שתף קטע נבחר

אתם שיתפתם
    זירת הקניות
    המבקר: חשש לפלילים בבדיקת החלופות לאמוניה
    המבקר שפירא העביר ליועמ"ש מידע המעלה חשש שבחינת החלופות לייבוא האמוניה נעשתה באופן מוטה - כדי להיטיב כלכלית עם חיפה כימיקלים. "מנכ"ל המשרד להגנת הסביבה היה מעורב בנושא באופן חריג ופעל לכאורה תוך ניגוד עניינים". המשרד להגנת הסביבה: "נדהמנו לשמוע את ההאשמות החמורות"

     

    מכל האמוניה בחיפה (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
    מכל האמוניה בחיפה(צילום: רויטרס)

    חשש לפלילים בבדיקת החלופות לאמוניה: מבקר המדינה יוסף שפירא העביר היום (ג') ליועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט מידע המעלה חשש למעשים פליליים בקשר לטיפול גופי המדינה בנושא קידום פתרונות לאספקת אמוניה למשק לטווח הקצר והארוך.

     

    מהמידע שבידי משרד המבקר עולה חשש כי הבחינה וההכרעה באשר לתעדוף חלופות לייבוא האמוניה נעשו לכאורה באופן מוטה כדי להיטיב כלכלית עם חברת חיפה כימיקלים - ומידור בעלי תפקידים רלוונטיים במשרד להגנת הסביבה ממעורבות בעניין. כמו כן, מידע שנמסר לגורמים מוסמכים בנושא השתנה מהותית מפעם לפעם ולא תאם לכאורה במלואו את העובדות לאשורן.

     

    לפי הודעת המבקר, "נראה כי ישראל דנציגר, מנכ"ל המשרד להגנת הסביבה, היה מעורב בנושא מעורבות משמעותית וחריגה, והוא לכאורה לא קיים את ההסדר למניעת ניגוד עניינים שנקבע לו באוגוסט 2015. יש חשש כי פעל בנושא תוך ניגוד עניינים ובלא שהתייעץ בעניין זה לפני כן, כפי שהתחייב בהסדר, עם היועצת המשפטית של המשרד להגנת הסביבה".

    ישראל דנציגר, מנכ"ל המשרד להגנת הסביבה. "מעורבותו חריגה" ()
    ישראל דנציגר, מנכ"ל המשרד להגנת הסביבה. "מעורבותו חריגה"

    המבקר כתב כי מכאן עולים חששות לקיומם של שיקולים זרים בפעילותם של חלק מגורמי המדינה בנושא ואף חשש לפגיעה בטוהר המידות. המידע הועבר ליועץ המשפטי לממשלה, לידיעתו ולכל טיפול שימצא לנכון. זאת, בהמשך למכתב ששלח בשבוע שעבר המבקר לפרקליט המדינה.

     

    המשרד להגנת הסביבה מסר בתגובה כי אנשיו "נדהמו לשמוע מהתקשורת על ההאשמות החמורות האלו, ועד לרגע זה לא קיבלו שום הסבר או מידע הנוגע אליהן. ברגע שנקבל את החומר בשלמותו, נוכל להגיב לגופו של עניין.

     

    "יודגש כי כל פעילות אנשי המשרד להגנת הסביבה בתחום זה נסמכה באופן מלא על המלצות של מומחי המקצוע בתחום מהארץ ומהעולם, ולוותה באופן צמוד על-ידי הגורמים המשפטיים, לאור העובדה שהנושא נדון בערכאות משפטיות שונות".

     

    מעיריית חיפה נמסר: "זמן רב אנו טוענים ששיקולי ההון גוברים בצורה בלתי מוסברת על שיקולי ביטחון כמיליון מתושבי מדינת ישראל. את המידע הרב שהגיע אלינו העברנו לאנשי המבקר. למרות לחצים רבים שהופעלו עלינו עמדנו כפי שאנו עומדים כעת כי שיקולי ביטחונם של תושבי חיפה הוא השיקול העליון ורק לאחרי שנשתכנע שהוא נלקח בחשבון נסכים לדון בחלופות. מה שמסריח כמו דג מת ונראה כדג מת דינו למות, יש לשנות ב-180 מעלות את הטיפול בבחינת החלופות".

     

    מחיפה כימיקלים נמסר כי החברה "למדה על פניית מבקר המדינה ליועמ"ש רק מהפרסום בתקשורת ואין לה כל מידע מעבר לכך. החברה קיבלה את ההיפך הגמור מטיפול מועדף כפי שנטען על ידי יונה יהב. החברה סבורה שבמקום לתת לה יחס מועדף, היא סומנה וקיבלה טיפול שלא כשורה כתוצאה מקמפיין השקרים בראשות יהב, שנפסל על ידי כל המומחים ושכל מטרתו היא חיסול תעשיית הדשנים ולהיבחר מחדש לראשות עיריית חיפה".

     

    דנציגר בניגוד עניינים

    לפני כמה ימים הנחה היועמ"ש את דנציגר להימנע מעיסוק במשבר האמוניה בחיפה מחשש לניגוד עניינים. מהמשרד להגנת הסביבה נמסר בתגובה כי "מנכ"ל המשרד חתום על הסכם ניגוד עניינים לפיו אינו יכול לעסוק במישרין בענייני חברת כי"ל, בגלל חברותו הרחוקה עם סמנכ"ל הכספים של כי"ל.

      

    "המנכ"ל פעל לפי הוראת ההסכם, ולא עסק בכל דבר שיש לו נגיעה ישירה לכי"ל, ואף היועצת המשפטית של המשרד כשנשאלה בימים אלה לחוות דעתה, ציינה כי לפי המידע שבידה אין מקום לפסול את עיסוקו של המנכ"ל בנושא האמוניה - שכן בנושא זה הפעולה הישירה היא עם חיפה כימיקלים".

     

    הנחייתו של היוע"ש הגיעה לאחר שנודע כי הסכם האמוניה על סף ביטול. חיפה כימיקלים פועלים מזה שנים ללא רישיון עסק למכל האמוניה. בתחילת החודש ממשלת ישראל אישרה תוכנית חדשה לאספקת אמוניה למשק, לפיה אוניות קטנות נפח המכילות אמוניה יספקו את צרכי חיפה כימיקלים והמשק. במסגרת הפתרון הוטל על חיפה כימיקלים להקים מצוף ימי לאספקת אמוניה, כך שהאוניות יוכלו לעגון מספר קילומטרים מהחוף, אלא שחוות דעת של היועצת המשפטית של המשרד להגנת הסביבה דלית דרור, שנשלחה למנכ"ל המשרד להגנת הסביבה ישראל דנציגר, מאיימת על הפתרון שהושג ומסנדלת את התוכנית.

     

    בחוות הדעת קובעת דרור שהמשרד לא יוכל לתת היתר רעלים ללא קבלת רישיון עסק להפעלת מערך יבוא האמוניה. עיריית חיפה היא זו האחראית על מתן רישיונות עסק, ולא צפויה לתת רישיון. המשמעות, שחיפה כימיקלים, המשרד להגנת הסביבה, הממשלה ועיריית חיפה ייאלצו למצוא פיתרון חלופי. במילים אחרות, מסלול האוניות הקטנות מת. בעיריית חיפה פעלו לקדם את פתרון האיזוטנקים, וזו צפויה להיות ברירת המחדל של המשרד. 

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    מומלצים