שתף קטע נבחר

עובדי רכבת ישראל הצילו נקבת בז שנתקעה בצינור

עבודות תחזוקה במתחם מוסך רכבת ישראל בבאר שבע הפכו למבצע חילוץ של עוף דורס שנקלע לסכנת חיים. דניאל סובונוב ולב ארפוב, צמד טכנאי שטח הופתעו לשמוע ציוצים חזקים בשטח ונדהמו לגלות נקבת בז מצויה צעירה שנתקעה בצינור ניקוז באדמה

דניאל סובונוב ולב ארפוב, צמד טכנאי שטח במחלקת איתות אלקטרוני ברכבת ישראל הגיעו ביום חמישי שעבר ליום עבודה שגרתי במתחם מוסך הרכבת בבאר שבע.

 

"במהלך עבודות תחזוקה בשעות הבוקר שמנו לב לציוצים חזקים של ציפור במקום. ניסינו להבין מהיכן מגיעות הצווחות", אומר דניאל ל-ynet. לאחר חיפוש קצר בשטח הפתוח, מצאו השניים צינור ניקוז שבקע מהאדמה.

 

 (צילום: רכבת ישראל, מחלקת איתות אלקטרוני באר שבע) (צילום: רכבת ישראל, מחלקת איתות אלקטרוני באר שבע)
(צילום: רכבת ישראל, מחלקת איתות אלקטרוני באר שבע)

"בעזרת הפנס של הטלפון הסלולרי הארנו פנימה וראינו שיש בפנים עוף דורס. במבט ראשון, שיערנו כי מדובר בדורס לילה קטן, כמו תנשמת או כוס חורבות", הוא מציין. "הוא הביט אלינו מתחתית הצינור ואז גילינו כי מדובר בבז מצוי".

 

"זה ככל הנראה צינור ניקוז יבש בשטח שמשמש לתדלוק רכבות ונמצא בסמוך למסילת הרכבת. העוף הדורס צווח בקולי קולות ונראה במצוקה", מוסיף לב.

 

 (צילום: רכבת ישראל, מחלקת איתות אלקטרוני באר שבע) (צילום: רכבת ישראל, מחלקת איתות אלקטרוני באר שבע)
(צילום: רכבת ישראל, מחלקת איתות אלקטרוני באר שבע)

 

לדברי השניים, מדובר היה בצינור באורך של כמטר. למרות הפתח הצר בצינור, התאפשר להם להכניס את הזרוע פנימה כדי לנסות ולהוציא את הבז. מצויידים בכפפות עבודה עבות ניסו דניאל ולב לחלץ את הבז הלכוד.

 

 (צילום: רכבת ישראל, מחלקת איתות אלקטרוני באר שבע) (צילום: רכבת ישראל, מחלקת איתות אלקטרוני באר שבע)
(צילום: רכבת ישראל, מחלקת איתות אלקטרוני באר שבע)

 

"הכנסתי את היד שלי פנימה והבז החל לתת לי ביסים עם המקור. ניסיתי להעלות את היד למעלה כשהמקור שלו תפוס בכפפה, אך הוא לא הצליח ולבסוף, הצלחתי לתפוס אותו בעדינות ומשכתי אותו החוצה", מגלה דניאל. 

 

דניאל סובונוב ונקבת הבז לאחר החילוץ (צילום: רכבת ישראל, מחלקת איתות אלקטרוני באר שבע) (צילום: רכבת ישראל, מחלקת איתות אלקטרוני באר שבע)
דניאל סובונוב ונקבת הבז לאחר החילוץ(צילום: רכבת ישראל, מחלקת איתות אלקטרוני באר שבע)

 (צילום: רכבת ישראל, מחלקת איתות אלקטרוני באר שבע) (צילום: רכבת ישראל, מחלקת איתות אלקטרוני באר שבע)
(צילום: רכבת ישראל, מחלקת איתות אלקטרוני באר שבע)

 

"לא הצליחה לעוף ונחתה על הכתף"

מסתבר כי מדובר בנקבת בז מצויה צעירה שהיתה מפוחדת מאוד לאחר שהייה בתחתית הצינור.

 

"היא ניסתה לעוף, אבל אחרי פעמיים היא לא הצליחה לעוף לגובה. בהתחלה הבזה עלתה לי על הכתף ולאחר מכן עפה ונחתה על הכתף של דניאל", מספר לב. "לקחנו אותה לאגודת צער בעלי חיים בבאר שבע, אך הם הפנו אותנו לגן החיות הזואולוגי בעיר מאחר והם לא מטפלים בחיות בר".

 

הבז המצוי נחשב לאחד הדורסים היציבים והנפוצים ביותר בישראל, ניתן לאתר אותו בעיקר באיזורים פתוחים, שדות, חורשות ואפילו ישנם קינונים רבים באיזורי הערים. המזון החביב עליו הוא נברנים, חרקים, ציפורים וזוחלים.

 

 (צילום: רכבת ישראל, מחלקת איתות אלקטרוני באר שבע) (צילום: רכבת ישראל, מחלקת איתות אלקטרוני באר שבע)
(צילום: רכבת ישראל, מחלקת איתות אלקטרוני באר שבע)

לב ארפוב ונקבת הבז. נלקחה לטיפול וטרינרי (צילום: רכבת ישראל, מחלקת איתות אלקטרוני באר שבע) (צילום: רכבת ישראל, מחלקת איתות אלקטרוני באר שבע)
לב ארפוב ונקבת הבז. נלקחה לטיפול וטרינרי(צילום: רכבת ישראל, מחלקת איתות אלקטרוני באר שבע)
 

 

למרות שהוא נחשב לדורס יום קטן עד בינוני, הוא שומר בקנאות על טריטוריית המחייה שלו ואינו נרתע מלתקוף עופות ודורסים גדולים ממנו הפולשים לאיזור. הבז המצוי נחשב לבעל מעוף מהיר במיוחד ומסוגל לצוד את טרפו באוויר.

 

הבזים המצויים ניזונים בסביבה העירונית מציפורי שיר כדוגמת דרורים, אך גם מיונים וממכרסמים. הבז המצוי מצליח להסתגל לחיים בעיר ויש לו תפקיד חשוב בשרשרת המזון.

 

לדברי עובדי רכבת ישראל, נקבת הבז שסובלת מפגיעה בכנף תועבר מגן החיות בבאר שבע אל בית החולים לחיות בר של רשות הטבע והגנים והספארי ברמת-גן והיא צפויה לשוב לטבע בקרוב.

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: רכבת ישראל, מחלקת איתות אלקטרוני באר שבע
בז מצוי חילוץ רכבת ישראל באר שבע
צילום: רכבת ישראל, מחלקת איתות אלקטרוני באר שבע
צילום: רכבת ישראל, מחלקת איתות אלקטרוני באר שבע
בז מצוי חילוץ רכבת ישראל באר שבע
צילום: רכבת ישראל, מחלקת איתות אלקטרוני באר שבע
מומלצים