שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות

    12 דברים שהורים צריכים לעשות למען עצמם

    בטוחים שאתם ההורים עם הכי הרבה מטלות, לחץ וחוסר זמן? רגע לפני החופש הגדול - קיבצנו רשימת מכולת של דברים שכדאי לעשות כדי לשפר את מצב הרוח ואת האווירה בבית, גם ובעיקר להורים עמוסים במיוחד

     

    סגורסגור

    שליחה לחבר

     הקלידו את הקוד המוצג
    תמונה חדשה

    שלח
    הסרטון נשלח לחברך

    סגורסגור

    הטמעת הסרטון באתר שלך

     קוד להטמעה:

     

    רגע לפני החופש הגדול אנחנו כאן כדי להזכיר לכם לא לשכוח את עצמכם. בין כל המטלות שלא נגמרות לעולם כדאי לעצור רגע ולעשות משהו שיסב לכם הנאה. מהר מאוד תגלו שזה ישפיע גם על הילדים לטובה.
     

    מיה שטיינהרדט זיו, מדריכת הורים בגישת אדלר:

     

    1. לבלות בלי הילדים

    הורים רבים עמוסים במטלות השוטפות ואין להם כוח לצאת ולבלות. עייפות היא לא סיבה להזניח את עצמנו ואת הזוגיות שלנו. זוגיות ההורים היא שמכתיבה את האווירה המשפחתית בבית ופעמים רבות היא הדבר הראשון שמזניחים כשנולדים הילדים. אני ממליצה לכל ההורים, גם בגילים הצעירים או כשאתם מאוד עייפים, לפנות פעם בשבוע זמן זוגי או זמן אישי. לא חייבים לצאת מהבית - פשוט מכבים מסכים, פותחים בקבוק יין, יוצאים למרפסת ומדברים. אם אפשר לפנות פעם בשבוע או פעם בשבועיים זמן ליציאה עם חברים משותפים, לערב בנות, ליציאת גברים, ליציאת זוגות או ליציאה לסרט – מבורך. הקפידו לא לפספס את הזמן הזה והימנעו מחודשים שלמים ללא בילויים, כי אז מתחילות הצרות: ההתמרמרויות הקטנות, ההתחשבנויות, התסכול והשעמום.

     

    2. לשתף את הילדים ברצונות שלכם

    ילדים צריכים לראות מודל של הורה ששלם עם עצמו ומגשים את רצונותיו. שתפו את ילדיכם במחשבות שלכם, בתחושותיכם וברצונותיכם כדי ללמד אותם ראיית עולם אחרת, ריבוי דעות, סובייקטיביות, העדפות שונות והתחשבות באחר. המטרה היא בעצם לאפשר לילד ללמוד על העולם, ולכן התפקיד ההורי הוא להיות להם מודל מציאותי ולא מודל למושלמות. כשאנחנו מצליחים לממש את הצרכים הרגשיים שלנו, קל לנו למלא משימות, ולכן התפקיד והתפקוד ההורי משתפרים.

     (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
    (צילום: shutterstock)
     

    ליאת קרן, פסיכותרפיסטית לילדים ונוער ומטפלת משפחתית מוסמכת:

     

    3. לקחת לעצמכם חמש דקות במעברים

    גם הבית וגם העבודה דורשים מאיתנו אנרגיות גבוהות והתמודדויות עם אחרים, עמידה בזמנים, פתרון בעיות, מחויבויות, מטלות ועוד ועוד. רגע לפני שאתם יוצאים לדרך או רגע לפני שאתם נכנסים הביתה, קחו לעצמכם כמה דקות לנשום. כמה דקות שהן שלכם - בשקט. כמה דקות כאלה יכולות לעזור מאוד בהורדת מתח ברמה יומיומית.

     

    4. עשו משהו שגורם לכם לחייך

    כבר ידוע שהצחוק יפה לבריאות וללא ספק עושה לנו טוב, אז בחרו בחירה מודעת לשמח את עצמכם בכל יום ולא להשאיר זאת ליד המקרה. מה גורם לכם לחייך? הנה כמה רעיונות, ואני בטוחה שתוכלו להוסיף עליהם עוד: ספר, סרט קומי, סרטונים ביוטיוב, פגישה עם חבר שאפשר לצחוק איתו, סטנד-אפ, סדרות קומיות, בדיחות, קבוצות ממים בפייסבוק ועוד. אפשר לבחור - אך לא לפספס. כמה נפלא שבכל יום יש סיבה לחייך.

    עשו בחירה מודעת לשמח את עצמכם (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
    עשו בחירה מודעת לשמח את עצמכם(צילום: shutterstock)
     

    רוני לנגרמן-זיו, מאמנת אישית להורים ולמתבגרים מוסמכת מכון אדלר:

     

    5. לקרוא ספר

    למי יש זמן? למי יש כוח? הראש רק קורס על הכרית מתישהו בלילה, והעיניים נעצמות מיד. ספר מאפשר לצלול אל מציאות אלטרנטיבית, אל חיים אחרים. טובים יותר או פחות משלנו - זה לא משנה, אבל זה מצליח לנתק אותנו לשעה קלה מטרדות היומיום, לשקוע בצרות של מישהו אחר. לקרוא ספר זה מרגיע, ולו רק משום שזה מאפשר לעשות דבר אחד באופן מלא – משהו שכמעט לא מתאפשר ביומיום העסוק והטרוד שבו אנחנו מג'נגלים. אז אפילו אם הילדים משחקים כמה דקות לבד, במקום לרוץ לכלים ולכביסה – שבו לידם עם ספר על הספה. וכשאנחנו קוראים והבית מלא ספרים, אנחנו נותנים לילדים דוגמה אישית והשראה לקרוא בעצמם.

     

    לכתבות נוספות - היכנסו לפייסבוק הורים של ynet

     

    6. ללמוד משהו שאתם אוהבים

    מגיל צעיר חונכנו ללמוד כדי שיהיה לנו מקצוע. אני במשך שנים למדתי כל מיני דברים שהדליקו אותי באותו רגע, גם אם לא היתה לי תשובה לשאלה "נו, ומה תעשי עם זה?!". רוב החברים שלי כלל לא יודעים שלמדתי פעם סטיילינג, עיצוב חלונות ראווה, פענוח ציורי ילדים, תזונה, רייקי ועוד. כי רוב האנשים לא הולכים ללמוד משהו ככה סתם, אם זה לא ישדרג אותם מקצועית. למה בעצם? לא כי הם לא רוצים, זה בטוח. מה עומד ביניכם לבין הגשמת החלום הזה? האם הוא עד כדי כך בלתי מושג? אם הזמן והכסף אינם מאפשרים לכם לעזוב הכול וללמוד תואר שלם - הירשמו אפילו לקורס אחד, וכבר תרגישו צעד אחד קטן לקראת החלום.

     

    7. לפתח תחביב

    רוב הזמן אנחנו עושים דברים כי אנחנו צריכים לעשות אותם. כמה דברים אנחנו עושים רק כי באמת ובתמים אנחנו נהנים מהם, ולא כי יש להם ערך כספי, חומרי או תועלתי כזה או אחר עבורנו? רובנו בכלל לא יודעים מה לענות על השאלה "מה התחביב שלך?". אם גם אתם כאלה, נסו להיזכר מה אהבתם לעשות כשהייתם ילדים. איזה תחום הצית לכם את הברק בעיניים ומה עשה לכם את זה. הורים שמפתחים תחביב מעשירים את חייהם בפנים נוספים שמרימים להם את האנרגיות, את הברק בעיניים ואת החיוך על השפתיים. הורים שמפתחים תחביב נותנים השראה לילדיהם לפתח תחביבים משלהם, ולעתים תחביב של אחד ההורים - החל מצילום דרך רכיבה על אופניים וכלה בטיפול בבעלי חיים - הופך לתחביב משפחתי.

     
     (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
    (צילום: shutterstock)

     

    שירי בכר, מנחת הורים ומרצה:

     

    8. לפרגן לעצמכם שנת צהריים

    בשעות הצהריים אנחנו בדרך כלל בעבודה, אבל גם בשבתות, בחופשות ובחגים שנת צהריים נשמעת לנו לפעמים כמו מותרות, פינוק שוויתרנו עליו כשהילדים נולדו, וכולנו תקווה שבבוא היום, כשהם יגדלו, נוכל לשוב ולהרשות לעצמנו את הדבר. אז נכון שכשהם קטנים ונדרשת ההשגחה שלנו, האופציה היחידה לנמנם היא ביחד איתם או כשמישהו אחר משגיח, אבל כשהם גדלים ויודעים להתנהל עצמאית, אין סיבה שלא לפרגן לעצמנו שנת צהריים. אנחנו עייפים, והגיע הזמן להפסיק להתנצל על זה, מה גם שאין סיבה להתייסר שמא זנחנו את הבילוי המשותף לטובת זמן מנוחה, ובהחלט אפשר ורצוי להתנחם בעובדה שהבילוי איתנו מהנה הרבה יותר כשאנחנו ערניים.

     

    9. להיעזר בילדים ולא לעשות הכול לבד

    אנחנו לא מסתייעים בילדים שלנו מספיק. או שאנחנו רגילים לעשות לבד - או כדי לפנק אותם. אנחנו מעמיסים על עצמנו מטלות שלא לצורך, ואילו חשוב שנוריד מעלינו ונסתייע בילדים שלנו. האצילו סמכויות בהתאם לגילם ולמדו אותם עצמאות ואחריות, החל בעניינים שקשורים בהם, כמו להכין שיעורים ולסדר את החדר, וכלה בעניינים שקשורים לבית ולמשפחה, כמו להשגיח על האח הקטן ולהוציא את הכלב. הרווח הנקי שלכם הוא זמן פנוי, תחושת שותפות ופחות משימות לביצוע, והרווח הנקי שלהם הוא תחושת ערך שאין שנייה לה.

     

    10. להפסיק לקבל אישור מההורים שלכם

    לכאורה התבגרנו, אנחנו אדונים לעצמנו ולהחלטות שלנו, עד שאנחנו מבינים שאנחנו עדיין זקוקים לאישור מההורים. למרות שאנחנו הורים בעצמנו, אנחנו גם ילדים, ובדיוק כפי שאנחנו לילדים שלנו, כך גם ההורים שלנו עבורנו - המעריצים הכי גדולים והמבקרים הכי גדולים שלנו. אין ספק שההורים שלנו רוצים בטובתנו ותמיד יהיה להם מה לומר, אבל הצורך שלנו באישור שלהם על החלטות שלנו לפעמים כובל ומכביד. תנו להם את הכבוד שמגיע להם, היוועצו כשאתם צריכים, אבל קבלו החלטות לפי מה שמתאים לכם. המערכת ההורית והזוגית מורכבת גם ככה, אין צורך לסבך אותה יותר, והמנדט על קבלת ההחלטות הוא שלכם בלבד. זו עצמאות שתחולל ניסים בזוגיות, תשמש מודל נפלא בהורות ותוציא אתכם לחופשי.

    אתם כבר ילדים גדולים (צילום: Index Open) (צילום: Index Open)
    אתם כבר ילדים גדולים(צילום: Index Open)
    פניה זהר, מדריכת הורים ומטפלת בוויסות חושי:

     

    11. להיות עצמאיים יותר

    אתם מכירים את הדברים האלה שבהם אתם תמיד תלויים במישהו אחר? נהיגה, בישול או תיקון דברים? אולי אתם אומרים "מה זה חשוב מי עושה", אבל זה משנה! עצמאות זה לא משימות בלבד. חשוב לקבל עצמאות רגשית ופיננסית ולהיות מאושרים גם כשאתם לבד עם עצמכם. התחילו היום לפעול לאוטונומיה ויוזמה והימנעו מתלות.


    12. להיות נחמדים לעצמכם

    הדרך שבה אתם מתייחסים לעצמכם קובעת את הסטנדרט עבור אחרים. אתם צריכים לאהוב את מי שאתם. אתם לא יכולים לשנות הכול, אבל תמיד יכולים לשנות משהו. לבזבז את הזמן שלכם, הכישרון והאנרגיה על דברים שהם מעבר לשליטתכם זה מתכון לתסכול, סבל וקיפאון. השקיעו את האנרגיה שלכם בדברים שאתם יכולים לשלוט בהם ולבצע אותם עכשיו.

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    מחשבוני בריאות
    פורומים רפואיים
    מומלצים