שתף קטע נבחר

בחירת משפחתון: שימו לב לדברים שלא נאמרים

לא פשוט לבחור משפחתון לילד שעוד לא יודע לדבר ולהביע את עצמו. אז איך אפשר למצוא את המקום המתאים? אילו שאלות חשוב לשאול? ועל מה צריך להסתכל במהלך הביקור המקדים? מדריך

 

 

לא פשוט למצוא משפחתון טוב לילד, אבל יש כמה דברים שיעזרו לכם לבחור את המקום המתאים עבור היקר לכם מכל. תחילה אתם צריכים לשאול שאלות שיעזרו לכם להבין את ההתנהלות הטכנית ואת האג'נדה החינוכית של הגננת (האם קיימת כזו בכלל?) ושל אנשי הצוות במשפחתון. התבוננו בעולם הערכים שלכם וחשבו מה מבחינתכם הוא קו אדום ובמה אפשר להתגמש.

 

לדוגמה, להורה אחד התזונה היא החלק הכי חשוב: אין מתוקים - גם לא בחגיגות - וחשובים לו קמח מלא, תזונה טבעונית וכו'. לעומת זאת, הורה אחר מחשיב זאת פחות, אבל כן חשוב לו שלא יציעו אוכל כמענה לילד כשהוא בוכה. הכינו דף שאלות לשאול את הגננת ורשימה של דברים שחשוב לכם לבדוק במהלך הביקור במשפחתון.

 

כדאי להיות במקום החדש שאתם הולכים לבדוק כמה שיותר ובזמנים שונים. הרבה פעמים הגננת מזמינה בשעה מסוימת שנוחה לה. אתם יכולים לשאול אותה מדוע נוח לה דווקא אז ולהבין אם זה כדי להסתיר משהו או שהיא רוצה להיות מאה אחוז איתכם כשאתם מגיעים.

 

שימו לב מה חשוב לכם ובמה אתם מוכנים להתגמש (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
שימו לב מה חשוב לכם ובמה אתם מוכנים להתגמש(צילום: shutterstock)

שפת הגוף של של הילדים

חשוב לראות איך התינוקות בגן מגיבים לסביבה ואיך הם מגיבים לגננת ולצוות, ואפשר לזהות זאת בשפת הגוף. אם תינוק בסטרס, הגוף שלו יהיה מאוד נוקשה, האיברים יהיו קפוצים והגוף יהיה מתוח. ייתכן שהוא יפרוץ בבכי לא רגוע מאפס למאה, שיהיה לו מבט מבוהל בעיניים, שהוא יקפוץ מכל רעש - הוא ייראה כאילו הוא מרוכז בהישרדות, יירתע ממגע, לא יתנועע במרחב. תינוק נינוח, לעומת זאת, יתעניין בסביבה שלו,יושיט ידיים, לא יירתע ממגע, ישחק וייהנה. הגוף שלו יהיה רפוי, האצבעות פרוסות, העיניים חוקרות וסקרניות.

 

אם אנחנו רוצים לבחון זאת אצל הפעוט שלנו וזו פגישה ראשונה עם הגננת או הצוות, צריך לקחת בחשבון שילדנו עשוי להיות "חשדניסט", עוד לא ירגיש בנוח ולכן יירתע. גם התחושה שלנו משתנה בנוכחות של אדם חדש, אבל כדאי להסתכל על הגננת ולראות איך היא מגיבה.

 

תגובה שונות של הגננת לתינוק:

• היא יכולה להגיד לו למשל: "היי, אני לבנה, אנחנו עכשיו לומדים להכיר אחד את השני, אני מאוד שמחה שאתה כאן" - אמירה שמצביעה על יחסים שווים, על מתן כבוד לתינוק ומתן לגיטימציה לרגשות שלו.

 

• היא יכולה להתעלם מהתינוק – במצב כזה מומלץ לברר איתה מה הסיבה. האם זה מתוך מחשבה שהוא זקוק לזמן ובגלל זה היא נותנת לו להסתגל עצמאית? האם היא מרגישה שזה מה שנכון לו?

 

• היא יכולה לקחת אותו פיזית: "בוא אליי, אתה עכשיו בגן, זה הפעילות, זה מה שעושים", כלומר תנסה ליצור קרבה אליו כשהוא מגיב אליה בקושי, והיא ממשיכה בשלה. משהו בגישה הזאת  לא מכיל ומכבד את הגוף, את הרגשות ואת המרחב הפיזי של התינוק.

 

הרדמה ושינה

בקשו מהגננת לתאר בפירוט את תהליך ההכנה לשינה: מה עושים אם ילד רגיל לישון בשעות אחרות? האם מרדימים ילד לפי איך שהוא רגיל או שמרדימים את כולם באותה צורה? אם הילד לא עייף באותו הרגע האם מנסים מאוחר יותר, כלומר נותנים לו לישון כשהוא באמת עייף ולא כי זו השעה?

 

אם חשוב לכם שיעזרו לילד להתכנס לשינה באופן מכיל ואוהב, חשוב לשאול את הגננת דברים שמצביעים על התייחסותה לבכי. בקשו לבוא בזמן הרדמה כדי לראות מה קורה. האם יש הרבה בכי ברקע, איך ניתן המענה ואם הגננות נמצאות עם התינוקות בחדר ברגע הקושי או שהן נותנות להם להירגע לבד והולכות לחדר אחר.

 

איך הגננת מגיבה כשהילד בוכה? (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
איך הגננת מגיבה כשהילד בוכה?(צילום: shutterstock)

יכול להיות שהגננת בכלל לא תרשה לכם לבוא ולראות הרדמה. חשוב להבין למה. אם היא עונה משהו מבטל וסתמי כמו "זה לא זמן נוח" או "לא מתאים", זה יכול להדליק נורה. לעומת זאת, זוהי תשובה לגיטימית: "הנוכחות של אדם זר בזמן ההרדמה מקשה על התינוקות להתכנס לשינה. אין לי שום בעיה שנקבע מועד ותראי את החדר, אבל בשעה של ההרדמה זה יכול מאוד להקשות על הילדים".

 

צריך לשים לב ברמת האווירה כמה גירויים נשארים, האם יש חדר נפרד והוא מיועד לשינה או שזה חלל המשחקים והוא רווי בגירויים ברמה שמקשה על כניסה לשינה איכותית. זה עלול להשפיע על איכות השינה של התינוק.

 

זמן האכלה

שימו לב איך נראית הסביבה של האוכל - האם כולם אוכלים יחד או כל אחד לפי הרעב שלו? האם חייבים לאכול כי אחר כך אין? האם הילדים מגיעים מאוד רעבים למקום שבו אוכלים ולאוכל לוקח זמן להגיע עד שהם כבר ממש חסרי סבלנות (חשוב להבין אם זו סיטואציה מאפיינת או נקודתית)? אפשר גם להגיע בזמן ארוחה או להיות בסביבה של הגן ולשמוע אם יש או אין בכי.

 

בנוסף לזה חשוב לבדוק מהי ההתייחסות לאקט האכילה עצמו. לדוגמה, תינוק שאוכל מבקבוק - האם פשוט מכניסים לו את הבקבוק לפה או מציעים את הבקבוק ומחכים שהוא יושיט את היד? העיקרון הזה תקף גם לפעוטות: האם האוכל מונח מול הפעוט והוא בוחר אם לאכול?

 

לכתבות נוספות - היכנסו לפייסבוק הורים של ynet

 

משפטים כמו "עכשיו תאכל" או "עכשיו אוכלים כי אחר כך אין" הם משפטים לא מכבדים שאינם מעניקים לילד עצמאות ושליטה על הגוף שלו. משפטים כמו "עכשיו זה זמן לאכול, הנה הבקבוק או האוכל, אתה רוצה עכשיו? אתה רעב? חם היום כדאי לשתות מהבקבוק, אתה רוצה?" מעודדים אותו אבל לא כופים עליו לאכול. בנוסף לזה, בדקו אם אנשי הצוות מניחים את האוכל בלי להגיד מילה וגם לא מסתכלים אם הילד מסתדר או לא - זה מצביע על התנהגות מאוד טכנית של דברים שעושים בזמן אוכל וזה בעייתי.

 

אם הילד נרתע ולא רוצה לאכול, האם הגננת מבינה שהוא לא רוצה לאכול, האם היא מזהה או שואלת מה הסיבה, או שהיא מתעלמת מזה ומכריחה אותו לאכול? כל הדברים הקטנים האלו מראים לנו איזה יחס יקבל הילד שלנו. כמו כן חשוב לבדוק איפה הילדים אוכלים ולוודא שהם לא אוכלים מול טלוויזיה, למשל.

 

 (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
(צילום: shutterstock)

דברים נוספים שכדאי לבדוק

• הסתגלות - איך נעשית ההסתגלות? כמה זמן? עד כמה מגלים בה גמישות? עד כמה מאפשרים נוכחות הורית? עד כמה קשובים לילד?

 

• חופשים - מתי יש חופשים? מה קורה באוגוסט?

 

• העשרה - לברר לגבי חוגים והעשרות? מה מעבירים? מי מעביר ומהי ההכשרה שלו?

 

• ההכשרה של הצוות - מהי ההכשרה של הגננת והצוות, מהו הניסיון והוותק של אנשי הצוות?

 

• ניקיון - לשאול וגם לבחון בפגישה את הניקיון וההיגיינה של הגן, שטיפת ידיים בין החלפות, שימוש בכפפות, אוורור המקום ונגישות לשירותים אם מדובר בפעוטות.

 

• מחלות – מהי מדיניות המחלות בגן והאם מקפידים עליה?

 

• מצבי חירום – האם הצוות יודע מה לעשות במצבי חירום? האם עבר קורס עזרה ראשונה?

 

• בטיחות - לוודא את בטיחות הגן, שקעים, רהיטים מקובעים, גישה למטבח, מדרגות.

 

והכי חשוב! אין טוב ממראה עיניים, שמיעת אוזניים ותחושה בלב. בקרו בגן, דברו עם ההורים האחרים, דברו עם הצוות ולא רק עם המנהלת או הגננת. נסו להרגיש מה הם משדרים - כנות? ישירות? שקיפות? חום ואהבה? היעזרו בהמלצות של הורים ויותר מכך ראו איך הילדים עצמם מתייחסים לגננות ולסייעות.

 
לריסה גינת היא בעלת תואר שני ממכון ויצמן למדע ובעלים ומייסדת של Small Talk - המרכז להנחיית הורים

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
דברו עם הצוות ולא רק עם הגננת או המנהלת
צילום: shutterstock
מומלצים