפיים: "מעבירים את הפקק קדימה"

    ב-4 לפנות בוקר נפתחו לתנועה שני קטעים נוספים בכביש 531: מחלף רעננה דרום והקטע שימשיך את נתיבי איילון עד לשפיים. השר כץ מבטיח "נסיעה מהירה ובטוחה", אך מומחים טוענים: "הפתרון היחיד - פיתוח תחבורה ציבורית טובה יותר"

     

    השר כץ: "אנחנו מחברים בין השרון למרכז"    (צילום: נתיבי ישראל)

    השר כץ: "אנחנו מחברים בין השרון למרכז"    (צילום: נתיבי ישראל)

    סגורסגור

    שליחה לחבר

     הקלידו את הקוד המוצג
    תמונה חדשה

    שלח
    הסרטון נשלח לחברך

    סגורסגור

    הטמעת הסרטון באתר שלך

     קוד להטמעה:

     

    מהלילה: חלק נוסף נפתח לתנועה בכביש 531, המחבר בין ערי השרון - הוד השרון, כפר סבא, רעננה והרצליה, לתל אביב, גוש דן ויתר חלקי הארץ. משרד התחבורה וחברת נתיבי ישראל פתחו לתנועה בשעה 04:00 את כביש 531 בקטע רעננה דרום לשני הכיוונים. כמו כן, נפתח לתנועה החיבור של כביש 20 (איילון) ממחלף מעפילים, עד לכביש 2 באזור שפיים.

     

    נתניהו על התקשורת: "הם רואים פקקים, אני רואה מחלפים"

     

    המשמעות היא שלנוסעים ממערב תתאפשר נסיעה ישירה מכביש 20 (איילון) לכביש 6, לנוסעים ממזרח תתאפשר נסיעה ישירה מכביש 6 לכביש 20 (איילון) ולנוסעים מכביש 20 (איילון) צפונה, יתאפשר חיבור ישיר לכביש 2 (החוף).  

    מחלף רעננה דרום ומתחתיו כביש 4 (צילום: נתיבי ישראל) (צילום: נתיבי ישראל)
    מחלף רעננה דרום ומתחתיו כביש 4(צילום: נתיבי ישראל)
     

    כביש 531. יצמצם את הפקקים? ()
    כביש 531. יצמצם את הפקקים?
     

     

    כביש 531 הוא כביש רוחב שמהווה פרויקט תשתיות לאומי מהגדולים שנבנו בשנים האחרונות במדינת ישראל, בהשקעה של כ-4.6 מיליארד שקל. הפרויקט, שמשרת 7 רשויות כולל כבישים באורך של כ-30 ק"מ, 8 מחלפים, 24 גשרים, מעברים עיליים ותחתיים וכ-30 ק"מ מסילות רכבת - חלקן במנהרות.

     

    שר התחבורה והמודיעין, ישראל כץ, ציין כי כביש 531 הוא אחד ממיזמי התשתית הגדולים והחשובים ביותר המבוצעים כיום בגוש דן. לדבריו, כביש 531 יקל באופן משמעותי על הנהגים ויפחית את גודש התנועה באזור השרון. 

     

    "כביש 531 הוא הרבה יותר מכביש - מדובר במערכת תחבורה משולבת הכוללת גם מסילת רכבת חשמלית ושלוש תחנות רכבת חדשות", אמר השר כץ ופירט: "לאורך הכביש נבנו 36 גשרים ומנהרות, ומשולבים בו שבילי אופניים ומסלולים להולכי רגל. מאמץ מיוחד הושקע בשמירה על הטבע והנוף, ובהפחתת זיהום האוויר והרעש ביישובים הסמוכים. מאות אלפי נהגים, שבעבר נאלצו לחצות אזורים עירונים, צפופים, נוסעים מהר בבטחה בכביש החדש, שכולל 12 מחלפים המבטיחים תנועה זורמת ללא רמזורים".   

    מחלף חורשים בכביש 6 (צילום: נתיבי ישראל) (צילום: נתיבי ישראל)
    מחלף חורשים בכביש 6(צילום: נתיבי ישראל)

    "הכביש חשוב, אך צריך היה להיפתח לפני 10 שנים"

    אך האם המשך פיתוח תשתיות הכבישים אכן תסייע להוציא את ישראל מהפקקים ולפתור את בעיית העומס על הכבישים? "כבר בשנת 1998 משרד התחבורה עשה תוכנית אסטרטגית לפיתוח התחבורה בישראל. הגיעו למסקנה שהכבישים לא יתנו מענה לביקוש הנסיעות בישראל והמליצו על פיתוח מערכות תחבורה ציבורית. מסקנה דומה התקבלה גם עשור לאחר מכן" אומר ד"ר יודן רופא, מרצה בכיר לתכנון עירוני מאוניברסיטת בן גוריון.

     

    "אין שום דרך לספק את הביקוש של התחבורה בארץ וככל שאתה מוסיף קיבולת דרכים, אתה מוסיף נסיעות ואז מה שקורה הוא שלמשך שנה-שנתיים יש לך אולי איזושהי הקלה, אבל אז נוספות עוד מכוניות על הכביש ואתה חוזר אחורה", מזהיר ד"ר רופא.  

    שר התחבורה כץ ומנכ"ל נתיבי ישראל ניסים פרץ (צילום: אסף זגריזק) (צילום: אסף זגריזק)
    שר התחבורה כץ ומנכ"ל נתיבי ישראל ניסים פרץ(צילום: אסף זגריזק)
     

     (צילום: נתיבי ישראל) (צילום: נתיבי ישראל)
    (צילום: נתיבי ישראל)

    כביש 6 (צילום: נתיבי ישראל) (צילום: נתיבי ישראל)
    כביש 6(צילום: נתיבי ישראל)
     

    לדבריו, הפתרון למצוקת הפקקים הוא אחד ויחיד: "פיתוח תחבורה ציבורית טובה יותר ופיתוח שימושי קרקע שצמודה לתחבורה ציבורית. אם אתה בונה ישובים חדשים ושכונות חדשות כפי שעושים עכשיו, והן מסתמכות על כך שאנשים יגיעו ברכב הפרטי כדרך מרכזית, אז תקבל עוד תוספת של נסיעות. זה בדיוק ההיפך מפיתוח מוטה תחבורה ציבורית, ועד שלא נעשה זאת רק נחריף את הבעיה, כי איך כביש 471 נראה בבוקר? וכביש 6 הרחב? פשוט מעבירים את הפקק צומת אחד קדימה".

     

    בשונה מד"ר רופא, ד"ר משה בקר, מומחה לתחבורה ובטיחות בדרכים, מברך על פתיחת הכביש: "מדובר בכביש חשוב מאוד והיה צריך לפתוח אותו לפני 10 שנים, כמובן שלא על חשבון הצורך בפיתוח תחבורה ציבורית".

     

    "אנחנו צריכים לבנות את מערכת הכבישים של ישראל לפי הגידול ברמת המינוע עד ל-500 כלי רכב ל-1,000 תושבים. כיום אנחנו עומדים על 380-390. הטעות היא שלא משנה אם תפתח או לא תפתח כבישים, רמת המינוע תתפתח ל-500 כל רכב לאלף אנשים, לכן אנחנו צריכים לפתח תשתית למיליון כלי רכב נוספים שיעלו על הכביש עד 2025 - ולכן צריכים לפתח את הכבישים שיתאימו לתת שירות לאותם כלי רכב", מסביר ד"ר בקר.

     

    לדבריו של ד"ר בקר, "כיום משקיעים 13 מיליארד שקל לפיתוח התחבורה בשנה - כבישים ותחבורה ציבורית, אך הנזקים עומדים על יותר מ-30 מיליארד שקל - מתאונות דרכים, בזבוז זמן ודלק על פקקים ועוד. הגבייה הולכת וגדלה והאוצר בשנה שעברה הכניס 40 מיליארד שקל - סכום שיגדל עוד יותר השנה. כלומר, נכנסים סכומים אדירים מבעלי הרכב, אבל לא מחזירים להם מספיק כדי למנוע נזקים כלכליים".  

     

    ד"ר רופא מציע דרך אלטרנטיבית לתכנון כביש 531: "אפשר היה לתכנן אותו כרחוב עירוני ראשי עם מערכת של אוטובוסים ועם הרכבת מתחת, עם מבנים לתעסוקה ומגורים, ואנשים היו גרים ועובדים בקרבת מקום. על הרחוב הזה היה אפשר ללכת ברגל מרעננה ומהרצליה והוא יכול היה לשמש מקום מרכזי למגורים ותעסוקה וצמוד לתחבורה ציבורית. זה תכנון מכוון להליכה ברגל ולחבורה ציבורית".

     

    "אבל ברגע שאתה עושה כבישים מהירים, אתה מבזבז 100 מטר מכל צד שבלתי אפשריים לבנייה בגלל רעש וזיהום אוויר, ונותן עדיפות למי שנוסע ברכב. וכך נמשיך עד שנגיע לסתימת עורקים מוחלטת. כל מי שהיה בלוס אנג'לס ראה את האוטוסטרדות ואת הסתימה שלהן כל היום ובכל הכיוונים - ולשם אנחנו נגיע".


    פורסם לראשונה 03/04/2017 17:17

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    מומלצים