שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    פרסום ראשון: תוכנית הענק שתהפוך את ראשל"צ לשלישית בגודלה בארץ
    תוכנית המתאר החדשה של ראשון לציון אושרה בוועדה המחוזית לתכנון ובנייה. בין היעדים: חיבור בין חלקי העיר, מוקדי תעסוקה עצומים וכ-32 אלף דירות, שיגדילו את האוכלוסייה ל-340 אלף ויהפכו אותה לעיר לשלישית בגודלה בישראל

     

     

    צילום: אלי סגל, אלי מנדלבאום

    צילום: אלי סגל, אלי מנדלבאום

    סגורסגור

    שליחה לחבר

     הקלידו את הקוד המוצג
    תמונה חדשה

    שלח
    הסרטון נשלח לחברך

    סגורסגור

    הטמעת הסרטון באתר שלך

     קוד להטמעה:

     

    תוכנית המתאר החדשה של ראשון לציון יוצאת לדרך: ל-ynet נודע כי התוכנית אושרה בשבוע שעבר בוועדה המחוזית לתכנון ובנייה מחוז מרכז. על פי התוכנית, אוכלוסיית ראשון לציון צפויה לצמוח מכ-250 אלף תושבים לכ-340 אלף תושבים, ובכך לעקוף את חיפה ולהפוך לעיר השלישית בגודלה בישראל.

     

    כתבות נוספות בערוץ הנדל"ן

     

    התוכנית כוללת כ-32 אלף יחידות דיור שיתווספו לכ-78 אלף בתי האב שכבר מתגוררים בעיר. לצד אלה יוקמו ארבעה מתחמי תעסוקה משמעותיים בהיקף כולל של 8.5 מיליון מ"ר. מדובר על תוספת של חמישה מיליון מ"ר לתוכנית הקודמת, מה שאמור להפוך את ראשון לציון למרכז התעסוקה המטרופוליני השני בגודלו בישראל.

      

    איחוד מזרח ומערב וחיבור אל הים

    התוכנית כוללת מספר דגשים משמעותיים שצפויים לשנות את פני העיר, בהם איחוד חלקיה השונים - ממזרח ומערב, המופרדים על ידי הכבישים 4, 20 ו-412. הרצף יתאפשר באמצעות ציר מרכזי ממזרח העיר, דרך מרכזה ההיסטורי עד לים, ובאמצעות שימושים מעורבים של דיור, מסחר ותעסוקה. דגש נוסף הוא הגדלת מקומות התעסוקה באמצעות מתחמים גדולים המתוכננים על דיונות החול במערב העיר.

    הדמיה של שכונת נרקיסים (אלי ארמון אדריכלים) (באדיבות עריית ראשון לציון) (באדיבות עריית ראשון לציון)
    הדמיה של שכונת נרקיסים (אלי ארמון אדריכלים)(באדיבות עריית ראשון לציון)
      

    עוד דגשים במסגרת התוכנית הם חיבור העיר לים, פינוי כשני קילומטרים מרצועת החוף המוחזקים בידי משרד הביטחון וסגורים לציבור, מתחמים חדשים לשימור מבנים וכן חיזוק המרכז ההיסטורי באופן שנועד להפוך אותו למוקד משיכה עירוני.

     

    עם אישור התוכנית תוכל העירייה לפעול לאישור מזורז של תוכניות מפורטות התואמות לתוכנית המתאר בוועדה המקומית במקומה של הוועדה המחוזית. בסך הכול מתוכננות כ-32 אלף יחידות דיור חדשות, כ-25% מהן דירות קטנות. לפי ראש העירייה דב צור, כמחצית מהדירות המתוכננות כבר מאושרות לבנייה.

    י

    מפת ראשון לציון לאחר התוכנית (באדיבות עיריית ראשון לציון) (באדיבות עיריית ראשון לציון)
    מפת ראשון לציון לאחר התוכנית(באדיבות עיריית ראשון לציון)

    לצפייה במפה בגודל מלא

     

    ראש העיר דב צור מסר ל-ynet כי "מטרת העל של תוכנית המתאר היא לשרטט תוכנית מקיפה וארוכת טווח לפיתוח העיר על מנת לממש את חזון הפיתוח והצמיחה שלנו. התוכנית מכפילה פי ארבעה את שטחי התעסוקה בעיר ותאפשר את הצעדת העיר קדימה והפיכתה למוקד עסקים מרכזי. מתחמי התעסוקה הללו היו תנאי מבחינתי לתוספת יחידות הדיור הצפויה על מנת להבטיח את איכות החיים של תושבי העיר בהווה ובעתיד.

     

    "התוכנית מדברת גם על חיזוק הזיקות והקשרים בין השכונות למרכז העיר ומרכזי התעסוקה המרכזיים. ניתן לראות את המדיניות הזו בתכנון השכונות החדשות במזרח העיר, שבהן יש שדרה מרכזית של חנויות, בתי קפה ומרחבים ירוקים, שמתחברת לעיר הקיימת ותחבר בין השכונות החדשות לעיר הוותיקה".

     

    אלפי יחידות דיור חדשות

    בין המוקדים המשמעותיים שצפויים לקום בעיר כלול מתחם האלף המתוכנן על שטח של אלף דונם בדיונות שממערב לנתיבי איילון, דרומית לשדרות רחבעם זאבי (המשכן של שדרות משה דיין). התוכנית, שאושרה השנה על ידי המועצה הארצית לתכנון ובנייה, כוללת כ-5,500 יחידות דיור וכן 1.7 מיליון מ"ר למוקדי תעסוקה הצפויים לקלוט כ-1,000 עובדים.

    מתחם האלף (באדיבות עריית ראשון לציון) (באדיבות עריית ראשון לציון)
    מתחם האלף(באדיבות עריית ראשון לציון)
     

    כמחצית מהמתחם נמצא בבעלות העירייה, שהחלה לשווק את השטחים. לאחרונה זכתה קבוצת דיסקונט במכרז לרכישת מגרש בן 21 דונם ובכוונתה להקים בו קריה פיננסית. בעירייה מציינים כי המתחם מהווה את עתודת הקרקע המשמעותית ביותר לפיתוח העיר ובעל יתרון מיקום לאור סמיכותו לתחנת רכבת משה דיין, איילון דרום, כביש 432 ולשני צירי הרוחב העיקריים של ראשון לציון - שדרות משה דיין-רחבעם זאבי ושדרות רבין. בעירייה הוסיפו כי הם בוחנים שימוש בקרונות בשיטת מעלית אופקית לשינוע נוסעים במתחם העסקים המתוכנן במקום.

      

    בין מתחמי המגורים החדשים כלולים גם 4,200 יחידות דיור בנחלת יהודה (3,500 בנחלת עלית ו-730 בנחלת מערב) וכן 7,500 יחידות דיור בשכונות החדשות במתחם צריפין - 4,000 יחידות דיור בשכונת נרקיסים ו-3,500 יחידות דיור בשכונת נוריות, שחלקן כבר שווקו. כמו כן מתוכננות 1,200 יחידות דיור במשולש נים שבדרום מזרח העיר, 1,400 יחידות דיור ו-250 דירות בדיור מוגן בשכונת רקפות, 900 יחידות דיור בשכונת חצבים ו-1,200 יחידות דיור בשכונת האירוס.

    שכונת הרקפות (באדיבות עיריית ראשון לציון) (באדיבות עיריית ראשון לציון)
    שכונת הרקפות(באדיבות עיריית ראשון לציון)
     

    תוכנית משמעותית נוספת היא פינוי-בינוי רחב היקף של שכונת רמת אליהו במרכז העיר, שכבר אושרה בוועדה המקומית. במסגרת זו צפויים להרוס כ-2,600 יחידות דיור ולבנות 4,900 יחידות דיור חדשות ולחזק כ-500 יחידות דיור נוספות במסגרת פינוי-בינוי. מהעירייה נמסר כי מעל 400 תושבי השכונה חתמו על הסכמי פינוי, בהם שני בניינים ראשונים שחתמו במלואם וצפויים לעבור לגור בנחלת מערב, שהצפי להשלמת הבנייה בה הוא בעוד כשלוש שנים.

     

    בנוסף, הוקצו לתושבי רמת אליהו כ-150 דירות בשכונות בצריפין, תוך עדיפות לבניינים שבהם תושג הסכמה של כל בעלי הדירות בשיטת "כל הקודם זוכה". הצפי למעבר לדירות אלו הוא כ-3.5 שנים מיום חתימת כל בעלי הדירות בבניין. בשכונת נחלת יהודה עילית, שנמצאת בשלבי אישור, יוקצו 714 דירות לתושבי רמת אליהו. 

     

    מוקדי תעסוקה ומסחר

    כאמור, התוכנית כוללת ארבע תוכניות של מתחמי תעסוקה ומסחר במערב העיר, בהן ראשון איילון, הצפונית ביותר מבין התוכניות, שקובעת שימושים לתעשייה עתירת ידע, משרדים, תעשייה קלה, מלאכה ומסחר. בתוכנית אושרו תוספת זכויות בנייה של 360 אלף מ"ר, בנוסף ל-400 אלף מ"ר המאושרים היום.

     

    המתחם ממוקם בצמוד לנתיבי איילון ממערב, מצפון לרחוב משה דיין ובסמוך לתחנת הרכבת משה דיין. כיום ישנם באזור משרדים, מבני מלאכה ותעשייה, בהם מפעל המזגנים של חברת אלקטרה. לאחרונה אישרה מועצת העיר הסכם מכירה עם אלקטרה בשטח של 51 דונם ברחוב ספיר בתמורה ל-185 מיליון שקל, והחברה צפויה לבנות כ-160 אלף מ"ר לתעסוקה, 20 אלף מ"ר למסחר וכ-80 אלף מ"ר תת-קרקעי. במתחם צפויה גם הקמתו של מרכז רפואי אסותא על פני 14 דונם ומתחם של חברת צרפתי, שרכשה כ-11 דונם ב-33 מיליון שקל.

    מתחם ראשון איילון (באדיבות עיריית ראשון לציון) (באדיבות עיריית ראשון לציון)
    מתחם ראשון איילון(באדיבות עיריית ראשון לציון)
     

    לאור הפיתוח המואץ המתוכנן, התוכנית מתייחסת גם לשיפור התשתיות ולסלילת שבילי אופניים. בתוך כך, העירייה החליטה להקים בעצמה את הקו החום של הרכבת הקלה המתוכנן לחצות את העיר ממערב למזרח, דרך באר יעקב, עד לרמלה ולוד. לצורך הקמת הקו, בכוונת העירייה להקים תאגיד עירוני בהשתתפות הרשויות שהקו מתוכנן בשטחן, ובימים אלו מועברות טיוטות אל משרדי האוצר והתחבורה לגיבוש החלטת ממשלה בנושא. עלות המיזם מוערכת בכ-10 מיליארד דולר.

     

    "העיר צפויה להוסיף לשטחה עוד כ-100 אלף תושבים ב-15 השנים הקרובות", מסר צור. "כבר היום תשתיות הכבישים בתוך העיר לא עומדות בעומס, מקומות החניה באזורים מסוימים במחסור גדול, הכבישים הבינעירוניים עמוסים וגדושים שעות רבות ביממה והתופעות הללו רק יחמירו. לא נוכל לשבת בתחנה ולחכות שהמדינה תיתן מענה. עלינו לקחת את האחריות אלינו ולקדם כבר היום פתרונות של הסעת המונים בתוך העיר".

     

    את תוכנית המתאר הכינו משרד התכנון "קשת" בראשותו של האדריכל משה כהן, האדריכלים אמיר ועופר קולקר ומהנדס העיר תל אביב לשעבר ברוך יוסקוביץ, בהובלת מהנדס העיר.  

    מתחם האלף (באדיבות עיריית ראשון לציון) (באדיבו עיריית ראשון לציון) (באדיבו עיריית ראשון לציון)
    מתחם האלף (באדיבות עיריית ראשון לציון)
     

    הפארק המטרופוליני נותר בחוץ

    באשר לשטחים פתוחים - בעירייה מציינים כי בעת הכנת התוכנית בוצע סקר נופי על מנת לאתר את הערכים שכדאי לשמר, תוך הסתמכות על אזורי הנופש המטרופוליניים המצויים בצידה הדרומי והצפוני של העיר. עם זאת, אזור הנופש המטרופוליני, המהווה כ-20% משטח העיר, נותר מחוץ לתוכנית. בעירייה מסבירים כי השטח הוחרג לבסוף מתוכנית המתאר לאחר שהתגלו בו סוגיות מורכבות מאחר שבחלקו הדרומי הוא שייך לעיריית נס ציונה.

     

    מדובר בשטח שהוגדר כאזור נופש מטרופוליני בשנת 2003, עם אישור תוכנית המתאר המחוזית 21/3, שהגדירה חלק משטחי המרכז כאזורי נופש מטרופוליני, לרבות ראשון לציון. אזורים אלו כוללים גם זכויות בנייה למגורים ושימושים נוספים ב-15% מהשטח. עו"ד אריאל פל ממשרד צבי שוב המומחה לנדל"ן ותכנון ובנייה, מסר כי "יש להצר על כך שתוכנית המתאר אינה כוללת עדיין פתרונות לכל השטחים כולם, כדוגמת שטחי הנופש המטרופוליני שנדחה תכנונם לשנים יבואו".

     

    פל מסביר כי בחלק משטחי הנופש המטרופוליני הוכנו תוכניות מפורטות, אולם תוכנית המתאר קבעה שכדי שיהיה ניתן לקדם בהן תכנון, צריך תכנון כולל של כל המתחם, כלומר של כל אזור הנופש המטרופוליני ולא רק של חלקים ממנו. "כך, בכל פעם שהוכנה או הופקדה תוכנית או שהוגשו בקשות לשימוש חורג מהתב"ע, הן ירדו מהפרק לאור העובדה שלא היה תכנון כולל".

     

    לדבריו, "כשהופקדה תוכנית המתאר של ראשון לציון, בעלי זכויות באזור הנופש המטרופוליני ביקשו להסדיר את הקרקעות שלהם במסגרת התוכנית. במסגרת התכנון הראשוני של תוכנית המתאר הייתה התייחסות לשטחים אלו, אך לאור התנגדות הוועדה המחוזית אושרה לבסוף תוכנית מתאר שמתעלמת משטחים אלו ומשאירה לגביהם את ההנחיות בהתאם לתמ"מ, תוך הוראה כי התכנון לגביהם ייעשה בתוכנית נפרדת. המצב שנוצר הוא אבסורדי, שכן בעלי הזכויות רצו לקדם תכנון אבל אמרו להם לחכות לתכנון כולל, וכעת - כשהיה אפשרות לתכנון כולל, לא ביצעו זאת. כרגע התקווה היא שהוועדה המחוזית והמקומית ימהרו לתכנן את האזור כולו".

     

     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    באדיבות עיריית ראשון לציון
    הדמיה של שכונת הרקפות - 1,400 דירות, 250 דירות בדיור מוגן
    באדיבות עיריית ראשון לציון
    מומלצים