שתף קטע נבחר

רגיעה בהתפרעויות נגד חיילים חרדים: "המסר חלחל"

לאחר כמה חודשים של התפרעויות שכללו שריפת בובות בדמות חיילים, אלימות כלפי לובשי מדים ומעצרים יזומים - השטח בירושלים נרגע. בחוגים הקיצוניים מכריזים על ניצחון: "חיילים חרדים כבר לא עוברים כאן". גורם במשטרה מבהיר: "המתפרעים הבינו שלא ישיגו את מטרתם בכוח"

 

הכול היה נראה מוכן לקראת קיץ חם במאה שערים : בובות בדמות חיילי צה"ל הועלו באש, לובשי מדים שנקלעו לשכונה ספגו אלימות קשה, שוטרים סמויים מחופשים לחיילים ביצעו פעילות יזומה, ותומכי גיוס החרדים צעדו והפגינו בעד המשרתים. אבל אז הגיעו החודשים יולי-אוגוסט, ובהמשך גם חופשת "בין הזמנים" בישיבות - והשטח לפתע נרגע. בחוגים הקיצוניים ממהרים להכריז כעת על ניצחון, וטוענים: "המסר חלחל. חיילים חרדים כבר לא עוברים כאן". מנגד, הגורמים המתונים משוכנעים: "המשטרה הפעילה יד קשה נגד התוקפים - והם נרגעו".

 

מי שמוביל את המחאות נגד חוק הגיוס הוא הפלג הליטאי הירושלמי. באופן רשמי, אנשיו מסתייגים מההתקפות האלימות נגד חיילים, אך מנהיגו, הרב שמואל אוירבך, קבע כי יש מצווה למחות נגד חרדים המסתובבים במדי צה"ל בריכוזי המגזר ולבזותם – והדרך לאלימות פיזית של תושבי מאה שערים הקיצוניים ממנו הייתה קצרה.

השטח נרגע. התפרעויות ועימותים עם המשטרה במאה שערים, ארכיון (צילום: דוברות המשטרה) (צילום: דוברות המשטרה)
השטח נרגע. התפרעויות ועימותים עם המשטרה במאה שערים, ארכיון(צילום: דוברות המשטרה)

 (צילום: "קבוצת מחאות החרדים הקיצוניים") (צילום:
(צילום: "קבוצת מחאות החרדים הקיצוניים")

הרב אברהם בוימל, דמות מרכזית ודומיננטית בפלג הירושלמי ואחד המקורבים לרב אוירבך, אומר כי מטרת המחאה הייתה להבהיר חד משמעית כי "אין דבר כזה חייל חרדי". לדבריו המסר חלחל, ולכן נפסקו ההתפרעויות. בוימל טוען כי מי שגרם לרוב התקריות האלימות הם חיילים או לובשי מדים שנכנסו לשכונות באופן יזום או פרובוקטיבי - בין אם במטרה להוכיח לתושבים שחייל חרדי הוא דבר לגיטימי, ובין אם כפעילות משטרתית שנועדה לגרור את הקיצוניים להתפרעויות.

 

"חיילים כבר לא עוברים שם סתם - ולא כי הם פוחדים, אלא כי הם הבינו שזה לא מתאים", אמר. "התופעה הזו חזרה למימדים האמיתיים שלה. אין ולא שומעים יותר על מהומות כי השפיות והאמת מנצחת תמיד, הציבור החרדי אמר את שלו: חייל וחרדי הם שני דברים הפוכים זה לזה".

 

עוד אמר בוימל: "חיילים חרדים שפרשו מעולם התורה הבינו מאז ומתמיד כי הם כבר אינם בשר מבשרה של היהדות החרדית. התופעה שבה נראו חיילים עם מדים מעוטרים עם כיפות שחורות וציציות הייתה אך ורק בגלל הוראות מגבוה שמטרתן להטמיע ולהרגיל את הציבור החרדי לתופעה שאינה קיימת, כחלק מיישום חוק הגיוס".

 (צילום: דוברות המשטרה) (צילום: דוברות המשטרה)
(צילום: דוברות המשטרה)
 

שריפת בובות בדמות חיילי צה"ל במאה שערים בל"ג בעומר (צילום: חיים גולדברג) (צילום: חיים גולדברג)
שריפת בובות בדמות חיילי צה"ל במאה שערים בל"ג בעומר(צילום: חיים גולדברג)

 (צילום: חיים גולדברג) (צילום: חיים גולדברג)
(צילום: חיים גולדברג)

 (צילום: חיים גולדברג) (צילום: חיים גולדברג)
(צילום: חיים גולדברג)

גם במטה "ארגוני ההצלה החרדים", הנאבקים בגיוס בחורי הישיבות לצבא, אמרו כי כל המחאה הייתה נגד "פרובוקציות מתוזמנות, אלימות, תגרניות ומתריסות מצד הצבא והמשטרה - לרבות פשיטות ליליות, מעצרים ממושכים, אלימות וניסיונות השתקה". לטענתם, אלה נרגעו יחסית - ובעקבות כך גם ההפגנות.

 

עם זאת, מסרו במטה: "אין לנו כל ביטחון או אמון במשטרה או בצבא, וברור לנו מעל לכל ספק אפשרי כי אין שום שינוי מגמה או נסיגה של המדינה מהכוונה לשבש את אורחות חיינו. אנו נאבק בכוונה זו בכל כוחנו - כל העת וככל שמגמה זו תימשך".

 

בין אם מדובר בחופשת הקיץ של "בין הזמנים" או בעקביות של המשטרה שנוהגת ביד קשה במפגינים פורעי החוק, או בשילוב של השניים - דבר אחד בטוח - כמות ההפגנות ירדה באופן משמעותי, וזה לא בגלל שבחורי ישיבות התחילו להתגייס לצה"ל או שתושבי ירושלים הפסיקו לחלל שבת.

 

גורם במשטרת מחוז ירושלים מסביר כי "המדיניות של אפס סובלנות מחלחלת גם לצד השני. אותה קבוצת חרדים שמתפרעת מבינה שהיא לא תשיג את המטרות שלה בכוח. לצד המדיניות הזו שכללנו את איסוף הראיות. אנחנו לא רק עוצרים את המתפרעים על חם, אלא גם באמצעות מצלמות ולאחר מכן מגיעים אליהם".

 

את המדיניות של היד הקשה של המשטרה אפשר לראות בכמות העצורים ובכתבי האישום שהוגשו. "מאז תחילת ההפגנות, הגישה הפרקליטות עשרות רבות של כתבי אישום נגד המתפרעים. הפעילות המודיעינית לא נפסקת, הביום של שוטרים מחופשים לחיילים נמשך, והעובדה היא שכיום חרדים שרוצים לתקוף חייל חושבים פעמים", מוסיף הגורם.

 

גם אלי אדלר, פעיל חברתי העוסק בשילוב חרדים בצה"ל ובתעסוקה, מעריך כי הסיבה לרגיעה היא הפעילות היזומה של המשטרה בירושלים. לדבריו, במשך שנים אירעו תקיפות של חיילים בריכוזי החרדים בכל הארץ. "המשטרה מיקדה את הכול באזור מאה שערים, ובמקביל יצרה חשש לתקוף במקומות אחרים", הסביר. "אנשים פשוט הפסיקו עם זה כי החלו לחשוש ממעצרים. אני מניח שחיילים לא מגיעים היום למאה שערים כמו פעם, אבל גם היכן שהם כן נמצאים הם כבר עוברים בשקט".

 (צילום: דוברות המשטרה) (צילום: דוברות המשטרה)
(צילום: דוברות המשטרה)

 (צילום: "קבוצת מחאות החרדים הקיצוניים") (צילום:
(צילום: "קבוצת מחאות החרדים הקיצוניים")

 (צילום: "קבוצת מחאות החרדים הקיצוניים") (צילום:
(צילום: "קבוצת מחאות החרדים הקיצוניים")

סגן-אלוף (מיל') הרב רמי ראב"ד, לשעבר רב חיל האוויר ומראשי פרויקט שילוב חרדים בצה"ל, סבור כי דווקא גל מעצרי העריקים - אותם תלמידי ישיבות שהתעלמו מצווי הקריאה של הצבא, בהוראת הרב אוירבך – הוא דווקא מה שהתסיס את השטח, וכעת נפסקו המעצרים וכן ההתפרעויות.

 

עם זאת הדגיש ראב"ד כי משיחות עם בכירים באגף כוח האדם בצה"ל הבין כי הצבא דווקא אינו מעוניין לפעול נגד העריקים, והמעצרים המתוקשרים היו רק במקרה - על ידי המשטרה האזרחית (ולא הצבאית) שעיכבה אותם על עבירות אחרות ואז גילתה שהם עריקים והייתה מחוייבת לפעול נגדם.

 

אולם השקט הוא רק יחסי, ואת ההוכחה לכך היה אפשר לראות רק לפני יומיים - במשטרה קיבלו קריאה על מות אישה בשכונת מאה שערים, וכשהניידת יצאה היא נרגמה באבנים. גם בשבת האחרונה הפגינו כמה עשרות חרדים וחסמו כבישים, אבל לא בהיקפים שנראו לפני כמה חודשים.

 

לצד אותה ירידה משמעותית בהפרות הסדר, למשטרה ברור שכל עצירת בחור חרדי על רקע אי גיוסו לצה"ל או חילול שבת ברבים, יכול להבעיר את השטח. בשבוע שעבר נעצר בחור חרדי שערק ונוצרה הפגנה קטנה מול לשכת הגיוס, מחר מעצר מסוג זה עשוי להצית מחדש את השטח.


פורסם לראשונה 07/08/2017 22:52

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: חיים גולדברג
שריפת בובה של חייל צה"ל
צילום: חיים גולדברג
מומלצים