שתף קטע נבחר

אתם שיתפתם
    זירת הקניות
    זיהום אוויר גבוה במיוחד בקרון הצמוד לקטר
    מחקר שביצע הטכניון עבור המשרד להגנת הסביבה חשף ריכוז חלקיקים חריג בקרון הסמוך לקטר - המשמש לעתים כקרון המקומות השמורים. זיהום גבוה גם ברכבת השלום, בתחנה המרכזית בירושלים ובאוטובוסים מהבירה לחיפה. רכבת ישראל: "הוכנה תוכנית מפורטת לטיפול בנושא"

     

     

    רבבות נחשפים מדי יום לזיהום האוויר החריג    (צילום: ניצן דרור, ירון שרון)

    רבבות נחשפים מדי יום לזיהום האוויר החריג    (צילום: ניצן דרור, ירון שרון)

    סגורסגור

    שליחה לחבר

     הקלידו את הקוד המוצג
    תמונה חדשה

    שלח
    הסרטון נשלח לחברך

    סגורסגור

    הטמעת הסרטון באתר שלך

     קוד להטמעה:

     

    חשש לבריאות נוסעי הרכבת והאוטובוסים: מחקר שביצע הטכניון בחיפה בהזמנת המשרד להגנת הסביבה חשף ריכוז גבוה של ננו חלקיקים בקרון נוסעי הרכבת שממוקם מאחורי הקטר בתחנת רכבת השלום בתל אביב וכן בתחנה המרכזית בירושלים.

     

    במשרד להגנת הסביבה הדגישו כי הננו-חלקיקים שנמדדו הם מזהמי אוויר זעירים, שלא נמדדו עד כה באופן שוטף בישראל ואף אין להם תקן סביבה מחייב בארץ או בעולם. עם זאת, המחקר המדעי הצביע על כך שלנוכח קוטנם של חלקיקי דיזל אלו - הם חודרים דרך דפנות הריאה למערכת כלי הדם ומשם ללב, למוח וליתר חלקי הגוף ובכך גורמים לתחלואה ולתמותה עודפת.

    תחנת הרכבת השלום בתל אביב (צילום: ירון ברנר) (צילום: ירון ברנר)
    תחנת הרכבת השלום בתל אביב(צילום: ירון ברנר)

     (צילום: ירון ברנר) (צילום: ירון ברנר)
    (צילום: ירון ברנר)

    בהודעת המשרד בנושא צוין כי "על מנת לבחון היבטים נוספים של זיהום האוויר, המשרד הזמין מחקר מהמעבדה למנועי שריפה פנימית בפקולטה להנדסת מכונות בטכניון - בראשות ד"ר לאוניד טרטקובסקי - במסגרתו נמדד ריכוז של ננו-חלקיקים במספר אתרים ובכלל זה בתחנת רכבת השלום בתל אביב, בתחנה המרכזית בירושלים, וכן בתוך קרונות הרכבת ובתוך האוטובוסים החל מנקודת יציאתם ועד הגעתם לחיפה".

     

    בהודעה נאמר עוד כי "זיהום האוויר הוא גורם הסיכון הסביבתי המשמעותי ביותר לבריאות הציבור, כאשר התחבורה אחראית לכמחצית מנזקי הזיהום. עיקר הזיהום נובע ממנועי דיזל. דגש מיוחד בפעילות המשרד ניתן למוקדים הומי אדם שבהם פועלים מנועי דיזל בתדירות גבוהה. באתרים אלו מתבצעות באופן שוטף מדידות של מספר מזהמי אוויר כגון תחמוצות חנקן וחלקיקים נשימים שקוטרם קטן מ 2.5 מיקרומטר (PM2.5)".

     (צילום: ירון ברנר) (צילום: ירון ברנר)
    (צילום: ירון ברנר)

     (צילום: ירון ברנר) (צילום: ירון ברנר)
    (צילום: ירון ברנר)

    ממצאי המחקר העלו כי הריכוזים הגבוהים ביותר נמדדו כאמור בתוך קרון הנוסעים הממוקם מאחורי הקטר, והגיעו עד כדי 400 אלף חלקיקים בס"מ מעוקב של אוויר. זאת ביחס לחדר "נקי" שבו יש 4,000 חלקיקים בסמ"ק. באופן אירוני, הקרון הסמוך לקטר הוא לעתים קרון המקומות השמורים - וכדי לשבת בו יש לשלם מחיר גבוה יותר.

     

    ריכוזים גבוהים של עד 200 אלף חלקיקים בס"מ מעוקב של אוויר נמדדו גם בתחנת רכבת השלום, בעיקר ברציף 1. בנוסף, ריכוזים גבוהים נמצאו גם בתחנה המרכזית בירושלים באזור עליית הנוסעים לאוטובוסים, כתוצאה ממנועי האוטובוסים, וכן באזור המסעדות בתוך בניין התחנה - כתוצאה מבישול באש גלויה. הריכוזים אמנם נמוכים משמעותית מהריכוזים שנמדדו ברכבת, אך הם עדיין גבוהים ביחס לריכוזים האופייניים למשרד נקי.

     

    ברכבת ישראל תולים תקוות להפחתת הזיהום עם הסבת מרבית קווי רכבת ישראל לקווים חשמליים במסגרת תוכנית החומש הקרוב שתחילתה בהשקת הקו המהיר והחשמלי לירושלים למרס 2018.

     

    פעולות להפחתת הזיהום ברכבת ובתחנה המרכזית 

    בעקבות דרישות המשרד להגנת הסביבה נעשו בתחנת רכבת השלום כמה פעולות להפחתת זיהום האוויר ברציפים, ובהם הצבת תחנת ניטור רציף של רמות זיהום האוויר ופרסום מידע על גבי מסכים באתר הרכבת ובכל תחנות האיילון שסובלות מזיהום אוויר. כמו כן בוצעו פעולות תשתיות של התקנת מערכות שנועדו לשפר את האוורור ולהפחית את רמות הזיהום בתוך כשנה והותקנו מסנני חלקיקים במנועי קרונות בשלב הראשון ובמנועי הקטרים בשלב השני.

     

    אמיר זלצברג, ראש תחום זיהום אוויר מתחבורה במשרד להגנת הסביבה, אמר בראיון ל-ynet שפורסם בתחילת החודש כי "בכל מה שקשור בפעולות בתוך תחנת הרכבת ניכר שעושים פעולות: יצאו למכרזים, הקצו תקציבים. פעילות האוורור לבדה נאמדת בכ-10 מיליון שקלים אבל בכל הקשור להפחתת פליטות ממנועי הרכבת עצמם - עדיין לא ראינו תוצאות. אין עדיין קטר אחד או מנוע אחד שהתקינו בהם מסנן חלקיקים ואנחנו נעמוד על זה שהם יבצעו את ההפחתה מהר כל הנדרש כי בכל יום שעובר יש 20 או 30 אלף אנשים שנחשפים לזיהום אוויר מיותר".

    התחנה המרכזית בירושלים (צילום: אלי מנדלבאום) (צילום: אלי מנדלבאום)
    התחנה המרכזית בירושלים(צילום: אלי מנדלבאום)

    לפני כחצי שנה ערך המשרד להגנת הסביבה שימוע לבכירי הרכבת וחייב אותם להתקין מסננים בקטרים המיושנים ומערכות אוורור בתחנות. אבל העבודות מתקדמות בעצלתיים, ובינתיים מסתפקת הרכבת באזהרה לנוסעים חולים ולנשים הרות לא לשהות ליד הרציפים, בתקווה שהעבודות לחשמול הרכבת יספקו מענה לטווח הארוך.בהודעת הרכבת לנוסעי תחנות השלום וההגנה בתל אביב, וולפסון בחולון, יוספטל וקוממיות בבת ים, נאמר: "אנו ממליצים לאוכלוסיות הרגישות לאיכות אוויר ירודה (חולי לב וריאה, פעוטות ונשים בהיריון), להמתין במפלס העליון ולרדת לרציפים בסמוך להגעת הרכבת".

     

    בעקבות דרישות המשרד להגנת הסביבה נעשו גם בתחנה המרכזית בירושלים כמה פעולות להפחתת זיהום האוויר, ובהם שיפור מערכת האוורור ברציפי עליית הנוסעים ובאולם ההמתנה, שילוט ויידוע הנוסעים במצב זיהום האוויר, הדממת מנועי האוטובוסים הממתינים בתחנה, הפעלת סדרנים שיוודאו כי הנוסעים לא ממתינים באזורים המזוהמים ואיסור הדרגתי על הכנסת אוטובוסים מזהמים לתחנה שייכנס לתוקף בחודש הבא.

     

    מרכבת ישראל נמסר בתגובה: "רכבת ישראל רואה בשמירה על איכות הסביבה ערך ופועלת רבות בתחום ביחד עם המשרד להגנת הסביבה ומקצה תקציב משמעותי לכך. לסוגיה הנדונה הוכנה תוכנית עבודה מפורטת, ביחד עם המשרד להגנת הסביבה והיא ממומשת כמוסכם".

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    מומלצים