שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    תושבי תל אביב זועמים: מיזם אוטותל גוזל חנייה
    מיזם המכוניות השיתופיות של עיריית תל אביב יצא לדרכו אך תושבי העיר לא מתרשמים. הפקעת מקומות חנייה ציבוריים ברחובות בעייתיים ממילא לטובת כלי הרכב של המיזם, מעוררת את זעם התושבים - "ננסה להיפגש עם העירייה ונפגין מולה בהמשך אם לא תהיה ברירה"

    בינואר השיקה עיריית תל אביב את מיזם הרכבים השיתופיים ה"אוטותל" ורק לאחרונה החלה בניסוי רחב היקף - אך כבר עתה הוא מעורר את כעסם של התושבים עקב סימון מקומות חנייה בלעדי ברחובות עם מצוקת חנייה מוכרת, ומעורר מחלוקת בשאלת יעילותו במרחב עירוני צפוף ובחיזוק או דווקא החלשת התחבורה הציבורית הכושלת.

     

     

     

    מיזם אוטותל אותו החלה עיריית תל אביב לקדם כבר לפני למעלה מארבע שנים, מאפשר למנוייו לאסוף רכב מנקודה אחת בעיר ולהחזירו בנקודה אחרת (בדומה לפרויקט האופניים השיתופיים תל-אופן), למקומות חנייה ייעודיים או לכל מקום חנייה מוסדר (כחול - לבן). עלותו של השירות מורכבת מדמי מנוי חודשיים ומעלות נסיעה לפי דקה.

     

    אלא שמעבר לרעיון של שימוש ברכב מבלי לרכוש אותו, מסתבר כי לא כל תושבי העיר מאושרים מהרצתו. בעיקר לא תושבי העיר המתמודדים גם כך עם מצוקת חנייה בלתי אפשרית, ואשר גילו לפתע כי היצע מקומות החנייה הצטמצם עוד יותר עקב סימון חנייה בלעדי לכלי הרכב של המיזם. עשרות פוסטים עלו ברשתות החברתיות בנושא זה לאחרונה.

     

    אורית פניני החליטה לכתוב בעמוד העירייה בפייסבוק, וזכתה לעשרות שיתופים ומאות לייקים "הרגשתי פשוט ייאוש ותסכול. התרסקתי על האופניים שהייתי מתניידת עליהם והשתמשתי ברכב, ואחרי דקות ארוכות ללא חנייה ראיתי חנייה של אוטו-תל ריקה, ורכב של אוטו-תל חונה בכחול לבן לצדה. זו באמת מטרה מבורכת. אני שנים השתמשתי ברכב שיתופי אבל עושים יותר מדי שינויים בבת אחת ובלי לדבר עם התושבים. מילא אם היו מטפלים קודם כל בשבילי האופניים ואחר כך היו עושים עוד, הייתי מרגישה שיש לי אלטרנטיבה. אני סך הכל מבקשת שיהיה שיח", כתבה.

     

    תושבים אחרים החליטו להתארגן בקבוצות שנפתחו לשם כך בפייסבוק, ואף לצאת להפגנה מול בניין העירייה. תמיר מואב שפתח את הקבוצה "תושבי תל אביב נגד האוטותל", אומר כי "אני לא מתנגד למיזם אלא מבקש למחות על העניין של השימוש בחניות של כחול לבן. לא שואלים אותנו ולא נותנים התראה כמו שנותנים על עבודות תשתית, או כל דבר שיכול לפגוע באיכות חיים של תושבים. זו תחושה מרה לגלות את זה בעצמך. ננסה להיפגש עם העירייה וגם נפגין מולה בהמשך אם לא תהיה ברירה", כתב.

     

    "הסקרים ברחבי העולם מראים שהרכבים השיתופיים מסיטים נוסעים מהתחבורה הציבורית ופחות נוסעים מהרכב הפרטי, ומבחינה זאת הרכב השיתופי לא יהיה בשורה למערכת הסעת המונים", אומר יוסי סעידוב מ-'15 דקות'. "הרכב השיתופי יכול לעזור בהסעה מהפריפריה הקרובה של תל אביב למקומות כמו חניון שפירים, ומשם הם יתקדמו בהסעת המונים לתוך העיר".

     

    לדברי סעידוב "תל אביב מדי יום מכפילה את עצמה עם מספר דומה של עובדים המגיעים אליה במהלך היום ועוזבים אותה לקראת הערב. התוספת הזו 'יושבת' על תשתיות של תושבים. ובזמן שמטרת העירייה היא להקטין את מספר המכוניות שמגיעות מחוץ לתל אביב, מיזם אוטו-תל הוא משחק בין בעלי רכב פרטי לבין עצמם. כי בזמן שהעירייה מנסה להוריד רכבים מהכביש, היא מקטינה את מספר מקומות החנייה. ובזמן שהיא אמורה להעדיף נוסעי תחבורה ציבורית, הרכב השיתופי דווקא מוציא ממנה אנשים", הוא אומר. "תל אביב הרי רחוקה מאוד ממיצוי ההזדמנויות של התחבורה הציבורית. אין מספיק קווים לאזורי תעסוקה, אין מספיק נת"צים ואין מספיק אכיפה".

     

    האדריכל יונתן לבנדיגר מחברת Planet לתכנון עירוני משתמש בעצמו ברכבי אוטו-תל ואומר כי "זה עוזר לי להגיע למקומות מרוחקים יחסית בעיר - גם בסופי שבוע - ביעילות שאין בתחבורה הציבורית. אבל בתוך העיר זה סיוט לא נורמלי. הסיכוי שזה ייקח פחות זמן מתחבורה ציבורית הוא אפסי, כי חיפוש החנייה בעייתי". לדבריו, "התושבים בטוחים שמגיעה להם חנייה ציבורית בחינם, וזו תפיסה שחייבת להשתנות. חנייה היא משאב בחסר וזה שהיא בחינם זו פשוט טעות פוליטית של העירייה, כי היא עדיין מפחדת להגיד שחנייה היא בתשלום.

     

    "מדיניות ביטול החניות שקולה והגיונית והמטרה היא להראות לאנשים שהם יכולים להסתדר עם רכב אחד פחות. זה כמובן לא תחליף לתחבורה ציבורית וברור שהייתי רוצה לראות השקעה גדולה יותר גם שם, אבל מדובר במדיניות מבורכת בעיר כל-כך צפופה".

     

    מהעירייה נמסר בתגובה: "בבחירת מיקומי חניות אוטותל, בחנה עיריית תל-אביב-יפו מספר היבטים, לרבות הסדרי תנועה וחנייה, המרחקים בין החניות, מיקומי תחנות תל-אופן, אזורי הביקוש הצפויים ורצון לצמצם ככל האפשר את ההשפעה על תושבי העיר. נדגיש כי מערכים דומים בעולם מדווחים כי כל רכב במערך שיתוף רכבים מביא להורדת 14-4 רכבים פרטיים מהכביש, דבר שיפחית פליטת גזי חממה וייתן מענה לצפיפות בכבישים ולמצוקות חניה".


    פורסם לראשונה 02/08/2017 21:24

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    ynet רכב בפייסבוק
    לוח winwin
    מומלצים