שתף קטע נבחר

הכי מטוקבקות

    מי גרם לנו להאמין ששמן קוקוס בריא?

    רבים הופתעו לאור ההכרזה של איגוד הקרדיולוגיה האמריקני מסוף השבוע, לפיה שמן הקוקוס מעלה את רמות הכולסטרול ה"רע" בדם ועלול לגרום למחלות לב. אז מה גרם לשמן הקוקוס לככב בשנים האחרונות ברשימות מזון הבריאות ואיך קרה שהוא הוכרז כמזון על? דיאטנית מסבירה

     

     

    איך קרה שכולם האמינו ששמן הקוקוס בריא בעוד בפועל הוא מעלה סיכון למחלות לב? למעלה מ-70% מתושבי ארה"ב החשיבו את שמן הקוקוס כ"מזון בריאות" בעוד גורמים שונים מרחבי העולם קשרו לו כתרים כמזון על.

     

    אבל בסוף השבוע האחרון הכריז האיגוד הקרדיולוגי האמריקני על שמן הקוקוס כמזון שאינו בריא. האיגוד סקר שבעה מחקרים קליניים ומצא שצריכת שמן קוקוס תרמה לעלייה של הכולסטרול המזיק כמעט ברמה שחמאה תורמת לה, ושהחלפת שמן הקוקוס בשומן צמחי אחר סייעה להפחית את רמות הכולסטרול. מכיוון שכולסטרול הוא גורם סיכון עיקרי למחלות לב, הצהיר האיגוד כי שמן הקוקוס לא מומלץ לצריכה.

     

    ההצהרה הפתיעה מיליוני צרכנים, אך מי שלא הופתעו היו אנשי המקצוע בתחום התזונה, ובראשם הדיאטנים. מזה שנים מומחים בתחום התזונה אינם ממליצים על צריכת שמן קוקוס בגלל תכולת שומן רווי גבוהה (כ-82%), תכולה גבוהה יותר מזו של חמאה. שמן הקוקוס הצטרף מזמן לרשימת המזונות העשירים בשומן רווי שיש לצרוך בזהירות, לצד חמאה, שומן מהחי ושמן דקלים.

     

    למה כולם האמינו ששמן הקוקוס בריא?

    כיצד אם כן ניתן להסביר את הפער הגדול בין הידע וההמלצות המקצועיות לבין התפיסה של הקהל הרחב? שלושה גורמים עיקריים עומדים לטעמי בבסיס הפער:

     

    תורם לסיכון למחלות לב (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
    תורם לסיכון למחלות לב(צילום: shutterstock)

     

    1. יחסי ציבור: הצרכן הפרטי ניזון עד כה מיחסי ציבור ומפרסומים של גורמים בעלי מניעים מסחריים. עד כה, אף גוף מקצועי לא לקח על עצמו את האחריות להסברה ציבורית. הכרזת האיגוד הקרדיולוגי האמריקני הפכה את המידע המקצועי לזמין ונגיש לקהל הרחב, ועל כן היא עשויה לצמצם את הפערים.

     

    2. טבעונות: התזונה הטבעונית צברה בשנים האחרונות פופולריות גדולה. הקהל הטבעוני, שאינו צורך מזונות מהחי, מצא את שמן הקוקוס כמקור עיקרי לשומן רווי. ההמלצות המתאימות לטבעונים מצאו את דרכן, ככל הנראה, גם למי שאינן מתאימות לו, כמו למי שצורך מוצרי חלב, ביצים או בשר.

     

    3. הגודל כן קובע: במשך שנים סברו כי השומן הרווי בשמן הקוקוס מתנהג אחרת משומן רווי שמקורו מהחי. ההסבר היה נעוץ במבנה של חומצות השומן. הסברה הייתה, שמכיוון שחומצות השומן הרווי בשמן הקוקוס נחשבות בינוניות בגודלן, הן נוהגות אחרת משומן מהחי. סקירת מחקרים מ-2016 מראה שבכל הנוגע לעיכול וחילוף חומרים, השומן הרווי בקוקוס נספג ומתנהג באופן שיותר דומה לחומצות שומן ארוכות מאשר בינוניות, בדומה לחמאה ושומן רווי מהחי.

     

    הכרזת האיגוד הקרדיולוגי האמריקני מסוף השבוע האחרון היא המשך טבעי לידע המקצועי הקיים ולהמלצות אנשי המקצוע בתחום. הדיון המתקיים כעת על שמן הקוקוס מעודד אותנו להסתמך בעתיד על מידע מבוסס מדעית, המגיע ממקור מהימן.

     

    הכותבת היא דיאטנית קלינית,MBA, B.Sc, R.D, חברת עמותת "עתיד" – עמותת הדיאטנית והתזונאים בישראל.

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    צילום: shutterstock
    לא כל כך בריא כמו שחשבנו
    צילום: shutterstock
    ד"ר רק שאלה
    מומלצים