שתף קטע נבחר

פקקי אוגוסט: 3.5 שעות מתל אביב לחיפה

עקב עבודות התשתית של הרכבת וסגירת הקו מבית יהושע לתל אביב, נהגים רבים נתקעו בפקקים, בעיקר בכביש החוף. "עברתי סיוט", סיפרה חלי על נסיעתה מחיפה לתל אביב. מאיה נסעה בכיוון ההפוך: "שעות הלכו לאיבוד". הבשורה הטובה: הבוקר נפתח מחדש קו הרכבת

 

 

3.5 שעות, זה הזמן שנדרש לרענן ירון להגיע מתל אביב לחיפה בשבוע החולף. לחלי נדרשו קרוב לשלוש שעות ולמאיה רייסברג כשעתיים. סגירת קו הרכבת בין בית יהושע לתל אביב גרמה לניתוק הצפון ממרכז הארץ ולשבוע של פקקים רבים, שלא אופייניים לחודש אוגוסט שבו התנועה בדרך כלל דלילה יותר. הבוקר (יום א') התחדשה תנועת הרכבות וישראלים רבים שנוסעים בתוואי יוכלו לקוות לרגיעה בעומסי התנועה, לפחות לכמה ימים עד תחילת חודש ספטמבר.

 

רענן ירון מתגורר בחיפה ועובד בכפר סבא, את דרכו לעבודה הוא עושה ברכבו הפרטי שאותו הוא נוהג להחנות בתחנת רכבת חוף הכרמל בחיפה ומשם ממשיך למקום עבודתו ברכבת. בשל סגירת הקו מבית יהושע, ירון הצטרף לחבר שעובד בתל אביב וחוזר גם הוא בסוף יום העבודה לביתו בחיפה.

 

 

 

"שעתיים מויתקין לתל אביב". עומס בכביש החוף ()
"שעתיים מויתקין לתל אביב". עומס בכביש החוף

"ביום חמישי נפגשנו בתל אביב בשעה 18:00. יצאנו לדרך ועמדנו בפקקים ארוכים בוינגייט, הגענו לחיפה אחרי 3.5 שעות, רק ב-21:30", מספר ירון. לא ייתכן שישביתו את הרכבת למשך שבוע ויצפו מחיפאים להגיע לעבודה במרכז כאילו כלום לא קרה. אם מחליטים להשבית רכבות צריך לספק אלטרנטיבה הגיונית, מה שלא קרה הפעם. זה פשוט זלזול בנוסעים כי הנהלת הרכבת יודעת שאנחנו קהל שבוי. חבל שלא עובדים על קו הרכבת בשבת ומאפשרים לאנשים עובדים להגיע לעבודה בזמן סביר".

 

מאיה רייסברג מתגוררת בתל אביב ונסעה שלשום לבקר את משפחתה בחיפה. הנסיעה התמשכה לא פחות משעתיים. "יצאתי מתל אביב לקראת 17:00 והפקקים נמשכו מאיילון ועד אחרי זיכרון יעקב. בדרך כלל בשעה הזו כבר יש פחות פקקים ממה שהיה. זה היה פשוט מתסכל, שעות שהלכו לאיבוד".

עבודות התשתית בקו הרכבת בין הרצליה לחיפה (צילום: עמוד הפייסבוק "שבתשתיות") (צילום: עמוד הפייסבוק
עבודות התשתית בקו הרכבת בין הרצליה לחיפה(צילום: עמוד הפייסבוק "שבתשתיות")

רכבת ישראל חזרה לפעילות רגילה. ארכיון  (צילום: גיל נחושתן) (צילום: גיל נחושתן)
רכבת ישראל חזרה לפעילות רגילה. ארכיון (צילום: גיל נחושתן)
חלי סיפרה: "נסעתי השבוע כמה פעמים מחיפה לתל אביב ובחזרה, כל נסיעה כזו ארכה לא פחות משעתיים, ממש עברתי סיוט. ביום חמישי היה השיא, חשבתי שאם אצא אחרי הפקקים של הבוקר תהיה לי נסיעה חלקה יחסית. יצאתי מחיפה בשעה 9:30 בבוקר ורק ב-12:15 הגעתי ליעד שלי בתל אביב, לקחו שעתיים רק מוויתקין לתל אביב". נוסעת נוספת בשם אנה ניסתה באותו יום לחזור מנתב"ג לביתה בקריית ביאליק, נסיעה שלקחה 3.5 שעות.

 

בזמן סגירת הקו עבדו ברכבת על תשתיות הקו המהיר לירושלים, שלפי התחייבויות משרד התחבורה יחל לפעול כבר במארס הקרוב. הקו יעבור מתל אביב דרך נתב"ג לתחנת האומה בירושלים, בנסיעה שתארך כחצי שעה. חרף ההבטחות שפרסמנו כאן, הרכבות לירושלים יצאו בתדירות של שתיים בשעה בלבד לעומת ההבטחה לארבעה רכבות בשעות העומס. כמו כן, סיום הפרויקט עלול להתעכב בארבעה חודשים לפחות.

 

הבוקר הודיעה רכבת ישראל על השלמת עבודות התשתית לחיבור הקו המהיר לירושלים במקטע תל אביב-בית יהושע ובתחנת הרצליה. תנועת הרכבות חזרה לסדרה בשעה 4:00 בבוקר. העבודות כללו את הקמת התשתית המסילתית ותשתית החשמל לרכבות החשמליות בקו המהיר לירושלים, במרכזן פירוק והרכבה מחדש של המסילה תוך שינוי התוואי, וכן הכנה להטמעת מערכת פיקוד ושליטה מתקדמת.

 

מנכ"ל רכבת ישראל שחר איילון מסר כי "רכבת ישראל פעלה בימים האחרונים במספר מוקדים על מנת להתקדם לדור הבא. לצד העבודה בתחנת הרצליה וחיבור התשתית להפעלת הקו המהיר לירושלים, ביצענו גם בדיקות למסילות שכבר הונחו בקו ובפעם הראשונה נסעה עליהן רכבת מטען. אנו נערכים גם לקליטת הקטר החשמלי הראשון שעתיד להגיע לנמל חיפה בקרוב. אני מבקש להודות לציבור הנוסעים על ההבנה והסבלנות בימים אלה".

  

"כשל כללי של מערכת הכבישים"

ד"ר משה בקר, מומחה לתחבורה ובטיחות בדרכים, מעריך כי פקקי אוגוסט היו רק הספתח למה שצפוי בעתיד בכבישי ישראל: "בוודאי שנראה עומסים כאלה כי הרבה אנשים צריכים לנסוע ברכב פרטי, אנשים שנהגו להחנות אותו ברכבת או להשאיר אותו בבית. לכן ראינו פקקים כאלה. בצד היבוא של 250 עד 300 אלף כלי רכב מתבצעת גם גריטה של בין 130 ל-150 אלף כלי רכב ועדיין הצפיפות הולכת וגדלה בקצב של כ-5% לשנה. תוספת הכבישים היא בסדר גודל של אחוז וחצי וזה מסביר את העומסים שהולכים וגדלים בכבישים. הפקקים בסוף אוגוסט נובעים גם מכך שאנשים מרבים לצאת מהבית ותושבי גוש דן נוסעים לצפון", הוא אמר.

 

האם בעתיד יהיה טוב יותר? נדמה כי סגירת תוואי הרכבת מעמיד מראה נוספת מול המחיר שישראל משלמת בהעדר תחבורה ציבורית יעילה. לפי נתוני משרד התחבורה העומס בכבישים בשנת 2010 עלה למשק 15 מיליארד שקל לשנה, ב-2030 הוא צפוי להגיע לכדי 25 מיליארד שקל ולתוספת של 60 דקות נוספות בכביש, בממוצע יומי. בשנת 2012 הוערכה עלות הזיהום מהתחבורה בכ-4.5 מיליארד שקל לשנה ותאונות הדרכים ב-15 מיליארד שקל בשנה.

 

בתוכנית אסטרטגית שנכתבה במשרד התחבורה לפני חמש שנים התריע המשרד כי רמת הפיתוח של התחבורה הציבורית במצבה הנוכחי - אינה מספיקה. עוד נכתב כי כדי לצמצם את הפערים בתשתית התחבורה הציבורית בין מטרופולינים בישראל לאלה שבמדינות המפותחות, נדרשות השקעות גבוהות משמעותית מהיקף ההשקעות הנוכחי. המשך המגמות הנהוגות כיום יביא, להערכתם, לגידול בעומס בדרכים עד כדי "כשל כללי של רשת הכבישים העורקית במטרופולין בשעת השיא בבוקר".

פורסם לראשונה 26/08/2017 22:32

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
הפקקים שנוצרו בשל העבודות
מומלצים