שתף קטע נבחר

ועדת הכספים דורשת מהאוצר: "יש לשנות את שיטת חישוב שווי מס הרכב בעבודה"

ועדת הכספים שוקלת שיטה חדשה לחישוב המס וגבייתו שתביא בחשבון את גיל הרכב ומצבו המכני כרכיב קבוע ומרכזי. יו"ר הוועדה גפני: "התחמקות האוצר והרשות משיתוף פעולה ליישום מהיר תיאלץ ליזום את השינויים ולקדם את יישומם בחקיקה ראשית או בתקנות. רשות המסים: "שווי הרכב יורד אבל עלויות התיקונים עולות. גם בחקיקה הקיימת יש מצבים שבהם שווי שימוש והוצאות הרכב ממוסים בחסר"

עושים חישוב מחדש. במהלך הדיון אתמול (יום ד') בוועדת הכספים על מיסוי שווי השימוש ברכב עבודה, נדרשו האוצר ורשות המסים להגיש תוך ארבעה חודשים הצעות לשינויים בשיטת חישוב שווי המס המוטל על בעלי רכב צמוד, לרבות מתן הקלות מיוחדות למשתמשים ברכב לצרכי עבודה, ובעיקר לבעלי מקצועות טכניים שהרכב מהווה ככלי תובלה צמוד.

 

הוועדה דרשה לשקול התוויית שיטה חדשה לחישוב המס וגבייתו שתביא בחשבון את גיל הרכב ומצבו המכני כרכיב קבוע ומרכזי, כך שיכתיב את כושר הסיוע המקצועי שלו ובהתאמה את גובה המס על ההכנסה ממנו בתרומתו לתפוקה המקצועית של בעלי המקצוע.

 

על פי החלטת הוועדה האוצר והרשות חייבים ללוות את מתווה החקיקה בחישוב משוער של עלויות שווי השימוש בתקציב המדינה. יו"ר הוועדה משה גפני אמר כי התחמקות האוצר והרשות משיתוף פעולה עם הוועדה ליישום מהיר תיאלץ אותו ליזום את השינויים ולקדם את יישומם בחקיקה ראשית או בתקנות.

 

"הטכנולוגיה והאקלים המקצועי בכלל עברו מהפכות מאז שהלכותיהם נקבעו בחקיקה הקיימת. המציאות החדשה שבה אנחנו טומנים את הראש בחול ומתעלמים מקיומה ומהמחיר היקר שאנחנו משלמים ומהשלכותיה לא יכולה להמשך. ההתפרצות שתבוא מלמטה היא בלתי נמנעת", אמר גפני בסיכום הדיון שהחל לפני חודש ולא התקדם גם היום.

 

גפני נאחז בעיקר בהצעותיו של ח"כ עודד פורר (ישראל ביתנו) להפחית שיעור המס על השימוש ברכב צמוד מ-2.48% ל-2%, להכפיל את ההכרה לצרכי מס לכמעט 70% מהוצאות הרכב של העצמאים ולהכיר רק בשליש כהוצאה פרטית חייבת במס, נתמכה גם בידי נשיא לשכת יועצי המס ירון גינדי. לדעתו "זו הצעה מדתית שתעשה צדק עם ציבור העצמאים שיידרש לשלם מס אמת שיש בו ראיה ממלכתית", חזר ואמר גינדי גם היום.

 

ברוח זו התבטא גם מנכ"ל התאחדות התעשיינים, רובי גינל, שאמר ש"שווי השימוש כבר יצא מכל הפרופורציות ונזקיו נאמדים בסדר גודל של מיליארדים. המסים הנדרשים היום ממקבלי רכב עבודה או בעלי רכב עבודה במגזר העסקי גבוהים פי כמה מאלה המוטלים במדינות ה-OECD. המגזר העסקי זקוק להפחתה חדה של שווי השימוש ברכב, בהחרגת רכבי השירות מכל תחשיב משקי ושימוש בפתרונות טכנולוגיים, שבניגוד לעבר, מאפשרים הבחנה בין נסיעה פרטית לעסקית וגביית מס אמת".

 

יו"ר העמותה לשווי מס רכב הוגן יוסי חדד ציין כי "אני קבלן שיפוצים שמשלם שווי מס של 3,000 שקל בחודש על כלי רכב ישנים, עמוסים בציוד בנייה וללא שימוש פרטי, בניגוד לעובדי ההיי טק שמגיעים ברכב למשרד הממוזג ולבילויים פרטיים". ז'ק בלנגה מלשכת רואי החשבון חיזק ואמר, "האוצר מתנגד לשנות את שווי השימוש מחשש לפריצת השיטה ואובדן מסים של מיליארדי שקלים".

 

המשנה למנהל רשות המסים מירי סביון הגיבה על הדרישה להפחית את שווי הרכב הישן לצורך המס באומרה, "שווי הרכב יורד אבל עלויות התיקונים עולות. גם בחקיקה הקיימת יש מצבים שבהם שווי שימוש והוצאות הרכב ממוסים בחסר, כמו בדיון הזה שבו מיוצגים רק בעלי רכב ולא עסקים קטנים שאין להם רכב. אבל נטל המס יעבור אליהם אם ירד מהאנשים שיש להם".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים