שתף קטע נבחר

הכי מטוקבקות
    זירת הקניות

    אושר המיזוג בין שופרסל וניו פארם

    רשת הסופרמרקטים הגדולה בישראל תקנה את רשת הפארם השנייה בגודלה בישראל. שופרסל הסכימה למכור 9 סניפי ניו פארם כמקשה אחת, מה שיאפשר לשחקן שלישי להיכנס לשוק הפארם. המתנגדת העיקרית וכמעט היחידה לעסקה: סופר-פארם. חלק מהספקים מחכים לעסקה בקוצר רוח כדי לרסן את כוחה של סופר-פארם

    הממונה על הגבלים עסקיים אישרה היום (ד') את המיזוג בין שופרסל לבין ניו פארם. שופרסל הסכימה לתנאי הרשות, הדנים בכך שהמכירה תצא לפועל בתנאי שטרם מימוש המיזוג, שופרסל תמכור סניף אחד שלה בדרך פרויד בחיפה ו-9 סניפים (סניף קניון אורות, סניף קניון עזריאלי באור יהודה, סניף יזרעאליה, סניף מודיעין סנטר, סניף קריית מוצקין, סניף תחנה מרכזית ראשון לציון, סניף שער העיר ראשון לציון וסניף קניון עזריאלי רמלה) של ניו פארם ברחבי הארץ, שיימכרו כחטיבה אחת לקונה אחד, כך שתוקם רשת פארם שלישית בישראל.

     

    שופרסל (צילום: ניצן דרור) (צילום: ניצן דרור)
    שופרסל(צילום: ניצן דרור)

     

    עקב כך, שופרסל, רשת הסופרמרקטים הגדולה בישראל, שבשליטת דסק"ש מקבוצת אי.די.בי שבבעלות אדוארדו אלשטיין, תרכוש את ניו-פארם מקבוצת המשביר 365 של רמי שביט, ב-130 מיליון שקל, לא כולל התחייבויות של ניו-פארם בהיקף של 70 מיליון שקל, ששופרסל תיקח על עצמה.

     

    נכון להיום, לשופרסל יש 232 סניפים ולניו פארם 68 סניפים. עוד קודם לעסקה זו האחרונה תמכור את סניפי ניו-פארם בנווה שאנן בחיפה, אור עקיבא, ראשון לציון, אור יהודה ובאר שבע, בין היתר.

     

    לפי הרשות לא היו התנגדויות מהותיות לעסקה, למעט התנגדות עקבית אחת. המתנגדת העיקרית והעיקשת היא רשת סופר-פארם, מה שבעיני הרשות, סימן את העסקה כעסקה שתביא הרבה מאוד תחרות לשוק הפארם. סופר-פארם טענה ששופרסל היא מתחרה שלה ומבדיקת הרשות עלה כי זה נכון. עקב כך, גם שופרסל וניו-פארם הן עצמן מתחרות, כך ששופרסל לכאורה "תחסל" מתחרה שלה ותגדיל את כוחה.

     

    ברשות שוחחו עם משכירי נכסים ועשרות ספקים והוציאו דרישות נתונים ל-14 ספקים. מטרת השיחות והבדיקות הייתה לוודא שהמיזוג לא מגדיל את תלות הספקים בשופרסל. ולפי הספקים, אכן אין הגדלת תלות. רוב הספקים לא התנגדו וחלקם רצו מאוד במיזוג, בטענה שמישהו ירסן את כוחה הרב של סופר-פארם. מחזור המכירות של ניו-פארם עומד על כ-700 מיליון שקל בשנה ואילו מחזור המכירות של סופר-פארם מגיעה לכ-4.8 מיליארד שקל בשנה.

     

    "הליך מכירת הסניפים יושלם בטרם ביצוע המיזוג"

    מהרשות נמסר בתגובה כי "בחינת המיזוג העלתה כי קיימת חפיפה בפעילותם של הצדדים ובמוצרים

    הנמכרים על ידם, כגון מוצרי טואלטיקה, מוצרי טיפוח הגוף, מוצרי ניקיון, מוצרי תינוקות ועוד. ביחס למוצרים החופפים, נמצא כי המיזוג עלול להעלות חשש לפגיעה בתחרות באזורים בהם אין מרכולים או חנויות פארם נוספים שקרובים מספיק לסניפי הצדדים, ושדומים מספיק לחנויות הצדדים מבחינת היקף ומגוון המוצרים שהם מציעים. באזורים אלה, המיזוג עלול להביא למצב של מיעוט מתחרים וכתוצאה מכך ייווצר לשופרסל כוח שוק חד צדדי, אשר משמעותו ששופרסל תוכל להעלות את המחירים בהם נמכרים המוצרים החופפים בחנויות הצדדים, ובפרט בחנויות ניו פארם. באזורים אלה, הורתה הממונה לשופרסל למכור את סניפי ניו פארם.

     

     

    "חשש נוסף שנבחן במסגרת בדיקת המיזוג הוא החשש ששופרסל, לאחר שתתמזג עם רשת ניו פארם תחזיק בכח שוק חד צדדי כלפי הספקים שמספקים היום חלק ממוצריהם לשופרסל וחלק ממוצריהם לניו פארם. חשש זה נשלל לאחר בחינה מעמיקה, במסגרתה נערכו שיחות עם מספר רב של ספקים וכן נאספו נתונים בנושא. הספקים של שופרסל וניו פארם לא הביעו כל חשש מהתנהלות מול הגורם הממוזג. אדרבה, ספקים רבים הביעו תמיכה במיזוג.

     

    "אישור המיזוג הותנה, כאמור, בתנאים שעניינם מכירת עשרה סניפים לגורם אחר, אשר יפעיל אותם כחנות אשר תתחרה בצדדים באותם אזורים גיאוגרפיים בעייתיים. במהלך תקדימי, התנאים מחייבים כי מכירת הסניפים תושלם לפני שסניפי ניו פארם יעברו לידי שופרסל ("fix it first").  

     

    "הממונה סבורה כי בכפוף לתנאים שנקבעו, לא יהיה במיזוג כדי לפגוע בתחרות".

     

    "מדובר בתחום שבו פועל שחקן אחד דומיננטי – רשת סופר-פארם – שיכולת יתר השחקנים בענף להתחרות בו מוגבלת. כניסתה של שופרסל לענף צפויה לאפשר לה לנצל את הכישורים והמערכים שלה על מנת לשפר את יכולתה של ניו פארם להתחרות בסופר-פארם באופן יעיל ואפקטיבי. יתר על כן, תנאי המיזוג אשר מחייבים מכירת תשעה סניפים לרוכש אחד לצורך הפעלתם כחנויות פארם, משמעותו למעשה יצירת בסיס להקמת רשת חנויות פארם ארצית שלישית, אשר יהיה בידיה להתחרות הן בצדדים והן בסופר-פארם.

     

    "בדיקת המיזוג ארכה כארבעה חודשים וכללה קבלת נתונים ועמדות מכ-40 גורמים שונים ובהם ספקים, מתחרים, משכירים והצדדים".

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    המקצוענים
    מומלצים