שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות

    מעי רגיז או סתם עצירות: תסמינים למחלות מעיים

    שוב כואבת לכם הבטן, אתם מרגישים נפיחות ואי נוחות ורצים לשירותים פעמיים בשעה? ייתכן שאתם סובלים מדלקת במעיים. מה ההבדל בין קרוהן לקוליטיס, איך מאבחנים מעי רגיז ומתי עצירות הופכת למחלה כרונית - דיאטנית קלינית מסבירה, ונותנת טיפים יעילים לטיפול והקלה

    מחלת מעיים היא לא חוויה נעימה. במקרים מסוימים היא גורמת לנו להישאר בבית, צמודים לשירותים, לבטל תוכניות ואף להימנע מקשרים חברתיים, ואילו במקרים קלים יותר אנחנו ממשיכים לתפקד כרגיל אבל סובלים מכאבי בטן ונפיחות ומביקורים בתכיפות בשירותים. יש מספר דרכים לטפל בדלקות המעיים לסוגיהן, אך לפני שמטפלים, כדאי להבין מהו סוג הדלקת ממנו סובלים (אבחון סופי יתבצע, כמובן, בעזרת הרופא/ה שלכם).

     

    מחלות מעיים שכיחות ותסמינים שאופייניים להן: 

    קרוהן

    המחלה מתבטאת בדלקת של המעי הדק  - שעלולה לתקוף באופן רציף או במקטעים. מחלת קרוהן עלולה להופיע לכל אורך צינורהעיכול, מהפה ועד פי הטבעת, ולהשפיע על כל שכבות דופן המעי, מהרירית שפונה לחלל הבטן ועד החלקים הפנימיים של דופן המעי. מהקרוהן עלולים להתפתח סיבוכים כגון פיסטולות – נצורים – מעין "תעלות" בין המעי לאיברים הפנימיים כמו הרחם, הווגינה או דופן הבטן.

      

    קוליטיס כיבית

    דלקת רציפה שנוצרת לאורך המעי הגס ומערבת בעיקר את תאי הרירית של המעי. לרוב היא מתחילה בפי הטבעת ומתפשטת במעלה צינור המעי הגס. הסימנים השכיחים הם דימום בצואה, דחיפות להתפנות ושלשול. תופעות נוספות כוללות דלקות פרקים, דלקת בעיניים ותפרחות ספציפיות בעור.

     

    שוב רצים לשירותים? אולי אתם סובלים מדלקת מעיים (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
    שוב רצים לשירותים? אולי אתם סובלים מדלקת מעיים(צילום: shutterstock)

     

    תסמונת המעי הרגיז

    המעי הרגיז הוא אחת התופעות הנפוצות ביותר בעולם - בין 10 ל-20 אחוזים מכלל אוכלוסיית העולם סובלים ממנה. כ-50% מכלל המבקרים במכוני גסטרו מאובחנים עם תסמונת המעי הרגיז, ונשים נתונות יותר לפורענות מגברים - לפני ובזמן המחזור החודשי הסימפטומים עלולים להחריף.

     

    הסימן הקבוע ביותר למעי רגיז הוא חוסר הקביעות ביציאות - פעם שלשול, פעם עצירות. בנוסף, אתם עלולים להרגיש גזים, נפיחות, עם או בלי כאבי בטן (עוויתיים או דוקרנים) ותחושת מלאות אחרי ארוחות, עד כדי הצורך לפתוח כפתור במכנסיים. יכולים להתלוות לזה גם צרבות, בחילות והקאות. לרוב תחושו הקלה אחרי היציאות וסביר להניח שאינכם קמים בלילה ליציאות.

     

    עצירות כרונית

    ספיגת המים שמתרחשת במעי הגס אחראית על תנועת תכולת המעי, והפרעה בתפקוד המעי הגס עלולה להתפתח עצירות. סיבה שכיחה נוספת לעצירות היא בעיה בשרירי רצפת האגן. עצירות כרונית משמעה עצירות שדורשת פתרון. היא מוגדרת לפי מספר היציאות לשבוע (פחות משלוש), מרקם קשה של הצואה, מאמץ ביציאה, כאב בעת היציאה, תחושת נפיחות ואי נוחות בטנית והיעדר תחושת התרוקנות לאחר היציאה.

     

    כדי לאבחן עצירות כרונית, מצבים אלה צריכים להתקיים מינימום 25% מהזמן ובמשך שלושה חודשים לפחות לפני האבחון. בפעמים הראשונות שחווים עצירות חשוב לשאול למה זה קורה? בגיל מבוגר, למשל, עצירות עלולה להיות סימן לסרטן מעי הגס. אם העצירות היא סימפטום חדש, יש מקום לבירור באמצעות בדיקת קולונוסקופיה. לעומת זאת, אדם שמכיר את עצמו ויודע ששנים הוא סובל מעצירות ולא מוצא לכך פתרון חייב לפנות לייעוץ וטיפול רפואי מחד, ולפתרונות של הרפואה המשולבת, מאידך.

     

    הפרעה בתפקוד המעיים עלולה להתפתח לדלקות (צילום: shutterstock ) (צילום: shutterstock )
    הפרעה בתפקוד המעיים עלולה להתפתח לדלקות(צילום: shutterstock )
     

     

    דיברטיקוליטיס

    המעי הגס מכונה כך במצבו המודלק - מצב נפוץ בעיקר לאורך המעי המעוקל, בעברית, "סעפת". סעיפים הם מעין כיסים הנוצרים בדופן המעי הגס, כאשר סעיף אמיתי כולל את שלוש השכבות של דופן המעי, כולל שכבת השריר והקרום הפונה לחלל המעי. כולנו נולדנו ללא סעיפים במערכת העיכול. הדיבירטיקולוזיס אינה שכיחה לפני גיל 40, אך עד גיל 60 כמעט לחצי מאוכלוסיית העולם המערבי נמצא סעיפים במעי הגס. זו מחלה שבעבר אפיינה בעיקר אנשים בגיל מבוגר מאוד, אך לאחרונה אנחנו רואים יותר ויותר צעירים בשנות השלושים שלהם מגיעים לבקש טיפול.

     

    איך מטפלים? טיפים להתמודדות עם דלקות מעיים

    1. קחו אחריות. זה הגוף היחיד שיש לכם, ואתם הבעלים היחידים שלו. כולנו – הרופאים, הדיאטנים, המטפלים והמאמנים – רק יועצים, מדריכים ועוזרים לכם בדרך שלכם. לעולם לא נוכל לעשות במקומכם את השינוי הפנימי, אלא רק לסייע ולהדריך.

     

    2. נקו את התזונה שלכם. חולים רבים שואלים מה אסור ומה מותר לאכול. אין תשובה לאסור ומותר. הכל עניין של התאמה לסוג ושלב המחלה ויכולת המעי לעכל ולספוג את המזון שאתם אוכלים. כנ"ל לגבי כל דבר נוסף המשפיע עליך, כמו למשל שעות המנוחה והעבודה. כזכור, שמחלות קרוהן וקוליטיס נפוצות רק במדינות מפותחות, מערביות. אחד הגורמים המוכחים יותר ויותר בשנים האחרונות הוא התזונה המערבית. מזונות מתועשים אינם המזון המתאים למעי שלך. כשלב ראשון בשינוי שבחרת לעשות – הוצא את המזונות המוכנים או המוכנים למחצה (קפואים) מתפריטך, וגם חטיפים, משקאות קלים, רטבים ואבקות, מזונות דיאטטיים וכד'. אם זה קשה, אפשר לעשות זאת בהדרגה.

     

    קודם כל, נסו להירגע ולנשום (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
    קודם כל, נסו להירגע ולנשום(צילום: shutterstock)

     

    אלו מזונות להעדיף? פירות עשירים בסיבים מסיסים כמו בננה ופפאיה, תפוח עץ אפוי, דגנים קלים לעיכול כמו אורז בשמטי, ירקות מאודים או אפויים, מרקי ירקות טבעיים (ללא אבקות מרק), מקורות חלבון איכותי כמו עוף טבעי או דג טרי.

     

    3. התאימו את התוסף. קשה עד בלתי אפשרי לספק את כל מרכיבי המזון החיוניים לבריאותכם כשהמעי שלכם חולה ולא מסוגל לעכל ולספוג מספיק פירות, ירקות ומוצרים אחרים. לכן רוב הסובלים ממחלות מעיים זקוקים בשלב זה או אחר לתוספי תזונה מתאימים. חשוב שהוויטמינים, המינרלים, צמחי המרפא וחומצות השומן החיוניות יותאמו לכם באופן אישי, בהם ברזל, סידן, ויטמיני D ו-B12, אומגה3 והכורכומין, שידוע בהשפעתו האנטי דלקתית.

     

    4. תרגיעו. או כמו שאריק איינשטיין שר - "סע לאט, לא יתחילו בלעדינו". כמה פעמים ביום אתם נלחצים ומתעצבנים? כל פעם כזאת, שרירים ונימי דם סביב המעיים שלכם מתכווצים, ושוב חמצן ורכיבי תזונה חיוניים לא מגיעים למקום החולה. למדו להרפות את הגוף, את הבטן ואת הראש. חשבו טוב – מה חשוב לכם יותר: להספיק להגיע בזמן או לשמור על המעיים שלכם?

     

    טיפ להרגעה: לעצור כל פעם שהלחץ מכווץ לכם את הבטן, ולנשום עמוק. אפשר לעצום עיניים (לא בנהיגה), ולדמיין אוויר שזורם לריאות ומרחיב את כלי הדם המובילים דם למעי. אפשר גם ללטף את הבטן בתנועות סיבוביות סביב הטבור עם כיוון השעון.

     

    5. בנו מערך תמיכה מתאים. הדרך מאתגרת ומפותלת, אל תלכו בה לבד. כל שינוי דורש הרבה מאמץ בהתחלה. גייסו תמיכה, מצאו שותפים ומלווים בתהליך: משפחה וחברים, רופא/ה, דיאטן/ית, מאמן/ת או פסיכולוג/ית, מטפל/ת ברפואה משלימה – כולם ישמחו להיות שם בשבילכם. דעו להיתמך בהם.

     

    הכותבת היא דיאטנית קלינית במרכז "דרך הבטן"  

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    צילום: shutterstock
    נשים סובלות יותר. תסמונת המעי הרגיז
    צילום: shutterstock
    ד"ר רק שאלה
    מחשבוני בריאות
    פורומים רפואיים
    מומלצים