שתף קטע נבחר

הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    אלרגיה לחלב או רגישות ללקטוז: שבועות בלי כאבי בטן
    מאכלי החלב בחג השבועות עלולים לגרום לרבים לאי נוחות במערכת העיכול. מתי מדובר באלרגיה לחלב ומתי באי סבילות ללקטוז, מה ההבדל בין השניים ואיך אפשר להתגבר על התופעה ולהצליח ליהנות מהחג

    חג השבועות הוא שם נרדף לחגיגה של מטעמי חלב – עוגות, גבינות ופשטידות. עם זאת, עבור מי שסובל מרגישות ללקטוז, המחשבה על ארוחה חלבית מפוארת מעוררת דווקא תחושת אי-נוחות. כיצד בכל זאת ניתן לעבור את החג מבלי להתנזר?

     

    חשוב לא לבלבל בין אלרגיה לחלב לבין אי סבילות ללקטוז.

     

    אלרגיה לחלב נגזרת מייצור נוגדנים נגד חלבוני החלב, נוגדנים אלו עשויים לגרום לתגובות אלרגיות קשות מפריחה ועד סכנת מוות.

     

    לעומת זאת, רגישות לחלב היא בעצם אי סבילות ללקטוז, חוסר יכולת לעכל את סוכר החלב - בעיה נפוצה מאוד. בערך 70% מכלל האוכלוסייה סובלים מרגישות לחלב.

     

    קראו עוד:

    רגישות ללקטוז? לא חייבים לוותר על מוצרי החלב

    רגישים לחלב? 8 עצות שיעזרו לכם להתגבר

    רגישות ללקטוז בגיל ההתבגרות: תפריט יומי ועצות

     

    רגישות בקרב ילדים ופעוטות היא תופעה מוכרת, וברגע שנוצר החשד יש להפסיק את מוצרי החלב ולגשת להתייעצות עם תזונאי או רופא לגבי דרך אכילה נכונה וחלופית. בדרך כלל רגישות לחלב חולפת עם השנים אצל רוב הילדים לאחר גיל שש, ובכל מקרה מומלץ להמשיך ולבדוק.

     

    רגישות לחלב יכולה לנבוע משתי סיבות עיקריות

    1. מחסור באנזים לקטאז

    2. מעבר מהיר מדי של מזון במעי הדק שאינו מאפשר פירוק מלא של כל סוכר החלב.

     

    באי סבילות ללקטוז עדין ניתן לצרוך כמות מסוימת של מוצרי חלב מבלי שיהיו סימנים לכך (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
    באי סבילות ללקטוז עדין ניתן לצרוך כמות מסוימת של מוצרי חלב מבלי שיהיו סימנים לכך(צילום: shutterstock)

     

    להבדיל מאלרגיה לחלב, באי סבילות ללקטוז עדין ניתן לצרוך כמות מסוימת של מוצרי חלב מבלי שיתבטא סימפטומטית, דבר המשתנה מאדם לאדם. חשוב לציין, כי רוב האוכלוסייה סובלת מרגישות לחלב ולא בהכרח מרגישים אותה וכי רמת הלקטז פוחתת במעי עם הגיל.

     

    הסימפטומים של אי-סבילות ללקטוז מופיעים לאחר צריכה של מוצרי חלב ופוסקים במידה שאינם נצרכים. זאת בשונה מאלרגיה לחלבון חלב, שבה המערכת החיסונית מזהה את המזון כאויב ומגיבה על ידי יצירת נוגדנים.

     

    תסמינים שכדאי לשים אליהם לב

    שלשולים, בחילות, ליחה מרובה, גזים, נפיחות וכאבי בטן, פריחות בעור ועד לתגובה חריפה של הלם שעלול להיות מסוכן. לכן האבחון חשוב מאוד.

     

    אבחון

    בדרך כלל באמצעות בדיקות מעבדה - מבחן סבילות ללקטוז - נותנים כמות מדודה של לקטוז ובודקים את רמתו בדם.

    מבחן נשיפה במעבדות המתמחות או בדיקת חומציות הצואה.

     

    טיפול

    לרוב דיאטה דלה בלקטוז: להימנע ממוצרי חלב.

     

    חיידקים פרוביוטיים: מערכת העיכול שלנו מכילה אוכלוסייה ענפה של חיידקים ידידותיים, החשובים לפעילות תקינה של המעיים. פלורת מעיים משגשגת הכרחית לעיכול ולספיגה יעילים של מרכיבי המזון, לפעילות מעיים תקינה ולניקוי נאות של מערכת העיכול.

     

    מזונות חלופיים: הימנעות והפחתה במוצרי החלב יכולה לגרום למחסור בסידן, לכן רצוי להקפיד על אכילת מזונות עשירים בסידן כמו: ירקות ירוקים, ברוקולי, כרוב ניצנים, חסה, טחינה, סרדינים, תאנים יבשות, שקדים ועוד.

     

    מקורות חלופיים לסידן. ברוקולי וכרוב ניצנים (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
    מקורות חלופיים לסידן. ברוקולי וכרוב ניצנים(צילום: shutterstock)

     

    איך לאכול בלי לסבול

    להלן כמה טיפים שיעזרו לרגישים מבינכם לצרוך מוצרי חלב בחג השבועות ובתפריט היומי, מבלי לסבול מתופעות הלוואי:

     

    1. אבחון נכון: כאבי בטן, נפיחות, גזים ושלשולים הם תסמינים של אי-סבילות ללקטוז, אך יכולים לאפיין בעיות נוספות במערכת העיכול. מומלץ להיוועץ ברופא ולהיבדק כדי לקבוע אבחנה נכונה.

     

    2. מינון מתאים: המחסור בלקטאז שונה מאדם לאדם, ולכן גם התאמתם של מוצרי החלב והכמות הנצרכת שונה מאדם לאדם. בדקו מהו המינון הנכון עבורכם.

     

    3. התחילו בקטן: על מנת לבחון את רמת הסבילות ללקטוז התחילו לצרוך כמויות קטנות של חלב ומוצריו, ואחר כך הגדילו את הכמות.

     

    4. בחרו בתבונה: ניתן לבחור מתוך מוצרי החלב את אלה שמכילים פחות לקטוז, למשל חלב דל לקטוז, יוגורט, קוטג‘, גבינות קשות וגבינות שעברו הבשלה.

     

    5. לכו על שילוב: נסו לשלב את מוצרי החלב במסגרת ארוחה מלאה. אכילת מוצרי חלב יחד עם מזונות נוספים גורמת לשחרור איטי של הלקטוז המקל על עיכולו.

     

    6. העדיפו יוגורט: אכלו מוצרי חלב המכילים חיידקים פרוביוטיים פעילים, כמו יוגורט פרוביוטי. חיידקי היוגורט מסייעים בפירוק הלקטוז ומקלים על עיכולו.

     

    הכותבת היא נטורופתית בכירה בחברת הוויטמינים סולגאר וסופהרב

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    צילום: shutterstock
    אלרגיה לחלב או רגישות ללקטוז?
    צילום: shutterstock
    מומלצים