שתף קטע נבחר

לקוחות רכבת ישראל: אולי תקבלו צ'ק וכרטיסי נסיעה חינם

ל' הופתעה לקבל בדואר מכתב משמח שכלל צ'ק בסך 81 שקל ושני כרטיסי נסיעה חינם, כפיצוי על תקלה שאירעה במכונת הכרטיסים וגרמה ללקוחות לשלם על כרטיסי רב-קו התקפים לתקופות חופפות. 714 נוסעים אמורים לקבל פיצוי כזה, במסגרת הסכם פשרה בתביעה ייצוגית, אחרי שהרכבת גבתה קרוב ל-135 אלף שקל מיותרים מהנוסעים

ל' קיבלה החודש מכתב מפתיע בדואר, ובתוכו צ'ק על סך 81 שקל מרכבת ישראל יחד עם זוג כרטיסי נסיעה חינם. במכתב נכתב: "מבדיקה שנערכה במערכת הכרטוס ברכבת, התבררה זכאותך לפיצוי בגין רכישת כרטיס תקופתי, אשר נכנס לתוקפו טרם שהסתיימה תקופת השימוש בכרטיס קודם שהיה ברשותך.

 

 

"מצורפת למכתבנו זה המחאה בסך של 81 שקל, המהווה את הסכום ששילמת עבור תקופת השימוש החופפת, כשהוא נושא ריבית והצמדה וכן שני כרטיסי נסיעה בקו בנימינה-תל-אביב סבידור, תקפים לשימוש בכל עת".

 

המכתב המשמח הזה, הוא לא תוצאה של נדיבות יתר, אלא מימוש של הסכם פשרה בתביעה ייצוגית, שהוגשה ב-2014 נגד רכבת ישראל בעקבות גביית יתר מנוסעים. הסכם הפשרה אושר בתחילת השנה על-ידי בית-המשפט המחוזי מרכז בלוד.

כל לקוח יקבל סכום אחר, בהתאם לסכום שרכבת ישראל גבתה ממנו בטעות ביתר ()
כל לקוח יקבל סכום אחר, בהתאם לסכום שרכבת ישראל גבתה ממנו בטעות ביתר

 

הרכבת הודתה: הנוסעים שילמו עבור תקופות חופפות

בבקשה לתביעה ייצוגית נטען שבין 20 בנובמבר 2013 ל-2 בספטמבר 2014, רכבת ישראל לא מנעה מלקוחות המחזיקים ברב-קו לרכוש ממכונות הכרטיסים האוטומטיות כרטיס תקופתי נוסף ("גמיש"), התקף לאותן תחנות מוצא ויעד, כך שנוצרה חפיפה בין שתי תקופות השימוש. עקב כך, המנוי שילם כפל בגין יום או ימים, בהם היו טעונות התוכניות במקביל. נטען כי מדובר בגזל, הפרת חוק הגנת הצרכן, חוק פיקוח על מחירי מצרכים ושירותים, הפרת חובת תום הלב ועוד.

 

רכבת ישראל מסרה לבית-המשפט כי עם קבלת הבקשה, היא בחנה את תהליך מכירת הכרטיסים התקופתיים במכונות האוטומטיות, ומצאה כי תקלה אכן אירעה. לטענתה, תיקנה את התקלה.

 

רוב הנוסעים אותרו

מכתבים דומים למכתב שקיבלה ל', קיבלו או יקבלו בקרוב, 714 נוסעים, שערכו (יחד עם נוסעים שזכאים להשבה ופיצוי, אך לא אותרו) 980 עסקאות לרכישת כרטיסים במשך כ-9 חודשים בין 2013 ל-2014. הם יקבלו השבה של הסכום שנגבה מהם ביתר, כולל ריבית והצמדה ו-2 כרטיסי נסיעה בודדים, כפיצוי, למימוש בין תחנות המוצא והיעד הנקובים בכרטיס התקופתי האחרון שרכשו. הכרטיסים האלה תקפים לשימוש בכל עת.

  

עם זאת, לרכבת שמורה הזכות להציע למי מחברי הקבוצה ובכפוף להסכמתו, לקבל כרטיסי נסיעה ברכבת, תקפים לשימוש בכל עת, בשיעור שווה או גבוה יותר מדמי ההשבה המגיעים לו על פי ההסכם הפשרה, חרף דמי ההשבה הנ"ל.

 (צילום: ירון ברנר) (צילום: ירון ברנר)
(צילום: ירון ברנר)

  

הרכבת גבתה כ-135 אלף שקל ביתר, תחזיר הכל פלוס ריבית הצמדה ופיצוי

נקבע כי הגבייה ביתר מחברי קבוצת הצרכנים עומדת על 134,814.82 שקל. כרטיסי הפיצוי יהיה תקפים לשימוש בכל עת, ושווים הכולל עומד על סכום של 51,714 שקל.

 

רכבת ישראל מסרה לבית-המשפט כי 575 מחברי הקבוצה ניתנים לאיתור גם על פי מספר תעודת זהות. בנוסף, יש 178 חברים שזהותם אינה ידועה לרכבת, למעט מספר הרב קו שלהם ושם המנפיק שאצלו הונפק. מתוכם, הצליח מרכז השירות של כרטיסי הרב-קו לאתר 133 חברים והרכבת איתרה בעצמה עוד 6.

 

בהעדר תיעוד של מספרי הזהות של 39 מחברי קבוצה זו, לא ניתן לאתרם. יתרת דמי ההשבה לחברי קבוצה שאינם ברי איתור, הועבר כתרומה לעמותת גדולים מהחיים, הפועלת לשיפור רווחת חייהם שתל ילדים חולי סרטן.

 

בתחילה הוחלט כי בירור הזכאות של חברי הקבוצה יתבצע באמצעות אתר אינטרנט ייעודי ושעל הזכאים לפנות בעצמם לרכבת, אך בהמלצת נציג היועץ המשפטי לממשלה, הוחלט שהרכבת היא זו שתפנה לנוסעים הזכאים בעצמה. המדינה הסכימה להפחתת עלויות האגרה בגין הפקת רשימה מרוכזת של כתובות עבור איתור זה.

 

התובע הייצוגי יקבל גמול בסכום של 20 אלף שקל ושכר טרחה לבא כוחו עומד על 55 אלף שקל, בתוספת מע"מ.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המקצוענים
מומלצים