שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    הגורם העיקרי לפציעות של רוכבים על אופניים חשמליים
    בזמן רכיבה על אופניים חשמליים, כשכל מכשול בלתי צפוי עלול להסתיים באופן קטלני, הדרך שבה אנחנו יושבים על האופניים עלולה להיות קריטית. מה הדרך הבטוחה לרכוב על אופניים חשמליים ומאילו טעויות מומלץ מאוד להימנע?

    לאחרונה, רוכבים רבים על אופניים חשמליים אימצו לעצמם מנח ישיבה מוזר בזמן הרכיבה: רגל אחת מונחת על השלדה במרכז האופניים, רגל שנייה זרוקה ברישול על אחת הדוושות או באוויר, יד אחת תלויה בקושי על הכידון וכל הגוף נשען לאחור והצידה - משל הרוכב התעורר משינה לא מזמן אחרי לילה של חגיגות ומצא את עצמו על האופניים. במקרים גרועים במיוחד - הרוכב גם מסמס או בודק מיילים תוך כדי רכיבה.

     

    למה רכיבה כזאת עלולה להיות מסוכנת?

    אתחיל מהסוף: מבחינה תפקודית ואנטומית, יציבה כזאת היא לא פחות מסכנת נפשות לרוכב ולכל מי שנקרה בדרכו. מומלץ בחום להתרחק מרוכב כזה, במקרה שנקלע לדרככם.

     

    מנח הישיבה הזה מעביר את כל משקל הגוף לצד אחד של האופניים, וגורם לשרירי מרכז הגוף והבטן להתקצר בצד אחד ולהיות מתוחים בצד השני, כך שלא מתאפשרת תגובה מהירה ממרכז הגוף. בנוסף, הישיבה השפופה וההיגוי עם יד אחת, גורמים ליכולת התגובה של הרוכב בעת אירוע מאתגר לרדת באופן משמעותי, ולסיכון לתאונה לעלות.

     

    כאילו הרוכב התעורר לא מזמן משינה ומצא את עצמו על האופניים. המנח המסוכן (צילום: מעין שניידר) (צילום: מעין שניידר)
    כאילו הרוכב התעורר לא מזמן משינה ומצא את עצמו על האופניים. המנח המסוכן(צילום: מעין שניידר)

     

    שרירים מגיבים בצורה אופטימלית, במונחי כוח ומהירות תגובה, כשהם נמצאים במנח האמצע שלהם, כלומר - כשהשריר לא נמצא במצב מתיחה או קיצור, אלא בדיוק באמצע.

     

    חיישני כיווץ ומתיחה שנמצאים בשרירים ובעור אחראים לשלוח מידע למערכת העצבים המרכזית בנוגע למיקום הגוף ביחס למרחב.

    המערכת מעבדת את המידע, מחברת אותו למידע שמגיע ממערכות הראייה והאוזן התיכונה, ושולחת בהתאם לכך פקודות לשרירים להתכווץ בצורה זו או אחרת כדי לשמור על שיווי המשקל ולמנוע נפילות וחבלה. זה נקרא מערך של פידבק ופיד פורוורד (Feed Forward).

     

    כשמרכז התמיכה שלנו צר או מוטה לצד אחד, איכות המידע שמגיע מהחיישנים ויכולת כיווץ השרירים כמענה לגירוי יורדות בצורה משמעותית.

     

    נסו את זה בבית 

    כדי להמחיש היטב את העניין, ערכו בבית ניסוי קצר: עמדו עקב בצד אגודל כאילו אתם עומדים על קו אחד. בקשו מחבר שיזרוק לכם במהירות חפץ כלשהו - כדור טניס, בקבוק מים מינרליים, או כל חפץ אחר, לכיוון צדי הגוף הגוף שלכם (ולא ישר למרכז), ונסו לתפוס אותו מבלי לאבד שיווי משקל או ליפול. אחר כך עשו את הניסוי שוב, רק הפעם עמדו עם הרגליים מכופפות קלות ומונחות על הארץ כבסיס תמיכה ברוחב האגן.

     

    מהירות התגובה במקרי חירום יורדת משמעותית. יציבה לא נכונה (צילום: מעין שניידר) (צילום: מעין שניידר)
    מהירות התגובה במקרי חירום יורדת משמעותית. יציבה לא נכונה(צילום: מעין שניידר)

     

    עמידה כזו תהווה בסיס תמיכה רחב יותר ותאפשר תגובה מהירה ומדויקת יותר, שתלווה בפחות תגובות נלוות של איבוד שיווי משקל.

     

    עוד כתבות:

    הליכה מחזקת את הגב? 11 עובדות על יציבה

    צפו: 10 תרגילים לשיפור היציבה ומניעת כאבי גב

    כך משפיעה הנשימה שלכם על כאבי גב, צוואר וכתפיים

     

    עכשיו דמיינו שאתם צריכים לעשות את אותו הדבר, רק תוך רכיבה במהירות של 20 קמ"ש (לפחות), בסביבה מרובת גירויים ויזואליים, מוחשיים ושמיעתיים, ללא יכולת לנבא מתי ומאיזה כיוון יגיע אליכם החפץ במהירות - ועל כל זה הוסיפו רוכב נוסף שאתם מסיעים (לפעמים).

     

    המכשול הפתאומי יכול להגיע בצורות שונות: מהמורה על הכביש או המדרכה, רוכב אופניים אחר, נהג או הולך רגל שמשנים  במפתיע את כיוון התנועה שלהם כי הם שקועים באותו רגע במחשבה על משהו אחר, כדור שנזרק על ידי ילד, או כלב שרץ פתאום אחרי חתול לתוך שביל האופניים. כל מכשול כזה מצריך מהירות תגובה מיידית ומדויקת.

     

    לכן, הגוף חייב להיות מוצב במנח מרכזי, כשכל רגל מונחת על דוושה משלה, שתי הידיים על הכידון והגב יחסית ישר - מנח שהיה טבעי לחלוטין אם היינו על אופניים רגילים.

     

     

    בסיס תמיכה רחב יותר. יציבה נכונה על אופניים (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
    בסיס תמיכה רחב יותר. יציבה נכונה על אופניים(צילום: shutterstock)

     

    חשוב לציין גם שעצם הנסיעה על אופניים חשמליים, בהם הרוכב לא מייצר את מהירות התנועה שלו באופן אקטיבי תוך שימוש בכוח הרגליים, מרכז הגוף והידיים אלא על ידי כפתור או ידית, מוריד משמעותית את היכולת להעריך את כמות הכוח שנצטרך כדי לתקן את מסלול הנסיעה ולחשב סיכונים בדרך.

     

    רוכבים - נמאס לראות אתכם בקליניקה

    הסיבה המרכזית שהובילה אותי לכתוב את המאמר הזה היא שפשוט נמאס לי לראות בקליניקה מקרי פציעה רבים ומיותרים של רוכבי אופניים חשמליים או של אנשים שנפגעו מאופניים חשמליים.

     

    נכון שלא תמיד מדובר בפגיעה קטלנית או בלתי הפיכה, אבל גם נקע בקרסול, שבר, פריקת כתף, חבלה בברך או אפילו חבלה בצלעות מצריכים לעתים שיקום ארוך ויקר, שגם ימנע מכם לעסוק בפעילויות שאתם אוהבים לזמן מסוים, וגם עלולות להיות לו השלכות לטווח ארוך.

     

    כך שמבחינת חישוב קר של עלות מול תועלת, אין סיבה לא לשבת על האופניים כמו בן אדם. חוץ מזה, אתם לא נראים מגניבים כשאתם יושבים בתנוחה המרושלת הזאת, ואין סיכוי בעולם שנוח לכם.

     

    הכותב הוא פיזיותרפיסט מוסמך

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    צילום: מעין שניידר
    מנח ישיבה מוזר. אופניים חשמליים
    צילום: מעין שניידר
    מחשבוני בריאות
    פורומים רפואיים
    מומלצים